|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte en 330d -04 i augusti. har kört den c:a 5000mil nu (den har gått 11000mil. Först blir det inbrott vilket slutar med att man fick (förutom sakerna som försvann) lacka om taket baklucka, motorhuven och bakskärmarna. Den auktoriserad verkstaden som gjorde åstakom då fyra klarlacks missar (ingen klar lack, fram på motorhuven är det grundfärg, två lackresning på bagagelucka. Vid riktningen (där brytmärkena var) av bagageluckan blev den sned så att den inte sluter tätt samt att de slipat på min rails vid bagageluckan så att det är mattrepigt när jag fick tillbaka den. Nå väl efter en vecka blev jag på kör på IKEAS parkning så att då gick framskärmen och kofångare. Efter ytterligare två veckor kör jag om en lastbil en ganska långsam omkörning max 30 kilometer fortare än lastbilen. Nå väl omkörning gick bra men efteråt fanns det en lätt vibration i bilen. Så det blev in till kanten och ju mer farten sjönk ökade vibrationerna tillslut lät det som en fiskebåt från 20-talet. Efter att ha lyft på oljepåfyllningslocket kan man konstatera att det är klonkar därifrån så det är väl ventilskitarna. Misstänker väl att det är en som är konstant öppen. Sämre drag var det också innan jag parkade. Någon som har varit med om något liknade och inte f..n kan bogsera skit till en verkstad heller då skit bilen har en underdimensionerad GM låda automatlåda | |
|
Hej! Har dock inte varit med om det *peppar peppar*. Dock låter det fruktansvärt enerverande med så mycket problem! Trist att den BMW verkstaden inte gjorde ett bra jobb. När man lämna in bilen på en auktoriserad verkstad räknar man med en viss standard.. Hoppas det löser sig för dig. mvh |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
effektförlust på BMW-dieslar brukar ofta vara LMM, men är det en skruvad fulimport (som tyvärr är jättevanligt på billigare 330d) kan det vara vad som helst. Är du säker på mätarställning och servicehistorik skulle jag börja med att kolla LMM, kanske tvätta ur den i en ultraljudstvätt och se om det blir bättre. Mvh Johan |
|
Allt stämmer med bilen vad jag kan se. Antal nollställningar av service indikator, längden för service stämmer när jag köpte den med nästa service (oljebyte). Verkstad som gjorde service i tyskland bekräfade att de gjort service den dagen. Bilen hade rullat ungefär lika mycket på samma tid innan service och efter. Stenskottsmängden på motorhuven var vad man kunde förvänta sig samma sak gäller slitaget på ratten och sättet samt tygmattorna. Så vad jag kan se stämmer allt med mätarställning. Sen är bilen importerad av vad jag tror är en seriös importfirma som jag inte har läst något illa om Angående lmm så gör nog bilen för jämt för det men jag skall inte säga att det inte är den. Det är hela tiden samma cylinder som inte går. och ljudet när man lyfter på oljepåfyllning är inte den finaste musik precis. Om det inte är ventiler så tror jag mer på spridare. Min erfarenhet av lmm är att bilen går ojämt men min går helt jämnt på de fungerande cylindrarna. Fick iväg bilen till min vanliga volvo verkstad idag. Inte verkstaden som lackerade bilen. Så de skulle titta på den idag. De jobbar rätt mycket med bmw diesel där. Tror att alla med just diesel bilar servar där runt om kring här Mvh Per PS är på lite bättre humör idag men var tvungen att skriva av mig lite innan. DS |
|
| Jaha då har verkstaden skruvat bort spridarna och jag har fått titta ner med microskop i cylindrarna. Där ser man mycket antiroliga saker. På treans cylinder står ena ventil öppen med ungeför en halv millimeter och där är små fina jack i kolven som tur är har ventiltallriken klarat sig så det är inte mycket den har gått i kolven. SÅ nu skall de ta fram släggan och slå av toppen sen får man se hur skada kolven är | |
|
Kort liten fråga. Är det någon som vet hur man ställer in kamaxelgivarna efter man har haft av dessa ? Verktyg/instrument som behövs Mvh Per |
|
|
Tjo min lycko dag. Var på verkstaden idag och tittade/grät.... 3:ans kolv helt sönderslag i kolvtoppen och det hade gått flisor grava repor på cylinderväggen. 1:ans kolv såg ut precis likadant fast hälften så farligt. Båda avgas ventilerna på 3:an är öppna hela tiden och det har bränt fast bitar av kolven. Både 1 och 3:ans förbränningsrum (om man kan kalla en slät yta för rum) är pepprade med jack. mmm BMW vill ha 93kkr för en motor, verkar inte precis finnas ngn begagnad heller vet någon om en bra tyskverkstad som pratar engelska eller har andra tips så tar jag imot dem gärna |
|
|
För den som vill se finns här en liten bildsamling notera flisan som sitter i treans kolv klockan 8 i innerkant Länk Om det nu blir ngn länk |
|
|
Såg riktigt tråkigt ut det där! Du har ingen aning om vad som kan ha kommit in i cylindern? Det som kan ha varit där, bör nästan ligga i turbon någonstans, för jag tror inte den släpper igenom speciellt stora delar! Ringde för nyfikenhets skull till VEGE motorer i HBG och kollade vad en utbytesmotor kostar, 35'+moms.. Det är ju bättre än de 93' bmw ville ha! Har själv handlat av VEGE, bytte en insprutarpump på förra dieseln och det funkade väldigt smidigt! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
