|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jonas, Att dina nybytta bussningar slits ut på ett halvår låter som ett produktionsfel hos leverantören snarare än att bilen är felkonstruerad. Jag håller till fullo med om att 6 månades garanti är att betrakta som ett skämt. Köper du samma del från Autoexperten (som delvis handlar från samma underleverantörer som BMW), får du 2 års garanti på produkten! Vibrationerna kan för övrigt bero på många saker - stötdämparna exempelvis. Tyvärr svårt att diagnostisera. Robert Lundberg, Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Att mina argument är diskvalificerade eftersom jag byter bil ofta? Att jag fabricerar "sanningar" för att framhäva E38:ans ypperlighet och främja försäljningen av min 728i? Jag tycker att E38 är en fantastisk bil, den bästa i sin prisklass, även om modellen givetvis har sina brister. Att tanken rostar är beklagligt, men det är å andra sidan all annan rost också. I övrigt tycker jag att folke som vanligt har bra input. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle, det var faktiskt ganska elakt och onödigt skrivet av mig. Men vi kan väl säga så här, det finns entusiaster och så finns det ENTUSIASTER. Den senare kategorin tycker jag har en förmåga att närmast in absurdum blunda för fakta. Jag ber om ursäkt om du upplevde det som ett påhopp, det var absolut inte min avsikt. |
|
|
F.ö tycker jag det inte är min sak som konsument att vända mig till fabrikantens underleverantörer. Varför skulle det vara det, jag har ju inte dem som affärspart i bilköpet. Jag tycker man kan betrakta BMW som en totalentreprenör i det här fallet. Om jag köper ett nyckelfärdigt hus så tycker jag det ligger på totalantreprenörens lott att kontakta underleverantören om fallet i duschen blivit fel. Mercedes har länge fört en hård kamp där deras varumärke kraftigt riskerat att rämna som en ikon för kvalitet. Framförallt är det rostproblem som härjat. Nu har de i det tysta börjat agera, det tog lite tid innan de vaknade och insåg att marknaden faktiskt började reagera. Jag tycker det är konstigt att här läsa om exempelvis alla rostproblem relativt nya BMW dras med, ingen annanstans än här skulle de få passera som "relativt ok". Som märkesentusiast de allra flesta är här, så kanske man kan sätta på sig mera granskande glasögon och försöka påverka fabrikanten i en mera rätt riktning. Eller så gillar man läget, enligt andra entusiaster har Alfa Romeo alltid varit state of the art när det kommer till kvalitet... |
|
|
Robert, Jag tog inte illa upp, förstod bara inte riktigt vad du menade. Nu förstår jag bättre. Jag känner också till kategorin "entusiaster som väljer att blunda för verkligheten", men jag tycker att man kan kalla dem för fanatiker. Personligen anser jag mig inte tillhöra denna kategori. Jag tror och hoppas att mina synpunkter nu är tydliga. Jag beklagar verkligen de problem trådskaparen haft med sin problem - och är fullt medveten om att han inte är ensam. Min argumentation tidigare i denna diskussion var snarast för att sätta saken i perspektiv. Jag är övertygad om att om man tar 100 stycken E38, och 100 stycken bilar av 10 liknande modeller, så kommer felprocenten och framförallt kostnadskalkylen på E38 ligga lägre än snittet. Jämfört med konkurrenterna så är jag av uppfattningen att E38 håller bättre och kostar mindre att äga än MB S-klass och Audi A8. Lexus LS och Honda Legend håller säkert mycket bättre än samtliga, men de är ändå inga alternativ enligt mig. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Något som åtminstonde 5-serien har dragits med i många år och på både E28, E34, E39 är rost vid tankluckan. Det måste man ju ha vetat om men aldrig gjort något åt verkar det som. Jag ser det som ett riktigt konstruktionsfel som man aldrig rättat till. Antingen finns det rost där eller så är det lagat. |
|
|
