|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska höra med firman nu på måndag om dom kan balansera med hjulen direkt på bilen.Dom ställer även in framvagnen samma dag så det kanske hjälper något också.Bilen drar lite till höger. Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
Hej, Tråkiga problem du har med din bil Foppa. Jag hade liknande problem (bl a!) och fick aldrig löst dem, hann som tur var sälja åket innan dess. Jag var tvungen att skicka bilen mellan olika firmor, eftersom ingen kunde lösa problemen (vilket de flesta också sa rätt och slätt, "vi kan tyvärr inte göra så mycket mer" (efter att man skinnats rejält!!)). Jag hade fler problem än obalansen, som ingen kunde lösa, men obalansen var mest akut. Den kunde ibland upplevas som riktigt trafikfarlig då det kunde börja skaka rejält, vid landsvägshastigheter och uppåt (Från ca 110 dock mindre ju snabbare man körde, troligen blev frekvensen så hög att amplituden dämpades). Gjorde även stora M-testet efter att ha varit hos alla som säger sig kunna bilar, och speciellt då olika BMW-firmor, (och på vägen bytt ut delar för en smärre förmögenhet), det fanns helt enkelt inga fel!! Den enda hjälp jag kan bidra med är följande: Hjulen (däcken) är det enda som har kontakt med marken, allt annat har indirekt kontakt, så att säga (självklart, eller hur :) Har man således obalans som inte försvinner, men som kanske ter sig lite annorlunda efter olika hjul-åtgärder (såsom balanseringar, upprätning av fälgar, byte av däck/fälgar osv osv..) men som inte vill bort helt, då ligger troligen felet någon annanstans. Att hjulen ska sitta bra och vara i balans är en förutsättning för att hitta vidare. För har man ett litet glapp någonstans (kanske så litet att det aldrig hittas vid en felsökning!!), eller vad det nu kan vara, och hjulen (däck+fälg ihop med bilen) inte är riktigt bra, så kommer ju hela hjulets vikt att förstärka effekten av detta lilla "obetydliga" glapp. Således vill man gärna tro att det har med hjulen att göra, det är också den första kommentaren en "test-förare" slänger ur sig. Men så behöver det alltså inte vara.. I mitt jobb att hitta felorsaken har jag provat mängder av lösningar. Vissa lösningar medgav tydligt att obalansen minskade(!) (t ex svarvning av fälgar) medan andra lika gärna kan hänföras den sk Placebo-effekten. Men obalansen försvann alltså aldrig, helt spontant kunde hela bilen börja "kasta" (dvs kraftiga vibrationer), från att ha susat fram hur lent som helst. Dock fanns det nästan alltid en liten dos av obalans i bakgrunden, som lugnet före stormen (och den kom alltid:(). Hade jag haft mer ork och kraft så hade jag förstorat det hela till en rimlig nivå, dvs kontaktat t ex GP med en seriös insändare till att börja med och sedan helt enkelt åkt ner med bilen till BMW, följt av ett litet "media-upptåg", för själv har man knappt en chans att hävda sig, och pengar rinner ju som bekant snabbare än vatten :) För, när pengarna glider en ur handen och problemen kvarstår, vart ska man då vända sig, om man inte kan vända sig till märkes-verkstaden (såväl äkta som auktoriserade). Och den slutliga frågan blir ju vem som får betala det utdragna kalaset. Är det rimligt att man ska måsta byta ut halva bilens innanmnäte innan felet är avhjälpt OCH sedan snällt betala 1,2,3... följt av 4 nollor? Är vi inte för snälla?? Tja, inte så mycket till hjälp kanske, och kanske har du inte lika stora problem som jag hade med min Bumse, men man vill ju gärna hjälpa till så långt man kan! Lycka till! Mvh Gunnar. |
|
|
