AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.509

Hjälp min M3 vrider sig när jag bromsar!

Sida 2 av 2
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Beror på hur du kör ;) du kanske inte har belastat bromsarna lika hårt som på Mantorp innan och inte märkt att den drar lite snett vid fis-körning, men en M3 fis-kör man väl inte med ;) Tryckte du hårt på pedalen när du testade med hjulet i luften? den kanske tar litegrann om man trycker till ordentligt.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Nej jag fiskör knappast, även om jag försöker hålla nere hastigheten på vanliga vägar (kanske inte alltid :-) ).
Det må hånda att jag inte kör på yttersta gänsen än på bana, men det kommer, jag håller ju på och lär mig.

Bilen bromsade garanterat inte snett innan. Så mycket bil har jag kört att jag skulle ha märkt en sån sak. Bilen fungerade kanon i säkert 30 varv.

Hur som helst, i kväll ska vi meka med bilen och se om vi får någon ordning på den.

MVH
Richard
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK då har man spenderat några timmar i en verkstad med en BMW mek i gårkväll. Vi ville gå grundligt till väga så vi började längst ut och uteslöt del för del som vi kunde konstatera var OK.
1. Vi började med att kolla vilka bromsar som tar. Alla Tog utom Höger fram. Så felet liger i höger fram bromssystem.
2. Vi kontrollerade oket och kolvarna rör sig fint med lagom motstånd.
3. Vi skruvade av oket från slangen och konstaterade att hur mycket vi än pumpade på pedalen eller trycksatte bromsvätske behållaren så kom ingen vätska ut den öppna slangen.
4. Bromscylindern borde fungera så det bara är en kolv och den öppnar till de andra tre hjulen, med andra ord måste den även öppna till det fjärde.

Längre än så kom vi inte.
Jo vi sög ur all bromsvätska och ersatte med ny fin vätska, utan några förändringar i bromsverkan på höger fram.

Så vad drad vi nu för slutsats av detta?
Jo antingen sitter en stor skit fast i röret mellan oket och huvudcylindern eller så öppnar inte ABS enheten på höger fram. Någon som har några andra förslag?

Att byta ett rör kostar ca 50-100kr så lite skit i röret får det gärna vara.
Att byta ABS enheten kostar ca 10.000kr (trodde min bil mek) ett fel jag alltså hoppas att det inte är.
Sen är ju frågan om det kan vara fel på någon givare till ABS:n alt, mina fina ABS reläer som orsakar att ABS enheten inte öppnar som de ska.

Nu har vi gått utanför mina kunskaper så nu behöver jag er hjälp och det fort, tiden till Gelleråsen är knapp och jag är redan anmäld och har betalt!

O för säkerhets skull är det väl lika bra att fråga om någon har en reserv ABS enhet till övers liggande som ni vill bli av med. Men glöm överpriser för begagnade delar! De kan ju ge upp precis när som helst.

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.