AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.038

Bygga eget avgassystem till 850

Sida 1 av 2
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Någon som köpt delar härifrån? Länk
För ljuddämpare, gå in på Styling/Ljuddämpare.

Vilket fall så har jag beställt ljuddämpare samt böjar och rör därifrån till det förmånliga priset av 3760 :- + frakt. Blev 2st 092SM-110 á 1119 :- st.

Blir lite pyssel att få dit, då de är i stort sett lika långa som orginal. Problemet är att ingångsröret sitter lite på sidan om på orginalet och rakt bak på denna. Kan bli tajt mot bakaxeln/bärarmen. Men till detta pris köper jag på ren chansning.....

Kommer att bygga från mellandämparen med förhoppning på "lagomt" grovt ljud (åtminstone höras mer än orginal) och ett maffigt utseende.
Återkommer under Juni då arbetet börjar.....
Gemini__
Blir nog bra det där, billigt om inte annat. Ta gärna lite bilder under monteringsarbetets gång. Alltid kul att ta del av.

Mvh:
Thomas
passar dom på 850 ?

I såfall får jag ta och åka upp till dom och handla lite... 500 meter bort...
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Nja, vi får se; Teori--->Praktik.....

Men det är ju gratis då det gäller 850, så passar de ej så får de ligga på hyllan. Inget mer med det.....
84
27
840Milges
840 IA 1993
Det finns ett rostfritt sysstem till 840-850 till salu i powerbörsen.
Färdigt bara att montera.
När du har fått på systemet får du gärna berätta hur det låter och om det var enkelt ( svårt att få till det .
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Blev lilla julafton idag då grejerna kommit. La upp lite bilder på dessa prylar i min blogg. Tror det inte blir något problem med för lågt ljud i allafall....
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Vore mycket trevligt med ett litet ljudklipp när du är klar
Håller med föregående talare !

Passar slutljuddämparna direkt på org systemet, eller måste det till adapters ?
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Vad jag vet så finns det inget sportsystem som man bara kan montera direkt. Någon tveakning behövs alltid. Ferrita byggs ju på plats så den kan man ju inte räkna in i detta...
Kommer att bygga mot orginal mittendämparen, NR1 på bild.
Länk
Vet ej än om jag skall kapa orginalinfästningen på mittendämparen så att det blir rör mot rör på bägge, vi får se. Men vilket fall som svar på din fråga, så blir det nya rör mellan mittendämparen och slutdämparen, en hel del pusslande med andra ord.
Tackar, får ta och åka de 500 meterna långa vägen till måndag och se vad dom har och de kan plocka ihop till mig. Men som sagt , väntar på ett ljudspår, helst före och efter !
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
En litet inlägg bara... Jag har tatt bort de 2 sista burkarna så min 840 har "raka rör" (givetvis krökta rör) ut och har satt på en lite större oval slutdel för utseendets skull.

Har för mig att det blev 3 tumsrör från mittburken och bakåt. Inga Problem i besikningen men den låter kanske för mkt om man är blyg av sig..

/ Peter
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Tänkte också bygga med "raka rör", men när jag googlade efter ändrör så dök jag på sidan jag köpte ifrån. Ljuddämpare för ~1100 kr då är saken klar. Själva ändrören är ju inte precis billiga heller.
Ot
4
OttoHBG
M5 3.6 -90
850I -91
En 850 ägare i helsingborg har raka rör istället för dom bakre. och det e ju så en 850 skall låta.

funderar på om man skulle bygga med raka rör och samtidigt ha kvar orginal slut rören.
Har du byggt klart än ? nyfiken...
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Ja, man är ju ingen raket precis.....
Har tyvärr inte ens börjat då det varit fullt upp med annat. Sen det här med att bilen varit tvungen att vara körklar dagen efter har ju inte gjort det enklare (känner den där Murphy ganska väl vid det här laget).

Har nyss gått på semester i alla fall så det är ju ett bra utgångsläge :-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det bästa systemet jag hittat sitter på min egen bil, lagom dämpat men ändå dovt. Får se om jag kompletterar med racekattar senare. Nu är det dags för stålomspunna bromsslangar jippie:) lycka till! Mvh asken
ei
15
eivhun
BMW 850
Ær det hela systemet från motor och bak?
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Vet ej vem du frågar, men om du frågar mig så hittar du svaret längre upp, dvs "Kommer att bygga mot orginal mittendämparen, NR1 på bild.".....
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Äntligen som en viss Gert brukar säga......

Nu sitter de på plats. Se min blogg för bilder mm. Tyvärr så är bilderna på slutresultat för mörka..... men lite ser man ändå. Kommer nya....

Det bästa är att ljuddämparna är justerbara både i höjd och längsled. Har sett alldeles för många dåliga byggen där slutrören lutar och/eller sitter för långt/kort ut.

Ljudet blev perfekt!!!
Körde faktiskt även utan ljuddämparna ett tag vilket inte skiljde så mycket med de nya på plats.
Visa användare
16
Pelirally
850i-91
Grattis...fan vad kul att det gick bra.
Schyssta pix på bloggen.
Var bor du? Vore kul att ses nån dag, så jag får lyssna på soundet.
Så det var ingen större skillnad på ljudet med dämparna än utan.
Låter synnerligen intressant.
Luv`n light Rattmeister.
Hälsn. Pälle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.