Hej Gunnar ! Förstår precis vad du menar. Och det är ju inte det lättaste då man själv som (jag i allafall) är lekman. Verkar precis som om man måste vara utbildad mekaniker och leta felen själv för att man inte skall bli skinnad på pengar eller som du säger att ta med sig ett par journalister eller liknande. Jag var på en annan däckfirma tidigare och där blev jag så arg då dom inte fixat problemet så jag sa att jag tänkte inte betala för arbetet. Gissa om gubben blev sur då!! Men han gav sig och jag behövde endast betala för materiel. Dit åker jag inte igen. För övrigt ligger den däckfirman i Kramfors kan jag säga. Jag tänker fortsätta ett tag till. Fixar inte däckfirman detta som jag har tid hos på måndag så åker jag till BMW och hör med dom.Och fixar inte BMW detta så skiter jag i det här och säljer bilen till hösten. (Har ändå tänkt sälja den till hösten eftersom jag börjar ev. med studier då.) Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
har haft liknande problem på min diesel, letatde som en toke efter felet och var in på verkstad ett X antal ggr men det fanns inget glapp eller nått som kunde vara fel. Tog hem bilen och slet lös plasten som sitter under ratten och neråt till pedalerna. Tittade på rattstången och såg att det satt en gummi del där rattstången är delad, plockade ner hela skiten och såg att den hade torkat sönder och att den var lika hård som en puck, bytte denna och provade och allt var som bortblåst. Frågade en bmw verkstad varför de inte kikar in under ratten, de sa att denna gummi del inte håller lika länge som bilen. men som alla vet håller ju inte gummi i evigheter. Hoppas att det löser sig |
|
|
Dessa vibrationer verkar vara ett VÄLDIGT problem på 540 har jag hört, har själv en 540 med vibrationer så man nästan ramlade ur stolen.Jag bytte krängningshämmar stagen,ställde in vinkeln på fram däcken, vinkeln va det inge större fel på,men ack, det blev inte bättre. Jag hade precis köpt nya däck men chansade på att balansera om dessa, det va mellan 10-15 gram fel på 2 däck, det skulle inte göra nån skillnad sa de men fixade det iallafall...Vips, så va de värsta vibbarna borta, känner extremt lite fortfarande ibland, kan va inbillning. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
Amsarn |
Här har ni en till som har samma problem vid samma hastighet.. Nu vet inte jag om ni oxå har en styrsnäcka som e lite glapp men det har jag.. har kollat alla styrleder å stag.. allt e schysst.. så nu funderar jag på om det kan vara styrsnäckan som spökar.. |
|
Amsarn, Jag skulle tro att du har en justerbar styrsnäcka. Det hade jag på min 540 och det var lite(!) glapp, men enligt verkstan så gjorde det inget och tydligen är den lite bökig att komma åt för att justera, 2 cylindrar för mycket ;) Men iaf så är det säkert värt att justera den, om det går. Mvh Gunnar. |
|
|
Sådärja igår var man dit igen på däckfirman för framvagnsinställning (visade sig att toe:n var helt fel) Tidigare ägare som sänkt bilen ändrade aldrig framvangsinställningarna efter sänkningen. Inte så konstigt bilen var spårkänslig! Och vad det gäller vibrationerna så fick dom inte bort dom. Så dom sitter gott kvar. Dom kunde inte balansera med däcken på bilen. Det sjuka är att jag den 5 maj var där och då balanserade dom alla 4 hjul. Och nu fick dom balansera om dom igen. Fel på maskinen eller tappar man vikter lätt?? Jag misstänker att det är en av fälgarna som gör att det vibrerar eftersom det inte är fel på däcken. Då man snurrar ett av hjulen på balanseringsmaskinen så hoppar hjulet lite upp o ner så då måste det ju vara fälgen som det är fel på? Men fälgen ser inte alls skadad ut. Ser ut att vara i bra skick. "Vi kan inte göra något mer än balansera däcken..maskinen visar 0 nu på alla 4 däck" sa dom. Nähe?! Så ingen kan hjälpa mig då?! Verkar som om jag får dras med vibrationer. Jag har ingen lust att bara köpa nya fälgar o däck för att bli av med prolemet. Jag får leva med skiten! :( Besviken!!!! Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
