AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
6.854

Bankörning på Gelleråsen 9/6-07 med BMWSC

Sida 5 av 6
ryk 330xi

Nu har jag fått händelsen med gulflaggen tydligt beskriven för mig av icke, som tydligen var en av de bilar jag körde om. Det måste verkligen ha sett illa ut och man ska naturligtvis inte göra så som jag gjorde. Jag vet inte hur jag kunde felbedöma situationen, om det var att jag trodde att de tre bilarna skulle in i depå eller något sådant. Jag var väldigt trött pga lite sömn natten innan och kanske påverkade det mitt omdöme.

Jag ber om ursäkt och ska verkligen försöka vara mer uppmärksam i fortsättningen.
lattmjolk
Som sagt ingen skada skedd och jag tror säkert du kommer vara vaken nästan gång ;-) Misstag kan alla göra och huvudsaken att man försöker ändra på dom till nästa gång. Så det är lugnt
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Att det finns fler märken än BMW representerade på banan ser jag inte som något annat än positivt. Jag är visserligen inte något inbitet fan av just BMW, utan gillar alla roliga bilar, men om det hjälper ekonomin att gå ihop och det inte blir på bekostnad av att alla platser fylls upp för snabbt tycker jag bara det är bra.

Jag, min bror och min pappa håller på att renovera en Porsche 924 Turbo men inriktning på bankörning. Den hade jag gärna kommit med på någon framtida träff (och visat m3:orna vad en VW-Porsche kan ;) men om det stör klubbmedlemmarna så får jag hålla mig till Porscheträffarna där de faktiskt tvärtemot vad Markuz tror tillåter att folk kör med sina andrabilar av annat märke.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Förutom ekonomin finns det annan fördel med att tillåta andra märken på banträffar arrangerade av BMW SC. BMW SC arrangerar inte så många träffar per år. Av olika skäl kan det vara svårt att komma, t ex på grund av jobb, ofärdig bil, famlij. Släpper vi in andra märken kanske vi kan få möjlighet att dyka upp på banträffar arrangerade av andra klubbar, som av något skäl ligger bättre i kalendern.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
A Lind: Du missförstod nog vad jag menade, jag syftade självklart på ens förstabil. Grunden för ett medlemskap i Porscheklubben är väl att man äger en Porsche i första hand eller? Sen är det väl bra om de har samma regler som vi gällande brukandet av en andrabil.

Mvh Markuz
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ja, de vill att man äger eller har för avsikt att köpa en Porsche inom 6 månder har jag för mig.
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Någon skrev tidigare att det var bra när man blandade friskt motorstyrka på bilarna som befinner sig på banan, då blir det snabbare omkörningar....

Måste väl ändå vara tvärtom..

släpp ut m3orna gemensamt eller åtminstone de bilar med hyfsat samma prestanda samtidigt, borde bli bättre tempo ute på banan, mindre överaskningar när någon bromsar in, så har man ung samma bromssträcka

Sen vad gäller att följa med porscheinstruktörerna, det borde väl ändå vara tämligen värdelöst att veta var gt3an ska tangera kurvan, lägga sin bromspunkt, sen när man kommer tillbaka till sin bil med helt andra förutsättningar.

Hela resonemanget med andra bilar än BMW har helt ballat ur.
Vill jag banköra med andra bilar åker jag på den typen av träff, finns många andra klubbar.
No
5.161
Nockenwelle
Att framföra ekonomiska fördelar med att även tillåta andra märken kan väl knappast vara "att balla ur". Det har periodvis varit glest med gatbilsåkare, samtidigt som banhyrorna stigit. Sådana ekonomiska realiteter är svåra att bortse från.
Jag har fortfarande inte fått klart för mig vilka fördelar som uppnås om andra märken är förbjudna att delta.
Det är också så att varvtiderna påverkas minst lika mycket av föraren som av bilen. Jag tycker i så fall att det är mer rimligt att göra om på Mantorp, nämligen att dela in grupperna efter hur rutinerade förarna är.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Tror nog det kan vara nyttigt att åka med gt3orna. Även om bromspunkten inte blir riktigt samma så är ju spårval och tangeringspunkter ändå inte helt annorlunda. Du måste ändå ut och prova själv och hitta vad som är bäst för just dig och din bil oavsett vad instruktörerna kör.

