|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| jag vet bara att BILEN har gått varvet på 8.22. skulle förvåna mig själv om jag satte sånna tider.... | |
e-b |
Har en bekant i Münchensom jobbar på the fizz, och det påstår där nere att bmw´s testförare har i vissa tester kommit ner på 8,11 med Z8 och även lägre tider med e39 M5, e46 M3 samt Z3 Mcoupe än vad som har figurerat på nätet. Antar att det mycket handlar om yttre omständigheter som temp, däck osv. Men det berättar ju en hel del om bilarna. Tror dom snabbaste svenskarna i bmw ligger på runda 8,30. Tror dom åker/har åkt i bmw sport club. |
|
Det här blev en riktigt intressant tråd! *nöjd* |
|
|
Min Reflektion/Bedömning: Alla som klarar av att köra BTG under 10 min. är duktiga och fegar inte. Men för att kunna plocka sekunder under 10 min. måste kunna banan - annars går inte det. Att sedan klara av att köra under 9 min. kräver superbilar med jättefina däck och riktigt duktiga förare med STOR ringen-erfarenhet. Förutom mten om själva banan finns det nog inget så mytomspunnet som Ringen-tider. Man skall också komma ihåg att skillnaden mellan 11 och 10 minuter är stor. Men skillnaden mellan 9.05 och 9.10 är mycket, mycket större. Lägg därtill att vädret spelar stor roll. Ringenvädret är lurigt.... Mvh / Micke R "Klein Ringen-Fahrer" |
|
|
Håller med Micke R, förutom att det gäller tider för hela varvet. Dvs ytterligare 20-30s snabbare. Notera dock att de tider som anges i Sport Auto och på nordschleife.no är för hela varvet. Om förre ägaren av M3 GTn har kört 8.22 BTG har jag mkt lättare att tro på det. |
|
|
- Johann. Ja, BTG på 8.22 med en M3 GT låter mer troligt än ett helt varv. Vad som sedan är rimligt är ju som allt - relativt. Döma av din maskin-park, johann, så har du lite vidare referensramar än vi vanliga dödliga! ;-) Det är i alla fall min (kanske blygsamma då? ;-) målsättning att åka BTG under 10 i sommar. Lyckas jag med det kommer jag att bli väldigt nöjd. Tidtagning kommer dock inte att ske på plats. Jag sitter med stopp-ur framför videon hemma istället...för farligt att mäta tid på plats. MVh/ Micke R |
|
|
Micke, Klart att det ät lättare att sätta en bra tid med en M-bil men i början så handlar det mer om att lära sig hitta och våga hålla fullt på "rakor". Mao så är man rätt lång ifrån bilens gräns och skillnad mellan en M-bil och en vnalig bil betyder inte så mkt. BTG under 10 är mkt snabbt och att ta tid på videon är mkt säkare än att göra det där. |
|
|
Ja, johann, du har helt rätt. Man kör väl med "för stor" marginal egentligen, men å andra sidan vill man ju inte sitta i räcket. (Avåkningsytan i Wipperman är ju lite mindre än att åka av i exemplevis Parisern på Mantorp.....) Med en M-bil har man väl dock en fördel från Ex-Mühle och uppåt. Annars kan det kanske för en oerfaren förare vara svårare med en stark bil. Det är svårt att "lägga på" lagom mycket kraft när man har mer än vad som behövs? Med en standard/motorsvag bil kan man ju åka med pellen i bott eller om chassiet är "standard" så lutar och sladdar ju bilen i låg fart - också lätt. När det däremot går fort och spårval blir kritisk är det läskigt och farligt - dvs. svårt. Mvh / Micke R Ta sig runt, varv efter varv - det kräver kompetens. Sitta i räcket? Det kan vilken klant som helst! ;-) |
|
| Kolla in följande sida Länk Leta upp tider för Horst von Saurma hsn ställer upp som testförare åt någon tyskt motortidning. Intressant är gamla Subaru Impreza GTs tid 8.37 samt nya Honda Civic Type-R med 8.47. Två bilar med underlägsen motorstyrka som gör bra ifrån sig. Någon som vet hur mycket SMG-lådan påverkar BMW M3 321hk tiden. Tidsskillnaden tíll M Coupe verkar något stor. | |
|
Känner "den mystiska, tidigare ägaren" och kan meddela att han åkt många varv i bla. BMW Sport Club med div. M3 E36. Mycket snabb pilot som lärde sig Ringen väldigt fort... Det finns fler i klubben som åkt ner första gången och kört under 9 minuter med M3 E36. Tipset är GPL på datorn och mycket filmtittande. =) Finns en anekdot från en av dessa som stod på duktigt med sin M3:a för att hänga med en std. Polo första varvet runt banan. Han som rattade Polon kunde hela banan väldigt bra och det är vad som räknas om det ska gå fort. Har själv "åkt" ett 100-tal varv på denna bana...utan att sätta min fot på plats. Så den dagen det blir av hoppas jag på att ha ett litet försprång iaf... =) Suget är stort... AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
