AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.235

Man på mc körde ifrån polishelikopter...

Sida 1 av 2
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Jag trodde att de gick i 250-350 km/h men icke...

Länk

Skrämmande enligt mig... inte ens polishelikoptrarna kommer i kapp en motorcyklist som kör med gasen i botten.

_____Vraum!_____
FredricF
Typisk toppfart för en helikopter ligger nånstans mellan 200 och 250 blås. Världsrekordet för en "konventionell" helikopter (med en enkel rotor) tycks ligga på 400km/h. Den var dock specialbyggd för ändamålet. Länk

(Problemet för en helikopter är att det framåtgående bladet förlorar lyftkraft om det når ljudhastigheten och det bakåtgående bladed förlprar lyftkraft om farten blir nära noll. )

Det finns alltså många bilar och MC som, på en något sånär rak väg, kan köra ifrån en polishelikoter.

/Fredric
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Undrar om killen kommer dra den historien ett par gånger för sina kompisar... ;)

Skulle vara intressant att se den jakten på norrlandsvägarna.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror polisen får uppgradera från Eurocoptern till
Brittiska Lynx helikoptern (MYCKET snabb Attack/trupptransportmaskin).

Då blir det svårt att köra ifrån de flygande konstaplarna. :)

/L
Och om VV får bestämma hyr man samtidigt in några SAS-män med rätt att skjuta fartsyndare, alternativt installeras målsökande vapen.

Mvh
Mikael
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Ha ha, VV köper in gamla Draken-plan och skjuter skarpt...

_____Vraum!_____
FredricF
Tror ni grabben på hojen över huvud taget såg helikoptern? Jag tycker det skall en hel del till för att få syn på en sån, om den inte kom framifrån förståss..
Han kanske "bara" försökte komma ifrån polisbilarna och hade tur.

/Fredric
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
tvivlar också på att han var speciellt medveten om helikoptern, ligger han i 250 blås har han nog annat att syssla med än att kolla himlen, sen ligger dom ju inte som i amerikanska actionfilmer på 3 meters höjd o vispar med rotorn i hans backspeglar...

Såg förresten helikoptern den dan hovrande över E4 på ca 300 meters höjd.

Min bil
Länk
Hur han än gjorde så var det grymt av han :)
Jepp, grymt vansinningt menar du förstås...)
Precis som tidningen skriver, en vansinnesfärd och inget att vara "stolt" över eller skryta om. Hur många utsattes för livsfara under framfarten?
Moralpredikning kommer snart nån att invända. Gärna, men kom sen inte och be om ökade hastighetsgränser, mindre övervakning eller lägre f-premier...

FP
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ja, tyvärr kommer han väl att ses i nåt falskt hjälteskimmer, av många mer eller mindre omogna även på denna sajt.

Han kunde ju ha slutat som i ramsan:
"Vägen svängde, det gjorde inte Kalle"
Och då hade man väl skrivit "Polisen hetsade hojåkare till döds"...

Min bil
Länk
Paap Reeder
Har hkp motvind gör den knappa 200 kmh medans hojen väl klarar mycket mer p g a "litet vindfång" och dessutom så blåser det mer på 100-200 meters höjd än nere vid renhjorden.

MVH /// Paap R
re
169
reference
330daT -02
Tja hahha läste det i NK. tror ni att vi bara har renstigar här uppe? :)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Dags för bylingen att uppgradera Länk

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
O skjuta av alla fartsyndare? :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
198
manowar
523i -97
Tidningarna å många med dom pratar om vansinnesfärd. Blir ju rätt nyfiken vad alla dessa personer har för definition på ordet vansinnesfärd då?

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Man läser om vansinnesfärder i 130-150km/h på motorvägarna!! ,,,, dem gör vad som hellst för skapa rubriker. Ofta trafikrytmen ligger på 120-130 på E18 mellan V-ås och Stockholm.
När jag körde hoj (inget extremt, en naken hoj på 100hp) så var 160-180 inget, då man tycker det går så fort att komma upp i farterna och ännu fortare att få ner farten igen.
Med bilen ligger jag sällan över 120 längre på motorvägarna, men det kan bero på att böterna börjar bli så fruktansvärt dyra!
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
Jo, böterna e inte lika roliga längre..

Fick själv en släng för någon vecka sen. Men det var ingen vansinnesfärd enligt mig och snuten som tog mig, men det hade garanterat blivit rubricerat som det om tidningen fått nys om det.

Missade några hastighets markeringar och tog det för en omarkerad landsväg(70km/h) och klockan var halv två en onsdag natt och mycket lite trafik.
Jag höll 96 och hade ingen större koll på mätaren. körde vad jag tyckte var lagom. tyvärr visade det sig att det räknades som innerstad och alltså var begränsat till 50km/h.

Fick dock behålla kortet tack vare en trevlig polis som förtjänade ett vettigt uppförande tillbaka.

4000 i böter blev resultatet.
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
Och för den delen, hastigheten på motorvägarna..

När jag kör hem till Skåne på E6an blir man fan tutad på och omkörd om man håller 130km/h. Brukar ligga på 140-160 om man kör på dagen.

Kör man nattetid går 160-180 hur bra som helst.
Tycker dom borde införa autobahn regler i sverige oxå. Frihet under ansvar...
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
MkH: högre hastigheter skulle inte fungera utan att landsförvisa alla som är så fantastiskt förtjusta i vänsterfilen trots att de inte har något där att göra. Min erfarenhet från den norra delen av E6 är att det inte går att hålla ett jämnt (högt) tempo vid normal trafikmängd.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Synd att polisen inte hängde i längre... Motorcyklisten måste ha fått slut på soppa vilken mil som helst... det är 13 mil mellan Skeå och Luleå... å i farten som motorcykeln höll så måste den suga i sig säkert 1,5 liter per mil... Det sitter ju ingen 60 liters tank på hojen direkt.. ;)

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.