AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.755

Hur mycket drar en 528iA?

Sida 1 av 3
Som rubriken lyder, hur mycket drar egentligen 528an med automatlådan?

Blandad körning?
Landsväg?
Stadskörning?

//Rickard.
Glömde säga att jag tänkte på E39an.
Izabelle
den manuella som jag hade ville aldrig ha över litern.. låg runt 0.92 blandad.. en automatare drar nog 1.5dl mer kanske
320-325
hm råka se att jag var inloggad som min flickvän.. hehehe..
4
Fältmark
523iA Touring -00
2002 -73
Svårt att inte bry sig även om jag inte har en 528a.
Jag har en 523 iA 00 touring, går som ett spjut ;)

Nåja under vinterförhållanden kör jag sträckan Boden - Piteå (mestadels landsväg 10mil) på 0.86 vill man ha lite roligare på 0.95. Stadskörning vinter tid då drar den ca 1.2 - 1,4.
Blandad vinter körning ganska precis på litern.

Nu med sommar däcken så kan jag köra Boden- Piteå på ca 0.76 men hur kul är det. det brukar hamna på 0,9 i alla fall. Man vill ju göra ordentliga omkörningar.

Det är även skillnad på förbrukningen om du använder steptroniken, växlar du själv så plockar du någon tiondels deciliter till.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag snittar 1,13L/Milen enligt färddatorn (som stämmer ganska exakt)!
Då kör jag väldigt mycket stadskörningar,kanske 60-70%.
Långkörningar drar den kanske 0,8-0,9 ungefär.Inne i stan ligger jag väl runt 1,3-1,5.

BMW fûr allè
sw
460
swe-boy
420D -15
samma som Bimmerbåjj
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
0.72-0.82 landsväg ( upp till 120), 0.95-1.05 blandad är väl vad jag hamnade på efter 4 års ägande. Fast det beror mer på föraren än bilen hur mycket en bil drar. 528an är otroligt snål med tanke på den prestanda den har.

///MVH Hasso
Länk
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Jag har lyckas kört långkörning på 0,67 :) fin körning inga hastiga gaspådrag

/ David
Tackar för svaren.

Jag har ju provkört några stycken och jag är helt såld. Det är en sådan jag vill ha. Men då får man höra alla negativa åsikter om att den skulle dra minst en liter på landsväg och att den är väldigt dyr i drift (bensin, servicar, osv)

Skulle ni rekomendera mig att köpa en 528a eller ska jag satsa på någon mindre motor?
Jag kör ju rätt mycket landsväg. Växjö-Oskarshamn 2-3 gånger i veckan (13 mil).

//Rickard
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Att E39 528iA skulle vara speciellt dyr i drift kan jag dementera,det ända som kan lägga sordin på ekonomin skulle såfall vara försäkringen.Men att den skulle vara en avgörande punkt för om man har råd med den eller en V70/SAAB 9-5 är knappast troligt.Ser man bort från försäkringen tippar jag på att den är lika billig att äga som en V70 2,4 170hk slagit ut på ett år.

BMW fûr allè
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Hasso...Du ska inte vara så rädd för att gasa ;-)
aldrig lyckats komma under 1,1 med 528:an (strptronic) blandad körning
men dock 0,8 lansväg.
exakt samma förbrukning som 530i:n (manuell)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Helförsäkring 5600:-/år = inte så farligt. Men före förhandlingar låg offerterna på 9500 - 10000:- hos ALLA bolag!

Min drar ca 0,85 på motorväg (120-130 km/h), ca 0,7 om jag ligger strax över 90 (då lock-up:en går i). Då är det verklig förbrukning, inte färddator (håller på att långtidskalibrera).
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hörrö ! karlsson 88
köp dej en 528 ia e39. den e så j-vla skön å köra.skunka ner i skinn stolen bakom ratten å bara le.nu vet jag vem som kom på smajlmärket. peta i driven på steptronicen.å bara glid iväg...

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ps. jag har nog snitt förbrukning på 0,9 ca landsväg 0,68 ca kör lite ren stadstrafik.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Nu finns det ju annat också att tänka på än bränsleförbrukning och försäkringspremier.
En Bmw tåler mycket stryk men troligtvis har de motorstarkare gått hårdare och ju dyrare bil ju mer mygel med mätarställning o.s.v
Välj den bil som känns rätt oavsett hästkrafter...(plånboken har också något att säga )
En bil som är Svensksåld eller som har rullat länge i landet har mer att "berätta" än en nyimporterad.
Är det din första E39 räcker förmodligen 523 länge då den är allt annat än slö
med sina ca 190hk ( enligt TV )
Bränsleförbrukningen skiljer sig inte nämnvärt mellan 523 och 528.
Står valet till mej mellan annars identiska bilar i skick och utr. blir det 528.

Roligt också att många starka bilar har bränsleförbrukning som en Golf!!..Not
Man kan ju undra i så fall varför Bmw bygger Dieselbilar
...de verkar inte behövas!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är väll 170 hk i 523an

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
är man rädd för att bli uppkörd är det bra att importera sjävl,då vet du vad du får,istället för att köpa en skruvad svensksåld som folk verkar tro att det är det säkraste köp man kan göra. Enligt statistik är det de mest mätarfifflade bilarna...Förutsatt att du köper av en aukt BMWsälajre i Tyskland
Ovan relateras till lite äldre tester där TV menade att 523 hade bortåt 190Hk och 528 lite över 200 osv. Inget som är vetenskapligt belagt men inte omöjligt, det fanns (finns?) nåt skattesystem i Tyskland med 170-190Hk som "gräns", därför underspecade man ibland bilarna från tillverkarens sida.
Förbrukningen som anges ovan kan jag verifiera efter mer än 5 års koll, inga problem att komma ner runt 0.7l/mil, även med lite gasande och blandad körning.
Dieselbilar byggs bl.a därför att det är fördelaktigt att äga dessa i länder som inte skattat sönder hela systemet.
Otroligt att många fortfarande tror att mätare bara skruvas i Tyskland och på direktimporterade bilar.

FP
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Håller med dig Folke...mina 4 senaste BMW köp har varit importbilar varav dom 2 sista har jag hämtat själv från aukt firma i Tyskland och det har varit mina bästa bilar nånsin men ändå knorras det när man sedan ska sälja fast man haft dom i egen ägo i ca 2 år???
Då man tänker på att 525 E34 ( 24 Valve ) har 192 Hk så vet jag inte riktigt vad Bmw har gjort med E39 för att minska effekten?
Sannolikt har en 523 ungefär lika många hästar som tidigare fast med betydligt bättre vrid.
En 525 E34 hinner oftast inte med en 523:a

Några har motortestat sina 328/528 och kommit fram till att de ligger betydligt över 200 HK.

Otroligt för mej Festlund att det överhuvudtaget finns någon som påstår att Svensksålda bilar är MER mätarfifflade än Importerade.
Sen kan man ha otur med alla bilar och hamna i en "intervall" då det behövs bytas ut slitage delar men det är knappast samma sak som att bli lurad.
Oftast är det inte Tyskarna som fuskar utan importören så hämtar man den själv minimerar man förståss risken rejält.

Jag vet varför det tillverkas Dieselbilar Folke,men att en bensindriven sexa kommer i närheten utav vad Dieseln gör är ett skämt.
En 528 KAN dra mindre bensin rätt körd än en 523:a men aldrig 3 dl/milen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.