AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.137

chevrolet caprice Vs 750

Sida 1 av 2
Båda två är stora och väldigt fina bilar men bmwé är mycket sportigare än en caprise av samma årsmodell typ 95. Men capricen är väll bara en "snik" modell jämfört med 750. För båda drar typ lika mycket soppa och har lika stora motorer (förutom att bmw har 100häst mera men i alla fall) en bra konkurent iallafall kanske?. fast det är ju klart att det är en smaksak skulle man gå in på nån cheva site så säger dom att bmw e s**t och här säger man chevan e s**t. Men finns det nån som har kört båda två?? Stjälv tippar jag att bmwén är såå mycket piggare än chevan.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är som att jämföra en sop-pråm med en Riva!
steaman´s jämförelse var, enligt mig, ganska fördomsfull och orättvis och rätt typisk för såna som aldrig har kört muskeljänkare själva (har man gjort det blir man ofta fast).

Klassiska jänkebilar och BMW är två olika typer av bilar och bör egentligen inte jämföras. Själv gillar jag båda typerna. Sålde i vintras min Caprice Wagon-92 som jag ägde i över 5 år. Det var en av de bästa bilar jag haft. Helt underbar. Snygg, elegant, pigg, rymlig, praktisk, strycktålig, lättservad, tyst, komfortabel, välutrustad och billigare att äga och köra än de flesta tror. Samtidigt har den den där osofistikerade lastbilsbrutaliteten över sig som riktiga V8-jänkare ska ha. Visst, det är lite "muskler-utan-hjärna" över dem men det är ju just det som gör dem så tilltalande. Känns "manligt" på något sätt. Självklart går ju byggkvalitet och väghållning inte att jämföra med en stor BMW men gillar man jänkebilar så har man överseende med det. De inbjuder inte till fortkörning och därför är det inte något problem att hålla hastighetsgränserna. Man glider fram. Det är som balsam för en stressad själ. Samtidigt är det kul att kunna piska en och annan snorunge med keps i sin "tjej-GTI" vid rödljusen. Kul är det också att människor då och då på parkeringsplatser kommer fram och vill prata om bilen.

Nu har jag en 740iA -98. En riktig "lyxsportlimousin". En helt fantastisk bil på alla sätt. Nästan... Välutrustad, snygg, komfortabel och med härlig kvalitetskänsla. Och sportbilsprestanda på köpet! Till min har jag även motorvärmare, dragkrok och takräcke vilket gör den riktigt praktisk. Men den är ju inte så kul att serva (eller försäkra) och sen var det ju det här med ljudet... Nog saknar jag Chevans muller. På låga varv låter BMW:n mer som en elbil...

Härliga bilar båda två. Hm... Men det går liksom inte riktigt att jämföra.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Metaforen var provocerande och kanske för svår. Sop-pråmar har också en funktion, dock en annan än en Riva!

Jag har kört ett stort antal olika jänkare under 20 års tjänsteresor i USA!
De har inte satt något avtryck i min bilsmak.
Var gäller designen på Caprice så får det tala för sig själv, kommentar överflödiga!
Hammurajens beskrivning är klockren, men Chevrolet är väl inget premium märke inte ens i staterna?

Det skiljer eoner i kvalitetskänsla på europeiska bilar (ford borträknad) i jämförelse med utomeuropeiska. Japanerna försökte genom att pula i så mycket elektronik dom bara orkade på 80-talet men dom lyckades bygga otroligt hållbara & snåla motorer... Den ursprungliga gjutjärns-åttan har varit ett vinnande koncept för jänkebilar, otrolig långlivad och lätt-trimmad men inte utvecklats speciellt mycket, idag är det väl snarlika motorer dock i aluminium men forfarande ineffektiv ur förbränningssynpunkt?

Chevrolet Caprice vs. Citroën XM kanske.

Ska jag välja en jänkare blir det en gammal...Länk

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Visst har en soppråm en funktion. Men ingen körglädje. Och snygg är den väl knappast. Så jämförelsen är fortfarande orättvis.

Smaken är som baken. Alla kan ju inte gilla jänkare. Av egen erfarenhet kan jag i alla fall meddela att har man en fin Caprice så får man betydligt fler spontana, positiva kommentarer av människor än om man har en lika fin BMW (om båda är i originalutförande).

