AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.049

prisbild m3 e46

Sida 1 av 2
cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
Hej på er!

Går i köptankar på en m3 e46m och skulle gärna vilja ha lite hjälp och synpunkter. Verkar finnas en del bilar tillsalu nu. Letar främst efter en svensksåld 01-02. Vad är rimligt att betala?

Har hittat ett par på bla. blocket och bytbil. Då jag sitter på jobbet kan jag inte länka dom tyvärr, (saknar helt adressfält och dyl på mitt inlogg)

En gul 01:a 270 00, (blocket) nån som tittat på den , vet mer?
En Topazblå 02:a 269 000, smg (bytbil), Nån info??
En Silver 01:a, 285 000, (blocket) tror den bara gått ca 4000 mil.

Ligger dessa bilar rätt i pris?, eller tror ni man kan pruta en del.

Mycket tacksam för hjälp.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
ganska svårt att ge dig korrekt värdering på en bil efter endast Årsmodell som info, men de låter rimliga förutom TopazBlå 02 som är också billigaste melllan de. Angående pruta på dessa bilar kan endast deras ägare svara på, även om folk här skulle tycka att du kan pruta ner de 30 så är det itne säkert att ägaren går med på det, bror jo helt enkelt på hur gärna de vill bli av med bilen eller hur desperata de är. Jag hade utab tvekan köpt den Gula iallafall =) Min favo färg
herregud, inte den gula.... kommer bli grymmt svårsåld då den dan kommer.

/mvh jocke
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Phoenix gul är en ut av de snyggare färgerna på M3, sen att det inte går att få den till en annan Bmw gör den ännu attraktivare tycker jag.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När jag åkte m3e36 i slutet på förra århundradet var just dakargul ett klart minus och en sådan bil gick att hitta billigare än övriga färger.

Hetast var nog Daytona violett innan estorilblå dök upp -96.

Om samma fenomen gäller e46 låter jag vara osagt men gul är inte mitt förstahandsval. Men marknaden sätter prisbilden.
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
525iA Touring M-sport -05
Jag har varit och provkört den blåa. Helt okey. Sliten invändigt på ett par ställen (undrar om ägaren haft guldarmband på vänster handled) - men i det stora hela normalt skick för 7500 mil - dock några märken på fälgarna. Har körts året runt (vinterhjul ingår). Svensksåld och nyservad är ju positivt. Den har ju dessutom SMG. Tyvärr ej NAV. Tror säkert Du kan få loss den något billigare och det måste nog betraktas som ett bra pris.

Maxad:
Phoenixgelb finns som indivdual till Z4 och fanns som individual till vanliga e46, sedan har jag sett det på Z3M coupé och M6. Men visst, det är ovanligt.

Mvh,
/Wille
Jag personligen tror att den bästa bilen ekonomiskt sett är en silverfärgad med smg samt ett måste att den är sv-såld.
Alla jag bjudit på har vart sålda inom 2h.
cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
Tackar för samtliga sunpunkter och info. Är personligen förtjust i den phoenix gula, men då jag tenderar att byta bil alldeles för ofta är jag lite rädd för att den färgen kan uppleves lite extrem och på så vis vara svårsåld. Tror också att en smg låda är attraktivare än en manuell.

@RoL: På vilket sätt var den sliten?, förarstolen?. Hur såg lacken ut?, gick den bra annars, växellåda mm. Har 30 mil till Sthlm så vill gärna få veta så mkt som möjligt.

Lars Jakobsson
Cyprus, tycker inte du behöver oroa dig för färgen.
Dom som verkligen är intresserade av att köpa har sin favorit färg, oavsett priset. Dom silverfärgade är dö tråkiga, möjligvis dom med röd inredning är värda sin peng.. men dom med svart? Ursch...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

WilleW: Här är några bilder jag tog på en Z4 i Tyskland Länk Länk Länk

I övrigt håller jag med om att gul är läckert men säkert kan vara svårare att sälja.

