|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har införskaffat ett Ferrita system till min 528 -85 och funderar även på en trimkam från Dr schrick eller liknande. Hur mycket effekt tror ni dessa kan ge tillsammans? Beror självklart på vilken kamaxel man väljer, men vilken rekommenderar ni? Vad kan jag göra mer för att massera fram lite mer effekt? Obs! vägrar ha i massa trimchips och andra snabbvarianter. Är det någon som har erfarenheter på området så bara skriv! | |
| extraktorör och en mappning plus det du nämnde ger nog en hel del... | |
|
Tja,finns säkert en hel del diskuterat i bl.a. "Trimningsforumet"..Kollat där? Vet att Motor Nord hade en sats med specialkamaxel+ventilfjädrar+sportavgassystem som sades kunna öka effekten med 17hk på en 528i E28. Vet dock inte vilken sorts kamaxel de hade i det exemplet,men troligen en "hyffsat mild" sak som både hade bra avgasvärden tillika tomgångsegenskaper..bl.a. Mvh Janne. |
|
|
All motor-trimning handlar i grunden om att få in mer luft i motorn för att kunna förbränna mer bränsle för ökad effekt. Det handlar om frigörelse av mer energi per förbränningsögonblick. Tändstiften har därför också en avgörande roll eftersom den ska antända luft/bränsle blandningen, och en starkare & större spridning på gnistan gör att mer av bränslet hinner förbrännas för mer effekt. Kall luft är syrerikare & har högre densitet och bidrar till bättre förbränning. Ett bränsle som förångas lätt (race bränsle)& en insprutning som finfördelar bränslemolekylerna effeltivt (högt tryck) för lättare bränsleförångning, då förbränns också mera av det insprutade bränslet. Tändningstider, insrutningstider komprission mm(mappning) har betydelse. Trimkammen håller öppet insugsventilen lite längre tid för att hinna få in mera luft & släppa ut en större volym avgaser. Så ett effektivt tändsystem, insprutning, insug, avgas är nyckeln till det hela. Dalhems katalog Länk skulle jag varmt kunna rekommendera. Där hittar du en massa bra delar & får ide'er om hur du ska göra. Bra även att ringa och rådfråga dom vid behov och dra nytta av deras mångåriga expertis. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Tack för svaren! Har sökt inlägg men inte fått svar på mina funderingar. Janne, kan man ha en ännu vassare kam utan att behöva modifiera annat? Hade också tänkt att lägga till sportluftfilter. Har sökt på motornord, men de har inga kamaxlar uppp, men ska ringa dem imorgon. Hade tänkt att få ut ca 30-40 hästar extra, låter det omöjligt utan att modda för mkt och utan att den går illa vid lägre varv? |
|
|
Tack för den informationen, mycket intressant läsning. Ska nog lägga upp en plan för effekten, men än sålänge lutar det åt dessa åtgärder, vad bör tilläggas? Hur mycket kan det tänkas ge? Ferrita system Sportluftfilter Tändstift Mappning Trimkam + ventilfjädrar |
|
|
Nog kan du ha en vass kam,men se då till att du inte har ett lyft på denna kam som överstiger 2,3mm i ö.d.(enligt expertis) på just dessa "tvåventilade" motorer med mek.vent.just.+se då absolut till att du köper kraftigare ventilfjädrar som då förhindrar att du "bottnar" fjädrarna.. ENEM t.ex. kan säkert rekommendera vilken sorts axel+fjädrar du skall ha...Schrickaxlarna är iofs ett bra val. Dryga 30hk extra på en 528i låter iofs inte som en omöjlighet, men jag antar att du då får försaka lågvarvsegenskaper o tomgång då..vet inte,men TROR det. Vad effekten kan tänkas bli med dina tilltänkta moddar blir tyvärr en övermäktig uppgift för mig att svara på utan det är väl att uppsöka en rullande landsväg för optimal injustering och effekt. Alpina hade ju en modell B6 2,8(528 motor) som gav 210hk vill jag minnas,deras mod. var väl omprog styrenhet,annan kam(naturligtvis),sportsystem(deras eget)..Den gick fint med då +26hk mot original :) Mvh Janne. |
|
|
du lär inte få försaka tomgången, även om den kommer gå rätt lurvigt.. spec inte om du ska mappa den, då kommer dom defenitivt justera in den så bra det går, och då kompenserar du endel för org mappens brister och borde få en ganska normal tomgång även med en vass kam. när jag renoverade min topp på min 535a så passade jag på att polera upp insug och avgas på toppen och matchporta grenrör och insug, plana 0.7mm, montera schrick 284 kam, chip från motornord, rensa katt och sista biten avgas, detta gav motorn en HELT ny karaktär, hade iofs en sliten org kam så riktigt hur mkt det gav vet jag inte, men den gick riktigt bra, och inte blev tomgången spec dålig heller, gick lite ojämnt på tomgång, men inget man störde sig på jätte mkt. /mvh jocke |
|
|
