AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.782

Vad ingår egentligen i M-sportpaketet för E46 cab (facelift)?

Sida 1 av 3
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Funderar på att köpa en 330 cab med faceliften som kom till ÅM04, tänkte kolla om det är någon som vet allt som ingår i M-paketet?...Fälgar, ratt, knopp, instegslister och annan front vet jag - men vad är det mer? Är sp.stolar och läpp på bagageluckan automatiskt inkluderad i paketet?

Vidare finns det väl någon typ av Aerodynamikpaket också eller? Tänkte på de där "förlängningarna", typ corner-splitters, ingår det annat i det paketet? Kan man ha det paketet utan M-sport?...
hej.
andra sidokjolar, samt bakkjol. svart innertak, shadowline(finns väl inte till caben dock) detta är det jag kan komma på som ingår i m-II (aerodynamic II) paketet.

Angående cornsplitters så tror jag dessa hörde till club-sport paketet som monterades på vissa 330ci. ingick även en bakvinge av lite större modell.

//jens
Visa användare
3.753
Sani
OK, tack! Shadowline borde väl iofs funka på en cab också... Vet du om det är annat än kosmetika i M-paketet som är annorlunda också, fjädring, bromsar, avgas, gaspespons mm?...
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
tja..ja har en 325 cab -03 facelift med mpaket från fabrik...de e ju andra kjolar,mfront i fram mtech II o mfron bak,mvinge (slimvingen) fabrikssänkt 20/30...17" M68 fälgar,sen haru som jensar sa...mpaket med clubsport o de ingår cornersplitters + instegslister + en större vinge...+ vanliga mapketet som ja har...ta o kika in min bil..har bilder på den

Bmw Long Life !!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är det inte samma front, kjolar och annat kosmetiskt som på vilken coupe eller sedan som helst?? Det är den uppfattningen jag har i vart fall.

Det enda som mig veterligen skiljer en cab från de övriga är att den lilla flärpen på bakluckan inte finns i original, tro mig!! jag har sökt med ljus och lyckta hos BMW efter en original til cab och det FINNS inte. Det finns eftermarknadsvingar att köpa som passar cabben men oftast är dom eg anpassade till coupen som är lite bredare. Vet inte hur den som passar till en sedan funkar. Men på BMW har dom i alla fall sagt att det inte finns till cab.

Jag vet inte hur Nico_boss flärp ser ut eller var den kommer i från men jag tror att den inte kommer med m-paketet.

Jag har inte sett en enda cab med M-pkt där den finns med från fabrik, alla som har en sådan har satt på den i efterhand. Möjligt att det gick att få i tyskland på något vänster.

Cornersplitter är tveksamt om det ingår, kanske kunde man tjata på säljaren att lägga till det från Clubsport paketet vad vet jag.

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.753
Sani
Tack för svaren hittills, det verkar som att M-paketet iaf är ett "måste"...man får ju så mycket styling på köpet sas.

Ljudupplevelsen är viktig för mig, men det verkar på era svar som att det inte ingår någon "M-ljuddämpare" eller dylik i paketen?... Blir till att inhandla typ Kelleners isf!

Prestandabiten då, tänkte köpa en manuell för att åtminstone komma under sju sekunder 0-100, upplevs bilen rapp enl er? (Alternativet är ju att importera en Alpina B3 (280 hk) från typ -01 eller så - inte så mycket mera pengar...även med Switchtronic är den väl snabbare än en 330 manuell).
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Måste erkänna att jag inte vet vad som ingår i M-pkt vad det gäller avgassystemet. Ser inte annorlunda ut gentemot de bilar som inte har M i vart fall. På 5-serien var det ett annorlunda system så mycket vet jag.

Eisenmann är det som förordas oftast här på siten. Vet inte skillnaden mellan det och kelleners, priset kanske ??

Jag har manuell, och det går undan bra tycker jag. jmf med mina bägge 530:is jag hade förut så är den här kvickare. Kan inte göra en jämförelse mot automat. Själv föredrar jag alla gånger manuell före automat, men det beror ju på hur och var mananvänder bilen. Kan inte svara på om det går under 7 sekunder. fast skillanden mellan 7.1 och 6.9 kan inte vara märkbar och dessutom skiljer det sig säkert från "race" till "race"

Alpinan blir både kvikare och mer udda. Säkert oxå dyrare så ....

och eftersom du är ute efter en cab så spelar toppfarten inte nån större roll. Upp till 180-190 funkar det med tyget men sen blir det mest jobbigt så toppfarten är verkligen hypotetisk. Min åsikt.

Med en HT bilr det bättre, men inte så väldigt faktiskt, och HT ska ju användas på vintern och då är det ju iaf inte läge några fullfartskörningar.

det hela beror väl på vad som finns tillgängligt och hur pass bra plånboken mår.

Men en 330 cab med m-pkt är en mycket trevlig kamrat på vägen :-)

Niklas

Fransosen
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
min bil har mpaket från fabrik o vingen ingick i den..ja e andra ägaren...första ägaren va en gubbe som special beställde allt från fabrik

Bmw Long Life !!
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
på tal om eisenmann...har hört att dem har sjyssta dubbla ljuddämpare...vart kan man få tag på dem ?

Bmw Long Life !!
Visa användare
3.753
Sani
Satt just o plölde igenom gamla trådar om det, tror att Xerius Racing har dessa; enl gammal info i alla fall.