Folke, sök på vibrationer AND E39 så förstår du vad jag menar. Ingen har hittils kunnat hjälpa mig och problemet verkar inte gå att lösa. Att en aukt. handlare väljer att sälja en bil som de sedan inte kan avhjälpa felen på då är något riktigt fel. Visserligen är ju allt mitt fel från början att jag överhuvudtaget köpte vraket men å andra sidan ska man som BMW handlare inte sälja bilar med fel... En härlig kommentar från försäljningschefen vid provkörning: Hade precis M-testat bilen efter köp (smart va?) Jag: "Varför åtgärdar ni inte felen innan ni levererar bilen? Kan väl inte vara så svårt att hissa upp bilen och kolla så att inget läcker etc. ? (oljeläckage från diffen)" Försäljningschef: "Nej, det gör vi aldrig! Vi lagar det när det går sönder helt." Jag: "Men om det händer efter tre månader då?" Försäljningschef: Inget svar! Där försvann allt förtroende för handlare och verkstäder för alltid. |
|
|
Det optimala måste vara en äldre körglad BMW som entusiastbil. (gör inget om den blir stående ett tag i väntan på reparationer) Och en ny Japan som bruksfordon som man kan lita på i alla väder/situationer. :) /L |
|
|
En liten fundering bara: Tänk om BMW och/eller nån av dom andra Europeiska tillverkarna skulle sätta ner foten och säga till sina underlevarantörer " Nu skiter vi i er och vänder oss till Japan så vi får grejer som funkar" Undra om det skulle röra runt i grytan ?? |
|
|
Inse att ni inte får kvalitet när ni köper BMW. Vad ni får är: Känsla, fina inredningmaterial, prestigevärde, kommunikativ respons från ratt, hjul och chassi, rappa motorer med unik motorsång, med andra ord: KÖRGLÄDJE. Men ska man korsa Antarktis ensam utan kontakt med omvärlden när det VERKLIGEN gäller, då väljer jag Toyota Landcruiser och Nissan Patrol före X5, Q7, MB ML mfl. Vill inte frysa ihjäl på tundran sittandes i en X5 med spräckt plastkylare... /L |
|
|
"Men om vi utesluter allt utom pixlarna borde inte vi som är drabbade (skulle gissa minst 75% av all BMW ägare) gick samman mot BMW åtminstonde så att vi fick byta till självkostnadspris." Ska ni gå ihop och kräva självkostnadspris på "vanliga fel", på 10 år gamla bilar!? Ni kanske ta med er alla fabrikat då jag har sett många bilar med samma fel. Alltså, om man köper en begagnad bil, utan nybilsgarantier, oavsett pris. Brukar man inte ta reda på vad som normalt sett är mindre bra med modellen och ta i beräkning att byta såna saker som "förr eller senare pajar" om det nu finns såna? Att bilen som ny kostade upp mot en miljon är ju av mindre intresse när den sen går sönder. För det gör alla bilar vad jag vet. Känner mig förvirrad av såna här trådar och förstår inte riktigt vad man vill få ut? Begagnatköp av vad det än må vara är förenat med risker och inte minst research för att ta reda på brister och kostnader. Det är min åsikt. |
|
|
Hej! Någon här drog fram SAAB som en fantastisk exempel på kundservice (trådskaparen?) dock kanske inte som ett exempel på kvalitet iaf hoppas jag.... Att SAAB har haft förlängd garanti på motorer med konstruktionsfel är de DEFINITIVT inte ensamma om. M3 motorernas problem, någon? PRECIS. BMW har exakt motsvarande garanti på dessa motorer som berörs, samma gäller "nikasil" motororerna. Vad gäller rost så har BMW varit mycket generösa vad gäller byten av dörrär och luckor, dock med 6 års åldersbegränsning, Mercedes ägarna hade betydligt mera problem med att få felet erkänt som tillverkarens ansvar(och om du om 25 år går till mercedes handlare med en genomrostad 2003 modell E-klass så tror jag att du blir utskrattad......oavsett hur lång garatin är) Jag menar på inget sätt att BMW:s kundbehandling är optimalt, men att påstå att det skiljer sig avsevärt från andra är en ganska grov överdrift. En viss elektronik garanti hade nog varit bra... typ 8-10 år...... MVH: Sakke |
|
|
Öh... Landcruiser(HJ)/Patrol är väl ändå bruksfordon byggt för detta ändamål medan BMWs X är mer till för att blidka marknaden och tjäna dollars, Q7 och ML likaså. Inte att förglömma Volvo XC90, vad är det? Inget som FN kommer att skramla runt i Afrika med.... I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
|
