AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.593

Varför har Subaru gått om BMW?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men varför skulle man vilja framhäva och försköna produkten man valt i en undersökning som är anonym? Vad får man ut av det?
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Du påverkar ju fortfarande statusen på den produkt du köpt även om det är en anonym undersökning. Sen tror jag inte heller att du helt plötsligt blir ärlig bara för att det är en anonym undersökning om du tidigare gått omkring och skönmålat produkten för kollegor och bekanta tidigare.

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har för mig att det inte framställdes som att man egentligen försökte ljuga för folk utan snarare förnekade bristerna för sig själv i högre omfattning än när det gällde identiska billigare produkter.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Du menar att det skulle vara något slags självbedrägeri?

A Lind: Ditt argument har framförts av en BMW-irriterad kamrat. Jag ställer samma fråga nu som då, hur kommer det sig då att mercedes (som är dyrare och har högre status) ligger i botten? Inte nog med att det tyder på att argumentet inte håller så går det på tvärs med ekonomisk/psykologisk forskning om nöjda/missnöjda ägares agerande. Är du missnöjd är du mycket mån om att påpeka det för så många som möjligt för att "hämnas" på produkten. Det var länge sedan jag läste marknadsföring (Cutler) så jag kan tyvärr inte ange hur många som i genomsnitt tvingades lyssna på missnöjda ägares jeremiader, men det var betydligt fler än de som fick ta del av de nöjda ägarnas glädjebudskap.
Dessutom är det nog så att det finns ett samband mellan bilens pris och ägarens krav. (vilket även bekräftas av ett av de tidigare nämnda delmomenten i denna tråd). Exempelvis känner jag tre mångåriga Mercedesägare (i Tyskland) där den ene pga missnöje köpte E46 Cabrio istället för MB CLK, den andre troligen säljer sin E-klasse och köper en ny Lexus, den tredje efter att hans Geländewagen brann upp övergick till ett annat märke. Dessa herrar som tidigare verkligen tyckt om MB och köpt nya från fabrik står nu helt kalla inför den tidigare favoriten. Erkännes att detta är anekdotiskt material, men de flesta jag känner bryr sig inte om bilar, så jag har inte många personliga jämförelser att bidra med. Samma kan hända alla märken även BMW. Tappar företaget blick för vad kunderna anser vara viktigt förlorar de kunderna. Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke, men går relativt snabbt att förstöra det.

Mvh
Mikael
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
MB är ju skitbilar idag vilket BMW inte är =).

Fast så långt ner är inte Mercedes i den här listan. Däremot är Volkswagen väldigt långt ner och Audi har även varit det tidigare om jag inte missminner mig. Det jag sett av moderna Volkswagen håller lika hög klass som BMW, iaf om man relaterar det till priset, och Audi tycker jag är minst lika bra om inte bättre. Är det bara de kassa verkstäderna som sänker deras betyg? Av det jag hört på det här forumet så verkar även en del BMW-verkstäder vara tveksamma.

Jag tror inte heller att psykologin kring bilar nödvändligtvis behöver vara likadan som kring andra produkter då det på något sätt är den största statussymbolen och dessutom väcker mkt känslor hos många människor.

Men jag säger inte att det absolut måste vara så men det hade inte förvånat mig om det fanns en gnutta sanning i det.
På frågan hur ägarna ser på bilens kvalitet i förhållande till det pris de betalat är rangordningen som följer.
1. Skoda
2. Subaru
3. Honda
4. Mazda
5 Toyota
6. Mitsubishi
7. Hyundai
8. BMW
9. Medel
.
13. Audi
15. Saab
16. Volvo
.
.
23. MB
Dvs den dyraste premiumtillverkaren (högst skrytfaktor för dem som bryr sig) hamnar sist (indikerar att högt pris medför höga krav). Ägarna är inte imponerade av vad de får för sina pengar. Japans BMW (som inte heller är gratis) på 3.e plats. Flera av bilarna som hamnar högt är lite dyrare och Skoda lite billigare. Tyskarna och då främst MB och svenskarna har en del att ta igen om de inte även vill tappa även premiumsegmentet (dit Lexus, Subaru och Honda söker sig) till Japan.

