AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.756

Hur mycket drar en 528iA?

Sida 2 av 3
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Insider TV3 granskade detta och intervjuade en firma som skruvade mätare och 80% av kunderna kom med svensksålda bilar. Där finns ju pengarna att tjäna folk tror att dom är oskruvade och betalar gärna mer medans en importbil är redan "dömd" skruvad som oskruvad
Festlund: Till saken hör väl att det är MYCKET enklare att avslöja svenskt fusk om det nu har gjorts en större backning än vad bilen har haft vid senaste besiktning... Men visst... Man kan ju ringa tidigare ägare i Tyskland osv men det är ju en rätt omständig procedur...

Sedan förutsätter jag nästan att en aukt bmw-handlare inte handlar med skruvade bilar och kollar på upp allt som dom får in... Men om detta fungerar i praktiken vet jag ej.

Enligt listan så skall

525 IT e34 göra 0-100 km/h på 9.2 sek och denna hade ju 192 hk.
523 IT e39 göra 0-100 km/h på 8.9 sek och den har 170 hk.

Kikar vi sedan på 525 IT E39 så gör denna 0-100 km/h på 8.5 sek.

Jag tror mer att man ska kika på cylindervolym och vridet och inte stirra sig blind på om det är 170hk el 192hk.. Iaf om det är lika stor cylindervolym på dessa bilar vi jämför.

Jag ligger föresten på 9.5 med min 523 men jag snålkör egentligen aldrig och åker mycket stad... Har dock kört 100mil på 71 liter så att det är en ruskigt snål bil om man åker landsväg/motorväg i jämn fart.

Måste nog även säga det att om man har tänkt sig att köra rödljus-race så är nog inte e39 523 eller 528 att rekommendera som bil... Du kommer att få pisk av de flesta japsare och turboladdade volvosar..

Jag valde e39 pga komfort, säkerhet och att det är skön bil att köra... Inte för att köra sönder den i rödljus-race där jag ändå inte har nån chans.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En svensk bil som skruvas tillbaka ett par tusen mil årligen, inför varje besiktningen är istort sett omöjlig att avslöja om man sköter dokumentationen samtidigt.Det vet bara brukaren och mätarskruvaren om.

///MVH Hasso
Länk
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hmm, verkar inte skilja just nåt i bränsleförbrukning mellan manuell och automat när man läser dessa inlägg. Jag som kör mest landsväg hade ett snitt på 0.81 i vinter med dubbade 225/16". Nu när man har nya däck på 18 tummarna så ligger jag på 0.87. Av förklarliga skäl så drar den mer med s-däcken p ga högre rullmotstånd men till största del av att man sällan ligger under 130 km/h. När jag kollade förra sommaren så kom jag ner till runt 0.66-0.68 på landsväg med 18". Då körde jag dock inte över 100 km/h förutom nedförsbackarna :) Enligt instruktionsboken så drar 528 mindre bensin än dito 523.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
beamer
vad har du dimmension på sommar svålarna.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Kör med 235/40/18 plus att jag har ett insats sportfilter från K/N :)
Kan man optimera bränsleförbrukning för svenska förhållanden med hjälp av chipp då?

Har hört något om det. Är dock inte ute efter en massa extra hästkrafer, några rödljus-race är jag inte intresserad av :)
Utan en bil som jag kan åka skönt i då jag pendlar.
Karlsson88 Då har du hittat helrätt... E39 är en jätteskön bil att åka långt i, har själv åkt non-stop till Italien i min

Vet nu inte var det står i instruktionsboken att 528 drar mindre bensin än 523 Beamer men skillnaden är ytterst marginell till 523s fördel.

Att insider hade en mätarskruvare som hävdade att de skruvar 80% Svensksålda bilar är ju inte det samma som att det förekommer fler mätarskruvade Svensksålda bilar på marknaden.

Om jag köper en importerad bil som egentligen har gått 30.000mil men som är skruvad till 18.000 mil...så stämmer inte serviceboken och man missar kanske viktiga servicar om man har otur.
Köper jag en Svensksåld bil utav en kreativ man som har skruvat mätaren varje år så kan man ju åtminstone vara säker på att bilen har servats under tiden för att han själv skall slippa ras...(konstig teori..??)
och man vet med säkerhet antal ägare m.m

Hatar inte importerat menar bara att det är lättare att bli lurad på en importbil.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Phaser: Enligt instruktionsboken så drar 528 mindre än 523 vilket jag aldrig trodde.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
beamer.
har du m paket på din 528 it eller standard fjädring.vad tycker du om komforten.jag har standard å tänkte köpa mig 18" fälgar tappar man mycket i komforten..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Beamer: En 528 automat varvar ca 500rpm mindre på landsväg, därav den marginella skillnaden mot manuell i bränsleförbrukningen. (3000rpm=170km/H)

///MVH Hasso
Länk
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Mika: Min bil är sänkt med H&R fjädrar och bilsteindämpare fram plus att den är sänkt bak via BMW (nivåreglering). Om jag gör en direkt jämförelse med vinterballong däcken så är det naturligtvis skillnad på komforten. Bilen blir en aning stötigare men skillnaden är inte sådär jättestor tycker jag ändå. Det kompenseras av att man får bättre väghållning, snyggare bil men som ändå har hyfsat bra komfort. Det är mest vägskarvar och sånt som känns lite mer, i vanliga gupp så fungerar det bra.

hasso: Det förklarar bränsleförbrukningen :) Jag testatade lite på skoj igår på väg hem fån jobbet att hålla lite olika farter på vägen hem. Körde nån mil i runt 110-120 km/h och en del i 90-100 km/h. Snittförbrukningen enligt färddatorn hamnade då på 0.72 l/mil i blött väglag.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
tack så mycket beamer.

man är lite orolig att man kastar pengarna i sjönn..det låter lugnande att skillnaden inte är så stor. då borde skillnaden vara ytterligare lite mindre med tanke på orginalfjädrar..
hade.
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ja, kör du utan sänksats så behåller du nog din komfort rätt bra :=)
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jo jag kör utan sänksats.. mästadels för att jag drar lite vagn i mellanåt

hoppas bara gummi gubben hör av sig snart är lite sugen på ny montaget. (:?)

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du har nog en annan bok än mej Beamer ( min är ifrån -00 )
Bilarna skiljer sej mer ifrån varandra efter -99 då dubbelvanos kom.
Provade flera 528 utan och de upplevdes inte nämnvärt snabbare än en 523 med dubbelvanos.
Har fått mycket skit för det påståendet eftersom att prestandatiderna på papret inte har ändrats. ( Men de KÄNDES inte snabbare )
Dock har jag bekanta som kör sina 528:or (enligt egna utsagor) billigare än vad jag har lyckats med min 523. ( trots att de har automat )
I verkligheten sida vid sida har jag inte en suck iheller trots att tiderna inte skiljer så mycket på papret. ( Automat mot manuell )
Sen påverkar mycket annat också,.. vikt och däck t.e.x
ooups!
Fel av mej...tydligen skall manuella 523 rasta en 528 med Automat hyfsat rejält. ( 0.4 sek lär märkas )
Dont think so.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.