AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.156

Styrkort för motorstyrningen E38

Sida 1 av 2
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Är det någon av er där ute som byt styrkortet för motorstyrningen. Om...vad hade ni för symtomer innan ni bytte? Själv så kan jag starta E38:an och köra hur länge som helst, men stänger jag av den så vill den inte starta. Som om nått startrelä eller nån kondensor som inte vill laddas upp. Det dröjar mellan 20-60 minuter innan den startar igen. Har fått rådet att byta styrkortet som innehåller en massa kondensatorer som kan bli kassa, men den lilla rackaren går på en halvmånadslön att byta.

Därför frågar jag nu er...mvh Thomas

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Ug-Lee
Det kan väl gå att mäta upp vilken konding som gått, och byta ut den/dom.

//Kenth

Paap Reeder
Nu är jag inte med. Vad avses med motorstyrningskort? Är det det som sitter i instrumentet?

Ett sådant fel måste väl upptäckas av en s.k "fördjupad DIS"?

Är det fråga om instrumentet är det enligt andra trådar bara att "smacka dit" vilket instrument som helst med rätt färg på bakstycket.

MVH /// Paap R
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Det skulle tydligen vara styrboxen för motorn enl BMW den som sitter under alla säkringarna (tror jag).

Man var tydligen tvungen "att beställa kortet/boxen från tyskland, koppla upp bilen mot deras dator och ladda över informationen från bilen in i det nya kortet. Det skulle inte gå att skaffa ett begagnat heller eftersom informationen inte skulle vara rätt och det gick inte att tömma/ladda med ny info" så sa dom.

Hur gärna jag än skulle vilja byta ut kondingarna så har man ju tummen mitt i handen då det gäller elektronik och mixtra med nått, som har info som "bara" finns i min bimmer som kanske försvinner, känns LÄSKIGT i allafall för mig.

//Thomas

Paap Reeder
Finns nog väldigt få här på forumet ... och i landet med för den delen ... som kan gå in och rumstrera i DME-boxarna annat än att byta chip.

Skulle det vara min bil skulle jag inte tro att det skulle vara fel på DME-boxarna.

Vad säger DIS?

MVH /// Paap R
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Jag har sökt runt lite och hittat att det ska finnas ett dme relay, main relay och starter relay. Kan tänka mig att dessa sitter under säkringarna också, men vilken är vilken, Nån som vet??? Även vilka relän som sitter bak i skuffen?

//Thomas

Paap Reeder
... skall du lösa problemet måste du nog fixa fram ett kopplingsschema för bilen.
Köp Bentleys manual för E38 ... ngn som vet om den existerar på adlibris.se?

MVH /// Paap R
Hej Djihn,

Vad mer exakt är det för symptom du har när bilen inte startar, går startmotorn, kan du höra om bränslepumpen går, eller vad händer egentligen när den inte startar??
Vem är det som sagt dig att problemet kan bero på trasiga komponenter i DME:n?
Att kondensatorer av "blöt" typ kan torka på något decennuim och därmed förändra sin kapacitans är förvisso möjligt, men jag känner inte till att Bosch använder sig av komponenter av den typer för motorstyelektronik. Jag tvivlar starkt på den teorin, tycker mer det låter som en trasig tempgivare eller liknande.
Hursomhelst är det oftast inte möjligt att mäta upp sådana komponenter sittande kvar på kretskortet då man i regel inte bara mäter komponentens kapacitans utan även komponenterna i kretsen runtomkring. Och löder man loss den så kan förvisso mäta av den, men komponenter för denna typ av tillverkning levereras i regel utan märkningar så det är oftast svårt att kunna avlsäsa vilket värde den skulle ha haft. Det enda säkra man skulle kunnat upptäcka vore om den var kortsluten.

Om/när du har bilen i detta "ostartbara" läge: testa att lyfta av batteripolen i ca 5 minuter, och gör sedan ett nytt startförsök (med batteriet återanslutet givetvis;)
Startar den då fortfarande inte så tror jag ännu mer på någon orsak utanför DME elektroniken.

