|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Ryk, du är petter på rejsa misstänker jag? Du missförstår, jag ville ju ha hjälp av instruktörerna och frågade flera gånger, även på Mantorp spring break! | |
| Här kommer en galen ide. Jag körde en dag på racebanan Kinnekulle förra året och hade väldigt kul. Där var Volvoförarna som körde junior stcc eller vad det heter instruktörer, alla som ville ha fick instruktör. Skulle inte bmw cup-förarna kunna ha möjlighet att vara instruktörer? | |
|
80s: Ingen galen idé, men problemet är nog att de oftast har rätt fullt upp med sina bilar mellan träning och race etc. Ibland finns det dock ännu mer erfarna instruktörer, som tex när Rickard Göransson var med förra året. En idé kanske dock kan vara någon form av köbildningssytem för de som vill ha instruktörshjälp, i lördags fanns det minst 4 instruktörer, och det borde ju egentligen räcka till. Är säker på att BMWSC med Måns i spetsen lyssnar på denna problematik =) ----------- Mvh //M artin Racern: Länk |
|
|
80s Jepp det är kompressor från ess. Och jag jag är Petter, jag tror inte att jag syftade på dig eller så missuppfattade jag (kommer inte rikigt ihåg). Det jag ville belysa var mest att instruktörerna behövs då jag uppfattat att det diskuterades. Kanske har läst för dåligt och svarat godag yxskaft Vilken var din m3? den silvriga? |
|
|
ryk, carbonsvart med bbs lemans fälgar, någon kallade mig mr sideways, banåka med vanliga pilotsport är halkigt men ändå kul.. Får nog bli r om man ska fortsätta med sånt här. Din röda var riktigt snabb.. vet att tider inte diskuteras på forum.. men snabb var den. Satt på läktarn o såg att du inte var långt från gt3 rsén eller hur kändes det inifrån bilen? |
|
|
Vi hade fem instruktörer på Mantorp, och fyra instruktörer på Gelleråsen. Båda gånger var instruktörerna fullbokade hela dagen. Givetvis är det jättekul att våra medlemmar tar möjligheten att utnyttja våra instruktörer. Det är ju därför vi erbjuder instruktörshjälp. Om nu efterfrågan är så stor som den upplevs så fixar vi det genom att erbjuda fler instruktörer. Det finns många duktiga förare bland våra rutinerade medlemmar, men en instruktör behöver också vara bra på att kommunicera och lära ut. Det ska dock inte vara ett problem att erbjuda fler duktiga instruktörer kommande banträff på Knutan om så önskas. BMW Club Schweden-BMW SportClub |
|
|
Något som jag tror skulle vara bra är att ha en instruktör i högerstolen när man kör sin egen bil. Kanske svårare att hinna med då för instruktörerna, men det finns en hel del som man skulle kunna få tips med, t ex att styra in i kurvan på ett sådant sätt att bilen sätter sig i rätt balans, lättare hitta bromspunkter, spårval mer anpassat till den aktuella bilens egenskaper, om man skall välja en högre växel för att få lite lugnare körning i vissa sektioner, etc, dvs sådant som kan skilja en del beroende på vilken bil man kör. |
|
|
80s Att jag inte var långt ifrån gt3 rs:en berodde enbart på att han inte körde för fullt. Då jag har kört mycket med Stefan tidigare så vet jag att han kör den mycket snabbare annars, jag skulle tippa (ren gissnig) på att han kör under 1.13 tider då han kör fullt ut. Då jag körde sönder två fälgar för ett par veckor sedan på GR så hade jag inte rätt hjul samt hjulinställning som inte var bra så det bidrog nog till att jag körde mycket långsammare än sist på åsen. Min bästa tid i år är 1.14.7 och i lördag hade jag få varv på under 1.18 så jag var ca tre sekunder långsammare. Nu var det ju ganska mycket trafik så det blev inte många (om ens något) frivarv och det påverkar ju. Men jag tycker själv att det gick långsamt Snygg bil du hade |
|
|
ryk: Grymma tider! Min kompis tog tid på mig, faktum är att jag är nöjd med 1,23,7. På vanliga pilotsportdäck, inte snabbt jämfört med dig men men.. Audi rs4 bilarna verkade inte slå den tiden. Nockenwelle: precis vad jag menar, jag är inte intresserad att åka med någon annan utan att ngn instr åker med i min bil och påpekar vad jag gör fel, och kanske om jag gör ngt rätt. |
|
|
Hur gick fälgarna sönder? Är det risk att man fuckar upp fälgar när man klipper curbsen?? tack detsamma förrersten. |
