AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.827

Bekymmer med centrallås E34

Sida 1 av 3
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Efter att ha läst igenom alla trådar om felande cantrallås E34 så gör jag ett nytt försök med hopp om hjälp från er där ute...

Vid låsning med dörrnyckel så stänger inte någon elmotor pga. att ström inte kommer fram, detta oavsett om jag låser på förardörr, passagerardörr eller bagagelucka.

MEN, efter att jag har slagit på/av tändningen så fungerar centrallåset som det ska igen. Var kan felet finnas någonstans? Är det en lödning i GM-boxen under baksätet eller vad kan det vara??

Problemet med låsningen händer allt oftare och funkar igen om jag slår på/av tändningen innan jag försöker på nytt.

Vad kan det vara??? Alla förslag tas emot tacksamt.

/Z-motor
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Låter onekligen som ett GM fel, jag har inte tittat i elschemat ännu men när du slår på tändningen så aktiveras tidskretsen för bla fönsterhissarna.

Har du kollar så alla säkringar är hela?

Mvh Jonas
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ja, säkringarna är hela, men jag har inte provat att byta GM. Bra idé, jag har två GM i reserv och ska byta under veckan och se om det ordnar sig, tack för tipset!

/Z-motor
Di
5
Dieselnobbe
525 TDS-92
Tjena grabs!
Har även jag ett problem med centrallåset på en E34.
Har kollat alla andra trådar, och gått igenom. Och allt är som det ska.
Så såg jag denna tråden där ni tog upp de här boxarna.
Det enda som funkar p min är bakluckans lås. oavsett omm jag låser med nyckel i förardörr eller med larmdosan. Tycker det var lite väl lustigt som alla 4 centrallåsmotorerna går sönder samtidigt. Men visst måste det finnas en sk centrallåsenhet? Tänkte att det kanske är den som sitter i en av boxarna. Klickar nämligen i den ena. Den svarta av dem. Någon som varit med om det tidigare?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Låter ju konstigt, det är i princip en kabel som styr allt in i boxen, eller 2st då. Ström på ena kabeln så låser den, och ström på andra så låser den upp. MEN i boxen finns det en massa relän pålödda på kortet, och det kanske är så att det är separat relä till dörrarna och bagageluckan så de skickas inge signal till dörrmotorerna.

//Simon
Di
5
Dieselnobbe
525 TDS-92
Ja, så kan det kanske va.
För det kan väl inte vara larmet som krånglar?
Man brukar ävl inte bryta några kablar när det installeras. Bara kopplas på med sk. strömtjuvar på befintliga kablar som ger impulser till "låsreläet".
Men ska testa att byta box iaf. Någon som har en aning som priset på en sådan?
Beg och nytt. iofs tråkigt med nytt om det inte är det som är felet.

//Nobbe
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan vara larmet också, men skumt att låset till bagaget funkar då. Det är just som du skriver, det är dessa kablarna man kopplar in sig på med larmet, strömtjuvar är igentligen världens skit, brukar börja glappa med tiden. Du kan ju leta fram kablarna och prova lägga ström på respektive och se vad som händer.

Här finns det diverse elscheman Länk

Men ja kopplade larm i min 535 för några veckor sen och ja minns att kabelfärgerna på min var "grönvit" och "vitsvart med gula prickar"

//Mvh Simon
Di
5
Dieselnobbe
525 TDS-92
Får fan inte rätt på det.
Har bytat den GMboxen nu, men det gjorde ingen skillnad.
Men funderar på en liten grej, hade lite problem innan när man skulle låsa, så ville inte alla dörrar låsas, och då låste den automatiskt upp alla dörrar igen. antagligen för att visa att en dörr var öppen.
Men var sitter dessa kännare som känner av om en dörr är öppen?
För det måste väl ge en impuls till larmet också.

