AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.970

BMW 525 eller V70?

Sida 4 av 4
Gemini__
Håller med om att en Volvo är mer traktorlik iaf:
Länk

=)
Roligt det där Leffo!!
Skulle Taxi köra V70 utan hänsyn till kostnader?
Kör de månne V70 för att det är den största eller bästa bilen?
Klart att taxibolagen tar hänsyn till alla aspekter och då även totalekonomin.
När Passat Tdi kom ut var det den klart vanligaste taxibilen p.g.a sin bränsleekonomi ( och kanske även sitt överlägsna benutrymme bak )
Sen har det betydelse var bilen rullar någonstans och med vilket märke bolaget får bäst priser utav.
Undrar också varför Taxi envisas med att köra Diesel när det inte spelar någon roll vad det kostar.

V70 är en tuff konkurent till alla och den är pålitlig och billigare än Bmw,Mercedes och Audi.
Dessutom är andrahandsvärdet bättre vilket också är viktigt för t.e.x Taxibolaget...( Lättkrängda också trots 30.000 mil på mätaren eftersom ju Volvon anses kunna gå för evigt )

Sen vet jag inte iheller var ifrån du har fått att E39:an är otroligt rymlig Leffo?
Mina påståenden grundar sig på att Volvon anses som så otroligt rymlig medan E39:an är trång.
Har själv inga andra problem med min än att bagageutrymmet är för litet.

Fakta är ju kung Gemini men jag upptäckte idag att då stolen är fullt "tiltad"
och fullt tillbakadragen så får jag inte plats i E39:an iheller. ( tur att jag aldrig sitter där med en långben fram)
Sen med de siffrorna så inser nog även du Gemini och Leffo med övriga att skillnaden inte är så stor storleksmässigt mellan bilarna som låter sig göras överallt.

E39 är större utvändigt men var man sen gör av all denna space är en gåta.

Intressant det där med baksätet Programmer på V70 och att det då faktiskt går in en barnvagn på längden.
Går det då fortfarande att sitta bekvämt i baksätet/ha en bilbarnstol där?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Phaser: man sitter helt ok även när sättet är vinklat i det rakare läget. Skillnaden mellan de två lägena är bara några centimeter men det gav just det där lilla extra som gjorde att vår Brio Nova enkelt gick att lasta in utan att behöva montera isär något.

V70'n jag hade var utrustad med ett nedfällbart lastgaller vilket fungerade mycket bra och det gjorde att jag aldrig hade originalastnätet/insynsskyddet monterat. Originallösningen inkräktar ju en del på lastkapaciteten då den sitter en bit bakom baksätet.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Att avgöra vilken bil, som är bäst av V70-E39 går ju inte. Olika preferenser ger olika svar. Själva frågan: BMW525 / Volvo V70 är ju omöjlig. Antingen står man ut med framhjulsdrift och 60-65% av vikten på framhjulen, eller så föredrar man en riktig bil med 50/50 viktfördelning och bakhjulsdrift.

Valet borde stå mellan Volvo mot SAAB/Passat, eller BMW mot Mercedes/Lexus. Annars försöker man ju jämföra helt olika saker med varandra.

Göran

FWD - Nej tack!
Intressant att Lexus kom in på den "fina" planhalvan istället för Audi. :-)

Flåklypa
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

gorth: visst har du rätt men ändå inte...Jag tycker i allra högsta grad en sådan jämförelse är relevant. För en småbarnsfamilj som letar en begagnad kombi prisklass t ex 150-200' så är både V70 och E39T tänkbara alternativ. Båda bilarna har för- och nackdelar om man jämför dom vilket denna tråd redan visat. Vilken man väljer beror givetvis på, som du säger, preferenser men även på en del andra saker. Allt är inte viktfördelning...;)

Personligen så tror jag att valet oftare står mellan V70, 9-5 och E39T än att någon står och väljer mellan E39T och MB E-klass kombi.

___
//Ulf
Jag tycker också det beror på vad man prioritetar med en bil samt ekonomin (även om det inte är någon större skillnad på ekonomin med begagnade exemplar).

Prioriterar man körglädje, kan leva med ett något mindre bagageutrymme och kanske en något lite dyrare driftsekonomi/totalekonomi väljer man en BMW.

BMWs mekanik och körglädje är i yppersta toppklass, så är det. Roligare motorer, mer distinkt styrning/vägkontakt, bättre i kurvor. Mer än känsla av att det är du som kör i bilen istället för tvärtom.

Volvo V70 har dock komfort i högsta klass, hög säkerhet och är en mycket praktisk bil.

Beror ju på hur intresserade man är av bilar, att köra och vilken ekonomi man har. Gillar du att köra (och har råd) väljer du en BMW, annars begår du ett misstag enligt min åsikt. Alla är ju definitivt inte så intresserade av bilar och att köra utan ser det mer som ett transportmedel, de köper vad f-n som helst. ;-)
Antar att du vet att Lexus inte är framhjulsdriven som Audi Flykåpa??
Ursäkta ...Flåklypa var det ju!!
Tack Programmer.
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Ja, det här blev en intressant fråga ;)! Men för min del blir det BMW´n iallafall, jag måste erkänna att det fanns en ganska viktig punkt som Volvon var bättre på och det var att stolarna var *stört* sköna! Men i det stora hela så blev valet ganska lätt ändå...

/Martin

//BMW
Ha ha, så det är bakhjulsdriften som påverkar om bilar går att jämföra med varandra (är premium?) eller inte?

Iofs har otroligt många Audibilar har Quattro, det är något som lyckats sälja in till konsumenterna.

Flåklypa
Programmer: Baken på nya V70 är inte bra! En allvarlig designmiss av Volvo skulle jag vilja säga. Den är alldeles för mesig och intetsägande, nästan V40 lik? Även om smaken är som baken. ;-)
Själv skulle jag aldrig köpa en V70, inte på grund av att den skulle vara dålig
eller så men personligen tycker jag volvo är ganska tråkiga, specielt om man
jämför med E39. Å andra sidan skulle jag inte käpa en E39 till då kvliten på bilen
är så dålig som den är, inte på intreör eller passform utan hållbarheten.
Visst bilen var säkert jättebra när den var ny men nu när den är åren tillkommen så
tycker jag inte man får göra annat än köpa reservdelar och länma in den på verkstad.

Förmodligen skulle jag aldrig köpa en BMW till om jag inte ägt en E34 innan, en bill som
verkligen står upp för BMW:s kvalite vilket E39 absolut inte gör enligt min mening.
Nu sneglar man ju på E61 och hoppas den kanske kommer i närheten av E34:ans
kvalite. För så mycke pengar har jag inte för att köpa en ny BMW.
Hur som helst kör jag ganska mycke bil och E39 är riktikt rolig att köra men inte till
vilket pris som helst.
Dragan: Oj, du dömer ut en hel modellserie (E39)? Det var ett kraftfullt inlägg.

Gissar att du haft en hel del oflyt med ditt exemplar? Personligen tycker jag dock inte man kan döma ut en hel modellserie enbart grundat på sin egen erfarenhet. (Även om det så klart är för jäkligt om man åker på diverse dyrbara reparationer). Speciellt inte om man köpt en begagnad bil, vilket jag gissar att du gjort? Hur långt bilen gått spelar så klart in också samt skötsel.

Men visst finns det en del kända kvalitetsbrister på E39'an, som tex bakluckan på touringmodellerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.