|
|
...angående MINI så tillverkas, och ägs det bilmärket av BMW AG. En kul mini-BMW som BMW har lyckats med något otroligt bra, en försäljningssuccé med över 800,000 sålda ex mellan 2001-2006, och BMW har bevisat att även körglada småbilar med framhjulsdrift är något som BMW AG behärskar. Inte illa pinkat av BMW ! Själv sålde jag min Z4 3.0i och köpte "CSL-versionen" av MINI:n nyligen då jag tyckte att 650,000 Kr för en Z4M Coupe (en vrålsexig bil) med moderat utrustningsnivå var lite väl häftigt för en bil som bara används för skoj på bana under sommartid. Ett naturligt steg för mig som inte påverkar mitt intresse för BMW det minsta. När jag lyckats få mer bantid i MINI, och lärt mig bilen så räknar jag kallt med att köra om många förvånade förare som tror att hästkrafter är allt när det gäller bankörning så håll koll i backspeglarna ;) ...angående andra bilmärken än BMW på våra banträffar. Vi har under en längre tid bjudit in Audi Club Sport, och dessa goa gubbar har vi under lika lång tid haft en mycket givande samarbete med. Att hyra och arrangera banträffar är ruskigt dyrt. Att erbjuda detta till lågt pris för intresserade BMW-ägare är stört omöjligt, men vi lyckas ändå pussla ihop allt varje säsong mycket tack vare ideellt arbete utfört av ett litet antal medlemmar. Trots detta är intresset för bankörning lågt bland BMW-ägarna även om det ser ut som om intresset har ökat något under det senaste året. Att bjuda in utomstående är därför en nödvändig pusselbit i det ekonomiska pusslet tills fler BMW-ägare har insett potentialen i deras BMW. BMW Club Schweden-BMW SportClub |
|
|
jag började dagen med att åka med instruktören med den vita M3 e30:n. Jättebra början att få förklarat spåret och samtidigt få åka det. Det är såklart att det är skillnad på min 318is och hans m3. Men det gjorde att det blev betydligt lättare senare under dagen. Spelar det verkligen någon roll om dom kör porsche? Har man kört bana i många år kan jag förstå att man till slut vill köra en ultimat banbil för att och då räcker väl kanske inte ens m3 csl till. Jag är tacksam för att dom ändå vill stanna kvar och stödja bmwsc:s träffar. Bistec: Nu blir jag lite konfunderad. Menar du verkligen att den som blir omkörd ska ha huvudansvaret för att omkörningen går rätt till? Det jag har fått lära mig och är ju att den som kör om bär det huvudsakliga ansvaret vilket jag också tycker är fullt rimligt. Det är ju den omkörande som har bäst uppsikt och som fattar beslut om när det kan ske. Däremot tycker jag att det är ger väldigt mycket när den som blir omkörd använder sig av sina blinkers. Då är ju bägge med på vad som ska hända. Tyckte också det var lite segt när man ibland hamnade bakom samma bil ett helt varv. Men till er som kör lite snabbare bilar. Jag försöker flytta på mig när det känns lämpligt. Helst vill man ju släppa om på någon form av raksträcka annars pajjar man ju bara en kurva för bägge bilarna. Så ibland om jag har flytet inne väntar jag ett par kurvor innan jag släpper av. Dessutom brukar det vara ganska gämt i kurvorna. Men jag tycker att man inte ska behöva flytta sig omdelebart när man ser någon i backspegeln. Utan när man bedömmer att det förstör minst för bägge två. Det var iaf jävligt kul.. men jag vill köra igen.. har dragit mass slutsatser och kommit fram till olika saker jag skulle vilja prova! varför är det så långt tills nästa träff? |
|
| Det lämpligaste tillfället att släppa förbi snabbare ekipage är på en gång. Då hindrar man minst både för sig själv och den andre. Risken att göra misstag ökar om man vet att det ligger en snabbare bil bakom. | |
|
80s Det var på gotland ring och den banan är inte helt klar ännu. Jag kom helt fel och gick på curbsen i ingången och där var det grus innan curbsen började och ca 1dm kant, så normalt sätt ska det inte hända och normalt ska man inte åka på curbsen där jag åkte då heller icke Det är alltid bakomvarande bil som ska lämna företräde som du säger. Och jag tycker inte långsammare bilar ska behöva slänga sig åt sidan för snabbare hela tiden men självklart underlätta för bakomvarande. Perssonligen har jag inget problem att ligga bakom en långsammare bil ett tag så han får köra sitt spår och sedan smita om när det passar. Det är ju lättare när det skiljer mycket i fart att ta sig förbi, annars är det väldigt svårt om man inte sammarbetar. |
