|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Troligen på att du är en oerfaren förare... Men som du själv sa, det kommer du kanske göra oavsett bil! O om inte annat är den ju modern med bra krocksäkerhet! Svart skrev du i början, vad har du tänkt dig för inredning (stolar resp lister)? Vilka fälgar? Komfortöppning kanske?! |
|
|
Ja, sant. :) Jag har inte riktigt bestämt mig gällande inredning.. håller på att titta runt lite just nu faktiskt. Vill ju inte ha jätteljusa heller, blir så skitigt. Något lite mörkare iaf. Sen håller jag på och väljer mellan ett antal fälgar men du kanske har några att rekommendera som är heta? Vore fint! Komfortöppning.. jovars, kanske ;) Kan väl vara ganska behändigt om jag tänker efter, hehe. |
|
|
ps. Jag är oerfaren om man jämför med någon som kört bil i en herrans år. Men sen är jag nog ganska erfaren för att vara 18 år med tanke på hur mycket jag kört, men sen handlar det ju om andra faktorer. Det behöver inte vara en själv som gör något misstag, det finns ju andra i trafiken. MÅNGA åker bil, de kör inte bil. Man kan knappt lita på sig själv, sa "bilskoläraren. :) |
|
|
En 18 åring ska helt klart inte ha en 335:a, ja vet att andra också orsakar olyckor men har du en 335:a så gasar du 100% för mycket!!! Det spelar ingen roll va du skriver, det går inte att göra annat med den motorn!!!! Jag hoppas verkligen det går bra för dig i framtiden men det e helt klart att utmana ödet!!! Vet att man skall ha dom bästa däcken osv osv men det hjälper inte när man pressar för mycket och inte klarar hantera allt annat runt omkring när man måste fokusera 100% på farten, det e då det händer.... Nu e jag ju en sån som kört bil i en massa herrans år, ler... osv igen... men med erfarenhet så lär man sig att hantera höga hastigheter och allt runt omkring på ett sätt som inte va möjligt när man var 18. Men om du ändå beställer en 335:a så försök att hejda dig med farten... Och ta för guds skull... comfortöppning, det e det bästa förutom aktiv farthållare som jag valde. Ha det gott. //Rolle |
|
| Jag får instämma med rolle10. Som 22-åring anser jag...skaffa INTE en 335, för en 18-åring är det för mycket motor. Jag gissar att du är ganska välbärgad som får en i 18-årspresent, men bara för det behöver man inte satsa på att bli av med kortet direkt. För det får du fortare än kvickt med den bilen. I ditt ställe hade jag satsat på en välutrustad 320d Coupe, M-paket förstås. 0-100 på under 8 sekunder och drar 0,49 l/mil, vilket blir skönt på långturer... Fortfarande en rejält snabb bil men bör spara körkortet ett tag till. | |
|
Det som framför allt skiljer en ung, oerfaren förare från en mer erfaren dito är ju omdömet (iaf var det så för mig). O det gick att komma upp i 180 km/h med en gammal Audi 100 också... Men visst, med starkare motor är ju risken större att farten blir för hög oftare, dock känns det lite överdrivet att avstå från köp. Med körkort o bil kommer ansvar, hur man tacklar det är ju också individuellt. Nog om det. Personligen föredrar jag en ljusare klädsel i en mörk bil, gillar brytningen mellan ljust och mörkt. Hade tagit Dakota lemon (lite mer vågat) eller Terra. Tror inte risken är så stor att inredningen blir skitig under din tid som ägare, om du inte ska behålla den väldigt länge! Sen föredrar jag ju iofs coupen framför sedanen alla dagar i veckan. Men behöver du 4 dörrar så... Sen skulle jag funderar igen över runflat däcken, många uppfattar dessa som ett klart sämre alternativ än vanliga däck. Finns massor att läsa på forumet om detta. |
|
|
vad gäller däck så är det ju bra att du insett värdet i bra däck, men tro inte att det går att göra vad som helst för att man har bra däck!! själv har jag haft bilar med mycket pulver i och har klarat mig men de första två bilarna jag hade innefattade väl sisådär 60 my litle ponnys ungefär...och kom man över 100 var det inget kul alls :) men jag lärde mig mycket med dessa bilar för man gör alltid en miss som ny i trafiken och det var mindre surt att sabba en bil för 10 k än 300k :) efter detta har jag vandrat uppåt i effektträsket med 200 hk och sen några på 300 hk de har funkat fint men visst lockas man till att dra på mycket mer när det går fort hehe jag har dock varit på många banträffar och dyl för att lära mig bilens och mina egna begränsingar...vilket har varit mycket bra! lycka till.. drifters do it sideways... |
|
|
Skinn måste ju ha =), motorvärmare är alltid bra. Din lista verkar väl helt okej. Men taklucka? Hur ofta använder man det? Blir det inte bara ett herrans liv när den är öppen i normala farter? Har inte nån mer erfarenhet av taklucka än när man var liten och innan ACns tid, men det kanske finns vissa som använder det även nu? Mvh Johan |
