AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
6.856

Bankörning på Gelleråsen 9/6-07 med BMWSC

Sida 3 av 6
80s
DEn röda m3 var min och som hobbe sa så var det en kylarslang som tog i kompressorhjulet och jag fick en läcka. Hade dock en sådan slang med mig och kunde byta den så vi kunde fortsätta köra. Jag ville inte riskera att det blev glykol runt hela banan så jag stannade direkt på sidan av banan när jag upptäckte felet, såg nog således lite värre ut än det var. Trist att behöva avbryta passet för er andra men hade jag fortsatt i depå så hade vi fått sanera bana i flera timmar.

Tack för en rolig dag med massor av körning. Varmt så det räckte var det också ;-)
lattmjolk
Hde du en grön 525?
Ja precis, Islandgrünmetallic. ;)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det verkar som om jag missade en trevlig banträff!?
Har nu fått fart på kärran igen,men vågar inte mig på längre utflykter med den ännu!
Vill dessutom få en chassieuppgradering innan nästa bankörning!

lattmjölk!
Du har fått upp ångan ordentligt med E34:an ser jag....

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

lattmjolk
Då hade du tur att du inte blev avstängd från träffen (pga av att ingen arrangör såg). Då jag stod vid utgången av hårnålen med läckage på kylarvatten och det var gulflagg som sedan blev rödflagg så kom du med ställ förbi mig (när jag stod still) och körde sedan om tre bilar som respekterat gulflagg och saktat in. Respektlöst av dig tycker jag då jag lika gärna kunde haft din bil i sidan på min och då risken för att försäkringar inte gäller så skulle jag fått stå för alla kostnader själv. Ganska trist om det ska ske pga av någon som inte respekterar flaggorna.

Men annars en mycket bra träff
Jag minns inte att jag passerade dig med ställ och jag minns inte heller att jag körde om tre bilar som saktat in pga gulflagg. Men du har säkert rätt då du såg allt i lugn och ro inifrån bilen. Jag ber om ursäkt om jag var ouppmärksam, det var inte min mening att riskera några skador.

Du och jag var även nära att smälla på andra varvet av första åket då jag fortfarande letade spår eftersom jag aldrig kört på banan förut. Jag låg vid konen inför kurva 2 och skulle svänga in mot curbsen då du dyker upp precis till höger om mig. Så jag får väl passa på att be dig att respektera att vi inte alla är lika erfarna som du och att du tar det lite lugnare du med.
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Nära att smälla känns mkt obehagligt, kanske ännu för dig ryk då m3an kostar en del. Tur att det gick bra.

Måste ge en känga åt instruktörerna, vid deras presentation sa de att de mer än gärna åker med i våra bilar, jag frågade vid tre tillfällen om de kunde följa med och visa spårval, bromspunkter etc, visst sa de, men ändå stod de och pratade, körde sina egna bilar. Ffa gäller detta porsche killarna.
Även lite konstigt att instruktörerna kör porsche, trodde det var bmw (audi) träff.
summa sumarum, lite dryg inställning av de två porsche förarna, och vad säger ni andra om deras: Ni kan försöka köra om oss, hånflin... vid 0920 genomgången... inte ödmjukt direkt.. Känns mest som de ville stajla med egna vagnar.. än hjälpa oss övriga.
Det var faktiskt lite störande att det var två bilar som var oändligt mycket snabbare än alla andra. Nästan varje gång de körde om någon var ju denne tvungen att avvika från sitt idealspår och kanske tappar man då även flytet i körningen.

Och visst är det konstigt att dessa två bilar inte ens är av föreskrivet fabrikat, det håller jag med om. Tänkte inte så mycket på det förra träffen, men nu när du påpekar det så känns det ju konstigt.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Hallå på er, håller med er lite grann angående Porscharnas intåg i klubben. Frågade faktiskt farbrorn med den gula och han svarade att han var "oldtimer" i klubben. Då får man tydligen använda vad man har i garaget. Samma om ens BMW inte är körbar och man har en andrabil får man använda den. Han var mycket trevlig att prata med. Den andra lirarn vet jag inget om. Själv körde jag inte men vart erbjuden en åktur i den gula om jag kunde låna en hjälm. Då kom han med den vita och förstörde allt för att jag inte betalat för dagen. Orkade inte argumentera med honom men som betalande medlem tycker jag det borde varit OK.

