AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.341

Vad är fel med min bränslepump? 525-92

Sida 2 av 2
Har en knapp på nyckeln, men det är bara till en lampa i nyckeln tror jag? Det är iaf ett hål i nyckeln där det har sett ut som det har suttit en lampa.
Ja jo det är bara lampknappen :)
Hur går jag vidare? Vart är reläna jordade t.ex? Blir inte klok på detta. Usch för elektronik.
Det verkar inte som att databoxarna under samma plasthölje som reläna heller får nån ström. Kollade med tändningen på och det fanns inte ström på en enda kontakt där... Vad är det som har hänt?

Har aldrig ångrat ett bilköp så mkt i hela mitt liv...
detLåter som plattan i tändningslåset inte riktigt får kontakt, ta isär och titta kankse bara behöver göras rent använd oxid clean ej 5 -56

Om inget får ström när du vrider på nyckeln så kan det ju vara huvudsäkringen?
Vissa grejer får ström, hela instrumentpanelen t.ex, tankmätaren osv. Det är såvitt jag vet bara det under den svarta boxen till höger i motorrummet som inte får nån ström, men alla säkringar är ju hela så jag förstår inte vad felet är....
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Den röda på relät ska komma direkt från batteriet, det är kanske på batteriet som problemet är. På min är det 3 kablar på batteriplus:
1 grov till startmotorn, 1 till de berömda säkringen på stötdämpartornet och en till ungeför lika grov, kolla så att alla är hela vid batteripolen.
kan inte hitta var kopplingspunkten för den röda till bränslerelät är, men det kanske någon annan vet?
Kolla också:
Det ska vara 2 reläer som ska ha ström direkt från batteriet, bränslerelät och motorstyrningsrelä, båda med röd kabel.
Vad fungerar i övrigt på bilen -ljus t.ex?
FAF
Det finns tre kablar vid batteriplus, en till starten och så två st ungefär lika grova andra. Har även konstaterat att säkringar nr 13,14 och 23 inte får någon ström. Ljuset fram funkar men inte det bak.

Finns det någon förgrening på de kablarna från batteriet som ska gå till reläerna? Ska det inte finnas ström på kontakterna till databoxarna eller vad är det som är fel där?
Jag har ju alltså ström ut i kablarna från batteriet men strömmer kommer inte fram, då måste det ju vara något på vägen som är galet?
Det lutar åt att ställa av bilen och transplantera motor å låda till min 242a istället, då borde det ju vara lättare att få igång den när man sätter i den självå drar den elen som behövs. Det är väl i princip bara databoxarna som behöver ström för att motorn ska gå eller? Skippar man katalysator så kan man strunta i lambdasensor å sånt också eller?

Finns det något värde i delar från en 525a? För det känns som det är rätt svårt å sälja den utan motor å låda?
Det beror ju på vad du har för utrustning och hur pass bra skick det är på delarna. Men det är klart att det finns värde i delarna, och med tanke på vilka priser bilskrotar tar så tror jag många letar här på autopower istället. Jag är iaf en av dem :) Och dessutom dom som säljer på skrotar, företag osv ska ha sjuka priser för minsta lilla sak, då är det inte värt pengarna. Men om någon säljer billigare här på autopower kan det vara värt pengarna istället. Finns alltid nån som behöver nån del. Har du någon stans att ha bilen medans du säljer delar? I så fall är det ju inga problem.
Lite problematik finns det ju tyvär i det också, ska flytta 7mil snart och får då bogsera med mig bilen om jag inte får igång den, sen får jag se om jag hittar garage där jag bor sen annars får den stå på parkeringen och det går ju å sälja delar därifrån också.

Det sitter felfri blå skinninredning i den t.ex. Elhissar, och sånt går ju alltid å sälja. Jag borde ju iaf tjäna mer på att sälja delar ifrån den istället för å sälja den utan motor å låda?
Jo definitivt. Men det känns ju synd att behöva sälja hela bilen i delar bara på grund av nått elfel :S
Ja det är jäkligt synd, men jag är verkligen helt "färsk" när det gäller el, speciellt i bilar man inte kan ett smack om. Det är säkert nåt skitenkelt fel men jag har inte kunskapen helt enkelt :(
Jag vet hur det känns. Jag hade liknande problem med min 325a e30. Den vägrade också starta. Jag bytte det mesta, tomgångsmotor, styrbox m.m. Till slut lyckades jag hitta ärg mellan två kontakter i motorrummet som gjorde att spridarna inte fick någon ström. Då var det precis som du beskriver, ibland startade den, ibland var det hopplöst. Testa att leta bland kontaktstycken, skruva isär och undersök om det är ärg/glapp. Med lite tur kan det vara så enkelt. Och ge inte upp! Det du inte kan, det lär du dig, och det är aldrig fel att lära sig nya saker :)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vilken ände på sverige bor du i?

FAF
Strax utanför kalmar bor jag.

Har undersökt allt i kabelväg som jag hittar utan att riva ner för mkt av bilen, det är 3-4 säkringar som inte får ström samt hela paketet under den högra plastkåpan under motorrummet dvs databoxar och reläer...

Har bara kört gamla jänkare och volvo innan och där räcker det ju att man har fram ström till starten så funkar det ju... Begriper mig inte på någonting av dessa mer avancerade system tyvär :(
Vart går kablarna som det ska vara plus på till databoxar och bränslepumprelät? Tänkte ta ett SISTA ryck imorrn å följa kablarna så gott det går, men det är inte så lätt när man inte har en aning om vart dom går.
Får jag inte igång bilen imorgon ställs den av för all framtid.
Undrar bara lite hur det gått för dej Silverado? Jag har samma problem, ingen ström någon stans. Varken nere vid bränslemotorn eller vid relät. Har du gett upp och lämnat in kärran eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.