|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min bil för 3 år sedan sa han jag köpte den av att den reg.skylt som sitter fram var utfärdat av vv. Den är av klistermärkeskaraktär och i storlek med de amerikanska skyltarna. När jag har besiktigat bilen de nästkommande 2 åren var det grönt ljus. Ingen anmärkning alls. Nu i veckan besiktigade jag den igen, men då klagade besiktningsmannen på skylten och sa att den inte var utfärdad av vv och därmed inte godkänd. Konstigt! Vaför gick det de andra gångerna kan man undra. Nu till frågan - Har någon av er kommit igenom på vv med att få en liten amerikans skylt? Verkar som man måste göra en speciell prövning då Z3 inte tillhör den lista som vv har för amerikanska skyltar. Får man fästa den någon annanstans än traditionellt? Ser så fult ut mitt på kofångaren. Får den sitta i grillen? Har någon gjort infästningen på ett snyggt sätt? Tacksam för svar -gärna med bilder. /Bo-Erik Länk | |
| Fredrik M har sin framskylt "i grillen" dock är det en normaltstor skylt. | |
|
Ser ut så här. Länk Jag har fäst den med buntband, borrade ett hål i varje hörn på skylten, sen kommer jag inte ihåg om jag borrade något i bilen eller om jag hittade lämpliga hål/utstickande detaljer att fästa i. Skylten sitter hur som helst dikt an mot plasten under kylaren och hindrar inte alls luftens väg. Jag har skrotat gallret i fronten helt och hållet. Men även jag har råkat ut för olika besiktingsmäns tyckande, har besiktigat i Halmstad 2 eller 3 år utan problem, men i år åkte jag till Ängelholm och fick en etta med egen åtgärd på skylten. Kommer dock inte att flytta skylten en mm. förrän till nästa besiktning och sen åker den tillbaka igen. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| Jag ska regbesiktiga på måndag och har lagt igen alla hål i stötfångaren för skylthållare mm innan jag lackade om. Jag tänkte be om att få en liten skylt fram - enligt jobbarpolare med stor erfarenhet av import borde det inte vara några problem att få det inskrivet i regbeviset. Är det väl det.....så är det no problems! | |
|
Har själv försökt då jag ägde en F348a. Tog med bilder på ett stort antal svenska 348or som hade små skyltar fram...spelade ingen roll. Fanns ingen möjlighet då en stor skylt (enl. vv) fick plats. Om ngn vet hur man går tillväga så är jag "all ears". |
|
| Förydligande: Ingen möjlighet för mig att få en liten skylt till min bil alltså, trots att många andra fått det... | |
|
I efterhand är det stört omöjligt, vid registreringsbesiktning kan man få liten skylt om man får en snäll besiktningsingenjör. Då är den lilla skylten bara ett kryss borta. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Fredrik M: På min fd. 540 hade jag små skyltar och de satt inte där från början. vet även andra som fått små skyltar lagligt via VV i efterhand. Ingenting är omöjligt. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
2,8 power: Du ser om det är en äkta skylt lätt...ser datum när den är uttagen..loggon från vv i det silvriga. Tyvärr Magirus...tror du går bet där har du väl fått en stor skylt så svårt motivera en mindre. Jag hade enorm tur när min bil togs in 2000 så hade den en adapter satt då ingen plats för en stor skylt.. nu har jag en likadan skylt fram på bilen...ful får man va men inte dum...och inga problem i besiktningen omöjligt för dem kolla sånt kan tänka mig i en poliskontroll svårt motivera sig är ju en äkta skylt ju. Ps Magirus Snart kommer jag till Falun nu till helgen ds! //Z3 Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