Sen får man nog göra skillnad på kvalitet och kvalitetskänsla. BMW, Mercedes och några andra bilar har en fantastisk sammansättningskvalitet, byggkvalitet och därmed kvalitetskänsla. Sånt saknas nästan helt hos en jänkare. Kvalitet däremot kan ju vara något annat. Rost och Mercedes kanske inte är helt obekant. Automatlådor och AC-anläggningar som ger upp är ju t.ex. inte helt okänt för BMW-ägare. Sånt förkommer knappast hos en jänkare av den klassiska typen (ram, stötstångs-V8, bakhjulsdrift, stel bakaxel). OK, rost kan väl förekomma (dock inte som på en del mercedes) men är av en annan typ än den europeiska (annan slags plåt tror jag). En gammal Volvo 240 har väl inte direkt någon kvalitetskänsla men är mer seglivad än många andra bilar. Enkel konstruktion och därmed enkel service kan ju också vara en slags kvalitet.

En 90-tals Caprice har fördelen av att både ha känslan av en klassisk fullsizejänkare samtidigt som den med elektronisk insprutning och tändning och ABS-bromsar är mer pålitlig och anpassad för modern trafik.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Jag tillhör dem som tycker att 90-talscaprice är en mycket snygg jänkare. När de kom tyckte jag till och med att dess design var futuristisk och den mest spännande över huvudtaget. Dessutom en otrolig laståsna i kombiutförande. Jag förvånas över att den inte drar mer än en 750. Hade jag vetat det så vete fan..... :) Fast numera är jag en frälst BMW-tok med i jämförelse begränsat lastutrymme dessutom hade hade jag inte fått in den i garaget med mindre än att jag river ett skjul som tar plats.

Mvh
Mikael
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Om soppan inte var på väg att sina och klimatförändringarna inte fullt så påtagliga skulle jag inte tveka en sekund. Caprice, Impala SS, fullsizepickisar, Olds cutlas hgv etc. är ruskigt härliga bilar.
Mina sista två bmw är i själva verket substitut för denna. Länk
Med 454 oldsmotorn så snittade den ca 3,5 liter/mil vilket naturligtvis inte är hållbart så då blev det BMW. Orsaken till att jag valde BMW hade dock inget att göra med kvalitetskänlan. Fantastiskt design plus att det stör grannarna nåt förskräckligt räckte för att övertyga mig.

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
GooCart:
Ganska OT men ändå.

Läste häromdan i Tuulilasi (finsk motor tidning) att inom EU så står all slags trafik (inkl båtar, flyg osv om jag förstod rätt) för en femtedel av totala C02 utsläppen och av denna femtedel så består personbilar av 13%. Alstså totalt 13% av 20%, dvs 2,6% av alla utsläpp.
Tänk sen att BMWn och troligen också Capricen är utrustade med katalysatorer som inte Briggs&Strattonen på gräsklipparn är.
Läste även nånstans att en timmes gräsklippning motsvarar 800.000km med en ny Corolla i CO2 utsläpp. Sen vet bara Gud hur mycket diverse 2takts motorsågar, trimmers, cross motorcyklar, mopeder osv skitar ner miljön. Samt alla 4takts motorcyklar, kraft aggregat, gräsklippare, mopeder igen som inte lyder under några avgas lagar. Traktorer och andra diesel jordbruks maskiner utan partikel filter..
En eller 1000 Caprice hit eller dit gör ingen som helst skillnad.

3,5 liter/mil är inte hållbart för plånboken, för miljön spelar det ingen roll. Att köra med en 635CSI och tänka på miljön så strider lite mot sig själv...

Och för att vara lite mer på topic.
Det är länge sen amerikanarna slutade tillverka bilar. De senaste 40-50 åren har det blivit ihopkastade funderingar byggda på gamla ideer. Vem annan kör med en kamaxel i nån V motor? Vem överhuvudtaget kör med 1 kamaxel i dagens läge? För att inte prata om hjulupphängningen.. Vem kör med stel bakaxel?? Hade det på min gamla Ford Taunus -77, jänkarna kör stelt på sin nya sportbil Shelby GT 500 bland många andra.. Helst klart så ligger amerikanska bilar flera decennier efter europeiska och japanska bilar tekniskt sett.
Så. Om man ska köra jänk, varför då inte köra jänk med stil? Nån -60tals muskel eller -50tals flotte..

goocart. oldsmobile har väll 455 och cheva 454???

Mick 750 Vet du vad en 50-60tals bil kostar?? 10000-???????€
Klart att man köpa ett vrak som man resturerar i 10 år och när den e klar så säljer man den :).
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hade varit mer rättvist att jämföra 750:n med tex en 90 tals Impala SS med LS1!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Paap Reeder
... bara som kuriosa så passerade jag en Caprice idag på motorvägen norr Södertälje.

