|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Om det kommit vax eller avfettning på listerna så torkar de en del. Det enklaste är att ta lite matolja på en avklippt svamp och stryka listerna. Detta trick fungerar även finfint på däcksidor och annat man vill ha en mjuk, mörk yta på. Mvh Asken |
|
|
Jag har haft problem med knarrande dörrlister i 2 omgångar. De har bytt alla lister på alla fyra dörrarna båda gångerna. Första gången kom knarrandet tillbaka ganska omgående. Efter den sista gången är det knäpptyst. ÅF säger att tillverkaren har bytt gummiblandningen i listerna nu. Verkar fungera. Håller med om att det är dåligt att det över huvud taget ska uppstå knarrande oljud på en ny bil. |
|
|
Finns det inte risk att matolja fryser nu på vintern? Vil gärna få feedback från någon som provat INNAN jag provar detta - för nu är jag trött på knarret! |
|
|
Jonas T; Forrest: Har precis samma oljud vid vänsta ventilationsinsläppet men enbart när man närmar sig 200km/h, således bara i Tyskland mao. Även om vindbruset är högt i dessa farter så hörs det tydligt något vibrerande ljud därifrån, skit samma då man inte far omkring i dessa farter så ofta men ändå ett irritationsmoment. Annars verkar det komma och gå med missljud från ovandelen på instrumentpanelen, samt vid alulisten ovanför handskfacket. Dörrlisterna har dom bytt åt mig en gång och det har blivit bättre, men håller med någon som skrev ovan om att det verkar som om det beror lite på vädret. Ibland knarrar det lite även i de nya listerna men försvinner efter ett tag, klart bättre än första omgången lister. |
|
| Har köpt Carbaflo eller glidmedel på BMW Göteborg. Ska prova framöver om det funkar. Dom skojade och sa BMW antiknarr original. Det verkar vara för BMW verkstäder. Fick inte köpa det i Luleå om det nu var det dom satte på. Knarret försvann i alla fall när dom satt på nåt. | |
Njuren |
Starta en tråd i "BMW-träffar och sammankomster" , dra ihop alla 1-ägare i denna tråd för att sedan köra till BMWs huvudkontor i Sverige o klaga! Det hade gjort susen =) Se det framför er när ni står i receptionen med högafflar och facklor i väntan på chefen ska komma ner ;) "the things you own end up owning you" |
| Detta problem är dock på en E60. | |
|
Min E46 knarrar lite i mittkonsolen runt stereon om bilen har stått i solen ett tag och det är över 25 grader ute. Efter en 5 minuters körning försvinner ljudet. Säkerligen avkylningseffekt på det knarrande materialet. Kom ihåg min gamla Volvo V40. Den knarrade och klickade hela tiden precis vid B-stolpen, förarsidan, närmast örat. Vilken plåga det var alltså! Måste nog vara bland de sämsta platsen att ha knarr på... |
|
|
alltså man börjar ju undra om ni aldrig hållit i ett verktyg eller öht haft någon bil innan 1-serien som ni gnäller.. varenda en vet ju att man måste smörja in listerna annars kan dom börja låta + att dom fastnar när det blir kallt ute. inget mer med det. ta lite fett eller siliconstift och smörj in listerna, utan att behöva åka till bmw-verkstad och be dom byta ut listerna. ungefär som att gnälla över när era lås fryser i vinter pga att ni inte haft i nån låsolja och bmw måste byta ut era lås för att ni anser dom vara felkonstruerade, hahaha |
|
|
Rajbjing>> När man kör nyare bilar (speciellt en BMW) förväntar man sig att slippa den här typen av problem. Jag har aldrig varit med om den här typen av problem vare sig på min 130i eller på någon annan nyare bil jag haft. Skulle det vara så att fett och siliconstift är lösningen kan jag nog tycka att BMW själva borde upplysa om det vid a) leverans, eller b) när man klagar på det första gången. Vad jag förstår har inte så varit fallet. Men det är klart, kör man en bil på -86 är man väl inte bortskämd med så här bagatellartade lyxproblem. ;-) |
|
| nej å andra sidan vet jag vad jag ska göra åt saken ;) kram på dig med | |
| Det är så att silikon är orsak till knarret. Det är det som är problemet och Carbaflo verkar funka rätt bra. Det mesta är borta. | |
|
