|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag och min fru är mycket nöjda ägare av en 525 touring. Vi är 171 / 177 cm långa och har en son. Vi har inte upplevt att bilen är trång. Körkänslan, komforten och kvalitetsintrycket slår V70 med hästlängder. Bilen går så tyst och sexan sjunger med en sövande sång vilket får sonen att sova som en stock!!! Barnstolen får plats utan problem bak. Det går att åka tre i baksätet med barnstolen på plats. I framsätet sitter man helt ok med barnstol bakom. Angående bagaget och barnvagn är faktiskt e39 touringen ett bra alternativ. Bagagent är långt vilket gör att vagnen får plats på längden. (Emmaljunga Crossway). Det blir då gott om stuvutrymme bredvid ich på höjden eftersom man kan öppna rutan och packa högt enkelt. Osäker om en vagn kan stå på längden i en V70 det bagaget är kortare än på e39. VAr och mätte en volvo. V70 bagaget är däremot bredare och fyrkantigare och därmed större. Som en sammanfattning tycker jag att en V70 är en absolut nödlösning eftersom BMW levererar så mycket mer av glädje!!! OO=00=OO |
|
| ni som gillar volvo så bra,kan gå över till volvo forumet o diskutera sina älsklingar tilll bilar där.här ska det diskuters som berör bmw. eller vad tycker??? | |
|
Gemini,men lasturymmet kvittar väll? de va inte de jag menade då jag EJ sitter i bagaget som tur är. Är de större så fine,men jag upplever att e39an har mer utrymme inuti bilen. Jag får plats i en bra sittställning de gör jag tyvär inte fullt ut i volvon. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Första gången jag hamnade i baksätet på en V70 blev jag mäkta förvånad, kändes mycket trängre än min fd 740-87 och man kände sig på nått sätt instängd.De har väl bolstrat upp bilen för krocksäkerheten så utrymmet minskat ?? Jag noterade samma skillnaden mellan gammelvolvon och 528an sedanen, men skillnaden mellan V70 mot E39 T upplever jag inte så stor, dessutom känns E39T luftigare och inte så instängd i baksätet. Vi åkte 3 fullvuxna karlar i baksätet på en E46 318T i 25 mil för några år sedan. Det funkade med i axelhöjd var det trångt och ingen behövde poolia för att ta sig ur bilen :) I gårdagens Motorist fick sig Volvo en synnerligen orättvis jämnförelse mot en beggad 7serie å andra sidan är jag rätt säker på att en 3-4 år gammal välutrustade 5 serie bil hade varit rättvisare på Volvobilarna, men jag är nästan säker på att slutresultatet blivit detsamma. ///MVH Hasso Länk |
|
Tyckte att BMW´n kändes mycket *öppnare* och hade bättre sikt utåt, och den stora skillnaden var körkänslan, där ligger Volvon långt efter!! Automat lådan var också betydligt smidigare i växlingarna..och det känns att det är kvalite i varenda reglage! Jämför man nypris så kostar den ju en hel del mer så det är väl som det ska vara!! *spelade in motorist igår..ska bli kul att se idag ;)* /Martin |
|
Gemini__ |
Bobba: Ja, du kan bortse från lastutrymmet. Läste du längre ner i inlägget? Där kan man iaf läsa att E39:ans utrymmen inte är de bästa. Konstigt då vissa försöker påskina motsatsen. Vet att skillnaden inte är stor, men när vissa per automatik försöker "dissa" Volvon blir det bara patetiskt. //Thomas |
|
gemini,har du överhuvudtaget suttit i en E39a? lr går du enbart på tester du hittar på nätet? jag menar du verkar vara den enda här som säger att de är bättre plats i volvon änn i Bmw´n. _martin_ ja visst har man bättre sikt i e39an,den är inte alls så instängd som volvon, som säkert är en rymlig bil men de beror helt på vad man jämnför med :) |
|
|
Att påstå att E39an är trång är väl att ljuga,om man inte är 2 meter lång och väger 140 pannor vill säga :),men då framstår nog dom flesta bilar som trånga.Bagagen är förstås lite mindre än V70,dock är den väl lite längre?Vet att polarns båtmotor har en dm till kanten om vi lägger den rakt in i min BMW.Men den ligger kant i kant på hans V70 classic.Trångt i baksätet är det på bägge bilarna,men framsätet?Nja där anser jag nog att E39an är minst lika rymlig om inte rymligare. BMW fûr allè |
|
|
