AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.967

BMW 525 eller V70?

Sida 1 av 4
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Tänkte att jag skulle handla mig en kombi nu när det är dax för en liten knodd snart, har haft flera BMW bilar förut och är själv ganska *mycket* fast i dom bilarna men nu är det ju så att en till *frugan* som är inbland i bilköpet och är intresserad av en V70 vilket innebär *problem* att vi måste väl kika på båda bilarna! V70`n verkar väl var en schysst bil det också men tvivlar på att det samma körglädje samt kvalite!! Någon vet mycket om dessa två modeller ..service priser,reservdelar,växellådor m.m?? Hade väl tänkt mig en 525 runt års 02-03 och M-paket/steptronic och V70 runt 03 med steptronic där också!

Tacksam för all hjälp!!
/Martin
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmmm 03:a säger du. Om du pratar om en e39 så skulle jag valt den före en Volvo. Om det däremot handlar om en e60, så hade jag GARANTERAT hellre köpt en Volvo, bara för att e60 är så otroligt ful!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
natt o dag tycker jag i alla fall.lätt val för mig,utan en blekasre tvivel..ska vi ta det så här saab 9-5 eller v-70,så är valet heller inte så svårt,då är valet v-70.sen det här med volvo ingen direkt styrning,svajig,plastig bara några exempel på v-70.bmw talar för sig själv,vad finns det o tillägga...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vi valde mella E60-touring och V70 (2006)
Det blev V70:n
(Frugan ville inte betala 88.000 till för E60:n hon tyckte
inte den var värd merpriset)

Volvo kampanjades för 239.900 (Active Edition) + Geartronic, drag, V-däck och saftig stereo mm.
Vi betalade 272.000kr för den, vilket jag tycker är ett bra pris för en så säker, stor och bekväm bil med den utrustningen.

Barnstolen kan fästas bakåtvänd i mitten bak (bra vid sidokrockar) och 2 vuxna personer kan ändå sitta bekvämt på varsin sida om den i baksätet!.

Styrningen är dock inte lika känslig och direkt som motsvarande BMW.
Motorerna är det dock inget fel på. (Känns pigga och starka och låter bra).

provkör en med Geartronic om det är en sådan som ni funderar på.
Inte samma "känsla" i en manuellt petat...

(Jag ville ju så klart hellre ha E60:n men ni vet ju vem som bestämmer i slutändan ändå? ;)

mvh.
/L
Gå o kör en v70... Det har jag gjort... Kan bara säga att ALLT är utav bättre känsla i bmwn.

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hehe vi har en 04a v70 som pendlar bil till jobbet.
hade gått ca 5500 mil när vi fick den o nu lite mer änn 7000.
Vi kör ca 65-70 mil/vecka så de blir rätt många timmar i bilen.
Jag själv kör en 540 från 97.
dessa 2 går absolut inte att jämnföra på något sätt.
Tänk dig själv en bil som med den utrusning jag har kostade ny ca 650-700 000 kr.
O en v70 med den setupen vi har ca 260-280 000 kr ( är rätt skapligt utrsustad)
Sätt dig o kör en Bmw först,du kommer märka att de är grymmt med plats i den.
Gå sedan över till v70 in.
-Liten vindruta,ratten i knäna hur du änn höjjer ratten,sänker sätet mm.
Den vi har är realtivt spårkänslig trots endast 205 or på.
(är kanske alla?) knarar som bara den från bagage luckan o dörrarna bak.
Högt vindrbrus i baksätet o även däckljudet tycker jag är högt,svajjig när de blåser eller när man pressar den lite.
jag är visserligen ca 190 men personer som åker i samma bil som är 10-15 cm kortare har samma problem.

De finns mycket som jag inte gillar med den bilen ijalla fall,lite som är + är väll att de går rätt snålt,billiga att äga&serva motorn hörs inte heller särskilt mycket vilket kan vara både positivt o negativt.
Men de går absolut inte jämnföra dessa bilar.
Du får vad du betalar för thats it.
Volvon har 0 körglädje.
Köp bmw,en sånn har inte alla,volvo däremot har var varannan tjomme.
Volvon är ju mycket billigare som ny men efter ett par år skiljer sig priset knappast..
Har hört många ( för många ) som klagar på dyra service kostnader hos Volvo och kvaliten är inte i närheten av en Bmw för att inte nämna allt annat som är utmärkande för en Bmw.

Volvon har t.e.x kamrem och lita på att de tar betalt för att byta den.
Sen har de "Niceprice" på "äldre" bilar....Vad är det för jävla bedrägeri??
Lämnar man in en Bmw till exempel hos Jarls bilservice så får man en korrekt bedömning av vad som ev. är fel och sen kostar ingen service mer än 3600kr.( Inspekt.2 )

Volvon har bättre bagage och andrahands pris helt otroligt nog.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
jaa vi lever i ett volvo samhälle,bättre lär det inte bli när ford tog över.knirr knarr bil.se till o övertala kvinnan till rätta,att volvon hör till åkern o bmw på autobahn _martin_...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Att påstå att en V70 -04 är trång!? jämfört med en 540E39
måste vara dagens dåliga och högst osakliga skämt?
Suck säger jag bara...

/L
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hejsan.

Har alldeles nyss gjort just detta val. Hade en Volvo 855 som min sambo stormtrivdes och nu när bilbyte blev akut så var det självklart en volvo som hon ville ha. Tyckte att det var "onödigt" mycket pengar att skaffa en BMW.

Detta gällde hela vägen fram till volvohandlaren och hon satte sig i passagerarsätet och kände sig instängd. Därefter tittade vi på utrymmet i baksätet när framstolarna var inställda för oss. Hennes kommentar var följande "Nu går vi.".

