|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| 750 är ingen rödljusräser. starta på 170 så lär den dock hänga av saaben med ett gapskratt. Länk | |
|
Tyckte iofs att den såg trött ut efter 170. Tog ca 9 sek mellan 170-200 km/h. Jämför med dessa två original Saab 9-5 Aero: 9-5 Aero 230 hk Länk 9-5 Aero 250 hk Länk |
|
Paap Reeder |
... att en saab skulle gå från 170 till 200 på 9-10 sek är rent trams. Finns i a f inte ute på allmänna vägar ... kanske i nått labb i trollhättan eller i reklamen. I verkligheten finns dom inte. Var 4:e amerikan tror att jesus kommer till jorden år 2007!! Min gamla M30 med aut gör strax över 220 med LU i. Om jag jagat upp en saab i 200 kmh på E18 och fäller ut vä blink ... tror man då att han gasar allt han har eller ... börjar han måla läpparna? Om han nu kommit upp i 200 skulle man då inte fortsätta om krut fanns? ... eller blir dom för vingliga så man måste ta på sig hjälmen innan som vid konbanekörning? Saab är bra bilar men ngn måtta får det väl lov att vara. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... jag har länge tänkt hyra en värstingsaab resp volvo för prov av prestanda samt br.förbrukning. ... men det är klart att man då fått ett sunkex ... som är totaslt nedgången. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder. Det är roligt att läsa dina inlägg, dom är grymt roligt skrivna att jag alltid skrattar till någon gång. Det blir dock lite väl känslostyrt, och lite väl faktasvagt, emellanåt. Visst är det maffigt med en V12 i fronten men det går inte att tro att man är kung på vägen för det. En 9-5 Aero går jämnt med en BMW 330 i e46 mellan 100-200km/h....och då menar jag helt jämnt. Vissa exemplar är till och med något snabbare. En 330i klarar 100-200 på ca 17 sekunder enligt mätaren, i verkligheten är det runt 20-21 sekunder. Tro det eller ej, men en 330i e46 ÄR snabbare än e32 750 från start och ända upp till 200km/h. Det är dock ganska jämt mellan 100-200. Allt enligt tester. Flåklypa |
|
| Lexcom, Helt riktigt iaktaget har e38 750 en svacka i "knuffet" mellan ca 170-210. Ettan, tvåan, trean, har ett jämnt utväxlingsförhållande. fyran som går i runt 170 är däremot en högre utväxling, känns som en "fyra och en halva". vid 210 tar sig motorn igen och drar med fullt mos även när femman går i, mätaren ut. Det är i slutet på mätaren v12:an dominerar. I uppförsbackarna på Autobahn runt Dortmund är det få Saabar som ärligen orkar marscha +200 medan du kan sitta och peta näsan med farhållaren på 245km/h i 750in. | |
| Självklart är en 750 betydligt mer potent om man planerar att ligga i 245 km/h på autoban och sträckköra, men den här tråden handlar om rakt fram racing i intervaller upp till 200 km/h. Där kanske inte en 750ia har sin styrka direkt. | |
| Notera i filmklippet för 750 att han kör på sportläget, dvs att femman aldrig går i. likväl går det i +250 mätarfart. Det finns nog fog för att den gör +270 med borttagen toppfartsspärr. | |
| Lexcom, mitt sista inlägg var ingen kommentar till ditt. Jag håller med om att 750 inte är en sprinter, men för att väga över 2ton är rätt kompetent ändå. | |
| Bara för skoj skull kan jag ju meddela att min 525 gör 170-200 km/h på 10.5-11s :) | |
Paap Reeder |
...givetvis kan jag ha supermycket fel. (Även solen ... o s v och en gång tankade jag 50 liter diesel i min 3,0/E9 ... nått som mina grannar talar om än idag ... och mig kostar det inget att jag kan roa dem) Jag har ju själv mätt min 12:a på 0-200 på ... var det 22 sek? men många på AP bara "gapskrattade" och menade att minst 30 sek tar det. Begriper inte att jag kan ha mätt .... "bort i tok" ... ty jag klockade med armbandstimern ... och följde kmh-nålen från noll till 205 och då stängde jag av ... och läste! ... men när AP talar måste man lyssna. Pågar! .... snart kommer nya tider ... och då kommer det att vara klockrent rätt ... det kan jag garantera. MVH /// Paap R |
