AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
11.996

BILTEMA Tuning Turbo?

Sida 1 av 3
dr
77
draccatryck
BMW 328 E46 -99
Såg att Biltema annonserade ut en Turbo för 6900kr. Om man leker med tanken skulle det gå att turbo konventera en BMW med denna Turbon? Mycket modifiering? Håller det tror ni?

Turbo för tuning
Fabriksny High Performance Turbo motsvarande KKR330. Utsatta delar på turbon tillverkade av högkvalitativt NiCr INCO713C-material. Inga deformationer vid arbetstemperaturer upp till 1000°C. Turbinhus av material med god anti-oxidationsförmåga. Levereras utan packningssats.

Man får väll hoppas att det inte står Biltema på den bara som det gör på alla deras andra saker för min del så hadde detvart välldigt jobigt om nån kom å fråga vad det va för turbo å jag va tvungen att säga att det är en biltema turbo :D

vaför köra bil om det inte är en BMW
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Äh biltema eller inte, det viktiga är att den presterar... Då får googla och se om någon har installerat en sådan...

// MVH Jocke
för min del e det rätt viktigt faktiskt har alldrig kommer alldrig att montera nånting från biltema på mina bilar varken nu eller i framtiden
biltema = noll kvalitet tycker jag iaf

vaför köra bil om det inte är en BMW
som sagt det viktigaste är vad det e för typ av turbo..vem har tillverkat den..har sett skräckexempel på KKK aggregat likaså på Turbonetics agg så kvalite eller inte det kvittar ibland...
Kolla bara att den klarar av dina krav så har du nog en fin fin turbo a la biltema..vet att det finns minst en S**B 9000turbo som kör på strippen med BILTEMA aggregat utan problem.....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
535Linus: Där har du fel. Finns flera saker som håller hög kvalitet på biltema. Bromsskivor och styrleder har så vitt jag vet gott rykte.

Att bara komma och påstå utan att ha något att backa upp med är inget värt, det är min personliga åsikt.
Vantage
Highwaystar:
Om du påstår att bromsskivor och styrleder har bra kvalitet från Biltema så vill jag veta vart du hört detta rykte.
Som du säger att bara komma och påstå utan att ha något att backa upp med ??!!
Beträffande leder så hade SBP tolererat lite glapp i leder fram till att Biltema började sälja leder.
Eftersom Biltemas leder helt plötsligt kunde släppa helt ur sitt säte så tolererar man inte det minsta glapp längre pga detta !!
Vad skivorna beträffar så har jag som CNC-operatör svarvat otaliga skivor åt kompisar mfl.
De flesta justeringarna gjordes på just Biltema skivor som slagit sej trots lite användning.
Justeringar gjordes men oftast så skevade dom till sej efter ett tag iaf.
Detta är fakta Highwaystar och inget annat.
Beträffande denna tråd och aktuellt Turbo aggregat så skulle det vara förödande för Biltema som företag om man lanserade en Turbo som håller samma kvalitet som vissa andra reservdels produkter.
Tror därför att man kan förvänta sej en bättre produkt än ex: Bromsskivor,Styrleder,spindelleder etc.

Vantage
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Känner en som kört med mercedes-skivor från biltema på en 240 långloppsbil (race), och det fungerade utan problem.. man blir överraskad ibland!
kört med biltemas olja i alla mina bilar utan problem.
kört med lambdasonderna på både min e36:a samt min e32:a utan problem även på min 940turbo samt min 945 classic.

kört med biltema tändkablar på min mitsu evo3 samt biltema stift på den oxo utan problem.

kört med bromsskivor på min e36:a utan problem

så snacka inte om du inte har provat...
Visst ALLA produkter håller inte måttet men jävligt mycket...

Har däremot slitet ut 2 uppsättningar belägg under en o samma bandag fån biltema på min ascona B så dom höll inte måttet...

An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Hur fan kan man skillja 2 produkter som kommer från samma material? Det är järn vi pratar om, du kan inte skillja på järn och järn biltemas bromskivor håller de måttet som alla andra bromskivor gör pga. det är samma material.

Mvh Andreas
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Men om jag inte har fel så är det garret turbo biltema säljer och garret är ju en kvalitets produkt vad jag har hört.

