|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
KOmmer snart att få min nya Z4a och enligt min säljare är bilen inkörd på fabriken med 500mil sedan skall jag köra in den med 100mil. Min fråga är hur kör man in en sån bil bäst? Vid ett tillfälle åka en sträcka på 100mil eller göra det på länre period? Maxhastighet eller spelar ingen roll? Varva mycket (ej under 4krpm) eller så lite som möjligt? | |
|
Kör precis som vanligt med sunt förnuft - dvs ingen segdragning under 1.500 varv och inga urvarvningar. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Ett gammalt råd jag fått (av en BMW-verkstad) är att hålla varven under 4500 första 200 milen, samt att inte använda farthållaren under tiden. Tydligen ska nya motorer må bättre av varierade varvtal än långa perioder med samma varv. Ska du ligga längre sträckor i jämn hastighet kan man växla lite då och då så att motorn får jobba med olika belastningar (fortfarande under 4500). Å andra sidan har jag också läst (på internet) att man ska köra in motorn hårt för att den ska gå hårt ... :) |
|
| Tillägg: om du är pedant så kan det vara en god idé att göra ett oljebyte efter ca 500 mil, då spolas "inkörningsskräpet" ut. | |
|
Glömde skriva att inkörningsrekommendationer finns i instruktionsboken - följ dem! Bara för att nåt står på internet betyder det inte att det är sant dali ;) M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Grattis till nya bilen! Underbar känsla:) De gånger jag har haft med nybil att göra har min procedur varit mest som vanlig bilkörning. 1: Låt motorn bli ordentligt genomvarm(minimum 15min körning) innan varvräknarn passerar kl 12 och ingen hårdkörning. 2: Extra olje och filterbyte vid ca 200mil pga risken av metallpartiklar som kan hända. 3: Extra oljebyte utan filterbyte vid 1000mil för säkerhets skull. Efter detta redo för fullgas och rödmarkering:) mvh asken | |
|
Den erfarenhet jag har från att köra nya bilar och motorer kan väl sammanfattas med: Kör som du brukar: Har kört sprillans nya bilar till maxvarv, fullgas, broms och åter maxvarv. Dessa bilar har gått 20 till 25 t mil, utan att det har märkts något effekttapp, eller något annat negativt. Men visst kan det ta emot att varava motorn mot maxvarv, men jag har dock aldrig upplevt att, motorn senare i sin livscykel, tar skada av att "smiskas" lite då och då under sin allra första tid. Så jag tror inte att nya motorer behöver någon form av inkörning. A och O är som vanligt: Oljebyte, minst 1 gång per år. Kanske oftare om du har en tuff körsstil. / |
|
| Följ fabrikens instruktioner, svårare är det inte, men gör gärna ett oljebyte redan innan inkörning. Angenäma bekymmer. Lycka till med nya bilen./ Oldtimer. | |
|
Oj oj så många svar på kort tid! Tack alla! Asken: Tack så mycket har dock inte fått den än men nåra veckor kvar nu :) |
|
| Inte är den inkörd 500 mil på fabrik?? I så fall behövs ju inga speciella rutiner för första ägaren........ | |
|
Låter märkligt att BMW skulle ha tid att köra in en motor i 500 mil innan leverans. Dom kollar väl bara att allt fungerar och att inte motorn eller styrprogram osv ger ifrån sig felmeddelanden. Och hur och var skulle dessa 500 extra mil dokumenteras i framtiden. Tänker inför en framtida försäljning: Bilen har gått 12850 mil, motorn 13350 mil. Kommer i så fall att blir många fall för missförstånd. Men åter till huvudfrågan. Det står rätt väl beskrivet i instruktionsboken hur man bör göra. Följ de råden och byt oljan enligt Askens råd så blir det kanon!!! Mycket nöje med nya bilen när den kommer :-) Niklas Fransosen |
|
Transocean |