Om du har otur och har fälgar med mjuk legering i kan det räcka med att du kör ner i ett hål i vägen lite hårt för att fälgen skall bli deformerad. Ju lägre profil du har på däcken, ju större risk eftersom det är mindre gummi/luft som dämpar stöten. Du har säkert hittat det hjul som orsakar vibrationerna! Jag misstänker att däcket inte är riktigt runt och/eller riktigt påsatt på den fälg där det "hoppar" när det snurrar. Om man demonterar däcket och bara snurrar fälgen i maskinen ser du om det är fälgen eller däcket som är "fel". Jag hade inte accepterat att däckfirman säger att de inte kan göra mer när du ser att ett hjul inte är riktigt runt! Låt dom fixa detta eftersom du kommer att slita ut bussningar och fjädring i förtid pga denna obalans. Har du riktig otur kan styrväxeln ta stryk (om det är i framhjulen obalansen är) och den kostar nästan 10000kr på E36 om jag inte minns fel. Mvh |
|
|
Om du har otur och har fälgar med mjuk legering i kan det räcka med att du kör ner i ett hål i vägen lite hårt för att fälgen skall bli deformerad. Ju lägre profil du har på däcken, ju större risk eftersom det är mindre gummi/luft som dämpar stöten. Du har säkert hittat det hjul som orsakar vibrationerna! Jag misstänker att däcket inte är riktigt runt och/eller riktigt påsatt på den fälg där det "hoppar" när det snurrar. Om man demonterar däcket och bara snurrar fälgen i maskinen ser du om det är fälgen eller däcket som är "fel". Jag hade inte accepterat att däckfirman säger att de inte kan göra mer när du ser att ett hjul inte är riktigt runt! Låt dom fixa detta eftersom du kommer att slita ut bussningar och fjädring i förtid pga denna obalans. Har du riktig otur kan styrväxeln ta stryk (om det är i framhjulen obalansen är) och den kostar nästan 10000kr på E36 om jag inte minns fel. Mvh |
|
|
Ja, dessa vibrationer. Hade själv väldiga problem när jag köpte 17" hjul till min e34. Fälgarna är ett par Schnitzerkopior från Gummihuset och däcken jag köpte med var Hankook 235/45-17. Vibrationerna var mycket påtagliga mellan 100-120 kmh och fruktansvärt frustrerande. Körde in på en lokal däckfirma och balanserade flera ggr men fick inte rätt på problemet. Eftersom däckfirman är försäljare av Hankook på min hemort bad han deras representant komma och titta på däcken. Representanten kom och åkte med en runda och kunde konstatera att så här skulle det inte vara. Däckfirman förhandlade till sig fyra nya Pirelli P6000 som lades på och balanserades (utan kostnad!!!). Helt plötsligt går bilen som ett strykjärn och vibrationerna är ett minne blott. Det enda som brukar hända är att jag får ståplatta när bilen stått över natten annars är allting helt OK. Jag måste också passa på att prisa min lokala däckfirma som ställde upp och fixade detta till mig. Vad man kan säga om detta är att jag tror det lönar sig att betala för att få "kvalitetsdäck" även om det svider till när pengarna ska ut. Nu säger vissa att ; Jag kör ju på (t.ex.) Good Year och det är ju kvalite´. Nja, jag kan inte riktigt hålla med. Jag har själv arbetat en del med däck och hävdar att Good Year långt i från alltid är så bra. Pirelli kan också vara problematiska men har dock bättre erfarenhet av dom. Ett däck som däremot nästan aldrig strular är Michelin. Vet inte hur många Michelin däck jag lade på under min karriär som däckmontör men det var åtskilliga. Tror aldrig jag upplevt ett bättre däck men tyvärr har det en baksida; PRISET. Så mitt råd och min erfarenhet är; Lägg hellre till lite extra på priset och köp ett "bättre" däck än att snåla och få problem. |
|
|
