|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har en bmw 530iA 2002, min polare köpte efter några dagar mercedes e320 98 automat. Vi skulle ut och tävla lite, både från start och rullande drog jag honom, inte värst mycket men jag låg förre i alla fall. På motorvägen startade han förre men jag hann ikap och körde förbi. Jag har kmör som mest 240 med min 530. Tilsammans servade vi våra bilar, jag min på förenade bil han sin på mercedes. En dag va vi ute på motorvägen igen tilsammans då började vi gasa, men plötsligt e det han som blinkr åt mig att slänga mig åt höger så att han kör om, jag blev chokad, tänktte va fan vi provar igen, efter 10 gånger både rullande och från start, droga han mig konstant. Jag har visserligen 18 tum 235/40fram 265/35bak och han har 16 tums, men ändå han piskade mig. dessutom kommer han upp i 260 och jag bara i max 240, fan ska jag göra??? Lite info om våra bilar: BMW 530 231hk 300Nm Mercedes e320 224hk 315Nm Vikten skiljer inte mycket min väger 60kg mer. Gör det skillnad om jag chippar min pärla där jag får ca 25 extra hk och 30 Nm? Är det någon som h ar chippat sin 530? Tacksam för råd och hjälp... | |
|
Är det så viktigt att komma före honom då? Njut av din bil istället för hur snabb bil du än har så finns det alltid någon som har snabbare såvida du inte köper Bugatti Veiron möjligtvis. |
|
|
Byt till 16'' hjul med normal bredd/profil... Jag menar 265/35-18 bak! gör ju en hel del för "orken"/acc.+att motståndet blir åt det "värre hållet" med din däckuppsättning. Kanske bara är det att du bytt nyligt till dessa "jättehjul" och när ni provade förut så hade du 16'' på? Möjligen också så att han kanske tänkte likadant som du när han blev frånåkt ;) och har "tunat upp" sin motor sedan dess :) Mvh Janne. |
|
|
Fabriks uppgifter för en E320: Topphastighet: 238 km/h 0-100: 7,9 sekunder Fabriks uppgifter för en 530iA: Topphastighet: 244 km/h 0-100: 7,6 sekunder Din bil ska vara lite snabbare. __ Bilblogg: Länk |
|
|
nej innan hade jag 19 tummare breyton magic racing 265/30bak jag tror inte han har chippat sin el nåt. men den informationen du har ang mercedes stämmer inte, hans drar mig speciellt när jag växlar då åker han iväg. Jag vet att det alltid finns snabbare men man blir sur först drar man honom sen efter service blir man frånåkt |
|
| jag tror han har chippat den i smyg för dig.hehehe... | |
|
Den information jag har ang. Mercedes är vad mercedes själva har angivit i sin katalog för 2002 års modeller. Din kompis har en från 98. 1998 års katalog har jag inte här, men prestandasiffrorna för hela W210 serien finns online, Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Det finns bara en sak du kan göra. Köp en e30 + s50 maskin, lämna motorn till ppf och ge dom 200 lök...sen säger du bye bye till det mesta som rullar här i landet. Jag har susat runt i en 320clk och tyckte absolut inte det var någon snabb kärra..bekväm men rent ut sagt slö plus en del andra saker jag retade mig på. Chip, kan ge någon lite extra men...inga 25hkr Sen ska man ta alla fabriks uppgifter med en nypa salt. Effekten som fabriken uppger kan diffa hit och dit. Vi pratar ändå om motorer byggda på löpande band. |
|
| Byt till sextontummare så har du vunnit 10km h. Chippar du förlorar du än mer. Tanka 99oktan gör lite. Ta en riktig körkurs på bana, då blir man duktig på att hantera hästarna. Mvh asken | |
|
Så det som står på dom olika chipfirmorna, att man får ca 20-30hk och 20-30Nm är rättare sagt bullshit??? Va menar du med att jag fölorar mer om jag chippar bilen??? Till Asken Är det möjligt att min 530 är spärrad vid 230??? Eller så ljuger mätaren pga 19 tummarna... |
|
|
