AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
38.015

Vibrationer mellan 80-100

Sida 1 av 2
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ratten och allt invändigt håller ju på att skaka sönder i 80-100 km/h så man blir tvingad att ligga i 70 eller över 100.Lite överdrivet men det vibrerar så in i helskotta.Jag trodde jag skulle bli av med detta då jag köpte 4 nya sommardäck igår som dom balanserade och fälgarna är inte skeva eller skadade.(Det var likadant med de gamla sommardäcken som var väldigt slitna..trodde det skulle försvinna då man köpte nya sulor. Det är INTE så här med vinterdäcken!!

Vad är felet??

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Vad har du för fälgar? Är det dålig styrning i centrumhålet, (en del fälgar kräver ju en lös styrning i plast), så kan det bli vibrationer. Det är det enda jag kan komma på men det är skitviktigt !!!

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Glömde skriva att det är fyra Mim fälgar till sommardäcken. 16 x 8 tum 5 ekrade.Det har suttit navringar tidigare på bilen men dessa är borta nu pga dom var så slitna.Men eftersom jag inte har någon navring alls nu så borde ju både bak och framvagn skaka om det är det som är felet? Det skakar ju bara i framvagnen så vitt jag kan känna.

Med vänliga hälsningar
Daniel

ma
272
marbjo
325cab-91
köp nya ringar så försvinner nog vibrationerna (en bra och billig början!!)
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Det är ofta lättare att känna vibrationer som kommer från framhjulen. Det brukar som regel inte skaka i ratten när det är bakhjulen, då känns det mer i golvet eller i stolarna! Jag kan nästan lova att du slipper problemet om du skaffar navringar!

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vibrationerna beror säkert precis som flera har påpekat att navringarna saknas. Det är i just de hastigheter som du skriver som en bil är som känsligast för obalans.

Mvh
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tack för alla svar!
Har beställt nya navringar nu, ska lägga på dom på måndag så får vi se om det hjälper. Antar att det sliter hårt på däcken då man kör i farten som det vibrerar i ?

Med vänliga hälsningar
Daniel

Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Slitaget på däcken är väl ganska försumbart jämfört med slitaget på Alla leder i fram- och bakvagn...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Idag monterade däckfirman på de 4 navringarna och jag kan säga att det blev bättre och det blev mycket mindre vibrationer men det är fortfarande vibrationer kvar. Vad är då felet??? Är det nåt man får leva med eller går det att fixa? Det vibrerar alltså fortfarande i ratten och sätena..man kan se passagerarsätets bälte vibrera.

Fälgarna är ju balanserade av samma firma. Och som sagt..jag hade ju inte det där problemet med vinterdäcken på andra fälgar.

Med vänliga hälsningar
Daniel

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försvinner vibrationerna efter att däcken har blivit varma? Isåfall är det "ståplattor", dvs däcken har plattats till lite under natten efter att de har svalnat. Det är svårt att göra något åt.
Det kan vara så illa att någon eller några av fälgarna har fått sig en smäll och inte är riktigt runda längre. Då behöver du rikta fälgarna.
Eller kan det vara så att däcken inte är riktigt runda, det är faktiskt inte helt ovanligt bland lågprisdäck. Då hjälper inga balanseringar i världen. Vad är det för däck du har?

Lycka till!
Rosebuddy
Har vibbar i min 323 Touring på samma sätt som du beskriver. Bilen går med fälgar med fel et-mått. Jag misstänker att detta har skapat glapp i kulleder osv. Det räcker ju för att det skall bli en multiplikatoreffekt - tveksamma däck+småglapp i leder+fel et-mått=stora vibbar. Tips! Kolla glapp i framvagnen!!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Däcken är KUMHO 712 225/50/16 ..minns inte om det var V eller W . Sproilans nya. Fälgarna är inte skadade eller skeva..det kollade vi på däckverkstan, dom är i bra skick. Jag har kört sträckor på 5 mil och det har inte blivit nån skillnad..så även fast däcken blivit varma så försvinner inte vibrationerna. De förra däcken som var Toyo Proxies var det likadant med..iofisg var dessa däck rätt så snedslitna och bilen sänkt rätt kraftigt. Tror att det sitter nåt väghållningskit på bilen. Fälgarna kan man se på galleriet Länk

Med vänliga hälsningar
Daniel

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Rosebuddy... BMW kollade framvagnen då jag gjorde inspektion 2 och dom hittade inget fel. Dom ansåg bara att jag skulle köpa nya däck pga att de gamla var så slitna. Jag köpte nya nu för en vecka sen och problemet kvarstår alltså.

Med vänliga hälsningar
Daniel

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ingen som har nån idé ?

Hörde av en kollega att man kunde släppa ut all luft i däcken för att sedan fylla dom igen...låter iofsig rätt konstigt. Frågan är om man har lust att betala nåt mer hos en däckfirma som försöker fixa detta men att dom ändå inte kan åtgärda detta *suck*

Med vänliga hälsningar
Daniel

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kom just på att bilen drar lite åt höger. Kanske det kan vara nån vägledning?? Det gjorde det även med vinterdäcken även fast jag inte hade vibrationer då.

Med vänliga hälsningar
Daniel

Deliq
Låter som om någon av frambromsarna kärvar, har du kollat dom ?

M V H // Deliq
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Framvagnsjustering? När kalibrerade däckverkstan sin maskin senast? Jag hade en opel som tjänstebil ett tag, lade på nya däck på däckverkstan - vibrerade som f-n i ratten - åkte in och balanserade om dom - samma sak.. Sen lämnade jag in den på opel, får tillbaks den helt vibbfri, då hade de balanserat däcken...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Helt otroligt, var på en 3:e däckverkstad idag och då säger dom att dom är felbalanserade och balanserar om dom. Sätter på hjulen o testar igen och nu är vibrationerna borta i ratten men inte i sätet.
Jag blir galen! Hur kul är det att åka från verkstad till verkstad och betala men inte nån kan fixa det!!!

Fortsättning följer..

Med vänliga hälsningar
Daniel

Da
85
Daddan
518i -85
Du är inte ensam. Har samma problem. Vibrationer och skakningar i ratten i 90-100. Helt NYA Goodyear Eagle Ventura! Ska åka tillbaka till däckverkstaden som balanserade och monterade däcken. Skitkass att det blir så här.

MVH David
jag har också fått en släng av denna obalans. Den uppkom för ett par veckor sedan och jag trodde att jag tappat en balansvikt....men det verkar inte så.

FRED
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Se till att navet och anliggningsytan på fälgen är helt rent från rost mm. Ta sen och fråga om däckfirman har möjlighet att balansera hjulen när dom sitter på bilen. Då får man med allt som kan skapa obalans...

who dares wins...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.