Cenny |
22 sek låter väl inte orimligt. Hade jag inte haft så otroligt dåliga bakdäck så hade jag gett mig ut och testat på en gång... |
Paap Reeder |
... och pågar! Jag har absolut inga andra känsloladdningar annat än för fakta och min bedömning av dessa fakta utifrån egna erfarenheter. Jag känner tex exakt samma frustration när MP´s Wetterstrand uttalar sig om saker hon inte har en susning om ... om tex Reinfeldts och Schwarzeneggers kompetens och vilja på miljöområdet. Då kväker man istället ur sig att man skall satsa 19 mrd på miljön o s v. Varför inte dra till med 38 mrd? Det ligger i stil med att jag skulle investera 19 miljoner SEK på att ta bort fartspärren på tolvan och istf 252 kmh komma upp i 265 kmh. Statement: Kan mycket väl tänka mig att köpa en saab ... nu när man går mot de 70! ... he, he. (Vad säger ni om det? ... nu blev ni allt mållösa!) MVH /// Paap R |
|
Högst ovetenskapligt klockade jag min vinkeltolva 0-200 på mätaren till ca 24 sekunder för några år sedan |
|
|
Vore kul att se vad ni får för tider på era V12or. Det enklaste är att filma med mobiltelefon och sedan ta tider från den filmen. Mellan 100-200 borde de stånka på ganska bra, jag gissar på 17 sekunder precis som 330i. Flåklypa |
|
320-325 |
men konstigt att inte en v12 på 5liter 300hk o 450nm skulle orka trycka sej ifrån en saab även då en aero.. visst går dom bra med för sjutton?? att skylla på vikten är lite fel. en saab är inte lätt den heller.., och den har massa handikapp att skylla på om man skall börja med det. kan verkligen hålla med att dom är bra sega att köra ifrån. jag har själv dragit mot några saab. även trimmade och det krävs rejält mos under huven för att glida förbi. jag körde ifs SUPRA MK3 då med uppställt ladd 1.5hekto så den ladda ca 0.65kg. = 270hk 440nm typ. men mot 9 5 aero var det trögt men det gick :) liksaå körde jag mot en modellen mindre 9 3 men shit va den gick.jag låg bakom han på en motorvägs påfart.. och jag låg på 3an o vänta med fullt ladd o jag tryckte full ..men ändå så gick det typ jämnt till vi kom upp o varva ut 4an då började min sega förbi sen när 5an åkte i så sega supran om fortare o fortare.. så där var skillnaden tydlig. saab har ett respekt fullt mellan register .. mvh Johannes V12 |
320-325 |
sen med 750 in så .. drar den iväg som in i h-vete från 90kmh och uppåt. skulle verkligen förvåna mej om en std billig familje kombi med en liten 4cyl turbo maskin skulle trycka sej förbi det där eller hänga med. jag uppfattar 750 in aninigen s starkare än supran. specielt så matar ju 750 med engång rå hårt medans supran får vänta på ladd. och är beroede av mr turbo. V12 |
| Var ute och testade 100-200 och klockade mig själv på 18,4s. Tycker inte det är speciellt imponerande. Tror faktiskt att Aeron är snabbare, men det är nog jämt mot en E38 750. Hade en 9000 2,3T förut som var chippad och den var grym 100-180 sen kroknade den. Aeron har en större turbo som orkar högre i varvtalet. | |
|
Som "Flåklypa" skrev längre upp så ligger aeron på ungefär samma tid som 330 mellan 100-200 km/h dvs ca 17s mätarfart. Men det är ju heller inte orimligt då vikt/effekt förhållandet mellan 9-5 aero och 740/750 är likvärdigt. |
|
|
På BMW brukar ju ärliga 200 km/h motsvara 207 km/h på mätaren. Hur ser motsvarande ut för SAAB? Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.