|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Att gränserna är olika är ju självfallet men hur mkt tycker ni att det är värt att åka BMW? Äger själv ingen för tillfället men låter gärna pengarna rulla när det gäller bilar. Viktig del i tillvaron för mig. | |
|
Jag äger ingen bil men har räknat en liten kalkyl och det den lyder: Bensin: 2000 (överkant) Garage: 240 Lån för bil: 1500 Försäkring 720 (trafik) Självklart är det kostnader per månad :-) Så jag kommer bli pretty poor när jag köper BMW, men dessa kostnader är precis lika oavsett bil jag kör, kanske en 500 mindre på bensinen och 1-200 mindre på försäkringen.. men absolut max 200. Trevlig heelg! :D |
|
|
Låna till bil skulle jag inte göra. Då skulle jag inte ha råd att åka i den bil jag gör.(räntor är utgifter man inte har nån glädje av) Har haft sämre med kulor förr men då åkte man billigare bil. Det finns alltid nåt som passar ekonomin och rullar. 2000:-/mån i bensin låter lågt för min del, men med lite buss, cykel och skjuts med polare kanske du fixar det :) AE |
|
|
00 E46 320 iAT ca 1000 mil och 32000:- totalt för ett år ca 32;- mil 02 E39 525 iAT ca 1500 mil och 47000:- för 1 1/2 år ca 31/mil Dagens gamla skrutten under de första 11 månaderna Värdeminskning: = 10000 (?) Bensin för cirka 1100 mil = 13000 Försäkring 2041 Skatt 2300 (?) Reparationer under första året ca 5000:- oväntade och 15000:- förbättringar av brister som fanns vid köpet. dvs ca 48000 för 1100 mil, men då var 15000 förbättringar så bortsett från dem har den inte kostat mer än min första BMW. Damn det är ju riktigt billigt att köra begagnad BMW! Mvh Mikael |
|
|
Lånet är inte från banken, who needs the bank when u got familia hehe ;) Får låna lite pengar av en släkting :) Känns mkt bättre då. Joo 2000kr är väl lite lågt nu när sommarn kommer.. men på höst vintern tänkte jag inte köa jag menar köra bilen till jobbet, det är ju alltid kö, 60min med bil, 60min med tåg :) |
|
| Ok. Räntefritt lån är ju perfekt! Med tåg till jobbet kanske du fixar det med 2000:-/mån på soppa i snitt. Du får väl höra av dig om ett år och berätta hur det gick. :) | |
|
Försäkring: 450:- Garage: 300:- Ränta: 690:- (mån. 1) Värdeminskning: 1500:- (uppskattad - amorteringen ligger på 2700:-) Bensin: 1500:- (ingen aning egentligen, bara tankat en månad och det var inkl. hemkörning á, men nånstans här) Sen tillkommer såklart serivce, ev. reparationer, nya däck o.s.v. Men exkl. det landar vi kring 4500 kr/mån. |
|
| Skatt och försäkring 9000 per år. Snart blir det dyrare, efterson bilen snart blir 3 år. Vet dock inte hur mkt försäkringen ökar med. Bensin 18000 kr/år. Alltså 2250 kr/mån. Fy fan :-) | |
|
E39:an = fin, rolig och dyr i drift SAAB 900 -89 = slö, tråkig och billig i drift :) (drift = försäkring + reparationer) |
|
|
Per månad: Bensin: 1500-2500:- Försäkring: 500:- Skatt: 175:-? Bilvård: 500:- Värdeminskning: 0:-? Sen plus så mkt reservdelar jag har lust med. (har nog legat på ca 1000:-/mån iår) |
|
| Sånt försöker jag undvika att tänka på. | |
|
Vill inte veta vad det kostar livet är för kort Om man börjar räkna så skulle man nog sälja av bilarna:) |
|
|
Bensin: 1200-1500:- Försäkring: 1200:- Garage: 900:- Skatt: 212:- Bilvård: 300:- Värdeminskning: 1500:- (mätaren står idag på 5400 mil) Summa: cirka 4000:- per månad exkl. bensin (under veckan kör jag enbart i tjänsten med bra milersättning, privat kör jag under helgerna) //J |
