AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.568

Kamkedjerassel när motorn är varm fast inte när den är kall

Sida 1 av 2
Kl
27
Klet
540iA -93
För ett litet tag sedan hade jag problem med kamkedjerassel och bytte då kedjespännaren nr.22 på denna bild Länk
och blev jätteglad då ljudet försvann, fast blev sedan genast besviken då rasslet kom tillbaka när motorn blev varm. Så det är alltså tyst när motorn är kall men när den blir varm så rasslar det igen. Det finns en till kamkedjespännare än nr.22 på den bilden va? Kan det vara även den som spökar eller är det någon som vet ifall det är något annat fel? Kan ju även vara glidskenan fast det tror jag inte, förstår inte hur det kommer sig att det låter just när den blir varm. Kanske bör tilläggas att jag kör på biltemas halvsyntetsolja kan det bidra till att rätt oljetryck på något vis inte uppnås och kedjespännaren därför tappar spännförmåga?
Kl
27
Klet
540iA -93
Problemet är på min 540 e34.
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
hej. troligen så är det oljan som du själv säger, dom blir ju ganska mycket tunnare när motorn blir varm så tappar du tryck i kedjespännaren, pröva byta till en bättre olja annan än biltemas. tror då att problemet är löst.

Nikki
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
har du kontrollerat oljepumpsbultarna? Låter som att pumpen börjat läcka eftersom oljan är tjock när den är kallare och då lyckas pumpen hålla trycket. När tempen sen går upp läcker pumpen såpass mycket att den inte orkar hålla tillräckligt tryck.

Sök på "lösa bultar m60" så kan du läsa länge om detta problem!

Ett tips är att kontrollera bultarna helst nu, inte imorgon!

Diesel-räsern
/Rickard
Kl
27
Klet
540iA -93
Japp det gjorde jag direkt när jag köpte bilen för inte så länge sedan så det är åtgärdat. Alla bultar var lösa då och en låg i tråget, skruvade åt dom med loctite. Någon som har tips på bra olja för min bil? Synd bara att oljan är så dyr och att det går i så mycket i bilen.
Köp Mobils 5w-50,den är tjockare när motorn är varm,men duger även vid minus 30grader.

CL600.
Kl
27
Klet
540iA -93
Ok, tack så mycket får prova den då.
Kl
27
Klet
540iA -93
Föresten jag kan ingenting om oljor så man kan väl passa på att lära sig nått här och nu, vad står siffran som är innan "w" för och vad står den som är efter för? är t.ex. 5w40 tjockare än 10w40? Om jag förstått rätt så handlar dessa siffror om tjockleken va? Och 5w50 är tjockare än 5w40?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tjocklek är väl ganska luddigt utryck och ibland direkt missvisande vad det gäller oljor. Hade du sökt så hade du funnit ungefär 111 inlägg om oljor....

Men ok, första sifran är KALLviskositet, altså hur oljan är vid ett visst testtemperatur(minns inte exakt vilken temp detta var, iaf ett fast mätpunkt) ju lägre tal, desto lägre viskositet- oljan är "tunnare" ju lägre är talet vid denna temp.
andra sifran anger VARMviskositet/värmetålighet, ju högre sifra, desto längre behåller oljan sina egenskaper dvs tappar inte viskositeten.

Detta var kanske ngt förenklat, om jag har fått ngt om bakfoten, korrigera.