Kan inte säga VAR det står att E39 är en mellanklass bil men den räknas in i större mellanklassen. För det att detta är ett Bmw forum innebär det inte att medlemmarna inte har kunskaper om fler bilar än Bmw. Tvärtom har vi som regel mer bilerfarenheter än andra bilägare och har valt Bmw eftersom att Bmw skänker mer av det mesta..Andra bilar blir inte iheller sämre för att någon är bättre på något eller några områden. Bmw är i en annan klass och skall inte rättvist jämföras mot en Volvo V70. Testade platsen i Volvo för 5 år sedan mot en Mitsubishi Galant kombi -00 som vi ägde då. ( Och det är också en större mellanklassbil ) Förvånad upptäckte jag att det var bättre plats i baksätet i Mitsubishin än i V70 och S80. Testade samma sak idag mot min E39 och INGEN Volvo inkl. Xc90 var större. Vet inte hur jag skall mäta annorlunda men jag kan inte komma in i Volvon bak då framstolen är fullt bakflyttad. Detta går bra i E39 även om knäna då nuddar vid sätet. Vet inte om detta beror på att Volvons stol går att flytta tillbaka mer, men ändå....större är den inte i baksätet. Hur som helst så är båda bilarna för små om man har bilbarnstol och man är över medellängd. Tror att missuppfattningen om att Volvo är stor härstamar ifrån 140/240/740/940 mfl. bilarna. |
|
|
hm...va ska jag säga..hade några Volvo bilar,saab...Kort sagt har inget emot Volvo/saab men BMW 5 serie är bättre val tycker jag...t.o.m bensinsnålare...Själv köpte en 523 -99 och är mycket-mycket nöjd(går tyst,åkkomfort,roligare att köra). sutko |
|
Gemini__ |
Är 191.5 cm lång och väger drygt 111 pannor. Så jag är inte riktigt där än Bimmerbåj. =) För övrigt är den enda BMW:n i min närhet som har fullgott baksäte den kära E38:an. X5:an är inte särskilt stor, nog i samma klass som E39:an. Och ja, jag har erfarenhet av E39. Uttalar mig (oftast) inte om sådant jag inte har en aning om. Min E34 är inte heller stor i baksätet, kanske inte någon som blir förvånad med en sådan gammal konstruktion. Mvh: Thomas |
|
Har haft en 540iAT -00 följt av en V70 2,4t -02 och har nu en 530iAT -01 så det har blivit åtskilliga tusen mil i dessa modeller och ofta med barnvagn, barnstol och annat som hör barnfamiljen till. Tittar man krasst praktiskt så är det väldigt få punkter som E39T slår V70'n på och att påstå att V70'n är trängre än E39:an kan jag inte hålla med om. Visst har man gott om plats på förarplatsen i BMW'n men jag som är 195cm/95kg hade i alla fall inga problem att sitta bra i V70'n och stolarna passade mig bättre än E39 och då har jag haft både komfortstolar och sportstolar. Benutrymmet är dåligt i båda modeller, har däremot inte någon uppfattning om bredden då jag aldrig suttit bak de gånger vi haft tre personer bak. Bagageutrymmet är helt klart till V70'n fördel. Det är högre, längre och bredare samt har rakare sidor. Dessutom har baksätet två valbara lutningar och med det "rakare" läget så kunde vi lätt ha vår barnvagn lastad på längden medan men i E39'n får ha den på bredden om man inte vill montera av hjulen varje gång. Ur ett ekonomiskt perspektiv så får man skilja på nyköp eller begagnatköp. Som nyköp så lär Volvon bli billigare att äga men jämför man en 3-4 år gammal så ligger t ex en V70 2,4t och en 525 ganska lika i pris. Driftskostnaderna lär också vara ganska likvärdiga...BMW är billigare att serva och reparera medan V70'n är billigare att försäkra samt att den dra mindre bensin åtminstonde när jag jämför mot min 530. När man sedan kommer in på mer subjektiva bedömningar som körupplevelse och kvalitetskänsla så är E39 minst en klass bättre. Det är allt från känslan i styrningen, hur växellådan växlar till knappare och reglage. Sen är ju kvalitetskänsla och kvalitet inte samma sak och det är möjligt att Volvo ligger närmare kvalitetsmässigt än vad man tror. Har på ingen av bilarna haft några direkta kvalitetsproblem men självklart har båda modellerana sina svaga punkter, bl a rosten på E39 och div stag i framvagnen på V70. Sammanfattningsvis så funkar båda bilarna som familjebilar och även om V70'n gör grovjobbet något bättre så tycker inte jag att det väger tyngre än alla de fördelar BMW'n har även om många av dessa är känslorelaterade. Såg förresten den nya V70'n idag Länk och designen bak bli man väl knappast upphetsad över. Fram var den snyggare. Sen alla ni som katergoriskt kastar skit på Volvo och andra märken och hänvisar de som trots allt kommer med relevant information att istället uppsöka andra forum borde kanske ta sig en funderare. Det är väl utmärkt att kunna få omdömen och åsikter oavsett om dom är postiva eller negativa i jämförelse mot en BMW-modell. BMW bygger mycket fina bilar men dom är inte bäst på allt och speciellt inte för alla i alla situationer i livet. ___ //Ulf |
