AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.426

Hur får jag råare ljud i min 320d?

Sida 1 av 2
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
är sugen på att få råare ljud i min 320d..kom med förslag o produkter som gäller
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
rensa ur någon utav burkarna.så får du ett råare ljud...
Gå in på xerius-racing.se och beställ en slutljuddämpare av dom. Du kommer garanterat få ett råare ljud i din 320d =)
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
inget som skadar bilen?? vad säger bsiktningen?
Pe
27
Pendlarn
320d -04
Någon har bilder efter montering?
Funderar själv på att skaffa 2X70mm så jag slipper modifiera kofångaren bak.

Är det snågon som dessutom kan fixa en ljudfil vore detta kanon!:)
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
nu har du köpt en diesel så det är bara att leva med traktor soundet.
:D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alltså, av vilken anledning vill man ha ett "råare" ljud i en diesel? En diesel blir ju aldrig rå.. Hajar inte.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Starta den i minusgrader - låter riktigt rått.
Pe
27
Pendlarn
320d -04
Hehe Sani, det har du helt rätt i:)

Nej men i mitt fall handlar det mera om utseendet på slutljuddämparen/slutrören, men ett lite mulligare ljud skulle ju heller inte skada, för det kan faktiskt låta bra mycket roligare än orginal:)
ser att många inte har hört en riktig diesel och det enda ljud ni reflekterat över är tomgångsljudet.
många dieselbilar idag är så djäkla tilltäppta av bilindustrin för att många stör sig på dieselknattret som bara hörs på tomgång.

men ett sportavgassystem på en diesel låter definitivt grymmare än en pipig bensinare i mina öron iallafall när man varvar till och kör med bilen
men då gillar jag ju också lite mörkare och mulligare ljud,hehe

ingen har någonsin gissat rätt på min bil iallafall att det är en diesel på ljudet utan samtliga har trott att det är en bensinare med turbo och 3tums

min hemsida Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vad gör man om man nu hört en diesel då - säg ex 535d, och fortfarande tycker att en bensinare låter bättre?...
man byter avgassystem på 535d så den får låta som den ska

min hemsida Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Gör som jag, ta bort det som finns efter katten och sätt ett rakt rör (2.5") istället med dubbla 80mm i slutet. Ser ut såhär (obs, bilen är skitig här) Länk När man startar bilen och står bakom så hör man ett mysigt och diskret uppvarvande av turbon, och när man åker normalt låter knappt inget på vägen. När man ger fullgas morrar den desto skönare, men verkligen inte störigt! Kan bara rekommendera detta istället för dyra slutburkar från andra firmor!

Diesel-räsern
/Rickard
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
men snälla ta inte bort allt efter katten... Alltså ingen ljuddämpare! Det var just det killen ja köpte min tds av hade gjort! 3 tum rak rör.. Tonnårs! Något störande!! Landsvägskörning bullrar de som i en fyrväxlad 123a diesel.. Nog kan man ju ändra slutrören utan att sätta raka rör! En slutdämpare till min kostade närmare 3000 på mekonomen, så var rädd om dom!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Munken: Har du lyssnat på en nyare diesel med både flamdämparen direkt efter turbo samt katten under bilen kvar, och resten raka rör? Gör det! Jag åkte 525tds förut utan katt och simons största 2.5" burk längst bak, och den morrade ganska högt, så de äldre låter högre än de nyare!

Dels är det annan turbo, dels är det 2 liter istället för 2.5 på tds:en, dessutom fortfarande 2 burkar efter turbon kvar. Tro mig, det låter inte så farligt som på tds:en!

Så här ser det ut på min iaf, bästa bilden jag kunde hitta för att visa slutröret. Länk Bakkjolen är på lack för parkeringsskada, och sidokjolarna pga stenskott..

Diesel-räsern
/Rickard
kicken
jah! eftersom mitt avgassystem är i gott skick så lurar jag på att göra en rikt j-vla "wannabee" ..i form av ett maximalt polerat slutrör (som pekar neråt exakt som original) ..men typ 3 tums :-) ...( alltid är det väl nån som ser det) ....m.v.h kicken
De som dömer dieselmotorns ljudbild efter tomgången är ganska insnöade. Bensinfreaks... Lyssna på SL-bussarnas rejäla V8-dieselvrål vid 5"-rören, inget "knatter" där inte! Inte heller på vilken diesel som helst så snart man har lite varv på motorn. Sportavgas är dessutom kanon.

mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Tarzan: Jag hört många nya dieslar å kört just 320d och öven 3 litersen, men de flesta av dessa nya bilar skulle ja tro (och hoppas) har kvar avgasystemet som de ska va! Och visst är ja väl medveten om att de nyare motorerna är helt andra än min gamla tds.. ja drömmer om en ny 320/330 diesel varja da, ja lovar... Och de är just för att dessa motorer går så tyst!

Om man åker diesel så åker man väl mest troligt mycke mil å då föredrar iaf jag en tyst resa!

Den här tråden gick väl ut på att få dieselbilen att låta högre, å de kan ja tycka är synd på så tysta sköna långfärdsbilar!

För övrigt kan ja väl tippsa om en vanligt Hakkas trimning om man är ute efter råare ljud!! Billigt!
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Köp en bensin driven bil.

Pe
27
Pendlarn
320d -04
Giertz - otroligt givande inlägg.

munken - jag blir lite fundersam när du säger att 320d och 330d är så tysta, min 320d -04 är det definitivt inte, den har ett högst markant och högt diesleknatter på tomgång och nog hör man (och det väl) vid gaspådrag att det är en diesel man åker. Nu talar jag inte om avgasljud utan de ljud från motorutrymmet som tränger in i kupén.

Har faktiskt börjar undra om min 320d saknar någon isolering i motoutrymmet....?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Pendlarn: min låter min med...

När jag tankade för någn vecka sedan så kom en 530d E60 och körde upp bredvid och där kan man prata om att det är svårt att att höra att det är en diesel.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.