Fredrik A, du får väldigt gärna förklara hur man får en liten skylt i efterhand. För tro mig jag har försökt och svaret är, eftersom du idag har en stor skylt får det plats en sådan. Vid frågan om det går att få liten skylt om man köper stötfångare från USA med endast plats för liten skylt var svaret att eftersom jag själv ändrat fordonet så skylt ej får plats är det upp till mig att även se till att en stor skylt får plats. Så har man inte tumme med någon på VV så är det väldigt svårt, jag skulle vilja säga omöjligt. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Jag har oxå försökt, men det är stört omöjligt. Skickade in ett par bilder till VV om ansökan för liten enradig registreringsskylt för min bil. Vägverket avslog min ansökan. Motivering: "Originalutrymmet för montering av skylten på Ert fordon är tillräckligt stort för en s.k EU-skylt . Vägverket anser därför inte att det finns skäl att bifalla Er ansökan om att tilldelas en främre registreringsskylt med yttermått 300x110 mm. Den mindre skylten kan endast tilldelas fordon där den vanliga skylten inte ryms i originalutrymmet för montering av skylten. Den som bygger om ett fordon eller monterar extra utrustning bör därför se till att den ordinarie skyltstorleken kan användas". Mvh Maria |
|
| Ett tips om man vill byta till liten skylt fram är att ringa ett antal gånger till VV och hoppas att man träffar rätt handläggare till slut. Jag har själv lyckats med detta en gång när jag fick prata med en person som tyckte det var helt ok med liten skylt på min bil eftersom han såg att många andra sådana bilar hade liten skylt fram. Det skadar inte att försöka iallafall... :-) | |
|
När USA-skylten infördes var rutinerna betydligt slappare än idag, det är därför det finns endel som för några år sen fick byta skyltstorlek. Har även sett dom som har lyckats på lastbilar, där är det ju svårt att motivera med utrymmesbrist. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag kan ju försöka ringa och se om jag kan få prata med en manlig handläggare nästa gång.:-) Men i mitt fall är det nog helt kört, med anledning av att det oxå stog så här i beslutet: "Detta beslut får inte överklagas (19 kap 1 p. förordningen (2001:650) om vägtrafikregister). Mvh Maria |
|
|
Om jag kan få någons regnr som har fått igenom amerikans skylt så kan vi ju refirera till att den gick igenom. Är nog då mkt lättare med vv. Är det någon av er som skulle vara snäll och hjälpa oss med detta? Tror absolut inte denna person blir av med tillståndet om vi påpekar att vi oxå vill ha liknande skylt. /Bo-Erik Länk |
|
|
Hej, Har precis ansökt och fått avslag. Att ha ett reg.nummer till en bil med liten skylt hjälper inte ett dugg. Mvh Henrik |
|
|
Har ni som har stor skylt satt den direkt mot kofångaren eller har ni en nummerskylthållare? Vad passar bäst? Någon som har satt den i grillen mer än Fredrik M? /Bo-Erik Länk |
|
|
Jag har tagit bort nummerskyltshållaren på min skylt. Tycker det ser bra mycket bättre ut utan den. Jag satte dit skylten direkt mot kofångaren med dubbelhäftande tejp. Mvh Maria |
|
|
Hur min fd 540 blev med liten skylt fram och bak är hemligstämplat och därmed inget jag kommer tala om hur man går till väga för att ordna. Kan dock säga att det inte handlar om att "ha kontakter" på VV. Min bil hade stora skyltar en gång i tiden men fick sen små, alltså är det inte omöjligt. punkt slut. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik M: Btw. Har länsman aldrig haft några synpunkter på din placering av skylten? Klarar de sk. "livräddarna" av att fånga den på bild? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik A, att ha fått liten skylt på hemligstämplat sätt lär ju inte vara annat än kontakter på rätt ställe, om det sen är hos VV eller annan myndighet är skit samma. Alltså är det inte möjligt för alla, punkt slut. Nej länsman har aldrig haft någon ont att säga om min placering, jag tror inte den är plåtpolissäker. För den syns hur bra som helst om man ställer sig en bit framför bilen, behövs inte mer än ett par meter. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.