Mvh
Mikael
Har haft några Subarus det senaste och dom är inget under av lyx och komfort men dom är extremt trygga i drift och reparationer

Har snackatt med Subaru-mekar i både Belgien och Sverige som klagar på att bilarna aldrig går sönder och det enda på dom att göra är att serva dom och byta slitagedelar som bromsar etc

"Being nice is overrated" - Garfield
A Lind
Det är säkert ingen slump att Volkswagen Passat vunnit titeln "bästa mellanklassbil" flera år i rad.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det kan ju också vara så enkelt att BMW faktiskt har blivit sämre kvalitétsmässigt sedan E34'ans glansdagar och att verkligheten börjar komma ikapp nu. Jag upplever att BMW status som kvalitétsmärke har försämrats stegvis de senaste 10 åren.

Man måste skilja på kvalitétsintryck och kvalitén i form av hållbarhet/livslängd. Det första är BMW mästare på medans den sistnämda har försämrats med åren.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Vill minnas att det var någon Subaru bil som gick i 60tusen mil utan några fel, den var servad enligt boken och slitagedelar bytta, den hade även gått som en dragbil i många år och mil. tror jag läste det på aftonbladet förr
Majid, jag tror du tänker på en Subaru Legacy som gått 80.000 mil som husvagnsdragare. Tyvärr har sidan som beskrev bilen försvunnit, om jag kommer ihåg rätt så hade de bara bytt topplockspackning på bilen (efter 60.000 mil). Den hade fortfarande originalavgassystem och originalstötdämpare.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
dali:

Jo så var de... Men det är mäktigt subaru enligt mig.
Vilket fullständigt ointressant reklamtrams. Det enda intressanta är vad du tycker om din BMW. Det är väl bra att det finns nöjda bilägare med andra bilmärken. _/ Blåvitt bäst för mig.
Jag som s.k. 'premiumkund' kör numera Subaru Outback som jag köpte ny 2006 efter övervägande och provkörning utav det mesta.

Har innan detta kört BMW sedan 1998 (3-serien och 5-serien i olika varianter) men som det ser ut nu kommer nog nästa bil också att bli en Subaru och gärna med den nya boxer diesel'n om den blir lyckad.

Det är en speciell känsla faktiskt inte olik den jag fick av BMW första gångerna... chassi som förmedlar kontakt och grepp... varvvillig motor.. snygg... sköna stolar och 'cockpit-inredning' (som tex. e36 med lite stukat mot föraren) ...

Att den dessutom enligt mig har oöverträffad fyrhjulsdrift, ram-lösa dörrar, driftsäkerhet och ett bra pris för en lagomt stor kombi med automatlåda m.m. gjorde saken lätt.

Summan av kardemumman = Ännu så länge är jag mer nöjd med min Subaru än jag någonsin var med mina BMW-bilar, men det kan ju ändras. Vi får se.

:)

Det går inte att få antisladd till 2.0 manuell. Lite antikvitetsvarning på chassit, således.
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
har bara bra erfarenhet av subaru, som jag tuktat den efter knappt framkomliga vägar... den håller för mycket, 28 000 mil, kört 11 000 själv, inte ens en bussning är bytt... vilket nog är tur, för det är ju ganska dyra reservdelar iaf orginal.
Men herregud vilket hemskt vägljud i iaf dem på 90 talet... det knarrar å låter i plasten m m.
bmw iaf enligt min mening en klass för sig, men tyvärr så tycker iaf jag att deras fram och bakvagnar inte riktigt är byggd för norrlands inland:( går mycke bussningar då vägarna liknar kostigar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.