|
|
Beskrivningen av benutrymmet och bredden gällde baksätet om nån inte förstod det. ___ //Ulf |
|
|
Häftigt test det där Gemini...såg det inte tidigare. Synd bara med de obegripliga procenttalen. Tyder jag dem rätt finns det flera alternativ till V70 ( även om det inte syns på vägarna ) Att t.e.x nya Passat har samma bagageutrymmen som en V70 låter konstigt men det kanske är fel sätt att tolka procenten..(Helge ??) Sympatiserar inte med Volvon Martin men det faktum att frun??...valde en 520 före 2.5T indikerar ju att du kommer att åka Bmw även framöver. Är nog själv dock tveksam över just det valet...hmmm |
|
|
Dags för Taxi Stockholm och 020 med fler att överge de trånga V70-bilarna, för det är väl flest V70 och E-klass dom kör av någon outgrundlig anledning? Varför tränga in kunderna i sådana trånga råttfällor när dom otroligt rymliga E39:orna finns? Det är för mig en gåta... Nej taxi använder inte V70 för att det är svenska, då hade det rullat fler 9-5 kombis än vad det gör. Det beror inte på att dom är särskillt "billiga" heller då hade vi inte sett några E-klass som taxi. (trots fördelaktiga taxipaket med specialservice för taxiåkare) jag undrar i mitt stilla sinne vad detta beror på....???? Nej, nu ska jag emigrera till Moskowitch och Trabant forumet. Ha´re så bra! _martin_ lycka till med ditt bilval jag tror inte E39 touringen kommer göra dig besviken körmässigt ialla fall! Mvh. /L |
|
|
Länk Så här står det under rubriken "Den bästa vinterbilen" Säkert undrar ni nu om V70 inte har några svagheter alls. Jodå. Baksätet är förvisso bekvämt att sitta i. Men det är alldeles för trångt för benen. I det avseendet har Ford, Saab Opel, BMW, Mercedes och Audi varit bättre hela tiden. Dessutom har Volvo V70 har aldrig varit billig. Snarare dyr, utom nu senaste året då priset åkt ner en smula. Vet ej men de finns tydligen fler som tycker den är trång... Grabben har ju trots allt kört bilen en del o äger även en själv. |
|
|
Ni snackar om att e39 är trång... köp er en minibuss typ citra c4 picasso eller nåt annat. Jag har 3 barn tvillingar på 6mån. och en son på 4 år som är lika stor som en normal 5,5 åring. Jag får plats med 3st stora barnstolar, en av dem är framåtvänd! Lite bökigt kanske men man vänjer sig. Och barnen trivs utmärkt speciellt sonen som tycker om att sitta med sina småsystrar. Och tvillingvagnen fick man plats med utan problem. Innan vi plockade bort 2st liggdel fråm vagnen var vi på en liten resa till skåne med packning. Inga problem där heller! Var i ullared för en vecka sedan med tvillingarna och tvillinvagnen. Jag trodde först inte att vi skulle få plats med dom 2 kundvagnarna vi hade......men så fel hade jag! Måste säga att e39 är rymlig i ändå, för våran familj iallafall. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
Gemini__ |
Ett test där två (tre i detta fall iofs) känns mer relevant än vad Herr Collin slänger ur sig i förbifarten, eller? Phaser nämner något intressant: "Gå in hos en Volvohandlare och skjut tillbaka framstolen så mycket det går vilket är ett måste för mej ( är ändå bara 1.86 ) och se sen om det går att sätta sej i baksätet...Not" Som jag uppfattar det menar han att BMW:n är så mycket bättre. Ta då del av dessa siffror: (BMW) Längsta benutrymme fram/kortaste bak: 107/78 (Volvo) Längsta benutrymme fram/kortaste bak: 106/80 Detta är enligt Autographs mätningar. //Thomas |
|
Dicka tror det är sunt och vara objektiv och inte "smal" och enkelspårig i en diskussion... -OBS- inte en pekpinne mot någon enskild nu!!! "I nio av tio fall slutar en diskussion med att båda parter är än mer överbevisade om att de har rätt." Mvh Danne |
|
|
Bra inlägg Programmer, jag stämmer in helt och hållet på det du skriver. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.