AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.828

Bekymmer med centrallås E34

Sida 2 av 3
Ko
9
Kodden
530 -95 E34
kan vara är ur funktion i dagar sen kan det funka några gg låsa -låsa upp sen lägger det av igen...lägger det av när bilen är låst så kan jag ej få upp bakdärrana +bensin locket fram därrarna + koffet kan jag låsa o låsa upp med nyckel
Ko
9
Kodden
530 -95 E34
Kickpanelen?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kanske kan hitta något till hjälp här!
Länk

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

T_
20
T_Hammar
518i -94
Sitter i alla fall en svart låda med säkringar och relän under baksätet på min e34. Var bara att rycka rätt upp i framkant på sätet för att få upp sätet.

Var där inne och brötade i helgen - i fredags kunde man näligen bara ta sig in genom främre passagerardörren... Frugan fick ta fönstervägen för att komma till baksätet :D

Under den svarta lådan (satt bara fast med en plastmutter och två plastclips) låg de fyra kontakter löst, som jag antar går till eventuell extrautrustning som jag inte har, tex fönsterhissar eller dylikt - En utav dessa kontakter såg riktigt illa tilltygad ut. Den hade ärgat och haft sig.

Klippte bort den helt och hållet och isolerade ändarna, satte i nya säkringar (som var brända - orsaken till totalhaveriet) för "Zentralverriegelung" och vips så var mitt centrallås som nytt igen.

Innan det totala haveriet har den betett sig som om någon av dörrarna inte varit stängd.. Man låser och den låser upp - men den låste på andra eller tredje försöket., men nu så...
Ko
9
Kodden
530 -95 E34
Skall kolla upp det i dag så funkade mitt clås undra hur länge får rota lite där bak o se mom jag hittar något fel tackar för tips
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Har också problem med mitt c-lås,fick tyvärr riva ur allt som hade
med startspärren att göra,har bara haft en dosa till bilen allt slutade fungera
men nu går bilen ialla fall,men kan ej låsa bilen tyvärr,men sitter jag i bilen
och trycker ner låsknappen på förarsidan så låser alla dörrar men öppnas nästan omgående vad kan det vara ??
Ko
9
Kodden
530 -95 E34
har nu kollat under baksätet märkte att det sitter ett relä där som styr c låset ... kan det vara det som spökar tro kände på det o det va lite varmt borde inte vara det tycker ja ...sitter lite säkringar o annat grejs där
Jag kan låsa samt låsa upp alla 4 dörrarna, men om bacluckan ej är låst och man låser med fjärren så låses dörrarna upp.

vet ej om tipset hjälper något.

Backluckan skall väl också låsas upp när man trycker på fjärren?
T_
20
T_Hammar
518i -94
Kodden
Har rätt dålig koll på det elektriska, så vet inte om det borde vara varmt eller inte. Men alla säkringar var ok eller? Kolla så att de stämmer rent ampere-mässigt också, så det inte är det som bråkar.

Jag testade nämligen helt kort med "fel" säkringar (hade inte rätt tillhands) för att testa att få upp dörrarna - det gick, men då började det ryka lite smått under lådan. - Det var den ärgade kontakten som rök. Det var så jag hittade den. :)
I vilket fall, fel säkringar kan ju göra att vissa saker funkar, men att andra kanske blir varmare än de borde :D - Men som sagt, jag är inte riktigt hemma på det elektriska.

ulfson66
Det kan vara mycket - standardsvaret är väl att om låsen går upp direkt efter att du försökt låsa är att bilen försöker säga att något är "öppet". Checka så att stängdsensorerna funkar, sitter i klon i karossen, där låshuset ansluter (när dörren är stängd)
I mitt fall var det uppenbarligen en trasig kontakt under baksätet, som låg och kortslöt fel kabel (tror jag)
Det finns en mängd trådar angående centrallåset, svaren varierar ifrån halvbra batteri, kablar i gångjärnen vid alla dörrar/baklucka (någon trasig och måste isoleras/skarvas), centralmotorer som måste bytas, RM och GM som måste bytas (Relay och General Module) (tror att dessa är de som ligger uinder baksätet.)
Mitt problem som sagt, var en trasig kontakt under sätet - som var det sista stället jag kollade på. Hade checkat sensorer och batteri innan.