Funderar på om det kan vara det som strular.
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
hallå
jag har just som du dieselnobbe problem med centrallåset..
*när jag fick hem bilen var allt dött vad gällande centrallås, då var det säkringen som var trasig. men efter jag bytt gick de bara att låsa på höger dörr och 2 dörrar låste sig och dom andra två+ bagageluckan var döda ??
sedan testade jag låsa på bakluckan vilket efter lite wd40 blev bra men efter jag låst ca 2grr gick säkringen ??
då noterade jag i samma veva att en av dom två dörrana som var döda ryckte i låsknappen som finns vid rutan ja ni fattar?..
nykeln i förrardörren går ej att vrida åt höger dvs låshållet, har provat att smörja= hjälper inte?? "det var dörren som ryckte till när jag låste med bakluckan"
såg att ni pratar om boxen under baksätet, funderade om detta kanske var något som kan vara fel på min?
eller har jag bara två st dåliga centrallåsmotorer som är slut helt enkelt?
men då undrar jag varför säkringen gick?
för orginal sitter det 7,5 och jag satte i en 10a "i brist på 7,5" å den gick sönder fast den var starkare än vad som igentligen ska sitta där..
det kanske hjälper lite: det finns något elfel på bilen som gör att batteriet dras ur under en natt men bara ibland dok, startade den nyss å den har stått i 3 dagar..
finns det något samband?
sätter jag i säkring 21 = innerbelsyningen då lyser skyltbelysningen svagt
vafan kan det vara för fel?? något med centrallåset att göra?

mvh//Thomas

Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det har absolut ett samband, en kompis har samma på sin e36, centrallåsmotorn hackar, han måste byta den. Bilen låses upp igen pga. det, bilen gör så för att göra dig uppmärksam om att det är nå fel på c-låset. Efter att den låses upp igen så ska du kunna låsa igen och den håller sig låst, men jag är ej säker.

Men tillbaka till problemet, motorn fortsätter att haka upp sig och käkar slut batteriet rätt så kvickt, enda sättet för honom att förhindra det är att tvinga igen motorn med hjälp av nyckeln i låset (förar dörren i hans fall). Men din motor verkar ha hängt sig värre eftersom du inte orkar tvinga den, samt att den löser säkringar. Jag tror du bara behöver byta motorer,men man vet ju aldrig tyvärr

//Mvh Simon
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
tackar för svaren det ska du ha mycket för!

som du sa: den låser upp vid 1a försöket och vid 2a försöket låser den bilen "på dom dörrarna som fungerar för mig"
då ska jag testa byta låsmotorerna på dom dörrar det ej fungerar på..
"tur att man har lådvis med e34 delar liggandes"
helvete... kom på att jag skickade med dörrhandtaget till förardörren med den enda c-lås motorn jag hade till förardörren..
fråga: passar höger bakdörrs c-låsmotor i framdörren?
annars måste man på skroten.. "av alla delar man har så har man skickat iväg just det man behöver"

annars om det nu skulle fungera med c-låset är det ju bra men är det någon som ev vet varför skyltbelysningen lyser "typ glöder" när säkring 21 monteras?
uppenbart överfall någonstanns men vart? kan det vara ett relä eller något sådant?

Tacksam för svaren
mvh//Thomas

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Varsågod!

Om det nu är så att det leder över någonstans så skulle jag kolla kablarna kring gångjärnen till bagageluckan, väldigt vanligt att de går sönder där, antingen helt av, eller så skalas en bit av höljet av.

Angående c-lås motorn så kan den passa, men jag tror det är mer kablar till framdörrarnas c-lås motorer, bla. för "lock läget" när du vrider nyckeln lite mer än vanlig låsning, skickar då en signal så alla c-lås motorer går i lockläge så de inte går att öppna manuellt (utom bagageluckan då, som har manuell lock). Samt kablarna för komfort stängning, som stänger elhissar och taklucka (om de är elektriska). Tror inte bakdörrsmotorn passar då de säkert inte heller skickar nån signal till dem andra c-lås motorerna så att dem låser/öppnar

//Mvh Simon
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
okej tackar, jag ska kolla upp kabelstammen till bagageluckan.

