AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
38.061

Knarrande lister!?!

Sida 1 av 4
Forrest
Jag får inte bort knarret i mina lister. Har bytt dom hos BMW men det är fortfarande sama sak. Låter som om jag kör runt i en eka. Är det någon som har några tips på hur man blir av med det?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vilka lister??
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du vaxat i dörrarna efter bytet av listerna? Har hört om folk som gjort det, och då har det börjar knarra som bara den. Ta en trasa med diskmedel på och torka av listerna, det skulle hjälpa.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag har inte bara knarret i dörrlisterna utan även något vibrationsljud på instrumentpanelen som är riktigt irriterande. Dessutom så kommer det ännu ett vibrationsljud i instrumentpanelen i högre farter som grädde på moset. Känns billigt ihopsatt tyvärr!!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Velgro: Listerna i dörrarna byter BMW på garantin. Vår E60 blev så tyst efter bytet av dessa lister. Bara att lämna in om du har garanti kvar.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Forrest
Har redan bytt listerna på garantin (det handlar alltså om de lister som sitter längst upp på dörrarna) men knarret var kvar. Nu provade jag med någon slags olja som BMW hade. Verkar som om det hjälpte, just nu i alla flall…

//S//
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Hej!

Jag har en 525 touring 04 som knarrar som tusan. Har varit på Bmw sverige som bekostat bytet av dörrlister två gånger. Trots detta tar det bara en månad sen börjar knarret igen. Jag ska lämna in igen för tredje gången snart.
Mitt tips är att bosätta sig hos sin Bmw-handlare och inte ge sig. Gå inte på en massa tjafs om att man vaxat inuti dörrar. Jag har enligt rekommendationer från Bmw-Malmö rengjort anliggningsytorna i dörrarna med T-röd typ 300 ggr utan någon märkbar förbättring.
Som information kan jag nämna att garantin har gått ut på min bil så man kan få hjälp ändå.

Rolf
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Måste ju vara något fel i gummiblandningen på listerna som kommer från någon underleverantör, för att karosser skulle flexa förmycket kan man nog utesluta.

Mvh Danne
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Velgro: Jag hade instrumentpanelsskrammel på min tidigare bil, trodde att jag skulle bli tokig. Lämnade in bilen på BMW och vad gjorde de? Kollade under bilen!
Om det bara uppstår i högre farter är sannolikheten stor att det är någon plastkåpa under bilen som fått sig en smäll och kanske släppt. Vid högre farter börjar den fladdra och slå mot plåten och ljudet fortplantar sig upp till instrumentpanelen.

Knarrandet har jag haft på de tre senaste nya BMW-bilar jag haft. Nu senast på 1-serien, men jag gav bilen ett par månader och nu har den tystnat. Tror att det beror lite på temperatur och luftfuktighet. Hade tidigare en Golf som sammanlagt hade ett 10-tal olika skrammel och gnek, men aldrig samtidigt. På sommaren var det nästan inga, på hösten några stycken och på vintern var det total kakafoni i bilen....
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Man kan prova med att smörja listerna med silicone. Det brukar kunna hjälpa plus att man slipper problemet med lister som fryser fast nu när det börjar bli vinter.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Hej allihopa som har knarr i dörrlisterna på er Bmw.

Jag tror ni missförstår mitt inlägg. Är inte det minsta intresserad av av få reda på hur man på egen hand tar bort knirret med diverse undermedel.
Min fråga är helt enkelt. Ska en bmw låta så här efter 2-3år. Denna fråga har jag även ställt till Bmw-sverige. Men naturligtvis inget svar i retur av relevans.
Vad jag försöker få svar på är om ni som har dessa problem har pressat er bmw-handlare och få till stånd en permanent reparation.
Jag har kört diverse olika bilmärken genom åren men aldrig tidigare varit med om något liknande. Det är ju total katastrof att köra bil med detta förbannade knirrande.