Johan B: Jag tror det är precis som du säger att fälgen fått sig en smäll i ett gupp. Vet inte vad fälgarna heter men det är MIM fälgar.Finns bilder på dom i galleriet där jag har bilen. Dom ser inte kantstötta ut eller så utan dom ser väldigt fräscha ut och bra skick. Men jag har inte provat att snurra enbart fälgen för att se om den är skev eller oval. Jag slapp betala den här gången för balanseringen utan behövde endast betala 450 kr för framvagnsinställning. Killen som äger företaget provkörde bilen idag tillsammans med mig och han tyckte också att det inte stod rätt till. Han tyckte jag skulle komma in igen om någon dag för att ta lös fälg från däck och smörja fälg och eller däck och prova. Om inte det hjälper..vad kostar det att rikta en fälg? Om det är möjligt alltså. Sahlin: Jag vet inte om jag kan påstå att jag snålade då jag köpte däck. Men däcken jag köpte för cirka en månad sedan var Kumho 712 225-50-16 V . Dom borde väl vara helt ok va? Jag skulle gärna köpa Michelin eller Toyo Proxies om jag hade dom pengarna. Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
Foppa: Jag vill inte på något sätt påstå att du snålat eller gjort något dåligt köp. Jag menar bara att min egen erfarenhet talar mycket för att man bör köpa däck som man vet håller en jämn och hög kvalite´. Följden av detta blir ju då oftast att däcken tyvärr också är dyrare. Visst, det skiljer förmodligen några hundralappar i pris/däck men jag vågar påstå att man har igen det. Sedan vet jag att det skiljer mycket på priset beroende på vilken däckfirma man handlar av. Jag vet t.ex. att Alve´n & Ingvarsson i Smålandstenar har bra priser. Problemet kan ju då vara att man måste skicka efter däcken om man inte bor i närheten. Om du sedan inte kört för långt med däcken kan du ju prova med att få dem utbytta (om nu inte fälgen är oval som du misstänker). Det brukar ju oftast finnas någon konsumentvägledare i varje kommun. Där kan man ju fråga vad som gäller när man har det problem som du har. Det har ju visat sig tydligt (enligt din beskrivning)att det är något som inte står rätt till och är inte däcken OK så ge dig inte utan försök att få försäljaren att inse att du fått däck som inte är bra. Det kan ju faktiskt löna sig (det gjorde det i alla fall för mig). Lycka till: Stefan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Orundhet kan finnas inbyggt i däcken och ser man att det kastar lite grann upp och ner på balansmaskinen reklamera däcket mot ett nytt. Orundhet går ej att balensera bort, jag fick ett däck bytt, som jag hade nollbalenserat i maskin, men det kastade en liten aning upp o ner mer än de andra tre däcken, det hade funkat på vilken bil som helst men inte en BMW med M-chassie. Känner av om en sten fastnar i ett däck. Och som sagts tidigare kvalitetsdäck ökar chansen betydligt att slippa från dessa bekymmer. Efter däcksbytet så gick det klockrent i alla hastigheter. Sålde hjulen när jag böt till 17" .Det gäller att ha en förstående gummigubbe,jag har förmånen att kunna låna en bilverkstad med balansmaskin så man kan laborera lite själv, vilket inte är så dumt. MVH Hasso |
|
annars kan du ju bara prova med att sätta på ett par andra fälgar för att vara säker på om det är fälgarna eller inte så det kan vara fel på och prova köra med dom på och se om det fortfarande vibrerar. lycka till// kalle kalle |
|
|
Tack för alla tips ! Ska försöka få tag i någon som har 8x16 fälg till E-34 och testa på mina däck. Det är iofsig inte det lättaste att få tag på nån som har det. Någon som bor nära Härnösand som kan tänka sig experimentera på min bil? Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
Daniel, jag bor Söråker men har tyvärr 17tum på min annars hade jag hjälp dig med detta. Men på frågan om det går att rikta fälgar så är svaret ja, och det finns en firma inne i S-vall som gör detta kommer ej ihåg vad den heter, kolla telefonkatalogen. Var själv dit för ca 7 år sedan med en fälg som inte var riktigt rund (läs platt) efter en körning över ett vägbygge. Blev som ny och inte dyrt heller ca en 500-ring. //JockeP |
|
|