Nu fick jag en jobbig nästa tanke f.ö.: För de pengarna man köper en 330 cab -04 får man en M3 -01:a...hmm... :)
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
joo men de e ju lite taskigt om något händer en m3a...kostar oerhört ang reservdelar osv.

/Nico
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

vinge har jag aldrig sett fabriksmonterad på en e46-cab. Gick inte att beställa till iaf...

Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
min bil e från tyskland...va vet du om man kan beställa det lr inte direkt från fabrik ??i sverige vet ja inte om man får lr ej...men i tyskland vet jag att dem gör bilen precis så som du vill ha den

/Nico
Visa användare
3.753
Sani
Du har nog rätt ang M3:an Nico...kostar tillräckligt mycket med en 330 cab! :)
(Riktigt snygg bil du har, btw)

Ju mera jag spanar runt på annonser, desto mera övertygad blir jag - måste ha en faceliftad. Gärna M-paket också, men den är ju rätt fin även utan... Nu gäller det att bara hitta rätt ex till "rätt" pris, denna som står i Tyskland är tex riktigt snygg; och dessutom "Premium Selection":

Länk.

Någon som kört B3 med Switctronic förresten?...Rör den på sig? :)
Fransosen: Den från coupen passar rakt av! I have it!

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Maxey,

det var högst märkligt, för jag beställde en sådan och var tvungen att kapa bort ca 1cm för att den skulle passa. Annars hade den liksom stuckit ut över luckkanten, inte så snyggt. Jag resonerade som så att coupen och cabben måste vara mer lika än sedanen och beställde därför en till coupen. Med ovan resultat. Jag kan så klart ha fått fel, dvs en till en sedan trots allt.

Så eftersom jag inte vart helt nöjd med mitt snitt så är det väl bara att beställa en ny, till en COUPE och hoppas på att det är den jag får och inte nåt annat, man kanske får ett tanklock nästa gång :-)

Du råkar inte ha artnumret på denna tillgängligt? För om jag beställer "din" och den passar på din bil borde den passa till min med. Om det inte är så att jag gjort nåt fel nånstans och egentligen åker runt i en sedan, Mercedes eller nåt annat skit hahahaha

Niklas

Fransosen
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
sani,
köp min =) de e med krut i den....inte så stor skillnad mellan den o 330...min har bara gått 4500 mil....max utrustad med navi,tv o allt...ovanlig skinninredning invidual...

/Nico
Visa användare
3.753
Sani
Nä du Nico_boss, jag befarar redan att 330:n kommer att vara för slö :) (Hade en M3 cab förr). Annars hade jag varit intresserad, då det är en fin bil du har! Fransosens bil däremot hehe...

Ang läppen; är din bil faceliftad Maxey? Om inte, kan det ju vara så att bakluckan skiljer eller?

Ingen som hade erfarenhet av Alpina B3 Switchtronic? (Står väldigt lite fakta om detta på Alpina.de också)

Och så tebax till M-paketet: Det ingår ingen M-knapp eller, så som på Z4 och M3/M5?...
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Sani, allt har ju sitt pris heter det ju. Fast jag vet inte om jag just nu känner för att sälja ..... Men det är kul att du gillar den!

M-knapp??? Tänker du då på nån liten knapp som snabbar upp gasrepsonsen osv? Finns inte på min i vart fall, tror inte jag sett det på nån annan heller, men så har jag inte kikat på alla andra bilar heller :-D

Fast den är snabbare än 5-serien, eller upplevs i vart fall så. Om det stämmer i realiteten, det vet jag inte. Dom är ganska olika helt och hållet till sin karaktär så. Kan ju vara att det blåser lite mer i caben då förstås, som gör att man tycker den är snabbare, vad vet jag?!?!

Den röda du länkade till var snygg, om man gillar rött. Den hade dessutom M3-speglar vilka är snygga, men ack så dyra om man köper original.Bra eller oväsentligt, upp till dig. Annars verkade den rätt välutrustad.

Försök hitta en med HT med, dom är ganka dyra att köpa i efterhand. Så kan du köra året om, om du vill alltså, jag gör det inte.

Niklas

Fransosen
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Jag har också en Facelift 330 cab med fabriks m-pkt II + Aerodynamik paketet.
Inte någon vinge på min bil heller :( Och även jag är lite sugen på en sån vinge.
Har självklart även Hardtop till bilen, och 18" vintersulor såklart :)
En ruskigt klockren bil att även använda under vinterhalvåret...
Så, leta reda på en stackare med HT redan från start, så blir det mycket mer skoj å en mycket mer tyst bil under det mer trista halvåret i sverige + att den säkerligen blir mycket mer lättsåld om du har en Hardtop.
Själv har jag valt en Automatlåda, då jag inte riktigt förstår varför man själv ska mekka omkring i oljan, när bilen gör det så förträffligt galant åt dej, å automaten med sportläget ilagt, går hur jäkla fint som helst, å växlar helt klockrent!
Lycka till med sökandet!

Just my .2€
Visa användare
3.753
Sani
Tack för tipsen - automat är faktiskt inte helt uteslutet, ifall jag hittar "det perfekta exet"! Men helst tar jag en manuell pga prestandabiten...

HT ska jag definitivt ha till vintern.

Och M-speglarna är cirka åtta komma sju gånger snyggare än standard, men frågan är hur länge de får sitta kvar på bilen - min ska nämligen parkeras på gatan :(
Det gäller förresten också 16:9-skärmen; finns det inte risk att de norpar den med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.