/Tomas
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Lyfter upp tråden som jag en gång startade... Har fortfarande samma problem med centrallåset (se första inlägget). Vilken box ska jag ge mig på och prova byta först, RM eller GM ?

/Z-motor
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Det man ska tänka med centrallåset är att det i alla dörrar som tidigare nämnts sitter en liten brytare som känner om dörren är öppen eller stängd, är något öppet så går det inte att låsa överhuvudtaget. Det sitter även ett litet "relä" eller givare eller liknande inne i motorn(på framdörrarna samt bakluckan) som känner av om motorn låst sig, det borde alltså vara två "kontrollfunktioner" om jag förstått rätt.
Du har några brytare i dörrkarmarna som känner om dörren är stängd kolla dessa.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack för tips, jag har inte kollat dörrbrytarna, men tror att felet ligger någon annanstans då allt fungerar som det ska efter att jag slagit på/av tändningen och klivit ut och låst på nytt... jag fattar inte vad som strular. Kan det vara GM/RM trots allt ??

/Z-motor
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Om dörrbrytarna är defekta,bör väl även kupelysena vara tända jämnt!?
Jag skulle nästan våga mig på en gissning på ett jordfel någonstans,dvs om GM:en är hel.
Fungerar elhissar och ev taklucka som det ska för övrigt?

Mvh Patrik
Hur mår batteriet när laddades det på senast?
Ett dåligt batteri kan ge lite olika mysko fel på bilen.
Prova och ladda på det, ananrs så skulle jag gissa att kabelhärvan är på g om det är en sedan.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ja, elhissar och lucka fungerar som de ska, inga problem. Batteriet är endast 6 mån gammalt och visar inga tecken på spänningsfall. Kabelhärvan ser ok ut vid okulär kontroll. Men det där med jordfel verkar intressesant. Var bör jag söka efter ?

/Z-motor
to
14
tonsve
E36 318is cupé
E34 520 Touring
En ytterligare fråga om centrallåset då...

Min E34 brukar låsa sig utmärkt, men ibland när man försöker låsa så surrar det bara till och inget händer. Sen går det inte att låsa någon dörr med centrallås, dvs måste trycka ner alla knapparna manuellt innifrån och låsa förardörren utifrån.
Sen kan det ta olika lång tid innan det fungerar igen. Kan räcka med att ha startat bilen tills att ha väntat i någon dag så fungerar centrallåsen superbt igen och alla dörrarna kan låses genom att trycka ner någon av "låsknapparna" på dörrarna i fram... Och självklart fungerar remote-nyckeln att låsa/låsa upp med.
Den låser alltså inte upp direkt så som vissa gör, för att visa att något är öppet, utan bara stendör... Blir tokig på detta då det bara händer ibland!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Z-motor: Jag tror som tidigare nämnts att anledningen till att låset fungerar efter tändningspå-/avslag är att låsen får ström bakvägen via fönsterhissarna. Har din bil elhissar på alla fönster?

Kan du kolla vas som händer om du lossar kontaktstycket till en dörr i taget, det kan ha blivit kortslutning i någon dörr.
Annars tror jag att du ska kolla över GM i första, sedan RM.

Sedan skadar det inte att kontrollera kablaget till bakluckan, trasigt sådant kan ge många ”spännande” fel. Gäller även tonsve.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ga
49
garmo
525i -89
Lyfter en gammal tråd. Jag har samma problem som Z-motor att centrallåset fungerar inte förrän man slagit av och på tändningen.

Det började med att man fick lirka lite för att låsa upp men det fungerade alltid. Sen glömde jag en lampa på i bilen en natt och blev då utan ström. Jag visste inte om att det gick att göra en "nödöppning". Efter mycket lirkande och våld med nyckeln fick jag till slut upp låset. Laddade batteriet och nu fungerar bara låset om jag vrider av och på tändningen först.

Z-motor: Hittade du någon lösning på ditt problem?
Det en rm modul och en gm modul under baksätet är dock inte säker på den styr centrallåset, när jag hade problem med mina fönsterhissar så var det en av dessa, kontakten i botten hade ärjat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.