8.22 är snabbt. Ulf Karlsson kör en GT3 och har rätt mycket erfarenhet från ringen. Han till och med förlovade sig där :-) Länk Jag vet inte om Ulf kör på 8.22, har åkt med honom, det går undan. Själv har jag kört 80 "verkliga" varv men har fortfarande massor att lära. /Anders |
|
|
AL, Jag vet vem du tänker på som hängde på Polon. Notera dock att det var BTG-tider, inte hela varvet. Tror det gäller de flesta som kört under 9 minuter första resan, dvs det är inte hela varvet som avses. Det är rätt stor skillnad på att köra under 9 minuter resp att köra under 9min 20-30s. |
|
|
Johann! Du har så rätt så. BTG är en helt annan sak än hela varv. Ville bara poimtera vikten av att kunna spåret, för det var inte efter Polon han åkte under 9 minuter... =) Så snabb Polo, finns det? hehe Fridens Andreas "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Va inne på www.nurburgring.org.uk och tog hem lite filmer från ringen, tänkte bara att jag ville varna för den med M3 vs. M5, ingen vidare bra kvalitet, vare sig bildmässigt eller kameratekniskt (snubben som filmar sitter i passagerarsätet med kameran i handen). Det finns däremot en med en Lotus Elise i racingversion som hänger efter en gatu-Corvette, det går undan. Synd bara att killen som kör Elisen har så ful mustasch. :) Rekommenderas iallafall, klart kul film. | |
betriebsanleitung |
Bernd Rosemeyers tid från 1936-37 var ganska imponerande.Vet någon om det går att köpa så gamla inspelningar någonstans? |
|
Hehe!! Kul att ni snackar om mig i den här tråden, LOL!! Första varvet gick på 13 o en halv minut (BTG) men då hade jag INTE tid att sätta på vindrutetorkarna när det började dugga lite. Inte en chans, jag var ALLDELES för upptagen. Sen slutade det dugga och samma sak, inte hade jag tid att sträcka på ena fingret och stänga av torkarna! Inte förrän torkarna gniiiiiislat fram o tillbaka en bra stund lyckades jag på någon rak bit av väg stänga av dom, hehe!! Andra dan så körde jag 8:50 BTG och det känns fortfarande bra. Nu är det bara (*hämtar andan*) 30 - 40 sekunder som bilen klarar av att kapa på den tiden... Mamma mia!!!! Tror inte jag ska jobba för hårt på det ;-) En stor del av första dagen körde jag efter Polon för att lära mig turn-in och apex osv. Mot slutet på dagen, när vi stod i depån, så kom det fram en ung tysk kille o hans tjej. Dom hade en 80-tals Ford Fiesta. Killen berättade med stora ögon att M3'an var deras drömbil och att de stått i Brunnchen och sett mig köra förbi massa gånger och att det var SÅ häftigt och kunde dom kanske kanske kanske kanske få åka med ett varv? Jag blev minst sagt paff, det stod alla varianter av Porschar, Ferraris, Lambos osv i depån. Jag sa att det var okej med mig, det kunde åka med ett varv, men att de måste förstå att det var mitt första besök någonsin. Dom blev jätteglada och ville åka med. Innan vi åkte iväg så frågade jag om de händelsevis inte sett bilen som åkte framför mig varv efter varv efter varv? "Näääääeeee???" sa dom båda två undrande. Har ni inte sett den lilla brunröda original Polon som jag åkt efter hela dagen? Konstigt, hehe!! /Magnus T |
|
|
Tack MT! Då fick vi det utrett. Hade väl ganska rätt iaf... =) När bär det av nästa gång? Man längtar... Andreas "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Det var skoj, hade inte hört den tidigare Magnus! Jag börjar nog att ge mig för viljan att åka ner nu. Har bestält nya däck och bearbetar Maria att följa med på semester..... Efter bromsorgasmerna ;-) på Knutstorp så har man fått nytändning!! Det ska bli en hel del GPL framöver..... De som kan, kör. De andra putsar.... |
|
|
- Vince. Apropå tjejen så går det ganska lätt att sälja in med tanke på att Mosel-dalen ligger så nära. Förra sommaren åkte vi till Mosel-dalen på semester och som en slump visade sig ringen ligga alldeles intill ;-) !!! Tänka sig....! Mvh / Micke R |
|
|
Du är verkligen en vän Micke. Sånt här gillar jag!! Mosel-dalen blir det alltså..... De som kan, kör. De andra putsar.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.