Alltså blev det en BMW. Det jag trodde jag skulle sakna var lastförmågan i Volvon och gäller det stora fyrkantiga paket är nog volvon bättre men när jag var uppe i fjällen senast upptäckte jag att vi fick med oss mer i BMW än i volvon. Orsaken till detta var att man kan öppna glasrutan separat vilket gör att man kan packa hårdare utan att allting ramlar ut när man öppnar. Detta uppskattas mycket framförallt om det är sörjigt/blött ute.

En nackdel med BMW är att jag saknar whiplashskydd som standard så man blir tvingad till att ta komfortstolarna. Visserligen är dessa stolar bättre än tom volvos egna stolar så i efterhand är det inget man ångrar eller tycker är onödigt.

Alltså blir mitt svar att absolut skall du ta BMW och få dig en bil som du är nöjd och din fru blir nöjd med.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Leffo,har du bara åkt v70 en ggn lr? jag åker dagligen 12-14 mil så jag borde väll veta?
Baksätet skrev jag inget o ovan,de är ungefär samma plats som i beamern men fram är dne väldigt trång.
Skickar du då bak stolarna en bit till så får du även ett trångt baksäte.
O de är inget skämt,de är fakta!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har åkt V70 några gånger...
Äger ju en -06:a
Bilen är ständigt full med barnstolar och annat bråte
som hör villaägande och barnfamiljer till.
Trots ständig last så upplevs bilen inte som trång.
Jag vet att E60 är rymlig efterssom vi var spekulanter på
jusst den eller V70:n.

Men att påstå att gamla E39 touring skulle vara rymligare är bara löjligt.
och vilseledande information till andra spekulanter som behöver en mycket rymlig bil.
Tryck in 2 barnstolar i baksätet och känn efter hur bra du sitter fram?
Jag (1.83 lång) fick knäskålarna i hanskfacket på E39. Det får jag inte i E60 och V70:n.

Ska man ha en rymlig BMW så väljer man E60 touring ingen annan. Inte ens X5 upplevs som rymlig.
E39 har många kvaliteter, utrymme är INTE någon av dom...även om den är rymligare än forna tiders BMW.
(Jag har ägt och kört ett antal touringar också)

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ladda ner nedanstående pdf och läs testet själva, så
kan vi sätta punkt för vilda fantasier och osakliga utspel i denna tråd.
BMW E39-Touring är det TRÅNGA (men kanske roligaste) valet jämfört med V70 och 9-5,
vare sig man gillar det eller inte...
Dessutom har testlaget svårt att förstå varför en bil med mindre utrymmen kostar så mycket mera.

/L

Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
SAAB o Volvo är bra i Svergie men hur ser det ut i resten av världen?
BMW säljer mer än Volvo o SAAB tillsammans skulle jag tro!

BMW - Beroende Med Wilja!
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Oj här var det blandade inlägg..men det var väl det jag räknat med och ville ha också! Vill till lägga att det är E39 modellen jag kikat på!
Kvalitets mässigt tror jag att BMW`n ligger steget (stegen) före, och service mässigt också! Är ganska inne på BMW själv iallafall...
Nu är vi 2 st ganska korta personer (ca 165/170 cm), och som jag fattar det så blir det väl inte trångt i en BMW med barnstol+3 vuxna i iallafall?? Men hur stor skilland är det i lastutrymmet, det ska ju in en barnvagn snart också?

Ska iväg och testa en -04`s V70 idag med frugan..spännande..

/Martin
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
?? Va, Är E39 rymligare utomlands eller vad menar du?

Vad jag förstår så är det en svensk trådskapare som ställer en fråga på ett svenskt BMW-forum
om vilken bil man helst bör välja/mest praktisk/rolig att leva med då familjen växer.
Jag betvivlar inte att BMW-koncernen säljer fler fordon än Volvo och Saab, som är små tillverkare ur
ett internationellt perspektiv. Men det är ju en annan diskussion?

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Mitt senaste inlägg var riktat till "Grabber" ;)....

Martin, skillnaden i lastutrymmet är stor, men det upptäcker du (din fru)
snart när ni provkör.

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Prioriterar du och din fru körglädje, skärpa i styrningen, kvalitetskänsla och prestige så ska ni välja
E39:an tycker jag.

Prioriterar ni en modernare konstruktion, bättre rostskydd,
bättre vägegenskaper vid plötslig undanmanöver och krocksäkerhet, (jämför tjockleken på dörrarna)
så väljer ni Volvon.

/L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Leffo: glöm inte det automatiska medlemskapet i LRF osså :)
Volvocombi är till för dom som vill fraktas på mest tråkigaste sätt utan nån som helst charm eller körglädje. dvs totalt ointressard av bilar.
Väl fungerande packåsna, helt klart praktiskt bilägande.
Räcker att åka 08 tur o retur i nån av firmans V70 för att aldrig längta tillbaka till rent praktiskt ägande. Har ägt 7 el 8 st men alltid varit tvungen att ha en hobbybil samtidigt för att inte bli uttråkad.
Vilken bil som helst går före Volvo trots att det är en bra "bil" tom den lille svarte spanjacken är charmigare o roligare att köra trots buller och 60 hkr-1,4 liters motor.

///MVH Hasso
Länk
Håller med dig Hasso, volvo är tråkiga att köra, men man kan inte komma ifrån att dom är otroligt ekonomiska att äga och dom har högt andrahandsvärde.
Som familjebil är den ypperlig.
Missförstå mig inte Jag gillar inte Volvo, har aldrigt ägt en och kommer aldrig att äga en men jag har kört de flesta modellerna Volvo har kommit ut med. Den jag gillat bäst hittills är Volvo amazon, den var rolig att köra.

Vill man ha en bra familjebil KÖP Volvo
Vill man ha roligt när man kör KÖP BMW

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.