|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Det där med slägga var mer ironi/ilska i från min sida. hehe Ja de är bra, när motorn skulle monteras bjöd de in till studiebesök | |
|
Så de där spjällen finns alltså även i motorer med manuell låda... Om jag nånsin köper en nyare BMW-diesel så tänker jag lossa insuget och inspektera och förstärka spjällen, eventuellt ta bort dem. |
|
|
"Om jag nånsin köper en nyare BMW-diesel så tänker jag lossa insuget och inspektera och förstärka spjällen" Det är inte spjällen som går sönder det är spjällaxlarna. Enligt ett engelskt forum förnekar BMW UK att detta är ett problem. Det verkar vara vanligt att BMW står för ny motor som goodwill och bilägaren får betala arbetskostnaden. |
|
|
Ett tillägg till ovanstående: Man uppskattar att det är 0,1% av BMW d som råkar ut för detta. Så det verkar inte vara alltför vanligt, dessvärre är det väldigt kostsamt/besvärligt för den som har oturen. |
|
|
Backard: Jag fick inte min motor på garanti/goodwill tyvärr så det blev en dyr reperation. Men nu går bilen ivarjefall. Men min verkstad beställde en sil till automatlådan i måndags. Idag var jag på verkstaden med en flask whisky för allt extra de har ställt upp med, leta beg motor kollat renoverare ordnat priser från här och där, förvarat bilen inomhus i nästan fem månader. Verkstaden är ganska liten de får plats med 6 bilar inne men då går det inte och meka men min bil har stått inne hela tiden. I vilket fall som helst så säger han att verkstadschefen på BMW hade ringt på tisdagsmorgonen angående silen och sagt att det var extremt viktigt att när man byter olja i automaten att man häller i samma olja som det har varit innan annars kan det tydligen bli mycket problem. Han satt att det variera vad får olja som finns i lådorna, castrol, mobil1 samt en okänd olja som kommer från BMW i bmwmärkta dunkar. Tydligen så var det denna olja som fanns i min bil. De skulle skicka med olja med silen. Olja gick tydligen bara att köpa på 20 liters dunkar. Kanske kan vara värt för er som byter själv att kolla vad för olja som har varit i innan |
|
|
firestorm: Det är helt korrekt att de måste vara rätt olja, annars går automaten åt skogen. Dessutom finns det ett speciellt bytesförfarande att olja måste hålla en viss temperatur. Om verkstaden ber BMW om deras TIS(verkstadsinstruktioner) så finns allt angivet där. Mvh Asken |
|
|
Det brukar gå bra att köpa automatlådeolja i lösvikt på bmw. Om du tar med dig en ren dunk, typ 5 liters. Det bli väldigt dyrt om du måste köpa 20 liter, så mycket går det inte åt. Mvh Jens |
|
|
Angående spjällen/spjällaxlarna: Länk |
|
|
Asken: Angående byte av olja, Äger en 330d -04 (ryser för tillfället efter att man läst detta...) . Vad menar du med speciellt bytesförfarande och att oljan skall hålla en viss temp. Det är väl bara att hälla på rumstemp. olja i nivåpluggen tills det rinner ut eller ?? (efter att man tömt lådan på olja och bytt filter ) |
|
|
Fy bubblan vilken skräckläsning! Jag som hade tankar på 330d... Är det samma löjliga spjäll på 320d? Jämför lite med raceinsugspjäll (typ de på S38 mm.), där det mesta är stål. Illa av motorfolket. Nä, nu blir det bensinare igen nästa gång. Usch, stackars dig, men det ser ut som att du tog det hyffsat bra :) |
|
|
Sitter dessa pjäll endast på dieselmotorerna? Vet en kollega som tidigare ägde en Toyota (gammal bil) en bensinare där ett liknande spjäll hade gett sig och sugits in i motorn. |
|
|
dom finns på 320d också. ska tydligen gå att ta bort utan att det blir allt för konstigt. |
|
|
Spjällproblem på 320d: Länk Mvh |
|
|
Att ta bort spjällen verkar vara relativt enkelt och inte ge några problem: Länk |
|
|
Hej. På min 330d är spjällen borttagna, funkar hur fint som hälst, Känns ingen skillnad. BORT MED SPJÄLLEN alla som har en 3 liters diesel från bmw, innan detta händer dig!!! |
|
|
Finns en liknande konstruktion/risk även på bensinare? Se inlägg 4 i denna tråd: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.