Ja det finns förvisso många andra klubbar men inte så många där tyngdpunkten ligger på BMW. För mig som inte är märkesracist ;) hade det varit kul om jag fått lov att ta med mina andra bilar till banträffar, där man kan diskutera och jämföra deras olika lösningar, men med BMW i fokus.
Jag tror inte det är någon risk att BMW-förare trängs undan men är man rädd för det kan man ju alltid införa en kvot på hur många bilar av annat märke det max får vara med.
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror inte heller att bromspunkten blir så radikalt annorlunda för Porscharna. Visserligen har de bättre bromsegenskaper, vilket medger senare inbromsning, men å andra sidan hinner de upp i högre fart, vilket framtvingar en tidigare inbromsning. Jag säger inte att dessa två faktorer tar ut varandra exakt, men de bidrar i alla fall till att inte skapa en radikal skillnad.
För övrigt har nog en ovan förare fullt upp att ens försöka bromsa vid den tilltänkta bromspunkten.
80s
Att särskilja snabbare bilar från långsammare bilar genom att titta på modellbetecknigen påvisar ingenting. Det var tex ingen av m3:orna som gick snabbare när jag var ute testade 130i på denna träffen. När jag var på åsen på ett privat arrangemang för en månad sedan så varvade jag två st 997 gtr RS med m3:an. Det berodde såklart inte på bilen utan på att förarna i gt3 rs var ovana och gjorde sin premiär på bana samt att den ena endast gått 200mil och inte var inkörd. Nästa gång så blir jag kanske omkörd av en e30 320 för att det sitter en bra chaufför bakom ratten. Ska man skilja snabba bilar från långsamma så måste man ha tidsträning och spiltta efter tiderna, vilket såklart inte fungerar att göra.

Att porscheförarnas spårval skulle vara så annorlunda mot bmw tror jag inte, inte mer än spårvalet skiljer på en 3,5 eller 7 serie bil och framförallt xi modellrna.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jag tror att på den nivån vi kör så bestämmer förarens kunskaper säkert 90% av tempot, de sista 10 % beror på hur snabb och bananpassad bil man har...

mvh Conan
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Skönt att få mothugg.

Kör verkligen 130 under 8:15 NS, jävla prisvärd bil isåfall.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hmm, nu tycker jag faktiskt att förarens kunskap övervärderas en del !

Självklart spelar det mycket stor roll hur erfaren föraren är, men nog spelar bilens kapacitet mer än 10% roll.....

-----------
Mvh //M artin

Racern: Länk
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Mupp // Martin, ;-)

Om man tar ett genomsnitt av alla som kör denna formen av klubbracing/bankörning så tror jag inte jag är helt fel ute med mitt påstående. Du kan väl justera det till 85 och 15% om det känns bättre...

Tex så tror jag att någon av instruktörerna ("höfläkt" tex) skulle köra ifrån mig med en 325 e36 med bra chassie samt r-däck, åtminstone på en bana som gelleråsen... eller har jag fel tror du?

mvh Conan
300
höfläkt
535daT -05
80s skrev -
"Måste ge en känga åt instruktörerna, vid deras presentation sa de att de mer än gärna åker med i våra bilar, jag frågade vid tre tillfällen om de kunde följa med och visa spårval, bromspunkter etc, visst sa de, men ändå stod de och pratade, körde sina egna bilar. Ffa gäller detta porsche killarna.
Även lite konstigt att instruktörerna kör porsche, trodde det var bmw (audi) träff.
summa sumarum, lite dryg inställning av de två porsche förarna, och vad säger ni andra om deras: Ni kan försöka köra om oss, hånflin... vid 0920 genomgången... inte ödmjukt direkt.. Känns mest som de ville stajla med egna vagnar.. än hjälpa oss övriga. IP: ...[9.95.41]"

Hej 80s,

Jag tycks känna en stor besvikelse från din sida, nästa hatisk. Vi har inte glömt bort dig på Gelleråsen utan när du frågade mig så var jag gående på väg till HP och du stod ganska långt bak i lineup. Som vanligt kommer något eller någon emellan så jag bad Kenth ta dig i bilen men så blev det tydligen inte, och vid två tillfällen därefter gick jag och letade efter dig i lineup.
Givetvis skall jag försöka att inte misslyckas nästa gång utan att du skall få instruktörshjälp i den form du önskar.