nu har jag gått igenom båda framdörrarna och vad jag vet om passformen av c-låsmotorerna så passar det från vänster resp höger dörr fram iallafall!
och det du sa om fram och bak tycker jag låter vättigt "men behövde aldrig testa att ta en c-låsmotor från bakdörren för min del dok"

nu fungerar 3 dörrar + bakluckan på c-låset =)
"hade hoppat isär ett stag på en av dörrarna som var trasig"

MEN nu återstår sista dörren som jag också skulle behöva ha råd för..
nu är det så att man kan varken låsa upp på c-låset ELLER med knappen vid rutan.. dvs dörren är låst och man kan inte låsa upp den heller
hur bär jag mig åt?
har plockat ur baksätet för att ev plocka bort dörrsidan inifrån men om jag väl fått bort den hur ska man lyckas pilla upp låset i dörren???

mvh//Thomas

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hmm låter ju konstigt, antinge måste ju c-låsmotorn helt ha kärvat ihop eller så har den fastnat i "lockläge", väldigt vanligt att kablarna till dörrarna skavs sönder, har fått lappa en hel del kablar i min 7-serie. Så kanske just lockläges kabeln gått sönder så motorn ej går ur läget

Eller om motorn rör sig så kanske nåt i mekanismen hoppat ur, även detta har hänt på min 7serie, de enda som behövdes då var en lite "plastring" i ett hål som gjorde att en pinne hölls på plats. Oavsett vad så måste du nog öppna dörrsidan och öppna dörren innifrån

//Simon
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
jo det skulle ju kunna vara en teori.. det var just de som var felet på ena framdörren, ett stag hade hoppat ur för att en liten plastring hade glidit isär..

jag ska ner nu å kolla dörren samt kablaget till bakluckan så får vi se hur de går..

mvh

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
När jag köpte min E34 så gick inte C-låset på en av bakdörrarna, hade isär dörrsidan och hade dän låset och C-lås motorn. Då såg jag att både i kontakthuset(eller vad man ska kalla det där kontakten till motorn sitter) och även i själva motorn så stog det vatten, vet inte riktigt var det kommit ifrån, men detta gjorde ju givetvis att motorn ergat ihop. Som tur är så har man en våldsam pappa som tyckte att, eftersom den ändå är trasig så gör det ju inget om han får lite mer stryk, så han slog in den rörliga delen på motorn in i motorn(som när han låser), och sen så hade korrosionen släppt. sen så gick den igen. kan vara något sådant som hänt.
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
jo jag lyckades få bort dörrsidan på min bil med fast avbruten i övre delen =(
på min bil var c-låsmotorn helt fuktig så som du förklarade Ljungblom..
eftersom motorn var stum i axeln gick de ju inte att låsa upp dörren, så nu fungerar c-låset bortsett från att den indikerar genom att låssa upp resp ner engång extra för att någonting i bakluckan inte är som det ska.. men det fungerar att låsa för tillfället så man ska väl kolla över bakluckan vid ett senare tillfälle..

mvh

Pr
35
Propell
518i -90 E-34
Hej
Jag har ett kul el problem..när jag kör så lägger radion av och torkarna går tröggt ibland så funkar blinkisarna ej heller...sen kan radion funka igen ett tag o sen av igen...2 gånger har jag stannat o tankat o sen var det som det inte fanns ström på bilen alls ...drog igång den med drag och sen kunde jag starta hur lätt som helst ...då fanns det ström igen helt plötsligt ...
detta är en 518i 90"
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ta och kolla så din generator laddar, mäter du med multimeter så bör spänningen ligga på ungefär 13.8-14.4V

//Simon
Ko
9
Kodden
530 -95 E34
Hej har också problem med mitt central lås det funkar när det själv vill ...kan det vara styr enheten till clåset ?? var sitter den
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
vad jag förstått så sitter den innanför kickpanelen vid förarplatsen men jag har själv inte kollat där. Kan annars vara glapp i nån säkring eller kablarna, annars kan det vara strul i RM eller GM-boxen. Relay Module och Generale Module, sitter under baksätet. på vilket sätt funkar det när det vill? när det inte går, rör det sig inte alls då eller händer nåt skumt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.