hur kan silikonet orsaka ljud? meningen är ju att få mindre friktion mellan gummilisterna och på så vis ta bort eventuella missljud. enda jag testat som funkat riktigt bra i längden är smörjfett, ta en klick på ett papper och smörj in listen, låt det gärna ligga medan man tar andra dörren, sen torkar man av med ett rent papper så man inte blir kletig i framtiden. går även att ta spraysilikon på ett papper och gnida ut men det håller sig inte lika länge. nu är jag väl ingen expert inom området utan pratar bara av egen erfarenhet då min e28 gnisslade och knarrade i vartenda gupp den hittade, pga listerna. självklart kan väl underleverantören gjort nån miss i gummiblandningen, inte första gången det händer, men vad jag menar är att det mesta går att lösa utan att starta gnälltrådar om varenda liten sak. hoppas ni inte tog så illa upp 1-serie-ägare, ni har riktigt fina bilar :) mvh Robin |
|
|
Utförandet av gummilisterna är annorlunda på nya bilar jämfört med de gamla. Dessutom är gnarret ganska tystlåtet, men eftersom nya bilarna är så tysta i övrig så stör det. På min E60 hörs det upp till c:a 40 km/tim sedan tystnar det alternativt så tar andra ljud över så att det inte hörs längre. Även om gnarret fanns så tror jag inte att jag skulle ha notert detta gnarr i någon av mina E30:or (även om de var nya när jag ägde dem). Men något har ju försämrats eftersom det inte fanns i E39 som också hade liknande gummilister som var ljudlösa, åtminstonde i den jag hade. |
|
|
Fett är bra, silicon avråder BMW själva att man ska använda på knarrande dörrlister på moderna BMW-bilar. Precis som Mats skriver är nyare BMW e90/e60 etc. så pass dämpade interiört så att ljud aldrig skulle uppfattas som störande i en e30 hörs tydligt i en e90. Mvh, /Wille |
|
|
Rajbjing: :) Dagens nybilsköpare har nog inte tagit sig tiden och känna efter hur skönt det är att bara ta en avklippt bit svamp, köpa en flaska Oliv olja extra virgin samt sedan smörja in vartenda meter av gummilist... Avfettning torkar ut gummi som är ett levande naturmaterial... Likaså behöver allting underhållas och förebyggande fordonsvård repeterat med jämna mellanrum kännertecknar väl en ypperlig fordonsägare? Bil är och har alltid varit ett ägaransvar och nu får ju de som vill hantera det som skriv hur dom vill. Mvh Asken |
|
| precis man måste underhålla grejerna och inte bara lita på att verkstan ska göra det :) | |
|
Rajbjing, Jag både pysslar om och sköter mina fordon. Jag har helrenoverat veteranbilar till sista skruv och mutter och även helrenoverat motorer och växellådor till mina bilar och båtar. Men när man köper en ny bil förväntar man sig inte att behöva smörja listerna efter varje biltvätt. Det är sådant man förväntar sig att bilfabrikanten har löst innan leverans. Åtminstonde när bilen kostar 700 tkr som min gjorde ny. Förväntningarna hade varit annorlunda vid köp av en Skoda eller liknande. Då hade jag nog inte noterat knarret eftersom det hade förvunnit i andra ljud:) **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Mats: Tragiskt nog i dagens lite smått ytligt omedvetna samhälle blir lackskikten tunnare, tiderna obearbetat stål får ligga på bakgården tills metalliska spänningar pga bearbetning gått ur den( bör ligga minst 3 år enligt en metallurg jag talade med, kan vara en orsak till att bromsskivor slår sig så lätt kanhända...) samt gummiextrudrar (de som tillverkar listerna som knarrar) och dess material är något mer uttorkade, kanhända pga högre produktionshastigheter, mindre feta material och sist men inte minst, robotar och datorer kan och kommer aldrig kunna göra samma kvalitetsnivå som en människa. Människan har känslor. Människa maskin som inte agerar för länge i sträck gör att människans "speglingseffekt" övergår till att bli mekaniserad, dvs dött själsligt utrymme.... Däremot har du köpt en fin bil. Ta gärna lite olivolja på en avklippt svamp... Smörj in alla gummilister 3 dagar i rad, en omgång per dag med ett tunt lager. Sen får du gärna såga mina teorier i bitar. Mvh Asken |
|
|
På min knarrar/skakar den lilla knappen på det helt oanvändbara och lite billiga facket som sitter där navigationsdisplayen borde suttit :-/ Det brukar gå till sig om man trycker till den lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.