måste bara tilllägga att om bilen e så pass ny o gått? 11000 mil, så lär ju bmw ta det på nån asorts goodwill, ja menar kan dom ta på sej en automat låda till en 330 -01 som gått 14000 så kan dom nog fixa detta lika bra, om nu det e så att serviceboken stämmer,,,,,,,, det är en av anledningarna till att jag åker bmw fortfarande... Burn the heretic, Purge the unclean |
|
|
Problemmet är att den är importerad och jag har försökt ha kontakt med bmw i tyskland utan större framgång. Kollade även upp tarzan's VEGE dock utan framgång ingen motor en beggad 530 2005 motor men det är inte samma vad jag kan se är det bl.a. större tråg. Fick dock höra av VEGE att en Norrman är på jakt efter samma motor efter att ett "spjäll", vet inte exakt var, hade lossnat och gjort precis samma sak som med min bil. Skall fortsätta jaga vad det kan vara. Och leta i sprängskisserna om det sitter något spjäll efter turbon då det inte finns (vad jag kan se) några som helst märken på turbon |
|
|
Kan tilllägga att de som hade bilen i Tyskland var BMW-leasing så det var ganska enkelt att få ut mätarställning när bilen exporterades |
|
|
är det inget som du kan se i inloppet som orsakat detta? någon liten skruv eller pinne som fixerar spjället? det är ju fn skandal att råka ut för sånt i en så ny bil som din visserligen ser jag att den är från 84:a men det tror jag nog är fel,hehe visst har du kollat på bildelsbasen om en motor? jag hittade flera stycken där till din Länk min hemsida Länk |
|
|
Det var mycket riktigt ett spjäll ett spjäll som reglera luftbränslemängden genom att öppna och stäng intaget till en ventil (en får alltid luft/bränslse blandning. Spjället är en plåt bricka som är c:a 3x1 cm som sitter på en axel som är halv bara denna axel är c:a 3mm i diameter plåtbricka är fäst med två nitar kvar av godset är då c:a 0,75 mm på varje sida. 3:ans cylinder har inget spjäll kvar det är det så har gått av och in i motorn 2:an och 5:ans spjäll har gått av på ena sida och väntade nu bara på att flyga in motor. Jag kan inte förstå hur man kan göra en sådan här konstruktion den går att trycka sönder axel med en tumme och jag tror inte att den skulle balla trycket av turbo. Det här blir nog min sista BMW för sån't här får inte hända Lagom trött på allt nu Bilder kommer .... Nu skall jag ringa BMW /Per |
|
|
PS Jag skulle nog inte köra med en 330d från -04 om jag hade en utan sälja den snabbt som f....n Nu var jag väl mest sur så ha överseende. DS |
|
|
Lagt upp fler bilder nu sista är på hålet och axelbiten som är kvar Länk |
|
|
Vad har hänt med BMW egentligen. Själv sitter jag med en sprucken topp på en 330 xi -04:a. Visserligen långt ifrån detta generalras men ändå. Vad skulle det spela för roll att bilen är importerad? |
|
|
Firestorm. Beklagar att du har sådana problem med bilen. Inte alls kul när sånt sker. Får jag fråga vem som tog in bilen och när den togs in? Är bilen chippad eller åtgärdad något i motorn för att öka effekten? Det jag skulle göra i ditt ställe om det vore min bil. Kontakta Dieselmeken, Länk det blir garanterat billigare att ta bilen på släp dit än att köpa ny motor via BMW. Min tes är att om du ringer och sedan faxar till alla verkstäder i tyskland så får du bekräftat en del mer. |
|
|
Tack för era svar. Jag skall på BMW i tyskland igen på måndag Bilen är inte trimmad varken med chip eller annat. Jag tycker dock inte att det skulle påverka spjällen att gå av. chiptrimning ger ju mer koksavlagring både i topp och olja tack vare sämre förbränning (större diesel partiklar samt mer slitna foder då diesel inte träffa mitt på bröstvårtan i kolven(tack vare längre insprutnings tid) utan lite mer ut på kanterna och sedan studsar ut på cylinderväggarnamed följd av diesel i olja samt sämre smörjning av foder, kolv och ringar. Har som jag skrev innan kollat upp ganska mycket innan jag köpte bilen bl.a. ringde jag bmw leasing i tyskland som var sista (enda) ägaren i tyskland innan import för att få vet vad mätarställning var när de sålde bilen till sverige. Den hade gått c:a 150 mil innan den reggades in i sverige och den av reggades i Tyskland. Tiden imellan dessa två tidpunkter är c:a 1 månad tror inte man hinner köra så mycket på en månad. Jo Asken det lutar åt renovering och jag skall få priser på det också men det mer hemska är att byter jag alla spjällen i insuget kommer de att gå ett tag men inte hur länge som helst...... Just nu lutar det åt att gör egna spjäll också fast grövre och med en annan lösning för att låsa dem. Är det någon som vet vad spjällen är till för ? Jag kan gissa på två saker. mindre bränsleförbrukning vid låg belastning eller minskade utsläpp Mvh Per |
|
|
Verkar som spjällen bara sitter på automater... Någon som vet var de gör ? |
|
| Tydligen sänker momentet på motor vid växling | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.