|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla som delar mitt intresse för vårt (snart) gemensamma märke för bilar, motorer, körning, känsla och upplevelser samt mycket annat! Jag fyller snart 18 år. Efter att alltid ha velat sitta bakom ratten och att ha kontroll över bilen är, sen många år tillbaka, det jag älskar att göra. Nu snart får jag ta mig ut på egna fartfyllda turer. Jag vänder mig till någon med erfarenhet för bilköp samt vad man ska tänka på och så vidare. Jag har fått fria händer med att välja det jag vill ha i BMW's 3 serie. Det är tänkt att detta blir en födelsedagspresent till 18års dagen! Jag är fortfarande lite osäker på om jag vill ha en 335 xi (fyrhjulsdriven) eller en 335 i (ej fyrhjulsdriven) och skulle vilja höra lite åsikter gällande detta! Sen vill jag höra vad som Du tycker är viktigt att tänka på, lite allround synpunkter och så. Jag har mina egna visioner och vill gärna dela dem med er men också höra era synpunkter eller om jag saknar något som är av vikt i just Din mening. -- Jag har tänkt mig en nattsvart 335 sedan med 19" sportfälgar med mycket bra däck som skall klara högt tryck, alltså många hundra kg. dvs ingen risk för punka om man kör på nåt guppigt utan dom är slitstarka. Tonade rutor, sportpaket, värsting stereon samt navigator. Adaptiv kurvbelysning, xenon, glastaklucka, aktiv hastighetsreglering samt lite andra små detaljer som är bra och ha. Har jag glömt något? Kan vara små detaljer som visat sig att Du saknat i bilen och liknande. Är tacksam för alla åsikter och synpunkter! Jag ser fram emot svar, tack på förhand. /Jens | |
| ingen dålig första bil... vet ej om det ens går att få 335xi men en bakhjulsdriven version hade jag valt hur som hellst.. bakhjulsdrift är bmw:s signum och det är det som gäller | |
|
Varför tar du inte coupe istället för sedan? Och var har du tänkt köra med bilen med tanke på din rädsla för punktering? Och det där är en ordentligt potent som första bil, kör försiktigt! =) Mvh Johan |
|
|
Varför tar du inte coupe istället för sedan? Och var har du tänkt köra med bilen med tanke på din rädsla för punktering? Och det där är en ordentligt potent som första bil, kör försiktigt! =) Mvh Johan |
|
|
tjenamors! Tack för att ni tar er tid. Till att börja med, tycker jag sedanen ser snyggare ut jämföresvis med cupén. Vill ha 4 dörrar helt enkelt! Jo, det finns en 335 xi med fyrhjulsdrift. Den är cool. Häromdagen var jag och en polare ute och körde runt en 165 km/h. Han har äckligt bra däck, och är fruktansvärt nöjd. De gör det man förväntar sig och lite till. Vi låg nog nästan sidledes på motorvägen i 165 vid en kraftig undanmanöver för en gigantisk grävling.. däcken skrek lite, men det blev aldrig någon retursladd, dvs dom hade grepp hela tiden. Så vill jag ha det. Han har lagt en 13200 för bra 18" 265or samt justering. Det är varianten med högsta belastningsindex samt med stummare däcksidor och som var godkända för 300+. De klarar 680kg styck i 300 blås. Bra grejer tjänar man på. |
|
|
Tja. Det där med bra däck du pratar om. BMW lägger inte på några dåliga däck standard och har aldrig gjort det så du behöver inte oroa dig för det. Om du och din polare kör i 165km/h hoppas jag det var på Autobahn för mig veterligen är det inte lagligt i Svea Rike. Om du har så dåligt omdöme tycker jag definitivt inte att du skall välja en så pass motorstark bil som 335i /xi. När det gäller allroad funktioner, om du känner att du skall köra i offroad, är nog 335 inte rätt lämpad. Titta på en X3, den är fin efter facelift. |
|
|