"Känner mig förvirrad av såna här trådar och förstår inte riktigt vad man vill få ut? Begagnatköp av vad det än må vara är förenat med risker och inte minst research för att ta reda på brister och kostnader. Det är min åsikt" Word! |
|
|
Som sagt, förvirrad är ordet.... Någon som i klartext kan tala om vad tråden handlar om. Att nybilsgarantin bör ligga på 10 år? |
|
|
Jag förstår frustrationen och irritationen som trådskaparen har. Jag har också haft begagnade bilar med irriteranade fel. Men som Anders S. skriver så är det alltid förknippat med risk att köpa en begagnad bil. Större och lyxigare bilar (typ E38) är förknippade med större kostnader då något går sönder - vilket kommer att inträffa förr eööer senare. Alltid viktigt att vara införstådd med att vissa bilar har typfel, vilka dessa är samt att kontrollera bilens historik noga. Detta i sig är ingen garanti för att inget kommer att inträffa men det kan göra det lättare att förutse vad som kommer. |
|
|
Trådskaparen själv Ja det har varit kul läsning, alla har ju lite olika åsikter om allt. Det som jag är orolig för hos BMW är den korta garantin på reservdelar, jag måste köpa ett nytt instrumenthus eftersom hastighetsmätaren har pajat, och jag menar om jag får pixelfel i det nya som jag f.ö. fått ett pris på 8.000:- + kodning efter 7 månader. Jag hade bilen inne hos förenadebil i malmö ca: 2 veckor därför abs lampan tändes ibland, det visade sig vara en givare på höger bak om jag inte minns fel, iallafall så pluggade de in sin dator och började byta än det ena än det andra, slutsumma 16.900:- för en givare. HUTLÖST, lyxbil eller ej. Jag kör normalt Audi A6 till vardags och har haft några Saab Aero, normalt brukar jag köra ett par 3 år med varje så givetvis är jag med på att alla bilar går sönder förr eller senare, och det är inte det jag är sur på utan det som jag menade med tråden är. Om tillräkligt många oponerar sig mot BMWs pixelfel som även drabbar nyare bilar, då är jag övertygad om att de sätter sig ner med sin leverantör och ser till att den får ta sitt ansvar, antingen genom förlängd garanti eller återkalla och byta ut inom en rimlig tidsrymd där min 7 år gamla bil kanske inte kommer med men 5-6 år tycker jag vore rimligt, sen om de vill bättra på sitt goowill så kunde de ju erbjuda de andra byte till en skälig kostnad, typ en tusenlapp eller så. En blänkare. Jag var idag i kontakt med Fredrik på Örebro Bildemontering han hade ett instrumenthus från en 728 -00 jag bad honom kolla om det var tiptronic så han gick ut för att kolla, när han kom tillbaka sa han att han var osäker men kunde inte förstå att en -00 kunde ha genomrostade tröskellådor han trampade rakt igenom, sen dubbelkollade han schassinummret och det var verkligen en -00a men utan tiptronic utan förmodligen manuell. Inte vet jag men är inte karossen helförsinkad som på Audi? trött på allt strul |
|
|
Hade inte 728:an på skroten stått utan hjul direkt på gräset då? Då rostar det friskt. ;) Även om rostskyddet på BMW verkar lite svajigt så får dom faktiskt bra betyg i rostskyddstester jämfört med andra bilar. Är väl bara Audi och Volvo som brukar få lite bättre rostbetyg? /L |
|
rsarits |
Sex månaders garanti strider mot Svensk lagstiftning, så det måste vara fel. 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt gäller. Jag fick min AC-fläkt bytt på garanti förra veckan, den var exakt 1 år och 11 månader gammal... Pixelfel har jag inte sett på någon av mina E34:or, vilka båda med råge passerat 30000mil, men det felet kanske främst gäller 7-serien? |
|
Pixelfelen gäller främst E38 och E39. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ang pixelfel. kontakta Doktor Pixelartzt. M8-enzo@freenet.de referera till mig, skriv gärna på tyska så löser det sig till en bråkdel av kostnaden. Sen är det såhär. Åka begagnad lyxbil kostar och jag förstår om inte alla har råd. Det är ju lite tragiskt men det är väl det som är meningen med en lyxbil. Inte alla ska ha råd? Mvh Asken A true man tries to listen twice as much as he speaks. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.