|
|
Är man bilentusiast så ska man inte räkna på kostnaden (förutsätter givetvis att intresset inte drabbar övrig familj eller barn ekonomiskt). Jag har räknat fram att bruksbilen kostar mig totalt (allt inräknat) ca 25 kr/mil, beräknat på ca 2500 mil per år. Då snackar vi en begagnad - med nybilsgaranti - Volvokombi, diesel med partikelfilter, dvs en bil som håller värdet förhållandevis bra och är relativt billig i drift. När jag körde min senaste BMW (fabriksny) så kostade den ca 44 kr/mil ... bara i värdeminskning! Totalt skulle jag tro att den låg på ca 65 kr/mil. På den tiden så körde jag bara runt 1300 mil per år, räknat på 2500 mil per år så bör kostnaden ha legat runt 50 kr/mil. Andrahandsvärdet skulle dock ha sjunkit ännu fortare. |
|
|
Gammelbilen kostar inte så mycket, E39:an vill jag inte veta. 520i -87 Bensin 500:- Försäkring 350:- (blir väl snart betydligt mer) Skatt 140:- Bilvård 20:- Reservdelar 100:- 1010:- per månad. Billigare än att åka taxi i alla fall. |
|
|
Förra bilen en ny Volvo T5a fick 52,70 kr i värdeminsking per mil och två års ägande. Blir stor värdeminskning på den nuvarande också räknar jag med. Vill ju inte köra tie år gammal japan. |
|
|
Tja, va kostar bilägande.........har helrenoverat en 1602 72:a till nyskick, kostnad runt 100 papp hittils, har kört 60 mil efter detta. Blir ca 1500:- mil, men det sjunker ju, skata....... Jag "leder" nog hittils, men sjutton va kul det är att återställa en bil som de flesta har nån typ av relation till, märktes tydligt på Tjolöholm Classic motor show helgen som gick där jag och kompsens dubbelli fick mycket uppmärksamhet. Länk till renoveringsprojektet: Länk Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Bavaria1, känns skönt att veta att flera månar om 02orna,ser som sagt riktigt riktigt bra ut. Har lite ångest nu ang mina inlägg som enligt mätaren snart visar 2002 då blir det svårt att skriva nå mer:) Mvh/Micke |
|
| Anders-72 : Har man inte råd med räntan har man väl knappast råd med bilen överhuvudtaget? Ca 7-8% är ingen jättesumma, och med tanke på att många ändå behöver köpa en bil är det vettigare att ta ett lån och lägga lite pengar på räntan än att köpa nån skitbil som man sedan måste lägga ner samma summa på för att hålla vid, något man knappast lär få tillbaka när man försöker säljer bilen senare. | |
|
Bavaria1 Blev glad att se din 1602. Hade en 1602:a-73 som jag körde med 79-80. Den var clean och gick som ett spjut med bara 85 hk. En bil jag minns med saknad. Så BMW. |
|
|
Kostnad M5 -95 (ägd mellan 1999 och 2003): Det vill jag helst inte räkna på! Kostnad 3.0S -72. Över 72.000 mil på mätaren. - Värdeminskning: Numera troligen 0 kr/mil (i varje fall mindre än 0,25 kr/mil. Köpt för 17'. Kört hittills nästan 60.000 mil) - Reparationer, bes, delar mm (inkl en omgång Bilstein gasdämpare och 2 reservdelsbilar. Ej service och däck): 1,08 kr/mil i snitt senaste 30.000 milen - Service (olja, filter): ca 0,50 kr/mil - Däck (sommar- och vinterdäck): ca 0,45 kr/mil - Försäkring: ca 1 kr/mil - Skatt (numera): 0 kr/mil - Bensin (snitt ca 1,1-1,15 l/mil): säg 13,50 kr/mil Totalt: mindre än 17 kr/mil Som kuriosa kan jag nämna att att jag inte fått en enda anmärkning på besiktningen de senaste 40.000 milen. Slå det om ni kan!! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.