AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.109

Mystiskt motortemperatur problem E23 728i -86

Sida 1 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har nyligen bytt termostat på min 728i -86 och efter detta var mycket noga med att lufta systemet. Jag har ägnat många mil och dagar åt att lufta. Nu känns det som att det enbart kommer vatten ur luftningsmunstycket och slangarna till och från pump/kylare är varma och hårda.
Men detta är j-kligt mystiskt! När jag vrider på full eller hög värme inne i kupén går motorn varmare ca 95 grader på min graderade vattentempmätare, och vid låg eller avstängd värme så blir motortempen mer normal, strax över 80 grader som sig bör. Om det varit tvärtom hade det kännts logiskt men detta får jag bara myror i huvudet av! Finns det någon som har ett bra svar på detta och/eller varit ute för något liknande. Motorn är en M30B28.
En mystisk sak till, ibland vid tomgångskörning med kupevärmen avstängd kan motortempen sjunka till 60 grader!? När man kör iväg igen går den upp till 80 grader igen.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Mina egna funderingar rör vattenpumpen just nu. Teorin är att skovelhjulet med tiden nötts ner och får kylvätskan att cirkulera för dåligt, särskilt då med värmepaketet påslaget då det är ännu mer vätska som ska pumpas runt. Det som förstärker denna teori är det faktum att ju högre varv, ju svalare motor.
Vill inte tro att det finns mer luft i systemet, jag har som sagt varit väldigt noga med att lufta under två veckors körning, inkl. luftning i uppförsbacke och massering av kylslangarna.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tror inte på att pumhjulet kan nötas ner då det är av gjutjärn.
Men hur var det innan termostatbyte?
Rent logiskt får du bättre avsvalning med vätskan cirkulerande i värmepaketet.
Mitt tips blir spola igenom värmepaketet samt kylaren för att utesluta att det är dåligt flöde i dessa.
Hur funkar viscon när tempen stiger griper den in fullt vid högre temp.

Mvh/Micke
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Aha, då kan jag utesluta vattenpumpen. Motortempen var precis likadan innan termostatbytet, med facit i hand var det inget fel på gamla termostaten... Termostatbytet var ett panikmeckande innan jobbet så jag hann tyvärr inte spola ur systemet vilket var dumt gjort!
Viskon är troligen dålig, den snurrar extremt lätt om man håller den i handen efter några varvs raskt skruvande på fästet. Men jag har gjort en fuling på den och pressat in axeln i skruvstäd så den går trögt. Så troligen blåser fläkten hårt i alla lägen.
Imorgon ska jag spola ur systemet grundligt. Har även köpt en flaska Red Line Waterwetter som jag hoppas ska hjälpa till det bättre. Får se hur det verkar efter helgen efter spolning och Red Line-preparetet.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Paap Reeder
... en gång i tiden hade jag ett totalsunk med min ganska nyinköpta kylare till M535:an.

Eftersom kylaren var relativt ny ... ca 3 år ... utgick man ifrån att den i a f var ok när jag hade värmeproblem.

Nu var inte mina problem i "din stil" men minns att felet var att bara den nedre delen av kylaren kylde.
Det var ett asiatisk piratsmäck till kylare med så tunna al-lameller att dom ärgade på nolltid innåt och stoppade flödet.

Vill inte påstå att det skulle vara felet i ditt fall men ge kylaren en viss uppmärksamhet i sammanhanget.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kylaren är en relativt ny Behr så jag vill inte tro att det är den som strular. Nu ska jag ut och skölja!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har kört 30 mil efter sköljningen och nytt kylvatten + glykol + Red Line Waterwetter och det blev inte ett dugg bättre. Mellan 90 och 100 grader på den graderade Biltema-mätaren (original paj, men den låg också högt innan den pajade) hela tiden.
När jag kom testade jag att sänka tändningen, ingen förbättring.
Idag testade jag en frisk fläkt med tillhörande koppling från min 530iA -93 som passade med nöd och näppe, det kan bara ha handlat om millimetrar från huven... I alla fall, bara en liten förbättring trots större diameter, trots det lyckades jag få upp den i 110 grader vid tomgångskörning så man fick panikköra en extra sväng för att kyla ned igen.
Jag blir inte klok på detta! Den drar inget kylvatten, det bubblar inte i expansionskärlet, ingen olja i vattnet, sprutar rent klart kylvatten vid luftning och jag har åter luftat i både branta backar och på plant med värmen på, t.o.m. utan värme på. Slangarna är stenhårda! Inget vatten i oljan.
En ny teori är att någon monterat ett felaktigt remhjul på vattenpumpen, ett som är för stort och därmed får pumpen att snurra långsammare. Fast jag vet förstås inte om BMW har olika remhjul som passar mellan olika modeller. Jag blir galen på skiten.
Det är just nu frestande med den tillfälliga skrotningspremien på 4000kr. Så slipper jag problemen, samt besiktning och skatt nu i sommar...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Paap Reeder
... var har du monterat den extra termostatens givare?

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Där skruv nr:10 på bilden satt. Länk

trucker. Jag vet inte om min vattenpump är original, den kan ju ha bytts ut under tidens gång. Kanske mot någon pirathistoria som inte håller måttet eller rent av har en skovel av plast (som slitits ned)? Har en jobbarkompis som har en bilverkstad vid sidan av som berättat att vissa svårlösta kylproblem berott på just undermåliga pirat-vattenpumpar.