I övrigt vet jag inte så mycket om dessa jänkare. Tog dock mitt kk genom att köra familjens Cheva 1955 Bel-Air ToR Rom-Nyköping.
Jag hade 6 växlat ... d v s jag kunde koppla OD på varje växel på den 3-petade lådan.

Vill minnas att 1 + OD så gjorde den 130 innan vikterna i fördelaren började fladdra ...

Många Alfor och Fiatar fick ge sig på Strada del Sole när man väl fått i 3 + OD och Roms pinjer stod som staket bredvid motorvägen.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... 130 var väl maxfart på tex dåtidens Hissingetraktorer ... he, he.

MVH /// Paap R
ok bmw är bättre thats it tack ialla fall
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
suomalainen:
o ja. Jag vet. inte många år den jag sålde min Sixtys Special Cadillac Fleetwod -60 ... Största bil misstaget jag nånsin gjort..
Mycket medveten om vad det skulle kosta att köpa en likadan eller motsvarande..

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En av anledningarna till att jag köpte en 750 var att frun tycker en Lincoln Continental MK V -77 är för vräkig... Annars hade det kunnat bli en sådan istället... Hyfsad komfort och kul bil.
Har även haft Caddy -68 med 472" på lite över 300 hästar(typ 375SAE), den var det tryck i... Hur många hästar hade BMW på den tiden ??? Men på senare år har ju jänkarna tappat tyvärr.
Har även haft Elcamino -74 med 400 smallblock, försedd med Pirellisulor, gick bra, med rätt ok väghålning. Räls i botten på bilen (ramen) ger ju låg tyngdpunkt.
Även haft Mustang -67 med 302 eller vad de va, som vinterbil :). Hade en TransAm-82 som bruksbil i många år och den var väldigt styv i fjädringen så man kunde ladda på bra, men komforten på lagade asfaltsvägar var inte så fantastisk. Totalt har jag haft över 20 jänkebilar, numera bara två. (Ford Thunderbird -60 och GMC -49 pickis) Vad gäller motorljud och känsla så är gamla jänkebilar oslagbara. Dom är dessutom enkla och billiga att hålla igång och behöver inte vara så soppatörstiga om man bara ställt in förgasare och tändning rätt.
Men som bruksbil så är ju en BMW 750 helt ok. Men jag funderar på att bygga om avgassystemet så man hör motorn lite.

/Mats J
Hejsan alla muskelfantaster,roligt att läsa era inlägg,min son har köpt en
MB-190:89:a väldigt skralltig utsida men med en helt galen motor i.
Det är en 2,5L med lite vassare kammar å sånt,han drar det mesta här
i vår lilla stad,trimmade volvo 850isar å vässade saab earoisar.
Det är rätt kul med mycket pulver dolt under ett fult skal.
Jag hoppar in här för att kolla med er om en bmw 750IA-89:a,vad är det
som man bör se upp med om bilen för övrigt är ok?
Man tänker ju på soppan men jag anser nog som dom flesta här att ska man åka gött så får det kösta lite.
mvh:isse
För övrigt så ska ni inte ha dåligt samvete för att ni kör bil med stor motor.
Allt prat om koldioxid hit och dit är bara skrämselpropaganda.
Men det finns en tråd Länk om ämnet så debatten kan fortsätta där.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har faktiskt fått "förmånen" att provköra en original Caprice från -78.
(Den kantiga modellen man ser i alla amerikanska biljakter)

Det första som slog mig var hur otroligt TYST bilen var.
Hördes nästan ingenting inuti bilen i normala farter.
Hur många bilar från -78 går så tyst?
Styrningen var läskigt lätt och okänslig dock.

E32 låter mer (vind och vägljud) inuti och då kom väl de så sent som -87?

/L
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

2 stora nackdelar med att åka caprice!
1.Huven är så lååååång så den verkar aldrig ta slut(främst vid fickparkering)!
2.Vilken gunghäst!!! vem som helst skulle kunna vaggas till sömns i den!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
mick 750 mycket dumt att sälja en caddy -60 ,jag köpte min caddy -60(flat top) -99 samma år som 750n som tur var , en är värd knappt hälften och en är värd mer än dubbelt så mycket nu ,gissa vilken.... så köp en gammal amris för varje bmw så blir plånboken glad..

jag åker hellre Cadillac och Corvette
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.