|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Sådant här tycker jag är lustigt: "Vridmoment handlar om styrka vid en konstant hastighet och har inget med acc att göra, då är det hästkrafter." När man i nästa mening påpekar sambandet: "Det enkla förhållandet lyder: effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)" Där man visar att vridmomentet är direkt kopplat till effekten (och varvtalet). Det är ju så att vridmoment och effekt hänger ihop! Men det finns olika sätt att uppnå samma effekt, högt varvtal och lågt vrid kan ge samma effekt som lågt varvtal och högt vrid. Accelerationen sker ju över ett varvtalsregister och det är väl närmast arean under momentkurvan eller effektkurvan (i det varvtalsintervall som utnyttjas!) som är avgörande för accelerationen. Dessutom bilens massa och rotationsmasströgheten på alla roterande komponenter är av betydelse. /Mats J |
|
|
Jag kan hålla med om att det är arean under effektkurvan som är mest relevant, vilket framhållits i en annan tråd. Arean under momentkurvan säger ensamt inget om prestandan, eftersom man då inte tar hänsyn till varvtalets inverkan. I bägge fallen gäller givetvis att man måste ta hänsyn till fordonets massa, rotationströghet, friktionsförluster, luftmotstånd, osv. |
|
|
Var inne på Alpinasidan och såg att B12 6,0 gör 0-200 på 20,4s. Den bilen ligger på 430Hk och 600Nm. Det skiljer 100HK men samma prestanda mellan den och Skalmans bil. Lite skumt är det. MVH Sven |
|
|
Däckvalet + däcktrycket gör nog rätt mycket för hur lätt bilen rullar. Sedan påverkar lufttemperatur och last. Jag vet ju inte hur Alpina testar sina bilar, men gissar att dom ser till att ha marginal på vad dom lovar, annars har dom snart ett antal sura kunder... /Mats J |
|
|
Testade min härom natten när det var +5 grader. Hamnade på runt 25-26.. jämfört med 27 när det var varmare. Vid mer fuktig väderlek tycker jag den är ännu piggare, så luftens egenskaper spelar nog in rätt mkt. Hårt pumpade 16-tums alu lär göra en del till skulle jag tro.. --- Min bil: Länk |
|
|
Hårt pumpade skottkärrehjul och ni kan nog åka nior på stripen med era 750'is! Dom verkar ju åka ifrån allt när solen är på väg ned, luftens denstitet är optimal, hemlängtan, nedförsbacke, bakfull... you name it! Nu måste jag bara ha en 750, jag är frälst! |
|
|
Tomas: Jätteroligt... Klart luftens temperatur etc samt fälgar/däck och 50 kg extra-utrustning sammantaget spelar roll. Om det gör 0,5% eller 5% vet jag inte... tyvärr har vi alla tillgång till ganska dåliga mätmetoder. Men skillnad gör det. Oavsett bilmodell! Inte är detta några bilar för stippen i originalutförande, det vet vi alla.. --- Min bil: Länk |
|
|
S.frejd. Den hastighet jag uppmätt är som sagt enl MÄTARE (De ja vu)?, och givetvis finns det en FELMARGINAL. Den kan ju inte rimligtvis gå i nivå men en B12. Säg att felmarginalen även hos mitt ex ligger på 4km/h vid visat 100 enl mätare så gör det kanske 1 sek, och kanske 2sek vid 200, men då har vi fortfarande toppsiffror för e38, och en distans till B12 som inte är helt orimlig. Jag konstaterar bara...min bil går mycket bra! sedan kan väll även jag vara nyfiken på varför? Det finns ju "måndagsexemplar" och vise versa så även bland E38 750. Sedan en fundering: Kan en chippning "förstöra" den fina prestandan hos mitt exemplar? syftet att chippa den är att enl referenser så sjunker bensinförbrukningen med ca 1dl vid långkörning. Vad tror ni?....är det dumt? Mvh Skalman |
|
|
Vore jag dig skulle jag inte röra nånting på den bilen. Om du räknar ut hur långt man måste köra för att tjäna in kostnaden för chippningen så kommer du nog fram till att det kommer att ta ett tag. MVH Sven |
|
|
Rätt schyssta priser på chippning hos www.itsfun.nu ;) Vi får se. Mvh och tack för svaret. Skalman |
|
|
Länk så skall det vara. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.