AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.740

Varför kommer kupéfläktens luft ej in i kupén?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
Jag har en bmw e34 525 årsmodell 92 UTAN ac.
Jag får inte in någon luft från kupéfläkten in i kupén.
Jag skruvade bort på passagerarsidan idag så att jag kunde kolla på fläkten samt kolla ifall det satt något filter där som var igentäppt. Fläkten snurrade hur bra som helst och filter har jag inte något. Jag rensade bort allt skräp som låg mellan fläkten och värmepaketet(två döda möss tex). Dvs det finns inget filter som stoppar luften, fläkten fungerar och det finns inget som ligger ivägen mellan fläkt och värmepaket. Vad är det som stoppar luften?
Det finns tre reglade som man kan släppa till luft eller stänga av luft med. Ett för luft vid rutan, ett vid fötterna och ett för det andra. När jag rör på dessa reglade så rör sig de armar som vajrarna fäster i men man ser ju inte om det händer något inne i fläktsystemet. Tror ni att det kan va detta som strular på något sätt. Eller kan det vara stopp i värmepaketet på något sätt? Vet inte egenligen ens hur det ser ut för man ser inte så mycket när man kollar vid filtret.
Vad ska jag göra? Måste jag riva hela min instrumentbräda och plocka isär hela systemet?
På min förra bmw så kunde det hända ibland att jag inte fick in någon luft i kupén. Med den hade jag massa problem med luft i kylsystemet och problem med termostaten. Kan detta påverka luftgenomsläppet på något sätt?
Luftgenomsläppet har inget samband med vattentemp eller luft i kysystemet, det är helt separata problem och system. Kanske du har en massa löv och annat i kupéfläktens luftintag?

FP
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag ska kolla om det är tilltäppt i kupéfläktens intag.

jag klurar även lite om det kan vara så att eftersom att det inte sitter något filter på min så kanske det har kommit in en massa skit i värmepaketet som har täppt till allt där? jag ringde till bmw och dom sa att det ska sitta ett filter på min, men det sitter ju inget filter där.
sc
637
schumi
e30 318is -90
var och kollade i morse och det sitter inget i vägen på luftintaget för fläkten.
vad ska jag göra nu? är inte så sugen på att riva ner hela instrumentpanelen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Blåser det ingenting ur ngt av luftmunstyckena även med full fläkt då är det garanterat ngt spjäll som är ur funktion , blåser det fast dåligt ja då är det nog igensatt ngn stans , en hel del av fläkt rören går att demontera utan att riva bort hela instrument panelen.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Det blåser typ ingenting ur luftmunstyckena. En svag liten bris bara. Kanske max 3-5% av hur mycket det borde blåsa.

Jag kommer åt de flesta plaströren och alla dom är tomma. Det är något som stoppar där alla rören utgår ifrån.
sc
637
schumi
e30 318is -90
vågar man skruva isär hela instrumentpanelen? jag är rädd för att ifall jag börjar skruva isär allt så kommer jag inte att få ihop det igen.
Hur ser det ut på din bil kolla mektipset här har du samma konstruktion du borde ha en lucka där filtret skall sitta, om ej vart öppnade du upp på din bil?
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har följt mektipset. jag går in från passagerarsidan. tar bort handskfacket och plockar bort lite andra grejer. sen kan jag ta av locket på luftfilterboxen och där satt inget filter fastän att det borde gjort det. var bara massa skit där. all den skiten är borttagen men det gjorde ingen skillnad.
Då är det nog bara börja riva tyvärr.
sc
637
schumi
e30 318is -90
nu har jag lyckats få isär allt så nu ligger mittkonsolen totalt isärplockad. dock blev jag förvånad för när jag fått bort allt för där bakom så var där bara värmepaketet.
jag trodde att det skulle kunna finnas en massa plaströr där som det kan vara stopp i. så som det är nu så:
*fungerar min fläkt
*det är helt fritt framför värmepaketet
*det är helt fritt efter värmepaketet

det måste alltså vara stopp i värmepaketet.
finns det bara ett värmepaket eller är det två så att det kan finnas saker emellan där det kan vara stopp? så som det ser ut nu så är mitt värmepaket ca 4dm tjockt från sidan.

om det nu bara är ett värmepaket så är det alltså stopp i värmepaketet. hur kan det vara det? kan det vara det att dom kört min bil utan ett microfilter så att det hela tiden kommit in smuts i värmepaketet och detta har täppt till värmepaketet? hur får jag isåfall bort all denna smuts? måste jag montera bort allt eller kan jag bara spraya på avfettning och sen köra tryckluft rakt på från båda hållen?

det går stålrör in i värmepaketet. är det kylarvatten i dessa?
Ac
383
Acous
e21 318i -82
stålrören är det kylarvatten i, ja.