___
//Ulf
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
525iA Touring M-sport -05
Cyprus:
Den var sliten på insidan av förardörren där man vilar armen/handen - ungefär som ett tungt armband legat å gnott. Tror denna typ av slitage fanns även nånannanstans - kan det ha varit på ratten månntro...
I övrigt normalt sliten för att ha körts 7.500 mil - även vintertid. Vill minnas en liten liten mikrobuckla på vänster sida. Annars några små märken efter stensprut. Ägaren sades inte ha varit någon fanatisk bilputsare utan istället en som brukar sin bil.
Det var absolut inga fel på bilen som jag kunde upptäcka under min kortare provtur runt Arlanda. Vill inte ge intryck av att ha testat den fullt ut. Den var kontinuerligt servad hos BMW enligt boken (sas det).
Du kan ju kolla upp den hos dom - bilnummer TLX 821...
Programmer: Z4'an passade riktigt bra med Phoenix gul, speciellt med färgerna i inredningen.
Hade jag rankat färgerna hade det blivt, blå. gul och sist silver.
Silver på en ///M-bil känns inte så spännande ... sa mannen som precis har beställt en BMW med titansilver lack:)

Mvh,
/Wille
Silver dö tråkig? Konstigt då den färgen är den som väljs mest på marknaden.
Alla har ju sina favoritfärger iof. Hur kommer det sig att alla silver ligger högre i pris då??
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
-A-81 , vart har du fått de uppgifterna ifrån ?
ganska rolig att de som åker runt i M3 säger att det är de andra färgerna som är populärare medans de som inte ens har en M3 påstår tvärtom. Skilnad från fönster köpa och köpa.
Återförsäljar statistik ifrån olika HK och fabrikat.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
När alla dessa bilar beställdes NYTT så kan jag tänka mig att det va betydligt högre siffra på just de Vanligare färgerna men det bror också på att de som beställde dessa bilar nytt är inte samma kundkrets som det är NU, Nytt kostade jo bilarna runt 600-700 där av blev kundkretseb något äldre personer som då ville också ha något Diskretare bilar, nu efter några år så har prissbilden förändrats likaså kundkretset som har blivit något yngre personer där av något mer vågat när det gäller färgval, det ser man klart och tydligt även på stylade M3or, för 3-4 år sedan så fanns det nästan inga sådana bilar, numera är 4/5 M3or stylade på ett eller annat sätt. Antal sålda Silver eller de något vanligare färgerna är betydligt högre där av har jag riktig svårt och tro att dessa bilar ska ha högre värde tvärtom, letar nån efter en M3 så finns det kanske 5 silver att välja imellan medans 1-Phoenix 1-Laguna 1-Imola osvo... där av ska dessa bilar ha högre andra hans värde än den vanligaste. Det är fortfarande Utbudet/efterfrågan som Avgör hur prissbilden ska se ut för bilar.
Prisbilden stämmer ju inte då för 5 öre om man ser annonserna på blocket bl.a.
Endast sv-sålda !! Ej att jämföra med Import
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Länk

Länk

tycker den stämmer ganska bra här.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
gjorde en kort sökning på Svensksålda bilar med Års 2002, och det visade sig att det fanns 1 Silver 1 Phoenix 1 Imola 1 Laguna och konstig nog så va den silvriga billigast mellan alla dessa. Jag tycker den ger en ganska bra överblick på hur det ser.
cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
@RoL: Tackar för den infon. Var det så pass allvarligt att man skulle vara tvungen att byta dörrsida?. Borde man ju kunna hitta på tex. Bildelsbasen eller liknande. Säljaren sa också att bakdäcken var relativt dåliga, har du någon uppfattning om hur dåliga? Helt slut eller räcker de säsongen ut?

Vilken däcksdimension är standard bak på m3 e46?

Om man funderar på att köpa en import-bil, vilket är det bästa sättet att kontrollera dess historik?

Tack på förhand!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.