Vi är inte dryga. Men för att slippa Polsk riksdag har vi, tillsammans med styrelsen, valt att ha den lite strikta upplägget. Nu lyckades Kenth med konststycket att få det att låta helt horibelt. Jag håller med. Men ta det som ett skämt.
Jag är inte ett dugg intresserad av att "stajla" med min bil. Det är baraså att BMW inte bygger någon bil jag vill ha (till banåkning) just nu. Hade beställt en M3 men avbokat i väntan på CSL.

Markuz,
vill givetvis inte förstöra din dag. Men vi instruktörer måste ha rätt att prata med varandra (då vi inte har radioförbindelse - ännu), och fullt upp hade vi hela tiden. Trust me. Därför kan vi inte erbjuda tjänsten "ride of your life" till kompisens flickvänns kusins granne, utan bara dom som kör på träffen. (vi får den frågan ofta)
Tänker inte ursäkta mig för att jag åker vit folkvagn, det är väl bättre att fokuserapå dom som sitter i bilarna. När dom/vi/jag är där så får träffen besökare och inkomst, och förhoppningsvis gör vi lite nytta.

Efter Mantorp funderade jag på om vi verkligen behöver instruktörer. Den stora massan åker riktigt bra! Mycket bättre än vad som görs i andra tidigare nämda klubbar. Men med tanken på hur många som räckde upp handen på frågan om dom var här (gelleråsen) första gången, plus hur mycket vi hade att göra - är jag övertygad om att det behövs någon form av handräckning i körningen. Nu hjälpte väl konerna till att hitta rätt punkter, som vi satt ut.
Och gällande min hastighet på banan, ja Petters (Ryk 330ix) 550 hk kompressormatade M3 tillsammans med en rutinerad förare, är inget man åker förbi - sådär bara. Särskillt inte på rakan. Kan du låna mig 150 hk så vi blir jämnspelta?

Vänliga hälsningar
/ Stefan Larsson

ps. har ni synpunkter på oss instruktörer, vad vi kan göra bättre eller annorlunda, maila gärna. Mig eller styrensen.
stefan.larsson@i.lrf.se
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Nu var det ju inte riktigt så det gick till. Jag vart ERBJUDEN en åktur, jag frågade aldrig. Det där med "ride of my life" i en Porsche GT3 var väl lite överdrivet eller? Hade farbrorn haft en Mclaren F1 eller en Ferrari FXX hade jag kunnat hålla med dig.

Mvh Markuz
300
höfläkt
535daT -05
"Sen vad gäller att följa med porscheinstruktörerna, det borde väl ändå vara tämligen värdelöst att veta var gt3an ska tangera kurvan, lägga sin bromspunkt, sen när man kommer tillbaka till sin bil med helt andra förutsättningar."

Idealspåret är idealspåret. Skillnaden mellan frontmotor och svansmotor är att man en svans kan man gå på gas lite tidigare. Medans med en frontmotor kan man gå in brutalare i ingången av kurvan. Linjen kan således ändras något efter materialet. Det kan man efter erfarenhet prova lite själv. Dock ingen man skall laburera med första året man åker bana. Konerna står där för att visa brytpunkter och tangeringar. Och för 90% står dom rätt oavsett vad dom åker för bil på Gelleråsen.
300
höfläkt
535daT -05
Alltså Markuz,

lite ödmjukhet kan du väl visa.

Vem hade erbjudit dig vad?
Varför körde du inte på träffen om du har M3 GT och är medlem?
Varför vill du åka med om en GT3 inte är något att åka i?
För mig har det varit mycket värdefullt att få hjälp att lära mig banorna, både Mantorp och Gelleråsen. Båda gångerna var det Mia (som tydligen kör i långloppskuppen) som åkte med och gav tips, så ett fång rosor till henne.

Jag unnar verkligen alla den hjälpen, det är både nyttigt och skitkul att känna att man kommer igång snabbt och utvecklas!

Ett sätt att ge fler chansen att få hjälp kanske vore att man tog bort lite av magin med instruktörstiteln och helt enkelt uppmuntrade alla de mer rutinerade förarna att komma till depån under första passet och hoppa in hos någon som vill ha hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.