Alltså, har ni pressat er handare och är ni redo att kollektivt ta kontakt med Bmw och reda ut problemen. Jag personligen tycker att knarret är så störande att jag aldrig mer kommer att köpa en Bmw om inte bakomliggande problem till knarret utreds. Jag skiter fullständigt om bmw hjälper till med temporära lösningar som, tejp, glidmedel eller vad det månde vara.

Rolf
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Tror ni att problemet kan uppstå på den nya 3-dörrars versionen? Dörrarna är ju utan ram å list.....

Ska hämta min nya 130i (3-dörrar) om två veckor och e orolig som f-n... =/
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har inte hört att den modellen ska ha detta problem...
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Detta är ju ett perfekt forum att komma i kontakt med andra som också upplever sin nya, komfortabla bmw som en dålig knirrande eka från 60-talet.
Enda sättet att komma tillrätta med problem som detta är att kollektivt sätta press på bmw-Sverige.
Jag är övertygad att bmw kan åtgärda felet permanent med rätt vilja.

Det är mycket olyckligt om de som har dessa problem godtar sin Bmwhandlares förklaring och låter bilen "repareras" med div smörjmedel och tejp.
Nu talar jag om bilar mellan 03-och framåt. Om man kan begära goodwill på äldre bilar är nog tveksamt.

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har nu haft min 3-dörrars i 3 veckor, inget problem än så länge.
Forrest
Tror inte att det kan knarra på 3-dörrars versionen. Vad jag har förstått så är det den flockade listen som ligger mot karossen som låter. Och när 3-dörrars saknar den så borde det vara safe. Därmed inte sagt att inte någon annan dörrlist skulle kunna börja knarra. ;)

Det konstiga är att både Merca och Audi kör med flockade lister på sina bilar. Är det någon som vet om även de knarrar?

Min knarrar dessutom bara när solen ligger på själva listen. Sätter en hundring på att det är fel i gummiblandningen.

Blir en Merca/Audi nästa gång…

//S//
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Min bil knarrar som tusan när det är lite guppigt och gropigt, men det verkar komma från området kring vänstra ventilationsutsläppet på instrumentbrädan. Vet inte om jag ska vänta tills första service med detta (den verkar ju f.ö. aldrig komma, hur långt ska bilen egentligen kunna gå...?), eller om jag ska in med den innan.

Dörrlisterna däremot är knäpptysta.
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Bmw har ju tagit fram åtminstone 2 st produkter som avser avhjälpande mot just knarr och knirr i lister. Teflontejp och en speciell olja att smörja listerna.
Det gör man ju inte om det inte är ett omfattande problem.

Som sagt, aldrig mer en Bmw om knarret inte kan tyglas.

Forrest
Området vid det vänstra ventilationsutsläppet knarrar på min med. Först trodde jag att det var den billiga plasten som man har valt att tillverka ventilationsutsläppen i. Men nu känns det mer som om det faktiskt är den flockade listen som sträcker sig hela vägen fram till framskärmen.

Angående oljan som BMW har tagit fram så hjälper den men tar inte bort oljuden helt. Carbaflo tror jag att den heter.

Min polare har en 120D 07. Den är hur tyst som helst?!? :(

//S//
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min mor kör en 5-dörrars 1-serie från 2006, inget knarr alls.
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Har ett helsikes knarrande i mina dörrlister, har haft bilen inne hos BMW som temporärt fixade det, men det kom tillbaks..
En iakttagelse - idag och i går har det varit väldigt torrt och kallt väder ute - och dörrarna är för första gången KNÄPPTYSTA!!
Så man kan undra om det har med luftfuktigheten att göra och hur det påverkar listerna (har läst detta i något amerikanskt forum har jag för mig också..) .

Någon annan som märkt detta?

HAR BMW kommit fram till en lösning?
Min förra E60 bytte de lister på och den blev (och FÖRBLEV!) tyst efter det - men här verkar det inte hjälpa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.