Ok, men det låter bra, logiskt sett borde man ju kunna mappa den till bra tomgång precis som du säger. Men modifikationerna kommer framförallt att märkas vid högre varvtal och ett mustigare ljud? Kommer 0-100 siffran påverkas, isåfall mycket eller lite? |
|
| NÅgra andra tips på vad som jag kan byta för att få ut lite mer effekt? Har kommit fram till att ha 230 hk som måi i allafall. Sliter det på andra delar på bilen mer än vanligt om man skulle komma upp till sådana hk antal? | |
|
230hk ur en M30B28 är inget man får med enbart en trimkam och annat avgassystem. Jämför tex med Alpinas E30 B6 2.8 som har 210hk samt 270nm. Den har även en modifierad topp, samt högkompskolvar. Dessutom har jag för mig att den även har extraktorgrenrör samt Motoronic, men jag ska låta det vara osagt innan jag kollat upp det eller någon annan bekräftat det. Det enklaste för din del borde vara att byta till en komplett M30B34. I tyskspecat utförande ska den lämna 218hk. Dessutom har du ett bättre utgångsläge om du även vill byta kam eller göra någon annan modifiering. |
|
| Stavar visst som kratta ikväll. Menar naturligtvis Motronic istället för Motoronic... | |
|
Hej..lite info ang Alpina E30 B6 2.8.. micke80 - dina uppgifter stämmer rätt bra, men på 2.8:orna sitter det L-jetronic sprut och ATF-tändning och 2.8:an har gjutna standard-grenrör.. |
|
|
Ok, lite väl optimistisk kanske, men gör nog de modifieringarna som jag skrivit ovan och får se vad det ger. Att byta motor till m30b34 känns både dyrt och onödigt, vill ju behålla den så original som möjligt. Den väger ju dessutom 90 kilo mer ungefär, o då känns det inte lönt. Gör istället ovannnämnda moddar och satsar hellre på en sport getrag låda för att få bättre utväxling, acc är viktigare för mig än antal hk. Om man har tur kanske man kommer upp i 210-215 som för alpinan. Men du hade tänkt att stoppa ner en m30b34 eller hur var det micke? |
|
| Tackar för infon, Petri. Var lite tveksam angående tändningen och eftersom fördelarlocket sitter i framkant på toppen trodde jag nästan att det var motronic. | |
|
Japp, blir nog en M30B34 för min del. Både billigare och enklare än att byta kam. Har aldrig kört någon vässad M30B28, men den har förmodligen helt annan karaktär än M30B34 även om hästkraftsantalet är ungefär detsamma. Och några 90 kilo skiljer det inte i vikt. Vad har du fått den siffran ifrån? |
|
| Det kan bara skilja något kilo plus eller minus på dom motorerna.Skulle defenetift satsat på en 3.5 spis och köpt ett extraktorrör samt mappa den med tex unischip på rullande landsväg så har du effekten som du är ute efter plus att du får ca 70Nm mer i vrid jämfört med 2.8l spisen. | |
|
Skrev lite fel ser jag nu, enligt BMW,s pressinfo från 84 är tomvikten för 528an 1300kilo, och jag jämförde det med tomvikten som står i den automobil där m535an testas mot Mb 300E, och där ska tomvikten tydligen vara 1390kg. Men ioch med alla spoilers o liknande så blir viktökningen med B34an inte lika drastisk. Hur lär karaktären skilja sig menar du micke? Vill ju helst behålla 2,8an, är som sagt mer ute efter mustigare ljud och bättre acc än hk antal samt att jag vill hålla den original. |
|
|
Det jag menar är att en M30B28 inte har speciellt bra bottenvrid jämfört med M30B34. Däremot upplever i alla fall jag M30B28 som mer varvvillig. Och skillnaderna lär bli ännu större med en trimkam i en M30B28, dvs ännu sämre bottevrid men ökad varvillighet. En M30B34 har betydligt bättre bottenvrid, skiljer 70nm på maxvridet i orginalutförande. Däremot känns den inte lika varvvillig. Inte i orginalutförande i alla fall. Dessutom kan du chippa en M30B34. |
|
| Kommer jag inte märka någon större skillnad 0-100 med trimkam alltså? Vid omkörningar, 70 och uppåt, hur kommer skillnaden att vara då jämfört med original? | |
|
Tja,antagligen så märker du skillnad vid accelleration,men då måste du ju kunna hantera växellådan på rätt sätt också :),men enbart kamaxel så vet jag ju inte om det blir så där "jättebra" acc eller "körglädjebefrämjande",men med modifieringarna du tänker göra utöver kammen så visst borde det kännas en smula.. Inget effektmonster på blygsamma varvtal denna 2,8:a,gäller att "ha lite varv" på maskinen för att man ska börja "dra på smilbanden" lite extra,såväl original som detta du tänker göra.. Och visst,modifieringarna på Alpinas grejor sträcker sig ju längre än vad jag hastade ihop... Toppen är "portad"+smidda kolvar som Micke skriver+ säkert ihopsatt betydligt mera noggrannt med bättre mtrl osv på "mångt o mycket" än vad maskinen original är från fabrik s.a.s... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.