AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.188

540ia -93 som blir sur o går i nödprogram

Sida 2 av 2
Såg det också, men försök låna ett starkt batteri, vi vill ju hålla kostnaderna nere till vi vet vad som är fel...
Detta gäller ju min brors bil som han har tröttnat på så jag försöker hjälpa till och hitta felet, han har precis bytt styrväxel och så kommer ett sånt här skitfel upptill.
Han skulle låna en batteriladdare på hans jobb med lite mer kräm i och se om det blir bättre.Men om man skulle bränt nåt så tycker jag att det är ganska konstigt att det funkade efter jag hade tagit väck minuspolen första gången. Skulle det kunna vara något med startspärren? för det är bara och vrida om nyckeln så startar den innan har det ju varit att man måste hålla inne knappen på larmdosan tills displayen börjar lysa,nu funkar det bara ibland.
Om det står getribeprogram gäller det lådan eller motorstyrningen?
Står det "Getribeprogram" direkt när du försöker starta?
Går startmotorn då?

Går inte startmotorn ibland och "getriebeprogram" kommer upp i displayen?

I så fall så byt det vita Siemens-reläet.
Detta finns placerat under den skruvlocksförsedda "elektroniklådan" under huven. (passagerarsidan)
Getribeprogram kommer upp när motorn har startat och startmotorn går alltid runt, det kommer efter några sek när den börjar misstända.
Gör rent gasspjällspotintiometern (lägesgivaren) och se om det blir nån skillnad.
Var sitter den och hur ser den ut?
Bild 2.

Länk

Den känner av hur mycket gas du har och sitter på gasspjällets axel.
Är det bara o lossa på den skruven o dra ut den eller? får man plocka väck något annat för o komma åt den? Jag håller på o laddar batteriet med en bättre laddare nu och den gick upp till 6:an på laddaren så den andra laddaren funkar nog inte som den ska,även indikatorn börjar bli grön nu efter några timmar,det har den inte blivit alls med den andra laddaren.
Har inte mekat med den själv men av bilderna att döma så är det bara skruva bort den och ta den elkontakten och sen göra rent.
Men kolla med battreiet laddat först!
jag har laddat batteriet nu men den går fortfarande illa.Förtst när den stod på tomgång gick den bra men sen när jag la i drivern o började köra så kom getribeprogram och den börjar ryka värre än jag vet inte vad.Jag ska kolla den där kontakten nu och hoppas att det hjälper.
Jag hade ingen skruvmejsel som fick plats för där var trångt vid kontakten.
Nu har bilen stått ett par veckor och felet är inte löst.Den dränker ju sig riktigt ordentligt och jag har sökt lite i gamla trådar och undrar skulle det kunna bli så om en spridare är trasig? eller nån tempsensor till insprutningen? startar man bilen nu efter ett par veckor så går den på tomgång men så fort man gasar så blir den dränkt. ös på med förslag vad det kan vara då jag är väldigt novis med dom här bilarna.
Bmw-lelle skrev :"Har du kollat om du fått ner olja i bakre tändstift/spols-brunnarna? (mycket vanligt vid läckande ventilkåpspackning)"

Vad händer då ?
Bilen går väl som vanligt ändå eller ?

Annat är det väl om man får ner fukt där eller ?

Billy aka Fantômas
Gammal tråd, men jag undrar hur det gick tobias?
billy: Bilen misständer kraftigt med oljan som rinner ner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.