Min erfarenhet är tyvärr att denna typen av fel är även märkesmerkstäderna dåliga på, de saknar helt enkelt utbildning/förståelse för hur grejorna funkar. Så besked från verkstad på detta området skall man ta med en nypa salt, bättre att tänka själv eller fråga vis forumkompisar :-)

Mvh. /Kjell
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Symptomen är deta:
Jag kan starta bilen köra 2km stänga av sen är det ungefär som att imobiliserna slagit till..startmotorn startar inte man har ström men den vill inte dra igång. Man väntar x antal minuter..ibörjan var det 20 minuter nu kan det vara 1 timme innan den startar igen och då är det som om inget har hänt. Jag har provat att ta bort polerna men det hjälper inte..verkar som om nått måste "ladda" upp innan startmotorn drar igång. Jag har haft bilen inne i olika omgångar och dom säger att flera av de problem som lagrats i bilen beror på dme:n, men det känns (jag hoppas) om det är nått som inte släpper till. Alla larm inklusive immoben är återställda så det är bara orginallarmet kvar och bilen är så gammal att larmen är av de omoderna slaget.

Det är därför jag tänkte byta ut reläna som har med start, dme osv osv men vart sitter dessa rackare i bilen och vilka är vilka. Jag måste prova de billigare sakerna först innan jag skickar in den till BMW för åtgärd som säkert lär kosta onödigt mycket pengar för felsökning.

//Thomas

Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Ahhhh glömde söga att om jag kör längre sträckor ex över 10 mil så startar den direkt ?? skummt va..så det känns som om det är nått som måste laddas upp, blir av med ström eller nått som måste klicka till för att startmotor ska dra runt.

//Thomas

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur mår batteriet? Mest en tanke för det är standardfel på BMW annars...
En ctekladdare från clas ohlsson säger jag i brist på mer vetskap.
Lycka till!
Mvh
Asken
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Just nu är batteriet förvisso helt dött(frös sönder under vintervilan)....men jag har en "startvagn" som man kan starta större fordon med som är helt ok. Men ändå funkar det inte, jag köpte även ett nytt batteri när det började.

//Thomas

Paap Reeder
... du startar således med "startvagnen" och kör en bit och sedan går den inte igång?

Jag är helt inne på Askens linje. I en annan tråd beskrev Dic hur hans Alpina inte ville.
Starten malde och malde men den tände inte.
Batteriet var nyladdat och visade 12,7 v tror jag det var ... men "lik förbannat" var det enda som behövdes ett nytt batteri.

En av cellerna gav inte fullt under startfasen -> spänningen sjönk ... trots att starten orkade dra runt ... men boxarna sade nej!

E32 + E38 tillhör en särskild religion med sina batterier och elsystemens fungerande manl av "taskig ström".

MVH /// Paap R
netz
>Dhjiin
Ang kopplings schema och annat bra att ha kolla på Länk där finns en hel del.

Mvh
Netz
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Paap jag läste den tråden + en hel del andra trådar ang batteriet så när hela började sakta men säkert (förra året) så införskaffade jag en nytt batteri direkt.

Men problemet är att den mal inte överhuvud taget all elektronik startar fläktar, pumpar...ja allt utom startmotorn.

Jag har skummat roadfly en hel del och där pratar man om olika relän bla "starter relay, dme relay, main relay, fuel relay (i skuffen) och unload relay". En hel del relän som kan strula. Ska kontakta BMW och så får dom leta reda på vart dom sitter.

netz E38.org är en bra sida som jag tyvärr redan har skummat både 1 och 2 ggr men tack för tipset.

//Thomas

Enda raka är att köra en diagnos/kolla felkoder när bilen inte vill starta, då borde du får du svart på vitt om det är något elektroniskt som hindrar start.

Om det behövs bytas dme kan jag ev. "preparera" en begagnad så att den fungerar i din bil.

Storebror Kilander
Va fan, är det inte solenoiden på startmotorn som är halvkass och inte slår till ???

Mät på styrsignalen till den när du försöker starta, eller knacka på den med något medans kompisen har nyckeln i "startmotorläge".

Storebror Kilander
Paap Reeder
Vill bara piggas upp med att det med största sannolikhet handlar om ett enkelt fel.

Jag har uppfattat att starten inte drar runt den. Du kanske har skrivit det men kommer fram + tändspolarna??

Börja med att göra som Kilanders säger.

MVH /// Paap R
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Japp jag ska fixa ett nytt batteri som är helt under veckan...jag återkommer med resultat.

MVH Thomas

//Thomas

Cenny
Hade också gissat på solenoiden. Den beter sig ungefär så.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Solenoiden till startmotorn låter troligt, testa att byta startmotorn.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.