AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.121

Parkeringsskador... kan man bli mer besviken på hur folk beter sig?

Sida 1 av 2
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
En vecka fick jag ha min 745a innan det va dags... Märkte det när jag kom ut till bilen i fredags men tror att det hände när jag va på k-rauta i torsdags. Ser ut som om en släpvagn eller nått gjort ett tryckmärke på bakre kofångaren

Jag e rätt dålig på sånt här man hur gör man när sånt här hänt o den som gjort det sticker?

Hur exakt funkar det med bonussystem mm? nån som vet, när förlorar man bonus på sin försäkring?

Skapligt missnöjd va jag alla fall när jag såg vad som hänt...jag är allergisk mot repor... :(

/mvh j
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Länk

Skrämmande läsning ang parkeringsskador. Kan inte folk börja använda sina hjärnor istället???

42000 anmälda skador per år... inte klokt nånstans.

/mvh j
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jo de bucklorna kan man vara utan om man fick välja.
Jag testade att ställa mig i mitten på 2 smårutor på ett ställe som är ökänt för parkeringsbucklor (ej betal-plats). Då var det någon som roade sig med att sabba mina vindrutetorkare istället genom att försöka böja upp dem.
Jag som tyckte jag gjorde både mig själv och de i kringparkerade en tjänst (mkt gott om platser).

/S
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Man blir så arg så man skakar, själv håller jag på och river hela bilen inför omlack pga av alla p-skador som uppkommit...

Nej hårdare straff 1 år i fängelse rakt av!!! För ex smitning DÅ kanske "dom" lär sig.

Mvh Danne
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Det mest retliga med det hela är ju att skadorna e så små så man ändå inte har lust att lacka om en hel dörr eller kofångare för en liten repa... men den liiiilla repan retar man ju ihjäl sig på sen... dessutom så är det ju ett tryckmärke som ju inte lär bli ltt o få bra... hörde om en som hade ett sånt märke som sprack i lacken tre ggr och va tvunget o göras om... suuuck

Men är det polisen man ska itll först eller ringa förs bolag eller hur går man till väga? O så ska man behöva förklara sig o skit... avskyr sånt här

/mvh j
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
- En förklaring till de ökade skadorna kan vara att vi har fått en nyare bilpark under de senaste åren. Därför är det fler som finner det lönt att anmäla skadorna, spekulerar Ola Schönning, chefsjurist vid Trafikförsäkringsföreningen. citat från svd

Killen skulle ju ha en smäll... finner det lönt? Vad är det för ett uttryck?

Om vi nu har en nyare bilpark så undrar man ju varför int folk i så fall är mer försiktiga om sina och andras bilar...

/mvh j
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Det här är något som gör mig så för..nnad!! Jag har en stående tid hos min plåt- och lackverkstad som en gång om året går över bilen för att snygga till stötfångare etc. då diverse klantskallar tydligen har problem med att ratta sina fordon. Jag klarar inte av att se dessa småskador somär så irriterande.

Jag har förvånats att när jag tvingas besöka större kollektiva parkeringsplaster så väljer jag, naturligtvis, avsiktligt att stå så långt borta som möjligt och helst utan någon annan p-plats bredvid mig. VARJE(!!) gång jag sedan kommer tillbaka till bilen så nog tusan är den då omringad av en hel hoper halvrostiga skrothögar. Hur är detta möjligt?????

supernallen: Du får endast lägre bonus om Du själv är vållande till en skada, dvs om ersättning betalas ut från Din trafikförsäkring.

M.J.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller precis på med en liknande P-skada på vår V70.
(Dörruppslag med lacksläpp och buckla på Stormarknads-parkeringen)

Först skulle jag polisanmäla och besiktiga skadan hos polisen.
Sedan raka vägen till Volvo och fotografera och besiktiga skadan igen
för att ev. få den godkänd som P-skada.

Föjdaktligen ska jag anmäla skadan till Volvia som har Vagnskadegarantin, sedan ska jag anmäla igen till Folksam som står för resten av försäkringen.

Får väl se nu hur det går?
Försäkringsbolagen börjar väl bolla ersättningskraven mot varandra så man får väl vänta!??
Hur som helst självrisk kommer jag få betala på drygt 2000kr.

Ett J.....a krångel är det ialla fall pga. andras klantighet och arrogans.

/L

LeffO: Bara 2000kr? Det var riktigt billigt för vagnskadeförsäkringen.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
M.J., känner igen ditt sätt att parkera, jag gör lika och det är nästan alltid någon som står bredvid ändå! Se här: Länk

Blogg:M3Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om ni nu är så rädda om bilarna och inte vill ha dörruppslag osv skall jag komma med ett råd, gör som jag.

Jag anser ju att en bil är ett transportmedel som skall användas --- eller en leksak....

Till vardags har jag en 17 år gammal MB 190, som jag åker och handlar på stormarknaden med, lånar ut till barnen, kör skit i osv.
Den kostade 15000 i inköp och funkar utmärkt.

De fina bilarna kommer aldrig till nån stormarknad eller körs grejor i, bara transporter som är nöjesbetonade

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alla kan inte ha 4 bilar på uppfarten för olika ändåmål, och hur många vill köpa en rishög för att ha när man åker o handlar?
Håller med dig om att bilen är ett transportmedel, detta i sig betyder dock inte att man måste utesluta en FIN bruksbil för att andra inte kan sköta sig.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ska man sluta njuta av bilåkning och bilkörningen bara för att folk inte är rädda om andras egendom? Visst en bil är en transport medel, men jag vill njuta och glädjas av den varje dag, det gör inte jag i en "skit" bil. (det har jag provat!)

Blogg:M3Länk
Abbe: samma teknik som jag försöker använda (låsa en sida) och även samma utfall. En BMW är rena lockbetet för andra bilar. Vill de månne para sig? :)

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ä gnäll inte det finns de som parkerar ännu sämre :) något värre än ett dörruppslag. Drabbar dig indirekt genom skattemedel.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Folk kan helt enkelt inte köra bil utan använder våra bilar som riktmärken och som sällskap till deras egna bilar som inte klarar av att vara ensamma en liten stund på en stor farlig parkering.

För j-vla trist är det då man blir drabbad själv eller då någon annan blir det, för det hör ju till det ytterst ovanliga att den som gör det står för det.

Niklas

Fransosen
Hasso, vad har hänt på loket? :-) Parkerat i en betongvägg?
Ja brukar alltid försöka hitta rymliga fickparkeringsrutor (alltså inte ////-parkering). Då får man i alla fall inga dörruppslag.

Abbe: När du parkar på Valbo Köpis kan du stå i gruset på andra sidan (vid Micro) eller vid Olles Möbelhus. Där brukar man få stå ifred. Mvh /Björn
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
supernallen:Som Leffo gjort polisanmälla smitning foto fixar polisen sen ringa ditt bolag antingen så direktskadereglerar dem det annars skickas det lite fomulärer m.m och tror tff att du är en ärlig prick så får du deras sjr på lite under 2000 kr men polisanmäla måste göras iaf! Hade själv liknande grej för något årsen irriterande utan dess like!

Mpower
Jaha jag besökte ett köpcenter, ställde mig en bit från ingången, hade inga grannar när jag gick in, men när jag kom ut hade jag fått två. Som tur var var min bil gängets äldsta (ingen risk att det blir några dörruppslag) och en av dem var en E90 som stod och glänste så fint att jag fick skämmas för att jag inte tvättat min på en vecka.

Mvh
Mikael
Om ägaren läser detta så vet jag nu att det var en E91. Edit var finns du? :)

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.