|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Svekke: Tror inte det går att generalisera så mycket. Det skiljer nog på alla bmw beroende på årsmodell däckdimension med mera. Vet inte hur saabs hastighetsmätare visar nu för tiden men jag gissar på något liknande som bmw. |
|
Paap Reeder |
Enligt typkrav skall ju hastmätaren visa + vid 100 kmh. Tror att det minst skall vara 5%. Mina försök - på den enda kvarvarande hkp-märkningen på E18 - visar att missvisningen krymper vid högre hastighet. Lever just nu i tron att från 180 så kommer den att visa rätt fart. Givetvis kommer jag att kolla detta en gång till. = 10,1 sek mellan märkena ger 180 pinn. MVH /// Paap R |
| På tal om körglädje så är den i direkt propotion till låg vikt. I synnerhet gäller detta mc men också bil. Men BMW såt för mycket annat an körglädje bla. uppnålig kvalitetskänsla. | |
|
Det enda kravet som finns är väl att mätaren inte får visa lägre hastighet än vad man färdas i, sedan använder sig tillverkarna säkerligen av en viss felsäkring och lägger på lite extra för att kompensera för att vissa kör med andra typer av fälgar/däck etc... Man får ju enligt lag ändra rullomkrätsen med +-5%. |
|
Paap Reeder |
... här måste nog Jesperado gripa in ... om han ser detta. Enligt min tro skall den typreggade produkten visa minst 5% för mycket vid 100 kmh ... sedan kan man ju tillåta andra rullomkretsar o s v i efterhand. Vi får se om jesperado klarlägger det hela. MVH /// Paap R |
|
Nu har ju inte jag en 7a, men 200 på mätaren ger 193 på gps, 242 gav 232 på gps, 10 blås felvisning i den farten tycker jag är mycket bra. Jag tror inte att det skulle bli nån utjämning av felvisningen i högre fart på era bilar heller iom att i 100 på mätaren i min bil så går det 100 på gps, vid 120 börjar det visa något fel, 143 på mätaren ger 140 på gps och sen ökar det med ökad hastighet. Har hitills inte stött på en bil som visar mindre fel ju fortare det går :) Min bil: Länk |
|
|
Siffrorna gäller för min bil, men det förstod ni nog. Min bil: Länk |
|
|
Till Sven! nej det är inte konstigt, - helt rätt, 7 blank, Aero går ngra hundradelar under, det ÄR tillr. till att visa bakljusen, tro mig! Nyare Aero m 250 hk (vi har 240) är vassare, har för mig at dom gar en annan utv. på lådan. Annars är det intressant med en Turbo och en V8 i familjen, så olika karaktär, Saabén "flyger upp" - den går otrolig lätt, 740 har detta kraftiga som man känner i båtten. |
|
|
Jag sålde tyvärr Saaben när 740:n kom på tapeten, skulle behållit den som vinterbil men å andra sidan skulle vi inte haft plats för den, familjen har 3 bilar och en släpkärra och 4 platser att ställa grejerna på. Men det händer att jag saknar den för det var en rolig bil att gasa med. Den gjorde 0-100 på 6,8s och 100-150 på 5,8s. Som ni förstår så var mellanregistret helt grym. |
|
|
S. Freid! håller fullst. med! SAABen var otrolig, om jag vill busa lite en dag, tar jag "tantens" Aero! OCH 6,8 vs 7,0- det ÄR skillnad- billängder etc. Jag är inbiten BMW fan, men man måste kunna se at det är andra märken med fartpotential!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.