Skrotpremien på 4000kr är visst redan slut, så jag får väl ta mig i kragen och försöka lösa det här... Gillar ju faktiskt bilen riktigt mycket ändå, en charmig gammal direktörsvagn som jag kallar den. ;)

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Paap Reeder. Länken till realoem.com fungerade inte när jag provade den. Hur som helst, givaren till min nya vattentemp-mätare är monterad på termostathuset. Där sitter ju redan tre givare varav en, mig veterligen, är till original tempmätare. Eftersom jag var osäker på vilken som är vilken av dessa tre monterade jag den nya givaren i ett fjärde hål där det bara satt en M14x1.5-skruv.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Paap Reeder
Vad jag menar ... hur säkra är vi på att det är ett verkligt problem och inte ett instrumentfel?

Min originalmätare har inte visat rätt temp de senaste 30 000 milen ... men det är sånt man får leva med.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ja, helt säker på instrumenten kan man förstås aldrig vara. Men, originalmätaren låg högt innan den lade av, och nya Biltema-mätaren visar också på höga temperaturer. Men som en extra kontroll ska jag koppla in en Autogauge-mätare från min 02 för att se hur den beter sig.
Det känns hur som helst väldigt olustigt med mätare som går mot rött. Förutom varvräknaren då förstås!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och termostaten sitter åt rätt håll med fjädern innåt maskin,men om man vändr den fel brukar det bli värre prob med tryckande vatten o annat som liknar blåst topp o packning.
Har du ingen stektermometer som du kan ta tempen med?

Mvh/Micke
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag funderade just på en stektermometer! Ska prova.
Termostaten sitter rätt. Bygeln utåt och därmed fjädern inåt, precis som på realoems bild. Jag satte termostaten som den gamla, därefter kom jag på att den kanske satt fel... Kollade då på realoems bild, och den är rätt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Stektermometern tyvärr var ingen höjdare, den måste nog sitta djupt i en köttbit för att fungera!
Har testat min Autoguage-mätare också, den visar ingen förändring. Alltså inte mätarfel.
Ska köpa en en ny vattenpump och prova. Tänkte beställa en på MotorNord, billigaste jag hittat och de har väl hög kvalitet på sina saker. I alla fall hade den vattenpump jag köpte av dem till en M20 skovel av metall.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Paap Reeder
Davve!
Jag kan imorgon skicka en fin M30 vattenpump till dig så kan du prova.
Pris 150:- + porto.
Lägger jag på den som rek brev kan du hämta den på ditt postställe på lördag om du får IDnr av mig.

Maila ... läser av ca 0700 imorgon och kan posta vid 1030 eller ring mig ca 10 imorgon.

Kör telnr på powerposten.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Köpte Paaps vattenpump som var i utmärkt skick (tack Paap!) och monterade denna igår och tyvärr kvarstår problemen. Att byta pumpen var dock inte ogjort, jag hittade ett tydligt glapp i mina gamla pump som f.ö. nog var originalpumpen, det satt i alla fall en BMW-stämpel på den.

Alltså, bilen går fortfarande uppemot 95-100 grader i motortemp så fort jag kopplar in kupévärmen! Utan kupévärmen ligger han nästan alltid strax över 80 grader ganska konstant.
Går att dock "provocera" mot kok vid tomgångskörning om man står och varvar och slänger av och på kupévärmen.

* Som tidigare nämnts är kylaren en ganska ny BMW original (Behr).
* Ny termostat 80 grader.
* Spolat kylsystemet och bytt kylvätska, ca 40% glykol.
* Testat frisk viskokoppling med tillhörande större fläktblad från min 530iA -93 utan bättre resultat.
* Testat bilens egen viskokoppling med tidningstestet (dock med liten ringnyckel) och den stannar inte.
* Ingen vatten i oljan eller tvärtom.
* Luftat noga.

Det enda jag vet saknas på bilen är den plastkåpa som sitter runt fläkten på kylaren. Hur viktig är denna? Sedan vet jag inte om det sitter plastkåpor runt kylaren även på framsidan på E23? I så fall saknas denna också... Om någon ligger och ruvar på sådana kåpor är jag intresserad av att köpa. Manuell 728i -86.

Som eländet med kylsystemet inte var nog gick ett motorhuvsfäste fram sönder igår också. Rost! Har väl öppnat och stängt för mycket på senaste tiden...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Finns det någon vänlig själ som har ett kopplingsschema på kylssystemet och dess komponenter till manuellt växlad M30 utan AC? Jag skulle vilja veta om mitt system är rätt kopplat då felen jag har verkar svårlösta. Någon tidigare ägare kan ju ha "ful-kopplat" i brist på rätt grejer eller något sådant.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Paap Reeder
Osis Davve ty jag har min M30 i påse under äppelträdet f.n.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Var inne och kollade mina problem med en BMW-verkstad igår. Det tips de kunde ge på rak arm var att montera dit en kylarkåpa! Dess främsta uppgift är tydligen att styra varmluft på viskokopplingen så att denna fungerar som den ska. Min visko blir alltså trögare för sent. Får jaga fatt i en kåpa, det kan inte bli sämre i alla fall.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen är nu såld så någon klarhet i hur det gick kommer jag inte att kunna ge. Köparen blev förstås upplyst om läget.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.