Vet inte exakt hur ditt system är uppbyggt efter fläkten, men om du med reglagen ställer in "kall luft" så bör luften inte gå genom värmepaketet. Kommer det ingen luft i detta läge så är det nog onödigt att ta ut värmeväxlaren.

Två döda möss :-)
sc
637
schumi
e30 318is -90
men så som det ser ut när jag kollar på värmepaketet från microfiltrets sida, dvs den sida luften går in på, så kan luften inte gå någon annan väg än genom värmepaketet.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag tror jag missförstått dig. Jag tror du använder fel termer:

Det som du kallar värmepaket och är 4dm måste vara HVAC:en (läses H-VAK). En HVAC är den enhet som "skapar" varm/kallluft och olika flöden med fläkten. HVAC=Heating, Ventilating, Air Conditioning.

Värmepaket är den del av HVAC:en som värmer luften, en värmeväxlare med kylarvatten i och ibland en elektrisk värmare också.

Om det är så att det inte går nån luft genom HVAC:en oavsett hur du ställer spjällen i den så är det antagligen stopp i början eller slutet av HVAC:en. Kan också vara stopp före fläkten men detta hade du kollat. Finns det nåt spjäll som ställer in om du ska ta luft utefrån eller från kupén? alla kanaler fria här?

Jag har aldrig sett klimatsystemet i din bilmodell, bara så du vet kan jag ha helt fel, jobbar med utveckling av automiskt klimatsystem åt volvo.

Kan du inte lägga upp lite bilder? skulle vara intressant att se.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
har din bil AC?
sc
637
schumi
e30 318is -90
Min bil har inte AC.

Det är HVAC jag pratar om.

Jag har inte tänkt på om det finns något spjäll där man kan välja att ta in luften från kupén eller utifrån. Ska kolla det.

Jag börjar dock bli rätt säker på att det är stopp i HVAC. Du som har koll på sånt här, hur går man för att få bort ett stopp i HVAC? Kan man bara blåsa tryckluft eller hur gör man? Vill väldigt gärna kunna åtgärda problemet utan att behöva plocka ur hela HVAC.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jo, att plocka ur HVAC:en kan vara jobbigt.

Ja, testa med tryckluft, ingenting borde kunna ta skada om inte trycket är extremt stort.

Jag tror t.o.m att man kan testa med högtryckstvätt, men då måste du kolla att det inte finns nåt som kan ta skada. Undvik fläkten, eventuell elektrisk värmare och eventuella stegmotorer. Som sagt vet jag inte hur ditt system ser ut utan talar allmänt.

Men kolla först så att alla spjäll rör på sig så att de inte är stängda, och kolla alla kanaler också. lycka till
sc
637
schumi
e30 318is -90
Nu har jag löst problemet.
Efter att ha plockat isär hela mittkonsolen och allt så skulle jag damsuga lite. När jag damsög framför HVAC, ja vad ploppar fram då? Ett kupefilter!!! Jag hade sett någon bild på nätet på hur det skulle se ut och jag kollade lite efter ett sånt men såg inget. Det såg ej ut på detta sätt så jag missade filtret. Filtret var tokgammalt och helt igensatt. Det var detta som var felet i alla fall. Ska köpa nytt filter nu. Synd bara att man fick lägga 4 timmar på att skruva isär och ihop hela panelen helt i onödan.
Paap Reeder
... bättre att skiten sitter i ett igensatt filter än nere i lungorna!

MVH /// Paap R
Drar upp denna tråden igen då jag har exakt samma problem. Har skruvat loss allt som jag behöver göra för att komma åt microfiltret men det sitter inget microfilter där:S inte vad jag kan se iallafall. Dock har jag AC på min bil så kanske skiljer sig lite. Men kommer du ihåg vart du hitta ditt filter?? Skulle varit bra om jag hittade mitt också hehe. Antar att det är det som är felet på min med då det knappt kommer någon luft från kupé fläkten.

jonas
Följd guiden i mektipset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.