God eftermiddag, Nä, jag säger inte att de sätter på dåliga däck. Det jag menar är att jag vill byta ut deras befintliga till ett par 19". Jag delade enbart med mig en historia om att däck på en bil är A och O, men det visste du säkert redan. Jag är inte intresserad av en X3a, i så fall hade jag sagt det. Offroad i min mening är inte om du åker ner i en grop eller stöter på något vasst föremål på våra vägar. Skulle jag köra offroad skulle jag inte prata om att köpa en 335a, det kan jag lova dig! |
|
|
Jadu, egentligen är det inte mycket att säga om ditt blivande bilköp, förutom att det är ett bra val! Angående utrustningen så ta allt så missar du inget viktigt! ;) Men listar du lite mer ingående vad du tänkt dig blir det lättare och se om det saknas nåt viktigt. Mvh Johan |
|
| Alla xi modeller har ju en högre markfrigång än modeller utan fyrhjulsdrift ( även med sportpaket) varför 19 tum kommer att se väldigt konstigt ut i hjulhusen ( påminner om x3!) om du inte eftermonterar nytt chassie. Apropå ingen punka så tror jag att det finns 19 tums rft. | |
|
Freude: Ok, det hade jag ingen aning om. Ja, då blir det ju lite knasigt.. men jag tror jag bestämt mig angående om jag ska välja i eller xi. Det blir nog ingen xi i alla fall då. Tack för hjälpen! /Jens |
|
| Tilllägg: Jo, runflat däck låter bra helt klart! | |
|
Förresten, har du någon koll på hur mycket högre markfrigång xi'n har? |
|
| Jag tror det är 15 mm högre än standardchassiet och därmed 30 mm högre än sportchassiet som nog är minimum för 19 tum, men som sagt eftermarknadsprylar finns ju som åtgärdar markfrigången. | |
|
Retursladdar eller att bilen börjar vända sig på något sätt kommer du aldrig få på en modern BMW (oavsett däck), du kan inte upphäva naturlagarna, dvs reda ut helt omöjliga situationer, men en nyare bmw klarar reda ut situationer som den genomsnittliga föraren inte klarar, t.ex. bromsar bilen individuella hjul när anti-sladdsystemet jobbar. Xi kan ju vara och föredra om du åker på mycket oplogade vägar på vintern där framkomligheten är viktig ... Sedan lite fånig så skulle jag överväga om jag behövde 335 om jag var du, bilen är löjligt snabb och gillar man att gasa kommer du kunna köra rikitgt riktigt fort, vilket skulle kunna resultera i att du hamnar i situationer som varken du eller bilen klarar. (fånigt jag vet, men jag jämför bara med mig själv :-). |
|
|
Johan: Du har helt rätt! Ok, då kör vi: - Run flat 19" - Logic 7 HiFi system - Radio professional - Navigation professional - M-sportpaket - Aktiv hastighetsreglering - Adaptiv samt xenon belysning - Glastaklucka - CD växlare - Sportstolar - Bagagerumspaket - Skidsäck (för resorna upp till åre) - Förvaringspaket - Dragkrok - Aktiv styrning - Motorvärmare? - Stödlarm - Tonade rutor - Avbländande speglar - Solskyddsgardin för bakruta - Velourmattor - PDC - Farthållare - USB anslutning Är vad jag kommer på just nu..vad tros? |
|
Buspelle |
Skinn! |
|
Moe: Inte alls fånigt att tänka så tycker jag. Har själv gått igenom det ett par gånger. Men jag kan inte slita mig.. seriöst. Fast att hamna i situationer som varken jag eller bilen klarar av kan hända med vilken bil som helst :) Tack för ditt inlägg! /Jens ps. Min polare som jag pratade om innan kör en Mitsubishi 3000 GT så det är lite skillnad :) |
|
|
Du sa att bilen gick i sidleds på motorvägen hmm.. det kanske var fyrhjulsstyrningen på 3000 GTn? ;) Haha Jag tror att en bil med mindre effekt skulle passa dig bättre. |
|
|
Vad grundar du det på? (sen fattar jag noll om vad du sa i början) |
|
|
Tack Freude! |
|
|
Troligen på att du är en oerfaren förare... Men som du själv sa, det kommer du kanske göra oavsett bil! O om inte annat är den ju modern med bra krocksäkerhet! Svart skrev du i början, vad har du tänkt dig för inredning (stolar resp lister)? Vilka fälgar? Komfortöppning kanske?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.