AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.532

Öppet brev till några journalister om BMW´s olika konstruktionsfel

Sida 1 av 5
Jag funderar på att gå ut med ett öppet brev till några journalist kompisar om BMW´s olika konstruktionsfel som de inte vill åtgärda, då menar jag främst pixelfelen som är standard, värmeventilen som nästan är standard, casterbussningarna, abs givarna, läckande rostiga tankar, ja listan kan göras ganska lång, troligen har Skoda gått om när det gäller kvalité och jag är övertygad om att de flest bilmärken hade åtgärdat så kallade konstruktionsfel gratis eller åtminstone till självkostnadspris, mitt dilemma är att jag tycker om designen och körglädjen på BMW, men jag kommer aldrig att köpa fler BMW jag menar nypris -99 ca: 500.000:- begagnatpris idag ca: 50.000:- jag gav 135.000:- för ett halvår sen (den sita idioten är inte född än) och har lagt hittills ca: 40.000:- i reparationer på min 728 Svensksåld 1 ägare före mig p.g.a. den dåliga kvalitén om man överhuvud taget hittar en köpare, de flesta seriösa bilfirmor tackar nej till inbyte av en 7 serie bil (varför är ju förståeligt)

Vill ni va med så gör ett inlägg här // Jonas

trött på allt strul
Vantage
Håller med dej beträffande el-fel etc.
Synd på en sådan bil ( BMW ) med diverse strul ex el-fel,bussningar etc.
Körglädjen är det inga fel på, men felen kontra priset är en skam faktiskt för bmw.
Tacka vet jag Japps bilar när det kommer till el, sällan havererar dyl i dessa bilar.
Däremot så är reservdelar till japanare svindyra och den plastiga interiören gör sitt till att döda all komfort-känsla.
Priset att åka en bimmer är förhållandevis högt, men som en gungbräda så väger känslan över för mej åtminstånde.
Har svårt att tänka mej annat märke ett tag framöver.....

Vantage
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Att lyxbilar tappar värde snabbt är i och för sig inget som är speciellt för BMW, det gäller alla lyxbilar. Om vi ska vara lite rättvisa, menar jag!
Är inne på min fjärde E38 och bortsett från pixelfelen så känner jag absolut inte igen beskrivningen av E38 som en problembil med dålig kvalité - tvärtom!

Om man betraktar slitna bussningar på en 7-10 år gammal, 2000 kilo tung bil som ett konstruktionsfel, då blir det nog extremt svårt att bli nöjd med någon begagnad bil ö h t.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ok. Jag är väl just nu speciellt irreterad för att jag pajade mina mätare när jag skulle fixa pixel felen (som blev som nytt). Jag har oxå haft 2 andra 38 or med pixelfel mm, och en e32 v12 som en packning gick sönder i motorn på kostnad 68.000:- att fixa på mitten av 90 talet. När det gäller bussningarna på casterstagenså bytade BMW dem för 7 månader sen och lämnar inte mer än 6 mån garanti, jag har verkligen inte kört rally på någon stridsvagnsbana så jag menar att det isåfall måste vara konstruktionsfel om ni andra inte har eller känner vibbar i ratten vid 70-100 km så är det väl min kärra som é ett måndags ex.
Jag håller med om att så kallade lyxbilar faller mycket i pris men de flesta går faktist att byta in hos Volvo, Saab etc.

Men om vi utesluter allt utom pixlarna borde inte vi som är drabbade (skulle gissa minst 75% av all BMW ägare) gick samman mot BMW åtminstonde så att vi fick byta till självkostnadspris.

Vänligen Jonas
PS. Jag älskar att köra BMW bara de är ok, då é det inte många som kan mäta sig i komfort och körglädje.

trött på allt strul
Glöm inte att nämna vibrationerna på E39...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag pratade nyligen med en äldre herre som rent ut sagt undrade vad det var för skräp han köpt, en 7 serien som han köp ny och kört 13000 mil med. Listan på reparationer var lång, och det som fick bägaren att rinna över var rosthål i bensintanken. Han hade tänkt att detta skulle bli hans sista bil, men om det skulle fortsätta så här, så blev det nog en Lexus att sluta bilåkandet i.

Före BMWn hade han haft en Honda Legend som gått över 20000 mil utan reparationer.
JP
156
JPB
728iA - 99
Jonas: hur långt har 728:an gått?

//J

PS. läste tråden om din pixelreparation, lider lite med dig...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kalle, det är lätt att få uppfattningen att du dealar med bumsar, därmed känns inte dina argument speciellt...tja, du fattar vad jag menar. Pinsamt, riktigt pinsamt att inte BMW håller bättre än vad de gör.
Paap Reeder
... vill bara nämna att några av mina grannar kör saab.

ALLA har pixles-fel. I den ena är motor och vxllåda bytt ... "jag vet inte hur många gånger" ... som frun säger.

Finns väl ingen idiot som bygger en bil som inte går sönder!! De som säljer Chrysler lever bl a att laga dom som dom sålt. AF- firmorna går bra men fabriken går back p g a smäcket dom skruvar ihop.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Isåkare; 13.000 mil och sönderrostad tank, på en bil som kostar runt halvmillen ny...vad fan säger man?
Har inte E38 plasttank som t.ex E39?
Självklart skall en plåttank inte rosta på orimligt kort tid men de flesta av övriga uppräknade prylar, pixelfel, givare och elprylar osv görs inte av BMW. Bättre då att klaga hos VDO, Hella, Siemens osv. Självklart bör biltillverkaren lämna goodwill eller förlängd garanti inom rimliga tidsramar men efter 7-10 år...?
Som skrivits många gånger tidigare: Detta är ett forum för BMW, det är lätt att få uppfattningen att bara BMW har problem med pixlar eller ABS-givare. Så är det som väl är inte ute i verkligheten, vilket inte gör att kvalitétsnivån på komponenterna blir ett smack bättre, men klaga gärna hos rätt instans. Skjut inte på pianisten som det heter, när du inte gillar musiken...)
Samuel2: Vad är det för vibrationer hos E39 som jag missat under alla åren?

