AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.510

Hjälp min M3 vrider sig när jag bromsar!

Sida 1 av 2
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Nu behöver jag expert hjälp (så jag kan råda bot innan Gelleråsen).

Jag har en E36 M3 -93 som moddats en aning under (se lista längre ner).
När jag var på Mantorp (BMW Spring Break) fick jag något problem. När jag bromsar löst drar bilen tydligt åt vänster (jag måste vrida ratten från kl 12 till kl13 för att gå någorlunda rakt). Släpper jag bromsen så går bilen tillbaka och går rakt igen. Trycker jag hårt på bromsen vrider den upp sig (som den gjorde sista varvet på mantorp), ca 45 gradigt ställ.
* Kan det vara att bromsarna tar olika? Vad kan då vara fel?
* Kan någon bussning ha gett sig?
* Kan någon dämpare gett sig?
* Kan det vara något annat?

Jag har sett (efter träffen) att höger bak stötdämpares bussning ser sliten ut. Nedre fästet är tryckt mot...där den sitter fastskruvad (ca 1cm närmare än normalt). Det resulterar i att skruven (som man skruvar fast dämparen i det man skruvar fast den i) ser ut att vara ca 1 cm för lång (utskruvad). Men den sitter fast, går inte att dra åt mer. Men kan verkligen det göra sån skillnad??????? jag tror det är något annat, vad tror ni? (Självklart ska jag bytta denna bussning hur som heslt).

Bilen har uggraderade bromsar; Porsche Ok (996 C2) runt om, E46 M3 skivor fram och Performance Friction belägg fram, EBC red stuff bak. (Beläggen fram är nya).
Chassit är uppgraderat med; alla bussningar som går att byta till powerflex är bytta, H&R coiloverkit sitter monterat, Staget under till bakhjulen är special tillverkat och ställbart, hjulvinklarna är ställda efter Camaro cup bilarna. Sen har jag även fjäderbenstag fram och bak.
Jag kör på 18" fälgar med R-däck (Avon ZZR, nya inför Mantorp).

Bromsarna och däcken var inkörda någon kväll innan Mantorp, efter konstens alla regler. Men jag såg till att ta det lugnt de första varven på bana för att få upp temp i allt. 2 kör pass gick utmärkt, det senaste var ganska långt och utan tendenser till problem. Efter ca 10-15 minuters vila skulle jag ut på det sista passet och vid första inbromsningen så var bilen bara fel.

Jag skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få.
Har tyvärr inte hunnit lyfta på bilen för att kika under eller kontrollera bromsklossarna än. Men jag har tryckt på bilen i alla förnen för att kolla om dämparna verkar slitna, och vad jag kan känna känns de lika tröga alla 4 och utan något gung.

MVH
Richard
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Hur är hjulvinklarna? Luft i bromssystemet??

Keep up the good work!
Vet inte om det hjälper dig du verkar ju vara kunnig men detta hände mig efter det att mina skivbromsarna byttes fram. När jag kom upp i 100+ och bromsade in hårt så drog bilen rejält till vänster. Det visade sig att vänster broms låg på. TIllbaka till firman och så fick de demontera fälgarna och trycka tillbaka vänster bromskolv (tror jag det hette). Sedan fungerade det bra.

Mvh
Mikael
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det skulle ev. kunna vara luft i bromsvätskan, bilen har ju stått över vintern, om det kan göra någon skillnad. Har köpt ny Porsche Dot 4 vätska som jag ska byta i vilket fall som helst.

Tror inte kolvarna i oken kärvar, de glider hur fint som helst.
Det är faktiskt först gången som jag kunnat byta klossar helt utan verktyg! Det var bara att använda sina starka nypor och trycka tillbaka kolvarna när de nya klossarna skulle i.

Hur ser man om man har ABS bromsar? Tänkte att det kanske var något som strulade där?

Jag vet inte om jag var tydlig nog i mitt första inlägg. När jag bromsar känner jag hur bilen liksom vrider sig, som om den vore ramsne nästan, en jäkligt skum kännsla. (Bilen är inte ramsne, om den nu inte blev det av att köra några snabba varv på Mantorp). Sen drar den även åt vänster och man får parera med ratten. Men det känns som om höger bakhjul vill köra om.

MVH
Richard
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Förstår precis hur det känns, min Audi A3 var precis likadan när jag köpte den. I det fallet berodde det på att den tog alldeles för dåligt på ena bromsen fram.

Man ska sikta på att vara bra!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Thorssa:
OK och vad var anledningen till detta???????

Det hjälper mig inte mycket att veta att andra har haft lika dana problem, jag vill veta vad som var fel och ev hur ni avhälpte det.

MVH
Richard
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
börja med att riv ner bromsarna fram och motionera oken och smörj upp allt för att vara säker på att bromsarna i kärvar.. Har du lust i systemet så ska pedalen kännas svampig.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
luft ska det vara inte lust :)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Pedalen är inte svampig, men när jag tänker på det så stod jag still i en kö ett tag och när jag trampad upprepade gånger på pedalen så blev den hårdare för varje gång och till slut gick den knappt att rubba!?
Ska det vara så?

