|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen har fungerat felfritt sen jag köpte den för några månader sedan, men häromveckan uppstog ett problem: Jag å tjejen skulle in te stan å handla lite men bilen ville inte starta, den tände inte alls. Så det fick bli att åka 242-75 till staden... Kvällen därpå provar jag att starta bilen på skoj och den startar och går kanonfint. Bra tänkte jag och tog bilen till jobbet dagen därpå. Men när jag skulle hem så startade den inte igen... Samma problem, tände inte. Den hostade till och startade "lite" med startgas så jag misstänkte att den inte fick bränsle, lossade en soppaslang och mycket riktigt det kommer inte fram nån soppa. Det jag har provat är att brygga bränslepumpsreläet men utan resultat, inte ett liv. Har även kollat säkringen och den är hel. Så jag fick bogsera hem den från jobbet. (9 långa mil) Så nu står den på parkeringen och jag undrar: Vad gör jag nu? Vad ska jag felsöka och vart börjar jag? Mvh Mattias | |
| sitter det inget bränslepump relä? | |
|
Brukar bilen gå sämre när du gasar mycket ? I så fall skulle jag tro att det är bränslefiltret som behöver bytas. Det sitter innanför/bakom höger bakhjul. Annat tips är att kolla startspärren (immobilizer) om Du har sådan. Den klipper strömmen till bensinpumpen. Den kan strula ibland, speciellt om batteriet är dåligt vilket blir nästa tips: Kolla batteriet, är det gammalt - byt! Funkar inte något av det så kan Du ju alltid göra en diagnos på bilen för att kolla felkoder - är det inte batteri eller filter så är chansen stor att felet orsakat en felkod i systemet. |
|
| Har ingen startspärr vad jag vet, bilen gick redigt ändå tills den la av helt. Kan bränslefiltret vara så kraftigt igensatt så att inte en droppe bensin kommer fram? Låter lite konstigt tycker jag, batteriet är det inget fel på. | |
| Vart går kablarna till pumpen? Tänkte jag skulle mäta om den överhuvudtaget får ström... | |
| slit upp baksittdynan,där sitter pumpen... | |
| Pumpen sitter inte under baksätet på e34. Den sitter under en lucka i bagageutrymmet (och sen ner i tanken) som man får skruva bort med stjärnmejsel. Sen sitter det nån stor plastring som är gängad i tanken som man får dra upp för hand, men kablarna kommer du åt utan att göra det. Jag har själv varit och rotat där på min gamla e34 förut. | |
| Och jag måste tillägga att min bil betedde sig precis likadant som din, men endast när jag hade lite bensin i tanken. Så jag såg alltid till att ha typ över 20 liter så att jag fick tryck med hjälp gravitationen, det lilla räckte. Jag har även för mig att om du drar upp soppa pumpen så ska det gå och kolla om det är några kontakter som är dåligt lödda i pumpen. Läste det på forumet. Testa att söka så hittar du säkert nått. | |
| Det går ju ner en liten stam med kablar som sitter med ett litet metallbleck in i tankarmaturen så att säga. Är det någon av dom kablarna eller? Vilken av dom är det isåfall? | |
| Nej dom kablarna jag menade som kan ha släppt i lödningen (eller glappkontakt) sitter på pumpen i tanken. Jag bara drog upp pumpen för att se om jag såg nått löst, vilket jag inte gjorde så jag orkade inte koppla bort soppa slangarna för att ta upp hela pumpen och inspektera vidare. Men om din pump skulle vara trasig så spelar det ingen roll för den måste ju ändå bytas :P | |
| Ja men jag vet ju inte om pumpen är trasig, det enda jag vet är att bilen inte får fram soppa, kan ju vara ett elfel också. | |
| Hade samma fel på min BMW för ett tag sen.Det var pumpen som var slut.Den gick ett tag sen stannade pumpen bara,väldit irriterande,man vill ju inte stå vid sidan om vägen med huven öppen eller..,.så jag böt pump har gått bra sen dess. | |
| låter helt klart som pumpen, har varit med om samma sak på en bmw. Ta ur pumpen och kör den direkt på ett batteri för att se om den går igång. Det kan gå att köra den baklänges en stund så brukar dom fungera ett litet tag till, men se till att byta den så fort som möjligt. | |
| Nån som kan svara på vart kablarna till pumpen går? Vill gärna mäta å se om den får ström. | |
|
Relät sitter i högra boxen under huven,är det orginal är det vitt och om det är utbytt så är färgen ljusgrön.Sen kan du mäta i sockeln om det finns styrström till relät. Mvh/Micke |
|
|
Har vart nere å forskat lite i det nu... Bränslepumpen fungerar utmärkt, körde den direkt på batteriet. Men den verkar inte få ström, vilket är pumpreläet egentligen? I den högra boxen sitter det på min bil tre relän, Ett vitt, till vänster Ett blått, i mitten och ett orange, till höger Jag har läst att det ska vara det i mitten, men samtidigt att det ska vara vitt eller ljusgrönt. Vilket är rätt? Vad gör jag i nästa steg nu? Har provat att brygga både det vita och blåa reläet men det funkar inte bättre för det. Sen har det uppstått ännu ett fel nu tydligen: Det låter riktigt ansträngt när man kör på starten, låter inte alls bra. Vad kan ha hänt där? Det enda jag gjort är att jag har kört den på starten många gånger utan att bilen startar ju. Nu händer det inget ens med startgas. Inte ett liv... Jag börjar ångra riktigt mkt att jag köpte bmw nu... :( |
|
| Ingen som har nån ide om vad som kan ha hänt med starten eller vad det är som låter? Finns det nåt vanligt fel ifall pumpen inte får ström? Tankmätaren funkar och dom kablarna går ju i samma kabelstam. | |
|
du behöver lite systematisk felsökning. har du en multimeter eller provlampa? du behöver konstatera om det finns spänning på uttag 30 på bränslepumprelä.det är det relä som har följande kablar(placering kan tydligen variera):brungrön, rödvit,2st grönviolett, röd. om det finns spänning på 30 kan du bygla 30 till 87(röd till grönviolett). byt också säkringen(23 tror jag). om inte pumper går då behöver du konstatera om det finns spänning på grönviolett vid pumpens skarvdon i skuffen. om det finns kan det vara jordledningen som inte är anslten till karossen. hoppas det kan vara en start FAF |
|
| Tack så mkt FAF, det kommer att hjälpa otroligt mkt nu när jag vet vilken färg det är på "rätt" kablar så att säga. Ska felsöka lite i helgen så får vi se varthän det bär... | |
|
Nu har jag vart ute å kollat lite, pumpreläet får ingen ström alls, inget i hela den "enheten" som reläena sitter i får ström. Har mätt med tändningen på och det finns inte ett liv nånstans. Har kollat säkringarna och alla i hela bilen är hela, de under huven och de under baksätet. Vad ska jag göra? Kollade även säkring nr 23 som påstås vara den till pumpen, den finns det ingen ström på heller... Börjar bli trött på detta nu. Snälla hjälp |
|
| och du har ingen knapp på bilen som du trycker på för att centrallåsen skall låsas upp? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.