Har hört att nya motorer skall endast "sparas" i 100 mil, därefter körs dom gasen i botten på autobahn för 200-300 mil eller att du maxvarvar dom på lägre växlar, då skall det nog bli bra. Juha |
|
Fransosen: enligt min säljare så kör den in op ett rullband i 200km/h och det hade han fått se själv. Men om BMW går så med alla deras har jag ingen aning om. Sedan gör toyota detta oxå med deras bilar. |
|
|
Inte en chans att dom håller på med några inkörningar av sakerna på fabrik...de dom gör är väl att när motorn är ihopsatt sätter dom den i nån slags testbänk och kollar att allt stämmer,allt annat skulle va för dyrt med tid å pengar Kolla in denna film i slutet så ser ni hur dom gör sluttesten,är ju e46 i försej men.. För er som inte sett hela,klart sevärd...imponerande verksamhet! Länk |
|
| bmw_patricia: Byt säljare! Han har förmodligen fler fantasier att försöka lura i folk.... | |
|
bmw_patricia: Nog för bilarna står på ett rullband men då är det nog på produktionsbandet vid monteringen av bilen. Förhoppningsvis så rör sig nog inte bilen så mycke då |
|
|
Lite gammal tråd, men ändå. Läste en artikel på internet för ett tag sedan skriven av en motormekaniker. Han hävdade att det allra första man ska göra med en ny motor är att varva ur den helt på alla växlar, vilket enligt honom ska göra att kolvringarna slits in perfekt innan de "sätter sig", vilket skulle ge både bättre kompression och livslängd på motorn. Han menade att anledningen att tillverkarna rekomenderar försiktig varvning i början är att om motorn är defekt så kan den gå sönder av en sådan behandling och de måste byta den, medan med försiktig körning så håller den och blir bara mindre effektiv i framtiden.. Vet inte om det ligger något i det. |
|
| bewing77, du har nog läst samma artikel som jag. Vet inte heller om det är rätt eller inte ... men jag sätter nog mer tilltro till en BMW-mek på lokala verkstaden än en internetsida. | |
|
bewing77; kan ju vara så att motormekanikern vill trygga sin framtida sysselsättning. Låter ungefär som att en tandläkare skulle rekommendera mycket godis för att "härda" tänderna... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Mattias_johan |
Det jag har fått höra hos BMW här i stan är att motorn körs in ordentligt på bänk innan den monteras i bilen. Sedan görs även ett oljebyte innan bilen lämnar fabriken. |
|
Teorin bakom det är att ju hårdare man kör motorn, ju hårdare pressas kolvringarna mot cylinderväggarna. När cylindrarna är nya så är de "honade" (den lilla ojämnheten som ser ut som ett rutnät i cylinderfodret) vilket gör att kolvringarna slits ner när de pressas mot väggarna och därmed får en tight passning. Honingen slits dock snabbt ner till en slät yta och när detta har hänt är det, enligt denna killen, försent att få en tight passning mot ringarna. Googlade lite på ämnet och fick fram en del information. Många verkar vara överrens om att "mjukkörning" inte alls är det bästa sättet, men de flesta går inte så långt som att säga att man ska maxa den. Det med "inslitningen" mellan kolvring och cylinder håller många med om, dock är det viktigt att inte bygga upp för mycket värme, som gör att oljan bildar en för glatt hinna som motverkar slitage. En guide, som verkade väldigt bra, menade att man skulle börja med att låta motorn gå varm, sedan låta den svalna, sedan köra den med varierande varv upp till 50% i ca 15 min, låta den svalna, varva upp till 60%, låta svalna etc upp till maxvarv. Detta ska man göra i ca 50 mil och sedan byta olja och filter. Dessutom, ingen syntetisk olja under inkörningen (vilket låter lite jobbigt, eftersom bilarna oftast levereras just med det). Måste reda ut det här, går ju i väntans tider på min nya bil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.