Mvh Andreas
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Järn och järn är samma sak sa någon!Det är det absolut INTE kan jag säga,samma med stål!Mängden kol bestämmer hållbarheten,punkt slut!

BMW fûr allè
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dessutom har jag varit med om skivor som troligen inte haft riktigt samma stålsammansättning överallt i skivan. Dessa skivor slits olika mycket så att dom efter ett tag blivit tunnare på ett ställe än ett annat runt skivan. Vid 2-5 hundradelars tjockleksdifferens vibrerar bromspedalen alltifrån något litet till otäckt mycket!

Jag har svarvat om flera 10-tals skivor till främst BMW men aldrig träffat på någon som "skevat". Bara sådana som som haft tjockleksskillnader.

Biltema-skivor har jag dock ingen efterenhet av men väl BMW originalskivor och andra som blivit så efter några hundra till några få tusen mil.

Per L
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Det blir ju bara mer pinsamt för den man kör ifrån om man har biltematurbo :) funkar det så gör det..
E
1.156
E
320 ci cab -04
Biltema och kvalitet skapar upprörda kännslor när man pratar med bilfolk. Några hävdar att kvaliten är lika bra som allt annat medan andra hävdar att det är skräp. De journalister som gjort tester hävdar att biltemas produkter är lika bra som alla andras.

När det gäller turbon så borde kvaliten vara okej eftersom ett turboras får så stora konsekvenser på resten av motorn. Tillexempel metallspåner som går in i insuget och skadar ventiler etc.

Draccatryck
Det är klart det går att använda den turbon för att trimma en BMW. Om den är optimal eller inte beror på vilken BMW motor och vilket effektuttag du vill ha. Tyvärr är det inte bara att hänga på en turbo (oavsett märke) och sen tro att det fungarer.

E
sa
18
samen
bmw 320 -88
varför köpa en biltema turbo för 7000 när man kan köpa nya fina agg från någon annat för 4000 typ k27...iof privat men ändå...ett t04 som pallar 450 pollar är väl likvärdigt...vet iof inte hur mycket biltemas agg klarar men det är billigare att köpa ett annat...sen vet jag inte vad kvaliten är på biltemas agg men finns både dåliga och bra saker från biltema...dom har blivit mycket bättre på senare år

mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"De journalister som gjort tester hävdar att biltemas produkter är lika bra som alla andras."
-Inte de tester jag läst om alltifrån cyklar till spolarvätska och torkarblad.

Järn och järn är precis samma sak men stål och stål kan skilja väldigt mycket och det är knappast rent järn man har i skivorna.

Annars finns det en del bra saker på Biltema och andra sämre. Ett turbohaveri kan få stora konsekvenser och skulle få mig att tveka till att använda Biltema grejor om motorn i övrigt är påkostad i form av arbetet och pengar.

vad säger att biltemas turboagg skapar dyrare haveri än nadra turbosar då??

OM man turbokonverterar får man ju alltid ta med i beräkningen ATT det KOMMER rasa inom en viss tid Biltema eller inte....

sedan om du får ett NYTT t04agg som klara 450pollar så köp det...:-)
sa
18
samen
bmw 320 -88
finns en på blocket...är inte så haj bå benämning av turbo agg men...
Länk

mvh
om en bromskiva slagit sig 1 gång, ska den inte kunna slå sig igen... så är det bara..

/mvh jocke
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"vad säger att biltemas turboagg skapar dyrare haveri än andra turbosar då??"

Ingenting och det menade jag inte heller. Ville bara påpeka att ett turbohaveri kan få rätt dyra konsekvenser. Därför är kanske inte ett turboaggregat är rätt pryl att chansa på om man har en i övrigt påkostad motor.

Jag menar att Biltema ibland har bra grejer och ibland mindre bra. Hur det är med just turboaggregaten känner jag inte till.

"OM man turbokonverterar får man ju alltid ta med i beräkningen ATT det KOMMER rasa inom en viss tid Biltema eller inte...."

Det är ingen slump att det rasar, satsar man på kvalitetesgrejor och bygger på ett seriöst sätt samt hanterar maskinen på rätt sätt så kommer risken för haveri minska betydligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.