MVH
Richard
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är inte säker på att E36:an bär sig likadant åt som E34:an....men!
På brorsans förra 520:a var några bussningar och ett stag på vänster fram tvärslut ,och den vred sig liksom åt vänster och neg lite vid kraftiga inbromsningar.
En tanke bara!
Lite luft i bromsytemet brukar inte kännas somom bilen "vrider sig".
Fick själv luft i M635:an på Mantorp,men med 4 kolvsok och 2kolvar på resp. sida uppenbarar det sig lite annorlunda....min skakade som vid jordbävning vid varje inbromsning! =(

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Pedalen behöver inte vara svampig för att det är luft i bromssystemet. Det enda som är är om det är luft i oken så suger den inte tillbaka vätska hela vägen och luften ligger kvar på samma ok vid varje inbromsning.
Att du pumpar upp tryck är inget konstigt, det är precis som det ska vara.
Jag gissar på kärvande högerok eller någon bussning i bakvagnen eller vänster fram.

Keep up the good work!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ang ABS-bromsar, så har du det. bara att tvärnita hårt, då mäker du direkt att det börjar skaka lite i pedalen när ABS:en börjar jobba, allra enklast i vått väglag !

Dock tror jag absolut inte att problemet har med ABS-enheten att göra.

Jag går på Triss linje !

__
mvh ///M artin
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Stort tack för hjälpen.
Nu till helgen (och helgdagar) ska jag hissa upp bilen och gå igenom de olika delarna, bromsar, byta brömsvätska, bussningar, stag osv, sen vore det väl f*n om man inte skulle lyckas bota problemet. Bilen måste ju vara klar till den 9/6 (Gelleråsen!).

ABS! Jag börjar tro att jag trots allt bromsat för dåligt på Mantorp, för jag kände nog aldrig av någon skakning i pedalen (Jo jag vet hur en ABS känns när däcken släpper), eller så var det bara så jäkla bra grepp i AVON ZZR däcken att ABS:n aldrig kickade in?

MVH
Richard
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Om du aldrig bromsade så hårt så hjulen låste sig så att ABS:n kickar in så har du en del till att ge! ;) Ang ditt problem så låter det precis som höger frambroms inte tar tillräckligt. Precis som du beskriver det känns det när bromsen tar på endast ett hjul fram. Då vill bilen liksom vrida sig runt.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I mitt fall berodde det helt enkelt på för dålig anliggningsyta mot bromsskivan. Bytte skivan och belägg.

Man ska sikta på att vara bra!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Har precis varit ute och mekat med bilen och kan nu kostatera att bromsen på höger framdäck inte tar i över huvud taget.
Det är inga problem att röra kolvarna i oket, glider fint och med lagom motstånd. Men trycker jag på bromspedalen så händer ingen ting! Kolvarna rör sig inte alls!
Om jag har för mig rätt så ska bromssyetemen vara diagonalt kopplade, tyvärr hade jag dock inte möjlighet att kontrollera V.Bak. Vad är det troliga, att inte den heller fungerar eller kan bara en broms plötsligt sluta fungera.
Kan det vara något uppe vid bromscylindern?

Tiden är knapp, det är snart dags för Gelleråsen och jag vill gärna köra där så snälla, nu behöver jag er hjälp.

P.S. Jag kikade i säkringsdosan och hittade två relä som var märkta "ABS" så jag antar att jag har det. (Sen kan det mycket väl vara så att jag fegbromsar = inte vågar trycka hårt nog på bromsen när jag kör på bana, men det är ju därför jag är där, för att lära mig).
Gör ATE ABS reläerna till BMW? eller har jag någon form av uppgraderade relä? D.S.

MVH
Richard
La
133
Laths
M3 GT -95
z3Mpower; Ett relä kan ALDRIG vara uppgraderat. Ett relä är ett relä... och ska det tåla större spänningar och strömstyrkor så kallar man det istället för kontaktor.

Mvh; Christofer

Christofer
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ett tips i all välmening är att du kontaktar din BMW-verkstad, om du vill få ordning på problemet kvickt !

Låter verkligen mysko !

__
mvh ///M artin
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har du luftat ordentligt efter oljebytet? kanske ligger nån enorm luftficka hö fram??
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Laths:
OK, vad vet jag om el, jag är Maskin ingenjör. ;-)
Jag kände igen loggan ATE från någon biltidning (styling kanske) och tänkte att de där kanske inte var original. Att det kanske inte går att chiptrimma ABS relät anade jag faktiskt.

Tozzy:
Bromsvätskan byttes förra sommaren och har gått några hundra kilometer sedan dess, borde inte detta uppdagats tidigare i så fall?

Har en polare som är BMW mek, vi ska kika på detta på torsdag.
1. Kontrollera V.bak broms för att få reda på om det är en krets eller bara en broms som felar.
2. Ja det beror ju lite på vad 1. ger. Men vi ska byta bromsvätska och förhoppningsvis slippa byta delar till bromscylindern.

Vad min polare vet så är det inget vanligt problem med felande bromscylindrar på M3:or. Dock har det varit några E46:or (ej M3) som de fått byta bromscylindern på, tydligen ingen billig grej och bökig att byta (mycket i vägen för att komma åt).

MVH
Richard
La
133
Laths
M3 GT -95
z3mpower; hade du varit en god sådan så hade du väl vetat att ett relä aldrig kan vara uppgraderat *ler*

men jag hoppas ditt problem löser sig...du är ingenjör ju.. du hittar säkert en smart lösning.

Mvh;

Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.