Vet inte om du har skrivit hur/när obalansen uppkom. Det är ju ganska intressant att veta om det kom smygande eller om det kom mer över en natt, eller kanske tom under körning..? Är det lika mycket obalans hela tiden, påverkar "körstil" obalansen på ngt sätt, tex vid gaspådrag/retardation, frikoppling, avstängning av motor under körning, vägens yta, gropar osv osv? Jag hade inne min bil hos 5 olika firmor, bara för att felsöka hjul-delarna (däck+fälg+anliggningsytor etc) Inte nog med att den var hos 5 firmor, jag var ju ofta tvungen att lämna tillbaka den till samma firma då obalansen alltid var kvar. Ibland infann sig "placebo-effekten" och man trodde att allt var kanon, men så kanske dagen efter så höll man på att kastas av vägen, då var det bara att åka tillbaka eller hitta en ny firma/kontakt. Jag måste säga att det eg bara är två firmor som visat att de vet vad de pratar om, de övriga har i princip bara sagt "Maskinen visar 0 i obalans, den ljuger inte! men visst, vill du så balanserar vi en gång till..hrmf" osv. Inget som imponerar på mig som kund. Men visst, det kanske inte är obalans när de sitter i maskinen /-erna. Och som jag skrev ovan, kanske inte ens på bilen. Men visst tror man att det är hjulen som är problemet, det känns ju så.. men så behöver det inte vara alltså! När det gäller däck så kan de se ut att vara orunda när man roterar det på bilen i maskin. Men tar man av däcket och sätter på det igen så kan det visa sig att det blir perfekt, ibland kanske ett däck passar bättre på en annan fälg, t ex. Ibland kanske inte däcket "sätter sig" riktigt bra på fälgen och då kan man få sådana symptom, det behöver alltså varken vara däck eller fälg, men tillsammans så kan det bli fel, hur konstigt det än låter. Så nästa steg måste bli att kontrollera fälgarnas skick, utan däck på, som några innan mig har skrivit. Ett väl så bra sätt att felsöka på (också som ngn skrev ovan, ursäkta upprepningen) kan vara att låna en uppsättning hjul som man vet är ok på en annan bil, sätta på dem och känna ett tag, och sedan sätta tillbaka dem på utlåningsbilen, glöm då inte att känna på den bilen också (och före!), så att det inte har blivit obalans i den helt plötsligt (hur nu det skulle gå till..). Jag hade provat allt detta som vi skrivit om nu, och vid byte till en kompis hjul så blev det lugnare, men det kan bero på mycket (däckets mjukhet, profil, bredd, mönster, slitage etc). Och på hans bil gick det silkeslent, men alltså inte på min. Mina däck (på orginal 15") var f ö Nokian NRV240 225/60/15 och Goodyear Ultragrip 400 205/60/15 som vinterdäck, inga dåliga grejer alltså. En del humorister liknar gärna en BMW:s framvagn med Eifeltornet, stabilisatorstag hit och dit och bussningar osv. Det i kombination med att man vill hålla den ofjädrade vikten så låg som möjligt. Tja.. det kan alltså vara mycket som kan ge upphov till obalans. Och håller hjulen lite lite (kanske inte mätbart?) obalans så kan det förstärka det egentliga felet. Att byta däck/fälgar etc kanske löser problemet, men det kanske inte var det som var felet. Men det lär man ju aldrig få reda på. Det kanske är något med stötdämpare, bromsar (inte helt ovanligt!!!) eller ngt lager som glappar (kanske inte kännbart, obs!), eller en bussning som är lite "fel" sliten (kan kännas bra när man bänder med järnet, obs). Inga stora saker kanske, men eftersom "allt hänger ihop med allt" så kan man få effekter i flera led. Och det slutliga ledet är som alltid hjulen, den enda kontakt bilen har med vägen. Sen har vi ju drivlinan, förutom kardan så finns det mängder med tänkbara felkällor. Kardan inkl mellanlager, knutar och hardy-skiva har jag f ö bytt på min bil, de vibbarna försvann! De fanns vid acc kring 40-50 och mer konstant vid 80-100, som bortblåsta, precis som plånkan :). Mest överaskande av allt tycker jag är när inte BMW ställer upp mer än de gör, iaf i mitt fall. Två aukt. sa till sist "vi kan inte göra mer", vart ska jag då vända mig :) Wölkes i Gbg ville bytta allt som hade med fjädring/stötdämpare att göra, ett kalas på över 10000! Det trots att de inte trodde att det var felet, men de insisterade på det för att kunna gå vidare i felsökningen. Och gissa vem som betalar?? I en sån situation kan man inte hålla humöret uppe längre! Tja, nu fick jag skriva lite om BMW-verkstäder igen, härligt. Fast det blir mindre och mindre varje gång, jag kanske kommer över det en dag, hehe!! Ha det! Mvh Gunnar. |