|
|
Rolle: Jag gillar att gasa, det kan jag ju inte bortse ifrån. Men jag vet inte riktigt om det är att utmana ödet så till vida som Keiser sa; "Med körtkort och bil kommer ansvar och hur man tacklar det är individuellt" Jag kan ta ansvar, det kan jag verkligen och det vet min kära mor annars hade hon inte ställt upp på detta. Hon vet faktiskt ganska väl vad hon ger sig in på och vad jag valt för bil. I vilket fall har du väldigt rätt om däcken, det krävs ju inte mycket logik för att förstå att pressar du tillräckligt hårt går det åt helvete hur bra däck du än har! Jag skall följa ditt råd angående fart (tills jag blivit ännu mer erfaren i alla fall och lärt känna bilen) samt comfortöppnare! Tack ! :) Ha det toppen, Jens. |
|
|
Draven, körkortet kan ryka med vilken bil som helst, om man gillar att gasa. Men det är klart, kanske är det lättare för vissa om man inte kan hitta balansen. Men att avstå från bilköp när detta är den bil jag verkligen vill ha känner jag att med en annan bil skulle det inte kännas så bra som det gör just nu. Vet dock att det inte hänger på bilen, inte allt i alla fall - utan mest på föraren och dennes självbevarelsedrift samt ansvar och bedömning av situation! |
|
|
Keiser: Jag håller med dig till fullo. Angående klädseln då, tycker också om brytningen som tillkommer. Dock tycker jag inte att det ska vara FÖR ljust som Lemon (i min mening), jag funderade på Dakota LCAD grå eller liknande. Måste nästan se Terra i verkligheten för att veta hur det skulle se ut. Ska kolla det! Tack! Däcken, Ok, ska kolla runt på forumet om jag hittar lite tankar och erfarenheter med dem, tusen tack! 4 dörrars blir det, dock. :) tack för era svar! |
|
|
Speedy; Du har så rätt. Effektträsket, hehe :) Jo, hade också tänkt gå några såna utbildningar som BMW håller i, det är nog väldigt lärorika erfarenheter som är värd varenda krona. Samt få leka av sig på en bana vore ju inte så dumt det heller Tack! :) |
|
|
Johan: Jadå, absolut.. jag har sett att taklucka värderas högt hos många. BMW ska ju ha sån vindbortförare så att det inte låter så i helvete. Men jag värderar en taklucka högt i alla fall. I högre farter iaf. Med en ruta nere låter det mer samt att det drar lite för mycket tycker jag. Sen ska ju ljudet från stereon ha någonstans att ta vägen med :) tack! Ha det guld |
|
|
kan absolut rekomendera att vara med på banträffar..är riktigt kul och man lär sig mycket...samt att man ser vad man behöver förbättra på bilen ;) när man börjar finns ingen återvändo hehe drifters do it sideways... |
|
|
Jag förstår inte alls den moralpanik (eller är det jante-avundsjuka?) som vissa tycks ha beträffande Jens (och andra nyblivna körkortstagares) val av potenta BMW-modeller. Visst, 335i är en mycket snabb och potent bil, men det är väl mycket bättre att man som oerfaren förare sitter i en bil som är både snabb, säker, har bra vägegenskaper och bromsar, än att man likt många andra 18-åringar köper en Volvo 240 / BMW 325i E30, trycker in den fetaste turbon de kan hitta på skroten, och bränner runt i en bil som är byggd för 50% av originaleffekten. Hur mogen man är som nybliven körkortstagare varierar kraftigt, dels beroende på hur man är som person, och dels beroende på hur mycket man övningskört och under vilka förhållanden. Att döma av Jens inlägg, så ligger hans mognadsnivå åtminstone en bra bit över snittet, så kom igen nu - välkomna honom "i gänget" och kom med goda råd istället för bittra moralkakor :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Vilka förutom rökare sitter med rutorna nere i farter över hundra? Vindavvisare är väl absolut måste om man har taklucka, men jag själv skulle nog bara ha den öppen i farter under 70km/h. Men som du sa har jag också märkt att vissa håller taklucka som viktigt utrustning. Angående klädseln tycker jag dakota terra, dakota beige är också snygg, men kanske lite tråkig. Mvh Johan |
|
|
Har din mor råd med en 335:a i present till dig har hon säkerligen även råd att betala taxi om du blir av med lappen. ;) I övrigt så är det en riktigt härlig bil! |
|
|
Kalle Hansen: E det "moralpanik eller är det jante-avundsjuka" när jag delar med mig av "mina" erfarenheter ang 335:an?? Det e ju det forumet till stor del e till för??? Och att Jens får en bil i födelsedag av sin mamma tycker jag e jävligt kul, det e en födelsedag man minns helt klart, man ska spendera sina pengar på barnen. //Rolle. |
|
|
Hehe, exakt speedy :) |
|
|
Swedst, fast att bli av med lappen ska jag försöka hålla mig ifrån, hehe. Fint att höra om att du tycker bilen är härlig, det är alltid trevligt att höra om en blivande bil.. det känns väldigt rätt då på något sätt. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.