|
|
Visst är det bakomvarande bil som bör lämna företräde. Den bakomvarande vet med säkerhet att det finns en bil framför, däremot vet inte alltid föraren i bilen framför att det finns en (eller flera) bilar bakom. Men jag instämmer inte i att det brukar vara ganska jämnt i kurvorna. Speciellt inte när det finns bilar som rullar på gatdäck. Skillnaden mellan R-Däck och gatdäck är så stor att de kurvhastigheter som gatdäcksåkarna kan hålla framstår som lusiga om man är van att köra med R-Däck. Dessutom är det i kurvorna som skillnaderna mellan rutinerade och ovana förare är som störst. Därför bör man inte utgå från att en snabbare förare kan köra förbi på rakorna. Släpp hellre förbi en gång för mycket än en gång för lite. För övrigt är det mycket glädjande att se att intresset för bankörning verkar öka här på Autopower. |
|
| Mitt intryck av träffarna på Mantorp och Gelleråsen i år är att många som inte kört på bana tidigare nu tar chansen att prova. Det är mycket bra och på sikt en nödvändighet för BMW Sport Clubs överlevnad. Det gäller att vårda "nykomlingarna". Därför är det viktigt att rutinerade förare inte blir sura när de inte släpps om tillräckligt snabbt. I stället kan man kanske ge råd efter passet till den som legat "i vägen" ett tag. På så sätt kan man bidra till att intresset hålls vid liv och utvecklas. | |
|
Icke: Missförstå mig rätt, kanske uttryckte mig lite klumpigt, huvudansvaret ligger naturligtvis på den kör om, men det ligger ett väldigt stort ansvar på den som ska bli omkörd, att verkligen uppmärksamma detta, och se till att omkörningen kan gå snabbt och smidigt. Däremot absolut inte sagt att den långsammare bilen bara ska kasta sig åt sidan, det finns så gott om små rakor att man självklart inväntar en sådan om det känns bäst =) Vad jag menar är framför allt att det inte ska behöva ta ett halvt varv eller mer typ, att komma om en betydligt långsammare bil. ----------- Mvh //M artin Racern: Länk |
|
|
Nu har ifs jag R-däck på min så det är väl kanske därför jag upplever att det är gämt i kurvorna och jag oftast bli ikappkörd när det är lite rakare. Men jag släpper gärna upp gasen mellan ett par kurvor och lägger mig ur idealspåret. Så kan jag åter ta idelaspåret bakom den som kört om mig igen. Så får vi bägge ett bra spår i nästa kurva.. Men nej, det är klart.. har man en småslö bil med gatdäck så bromsar man väl upp ganska mycket även i kurvorna. Men fan vad lyxigt för er som har 300 häst att kunna acca om hyfsat enkelt! jag fick verkligen kämpa för att hinna komma in framför den röda 02:an på rakan även om ja alltid bromsade 50 meter senare =) |
|
|
Riktigt kul banträff! Den röda e46 m3:an gick otroligt fort i början av dagen tyckte jag, men sen fick jag upp tempen i kroppen och var säkert bara en 5-10sek långsammare eller så... ;) Ang omkörningar så anser jag att det är MKT VIKTIGT att den som skall bli omkörd visar tydligt med blinkers att man tänker hålla åt sidan samt är beredd på att bli omkörd. Själv finner jag det mkt olustigt att kasta mig om en långsammare bil utan att vara 110% säker på att han är med på noterna... Att man som nybörjare inte har samma koll bakåt som de mer erfarna finner jag inte som nåt stort problem, däremot (hoppas jag har fel...) så känns det ibland som att en del inte vill släppa om utan istället försöker köra ifrån trots att de troligen är långsammare... men som sagt jag hoppas att det bara är inbildning! Man ska inte behöva bromsa sig förbi långsammare bilar, då börjar det likna tävlingskörning vilket inte riktigt är meningen... Men på det stora hela så funkar träffarna med BMWSC riktigt bra, arrangemang samt säkerhet håller hög klass, och majoriteten sköter sig ypperligt! Tummen upp! mvh Conan |
|
|
Conan Skoj att du tyckte det rullade på bra för mig ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.