|
|
Alltså...jag köpte bilen i Augusti förra året och redan då var det vibrationer.Killen som hade bilen innan hade försökt balansera men det hjälpte inte. De däck som satt på DÅ på dessa fälgar var Toyo Proxes 225-50/16 fram och 245/45-16 bak på dessa MIM 8x16 fälgar. Dessa däck var nästan blankslitna bak.På BMW sa dom då att jag skulle köpa nya däck så skulle det försvinna.Jag hann aldrig göra det för att det blev vinter så småningom och jag lade då på de vinterdäck som följde med.Det var Pirelli 15 tumsfälgar på nya AGI (regummerade) odubbade vinterdäck 195/65-15 och DÅ försvann vibrationerna.Då tänkte jag att då är det ju lika bra att köpa nya sommardäck till våren 2002. Så nu då i Mars nångång då köpte jag dessa Kumho däck och firman lade på dessa på 16 tums fälgarna.Det sjuka var att jag ville ha kvar 2 stycken av Toyodäcken(framdäcken) ,men dom fick SÅGA (!) sönder dessa pga inte maskinen orkade kränga av däcken från fälgen.Jag hade påpekat att jag ville ha kvar dom för att sälja dom.Mönstret var ju ganska ok på dom. Men det sket dom i.Söndersågade och jag fick ingen ersättning heller. Och eftersom den firman inte kunde få bort vibbarna efter balansering och montering med navringar så åkte jag till den firma som är aktuell just nu. Dom har inte heller lyckats få bort vibrationerna. "Maskinen visar 0 på alla 4, vi kan inte göra mera" Men han åkte med mig på en provtur och kände att det var inte som det skulle. Vibrationer i sätet vid cirka 90-95 km/h .Tidigare var det vibrationer mellan 80-100.Det har alltså blivit bättre. Och då dom rullat båda bakhjulen på maskin så har dom sett att ett av hjulen inte snurrar riktigt runt utan går lite upp och ned. Killen sa att jag skulle komma in igen om någon dag så skulle dom ta av däcken från fälg och se om det var fälg eller däck som var orunt, samt att dom skulle smörja på däck o fälg (inte för att jag förstår vad det ska hjälpa) och lägga på däcken igen på fälg. Jag tror i grund o botten att det är en fälg som är skadad eftersom felet INTE uppstår med vinterdäcken plus att vibrationerna fanns där på de gamla Toyodäcken. Solklart anser jag. Det är tråkigt att jag inte känner någon som har 16x8 fälgar till E-34 för då hade man ju kunnat testa på en gång. Tycker mig känna att det vibrerar mest då man accelererar eller så är det bara inbillning. Jag skulle vilja testa att köra på tex en racingbana eller flygplats så att det går att konstatera mer exakt istället för våra skitvägar här i norrland. Framvagnen är numera inställd men jag tycker bilen drar aningen åt höger ändå även fast bakvagnsbussningarna är bytta :( .Jag bytte dom för att den ena var dålig och då stod bakvagnen snett. Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
Jag förstår din frustration och lider med dig. Som jag nämnde i mitt förra inlägg tycker jag du ska sätta hårt mot hårt och kräva av däckfirman du köpt däcken av att du vill prova ett annat fabrikat. Jag hade ju själv exakt samma problem. Vinterdäck 205/65-15 Hankook=inga vibrationer. På med sommardäck 235/45-17 Hankook=olidliga vibrationer. Man börjar ju undra då. Fick efter mycket tjat, gnat och klagomål bytt till Pirelli P6000 235/45-17=vibrationer borta. Jag är helt övertygad att det beror på däcken och tycker att du ska gnälla riktigt högljutt på firman som lade på de nya om det nu visar sig att fälgarna är OK. Särskilt när du egentligen inte ville byta två av däcken. Sedan är det ju givetvis som \\B M W 540IA -93// skriver att känsligheten i framvagnen på E34 är hög. Således måste ju kraven på att få ett par riktiga kanondäck mycket höga. Hoppas att det löser sig. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.