|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Bilen har varit avställd i vinter och den har stått ute typ en månad eller nåt,så jag laddade upp batteriet så den startade och körde in den i garaget för en riktig laddning,då gick den perfekt. Sen dagen efter när den var färdigladdad så startade jag den och då gick den på 7 burkar blev riktigt sur och gick in i nödprogramet. Då plockade jag väck batteripolen en halvtimme och testade igen,då gick den perfekt.Men nu har den varit på verkstad och där plockade dom väck -polen igen och då blev det samma sak.Så vi testade o ta väck polen igen men denna gången utan resultat, vad kan detta bero på? | |
| Ingen som vet? | |
|
Jag får en känsla av att du lyckats göra bilen sur genom att starta och stänga av den många gånger innan den hunnit bli varm! Jag lyckades sura både min e34 540 och min e39 540 på det viset! Har du provat och varmköra den riktigt ordentligt? Bara en fundering. Mvh |
|
| Den har väl gått en mil iallafall utan o bli bättre.Det räcker säkert inte för det är ju en stor motor. Det är ju inte så kul när den dör när man släpper gasen och måste hålla gas när man lägger i drivern. Sen börjar jag misstänka att batteriet inte är som det ska eller att bilen läcker ström, jag har laddat den ungefär 22 timmar så laddaren gick ner till nollan,men nu när jag kollade att sätta på laddaren igen så gick den upp till ettan.Jag har läst gamla trådar och sett att dom här bilarna behöver ett bra batteri för att fungera. | |
| Nu har vi laddat upp batteriet och provat men den går fortfarande som en påse nötter,den gick bra kanske en halv minut sen dog den o lika sur igen,vi provade att ta väck lmm och det märktes ingen skillnad, är det tecken på att den är dålig?.Man kan ju inte köra med den för den dör när man släpper gasen om den nu skulle vara sur. Så kom gärna med förslag på vad man ska kolla mer eller vad ni tror det kan vara för fel. | |
|
Den gick alltså bra när du ställde in den? Isåfall finns det några rimliga förklaringar: 1: Batteriet (som du håller på med) 2: Bensinen (hade du dåligt med bensin, stod bilen kallt/varmt? 3: något relä som är struligt/trasigt Gör en felkodssökning! |
|
|
Den har stått kallt.Den gick perfekt när jag ställde in den, sen dagen efter när jag hade laddat så dog den på tomgång och gick in i nödprogramet. Där var ca 40liter bensin och den orkar bara suga ner till 20 liter, sitter det två pumpar på denna? isåfall är det väl förpumpen som är död? |
|
| vilket relä misstänker du att det kan vara? Sen den indikatorn på batteriet visar att det behövs bytas men det kanske tar ett tag innan den blir grön när den har varit urladdad? | |
|
Prova med en syraprovare och se i vilket skick ditt batteri är. Sannolik ligger felet där. De relän som jag tror kan spöka sitter under huven passagerarsidan, under ett skruvat (stjärnskruv) svart plastlock. Men börja med att se till att du har ett FRÄSHT batteri. |
|
| Batteriet byttes förra året,men det har blivit urladdat helt fyra gånger eftersom att den läcker tjuvström någonstans,det är kanske inte så bra för batteriet? Startmotorn går ju runt fort och det värkar inte tappa kraft om man drar runt ett tag, men dom är kanske väldigt känsliga och behöver ett batteri i toppskick till all elektronik. | |
| Den är laddad med en gammal skitladdare, så skulle den kunna ha pajat elektroniken? | |
| Har du kollat om du fått ner olja i bakre tändstift/spols-brunnarna? (mycket vanligt vid läckande ventilkåpspackning) | |
|
Är det dom två närmst torpedväggen jag ska kolla? Jag skulle tagit av ett stift och kollat men dom satt så jäkla långt ner så jag kom inte åt med den hylsan jag hade. |
|
| Ja precis! kolla om du har olja i eller runt tändspolen/hatten/stiftet. | |
| Jag ska kolla det. Men tror du att batteriet blir fulladdat om man har en 4 amperes laddare? för den där indikatorn på batteriet är fortfarande svart. | |
|
Alltså, det bästa vore ju om du testar ett fungerande batteri som du lånar av någon. Har du laddat batteriet "rakt på" eller kopplade du ur det från bilen? |
|
|
Tyvärr så laddade jag ifrån motorn, därför misstänker jag att något har blivit bränt. För först så laddade jag några timmar,startade bilen och satte in den i garaget för jag visste att det skulle bli regn och då gick den perfekt,jag laddade sen i ca 22 timmar och direkt när jag startade gick den in i nödprogramet och gick som en kratta. Jag har kollat tändstiftsbrunnarna och där såg inte ut o vara någon olja, där var lite gammal fastbränd olja men inte någon ny. |
|
|
Hmm... Okej, det kanske kan ha blivit något strul när du laddat. Prova att göra bilen strömlös en timme och testa om det gör någon skillnad? Vet inte riktigt vad som skulle ha kunnat ta skada av att ladda direkt på, men prova att söka lite här på forumdelen. Länk |
|
|
Jag har provat och haft den strömlös. Det hjälpte först men sen blev den likadan när dom hade väck minuspolen när den var på verkstad och nu så hjälper det inte. |
|
|
Har du en volt-mätare då att testa batterikräm samt laddningskräm? Mät det och säg till vad du får för värden. |
|
| Nej det har jag inte, får ta och köpa en sådan på biltema. Jag sökte även lite och såg att om man laddar med en sådan laddare utan överladdningsskydd så kan batteriet koka och det blir spänningstoppar som kan förstöra elektroniken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.