FP
kilroy
"Jag funderar på att gå ut med ett öppet brev till några journalist kompisar om BMW´s olika konstruktionsfel som de inte vill åtgärda"...

Vad innebär det i klartext? Är det inte BMW som skall få brevet?

Jag tror inte mycket på din idé, ärligt talat, även om tanken är god. Ber du medlemmarna på forumet om "tips" så kommer du få en lista som är lång som en måndag i november.

Prisfallet på vissa BMW-modeller kan man knappast skylla på BMW...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Paap Reeder
" ... som är lång som en måndag i november."

Det uttrycket tar jag med mig Kilroy. Mycket bra.

MVH /// Paap R
728 an har gått 16000 mil.
Fundera på detta når du skyller på vdo etc. Om du köper en liter mjolk och kommer hem du öppnar den och dricker tycker det smakar skit vad gör du dö? tar kontakt med den som tillverkat och tryckt föpackningen... knappast det är ju faktist arla eller skånemejerier som säljer mjölken, sen är det upp till dem att lösa problemet, visar det sig att det inte är deras fel så kan du vara säker på att de ser till att förpackningstillverkaren får pröjsa felet och ersätta de drabbade. Så ditt resonemang om 3e par håller inte.
SAAB hade ett kontruktionsfel på deras 2.3 motor runt -00 och när detta uppdagades så förlängde de motorgarantin med 10 år oavsett mil, detta kallar jag goodwill till SAAB och en stor drös med nöjda kunder.
Tanken är i plåt på utsidan och har en tunn plastbeläggning på insidan, men vad kan man begära för en halv mille.

mvh Jonas

trött på allt strul
Om mjölkförpackningen visar lingonsylt e.dyl så går jag till de som tillverkar denna, annars Arla om det gäller innehållet. Lite långsökt liknelse med Arla kanske, om du nu vet att det är VDO som ligger bakom intrumentet, varför ta in biltillverkaren som mellanhand, det går ju inte snabbare precis. Obs, nu pratar vi inte om rimligt nya bilar med möjlighet till goodwill, då kommer saken i lite annat läge.
Jepp, Saab tog ansvar för sin egen motorkonstruktion, det finns ingen annan att gå till... men så har de/fick de ju god ekonomi också eller?
OK, plåttank i E38 (plastad plåt har de flesta), inte helplast då som i t.ex E39? Lite mysko faktiskt eftersom de är relativt samtida, men den skall ju absolut inte rosta orimligt snabbt, isf det är dåligt. Har konstruktionen förbättrats eller ändrats?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det måste ju helt klart vara tillverkaren som har produktansvaret, inte underleverantörerna. Det är ju biltillverkarna som är de huvudsakliga kunderna hos t.ex VDO. Därför är det ju helt deras krav på kvalitet/pris som avgör vad det blir i slutändan. Skulle VDO göra så bra instrument dom bara kunde skulle kanske bara nischade tillverkare som Koenigsegg och Aston Martin köpa dom. Masstillverkningen kunde dom lägga ner.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Jag kan förstå dina synpunkter delvis från där du befinner dig.

En fråga jag har, hur mycket har du jobbat per vecka de senaste 10 åren?
Mvh
Asken

A true man listen twice as much as he speaks.
Jepp, det är iofs riktigt. Signalöverföringen av den typ som används med värmeförseglad flexkabel mellan displayen och kretskortet i LC-displayer är en vanlig källa till problem i många konstruktioner, från ficktelefoner och personsökare till klockor, bilinstrument osv. Frågan är om BMW eller annan har kunskap, kännedom eller vilja att försöka hitta förbättringar, och om kommunikation med dom är meningsfull. Personligen tror jag på snabbare eller rakare respons från tillverkaren direkt, fortfarande pratar vi om tiden efter garanti och goodwill osv.
Kvalitén i sig på de ingående komponenterna är det inget fel på men konstruktionen är känslig, liksom den andra med en gummilist (zebralist) mellan glasdisplay och kretskort. Båda används, även i de dyraste instrumenten osv, det finns inte så många alternativ tyvärr.

FP
Först ska vi skilja på konstruktionsfel och värdetapp. Alla lyxbilar i samma segment tappar mycket i värde på 7-8 år. Finns inget konstigt med det!

Vad det gäller konstruktionsfel brukar BMW byta ut felaktiga detaljer under garantitiden och i många fall även på "goodwill" efter garantin upphört.

Ser inget märkligti att det dyker upp fel på en åtta år gammal bil. Jag förstår dock frustrationen över att du verkar har drabbats mer än vanligt. Något öppet brev till journalister tror jag du inte kommer så långt med.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte varför du vill veta, men jag tror nog min snittarbetstid de senaste 10 åren varit ung. 45 tim/vecka. En hel del med kvalitét och konstruktion av div maskiner. Var jag befinner mig just nu vet jag inte heller vad det har med saken att göra. Produkterna jag arbetat med de senaste 7 åren säljs till 70% till USA/Canada och jag tror inte många kunder i den branchen ringer runt till underleverantörer av komponenter när det är problem. Jag förstår inte hur enstaka privatpersoner skall komma någon vart med en underleverantör till bilindustrin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.