MVH:
Sakke
Varför i H...vete slår du på Biltemas oljor och varför halvsyntet?
Inte undra på att det finns gott om Bmw lik.
Bra olja är dyr men om du går in på en verkstad och ber om att få köpa den i lösvikt så bör den ligga på ca 60-80 kr/lit.
Hade en 525:a -92 som inte lät bra i motorn och då jag servade den ( Valvoline halvsyntet)
så upptäckte jag att det satt ett Biltema oljefilter i den...( begriper nu varför hela bilen sedan visade sej vara ett vrak )
Motorn tystnade något men inte tillräckligt varpå jag lämnade in den på en verkstad som föreslog en "motortvätt" där oljan ingick.
Motorn tvättas invändigt med en lösning och sen fylls rätt olja i.
( I detta fallet blev det Valvoline helsyntet )
Kostnad 1400kr totalt.
De sa att oavsett vilken olja som använts tidigare så kan man slå i helsyntet efter en sådan "tvätt".
Alla påstående om att billig olja duger är fel då det ju inte handlar om en Amazon..
Efter ca 50 mil lät motorn som den skulle igen otroligt nog.
Kl
27
Klet
540iA -93
Ok så nu kan jag bara inte byta olja för att tex då slå i helsyntet måste motorn tvättas invändigt först?
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag har nu bytt kedjespännaren, tvättat motorn invändigt och slagit på Castrol Edge 10/60 men mitt problem kvarstår.
Jag ska kolla oljepumpsbultarna så snart jag bara kan!

Tycker att det borde försvunnit nu men jag har tydligen ingen tur!

Inga fler tips!?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
DonCorleon1 har du varit hos en bmw verkstad å bett dom lyssna på din motor...??? ifall vad har dom sagt

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

DonCorleon1!
Vanosrassel!?

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Do
96
DonCorleon1
Nej det har jag inte vart, men jag har tänkt åka dit imorgon.
Var ute och lyssnade lite innan och nu funderar jag på om det verkligen är kamkedjan.
Min AC pump låter när den är iggn också (givetvis så har jag haft den avstängd när jag lyssnat).
Så antingen om det är den eller kanske någon spännrulle till remmen?
Skulle kanske också kunna vara vattenpumpen?
Ska försöka att bocka av det mesta på min "lilla lista" om vad det kan vara.
För jag har märkt att det låter lite vid ca 1000-1200rpm när den är kall också, dock mer är den är varm men nu borde ju det vara borta om det skulle handla om oljan.

Hoppas att det inte kommer bli svindyrt att fixa iaf!
Do
96
DonCorleon1
Var hos BMW idag och två killar lyssnade på motorn som låter lite mindre nu än innan oljebytet( tycker jag iaf, men det kan ju vara att jag verkligen vill att den ska ha tystnat lite).

Låter inte jätte mkt vid tomgång, men vig förhöjd tomgång mellan 900-1200 rpm så är det enligt mig riktigt illa!

De tyckte att det inte var så farligt och att det troligtvis var kedja eller lyftare som "slamrade" och de rekomenderade mig att tuffa på som vanligt och se ifall det blev bättre eller sämre!
De trodde inte att det var vanos iaf!

Så jag hoppas att det blir bättre, men har kört ca 13-14 mil med bilen sedan oljebytet igår och det låter än.
ähum trådkapning DonCorleon1:)

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Do
96
DonCorleon1
må så vara men tycker att det startas tillräckligt med nya trådar om samma ämne och tanker inte hjälpa till att bidra till det i onödan!

Må väl

=)
Jomen DonCorleon1 du har ju en annan motor än trådskaparen, därför borde det av intresse för dom som har samma maskin som du finnas en tråd för dessa exklusivt.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Visa användare
47
Darth Vader
320iM Touring-04
hej
på min 530-93,så rasslade det lite vi förhöjd tomgång.jag provade alla ovan förslagna tipps,men det visade sig att kedjan sträckt sig lite och "slackade"på andrasidan(läs vänster) då sträckaren sitter på höger.
rek. justera kamdreven ev byt kedja eller stå ut med ljudet.Jag var ochså på BMW och frågade.De tyckte inte att det var så farligt"den går minst 10 000mil till"
jag bytade kedja och och bilen blev sten tyst och fick en mycket jämnare/mjukare karaktär.
detta är bara ett av många möjliga fel
lycka till

-WARNING-
BMW Gör dig beroende!
Kl
27
Klet
540iA -93
Jo det blir till att byta kedja för mig, blir nog gjort till veckan. Vet en schyst kille som gör det billigt.Grejerna skulle gå på 3000:- arbetet 1 - 2000:-, jävligt billigt måste jag säga jämfört med några som har skrivit att verkstäder tar 20000:- för det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.