Det kvittar väl om mätaren inte stämmer?? ( 530 spärras vid 250 om den går så fort ) Du hann ju inte med ändå! Blir nog en Merca nästa gång verkar det som...och större är den också. Grymt imponerad utav E55:an. |
|
|
Mercaspekulanter bör akta sig för W210-modellen. Deras rostproblem får nog E39:ans dito att framstå som en mild bris i jämförelse.. AE |
|
|
du jag hade inte bytat en 520 mot en e320 mercedes så fula som mercorna är. Hans bil kan vara snabbare men utseendenässigt och uttrusningsmässigt kommer den inte i närheten av min. Plus min polare har en e55 och en annan m5 dom tävla mercan fick pisk både från start och motorväg. så en sak bara BMW POWER pissar på mercedes |
|
|
Jag kan inte alls hålla med Asken förutom att 99 oktanen kanske ger en pytteskillnad. Flåklypa |
|
|
jag vet inte vad jag ska göra alla har olika uppfattningar, jag tror jag inte gör något än, väntar tills nästa sommar funderar på att köpa 545 -05 333hk borde ge bra krut |
|
|
bmwfantast: om bilen går sämre efter service så skulle jag klaga hos bilverkstaden som utförde servicen. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
d e d jag inte vet, den känns samma, d e nog hans merca som har fått bättre prestanda, han har 12 ålatina tändstift, han sa att alla dom gammla va dödsslitna, men mina som jag bytade ut va som nya |
|
|
bilar är ju individer dem med men jag kan hålla med om att en E320 borde vara chanslös mot en 530. ( Som extra krydda på eländet så är din nyare ) Mercedes för mej är lite av en gubbabil oavsett hästantal medan Bmw representerar det sportigare.. Visst rostar E- klass grymt men from -99 lämnar Mb 30 års rostskydds garanti ( Om bilen är rätt servad ) Vet inte hur användbar den garantin är i praktiken men Mb var tvungna att göra något. Vad gäller prestandan på E55 så varierar den på årsmodell precis som på M5. Skillnaden är att det inte går att hitta en fin M5 billigt. ( Eller kombi för den delen utav de flesta årsmodellerna ) En E55 med låga mil runt -00 till -02 hittar man runt 200.000kr. ( En -98 för under 100.000kr ) Men allt är ju en penga fråga..men det behöver ju inte du tänka på bmwfantast. Lite prestanda: Mb E55 (fram till -02) 354hk och 530Nm 0-100 på 5.7s ( 760.000kr ) M5 E39 ( V8 ) 400Hk och 500Nm 0-100 på 5.3s ( 700.000kr ) Mb E55 (-03 till -06 ) 476Hk 0ch 700Nm 0-100 på 4.7s ( 900.000kr ) M5 E60 ( V10 ) 507Hk och 520Nm och 0-100 på 4.7s ( 850.000kr ) Lägg till en "hundring" till för en E63 mot M5 ( Tror att den ersatte E55 vid -07 ?? ) |
|
|
bmwfantast: Enligt min egen högst subjektiva egenupplevda välgrundade åsikt, baserad på noggranna efterforskningar på diverse forum samt i verkstadsbranschen, det vill säga i mina ord pedantiska är chippning ungefär som en redbull, du behöver göra det dagligen för att känna av det. Såsom jag ser det skrev du absolut sanning i sista ordets första mening i din postning. Utifrån din livsssituation och sanning så ser du ju det såsom du skriver och upplever det. Det som är rätt för mig är utifrån mig där jag är. Detsamma gäller ju dig. När du satt på 16-tummare, tankat 99-oktan 3 fulla tankar och kört dom fulla samt druckit en kopp avslappnande the i en vecka och provat det jag skriver och EFTER allt detta och det inte lyckats så: Kommer jag att personligen besöka dig och visa att du inte följt mina instruktioner. Detta är min absoluta sanning. Önskar dig allt gott i ditt letande! Asken |
|
|
Glömde visst det sista på tal om pengarna kvittar... E63 piskar M5... |
|
|
tack för alla svaren, får komma på något i slutändan. Som jag sa innan, han e klass kan inte jämföras med min 5 serie, både utseendemässigt el uttrustningsmässigt, eller huvudtaget körmässigt. _ _ _ _ _ _ _ _ _ bmwfantast |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.