Mvh Markuz
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker egentligen att det mest är roligt med lite variation på bilmärkena. Att Porscharna går snabbare ser jag inte som något stort problem, eftersom de är så pass mycket snabbare att de lätt kan komma om. Det är värre när 4-5 hyfsat jämnsnabba bilar/förare ligger i en klunga. Det kan bli ganska bökigt att ta sig förbi alla och när man till slut lyckats så kanske passet är över och flaggas av. Dessutom ökar risken för olyckor när flera jämnsnabba ligger nära varandra.
lattmjolk

Det gick ju bra så det var ju ingen fara denna gång, men tänk på att respektera gulfalgg för det är många som kan bli irriterade annars. Men jag är inte ute efter pajkasting. Jag får be om ursäkt om du kände obehag över min omkörning. Jag är såklart inte perfekt jag heller. Ibland kan man tro att framförvarande bil har sett att man kommer bakifrån vilket jag trodde du gjorde och höll ut men visst då gjorde jag en felbedömning. Men somsagt ingen skada skedd så det är inget att bråka om. Du får tänka på flaggorna och jag ska vara mer uppmärksam på att framförvarande bil uppfattat att jag kommer för omkörnig

Angående porsche förarna Kent och Stefan så är dom rikigt gamla bmw -veteraner och jag tycker själv att sympatiskare perssoner får man leta efter. Att det är en förmån att få ha dom som instruktörer vill jag lova och tycker det är snällt av dom att ställa upp i sina porschar och skjutsa folk. Den erfarenheten dom har att ratta bilar snabbt oberoede på märke är det få som har. Att dom är snabba råder inget tvivel om men vad jag såg körde dom aldrig på för fullt, jag vet att dom kör mycket snabbare (och då menar jag mycket) annars och dom tog det lugnt nu.
Att det kommer variera i hastighet kommer man aldrig komma ifrån och då är det mest pga av körvana, än hur snabb bil man har skulle jag påstå. Själv tycker jag inte det är något problem och då det skiljer mycket i fart så är det lättare att köra om utan att framförvarande bil behöver ändra sitt spårval alls.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det är inte konstigt att vi har två instruktörer som kör Porsche då båda är gamla medlemmar i BMW SC som fortfarande vurmar för klubben, förnyar sitt medlemskap varje år, men numera råkar köra Porsche.
Båda är Oldtimers, dvs utnämnda av BMW SC som hedersmedlemmar pga av sitt tidigare strålande arbete för klubben under en längre tid (ca 10 år).
En Oldtimer har förtjänat bla rätten att köra med vilken bil som för närvarande råkar finnas i garaget, och är en person som vi gärna vill behålla inom klubben.
Dessutom är samtliga instruktörer riktigt duktiga förare, och instruktörer som vi uppskattar mycket.

För er som är nya medlemmar så är det givetvis inte lätt att känna till allt som har hänt under årens lopp, men en bra start är att att läsa på hemsidan www.bmwsc.com, och ta del av den information som står där.

Gällande hjälp från instruktörer under banträffen så hade instruktörerna fullt upp hela dagen med att försöka hjälpa alla som ville ha hjälp.
Samtliga som får hjälp uppskattar detta mycket.
Tyvärr finns det alltid folk som inte behöver hjälp utan bara vill passa på att få nöjesåka i en "fräck" bil, och dessa personer är instruktörerna ej intresserade utav. Instruktörerna är där för att hjälpa våra medlemmar, och inte idka någon taxiverksamhet.

Jag upplevde inte såsom ansvarig att instruktörerna vägrade ge någon hjälp.
Om detta skulle ha hänt så garanterar jag att det är första gången detta sker.
Däremot vet jag att det var många som ville ha hjälp, men som kanske instruktörerna inte kunde hjälpa pga den stora efterfrågan.
Behöver någon instruktörshjälp någon gång, men har svårt att få tag på en ledig instruktör så kontakta mig på HP så ska jag hjälpa er så gott det går.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag såg att ryk330xi hann före mig, men det är bra att fler säger samma sak, och förklarar för er som är nya medlemmar.

Det går också alldeles utmärkt att prata med varandra under banträffen angående synpunkter hur resp. kör, eller tom fråga om råd och tips än att försöka göra detta på ett forum.
Samliga rutinerade medlemmar hjälper gärna till om ni går fram och pratar med dessa.

Tack ryk330xi för ditt exemplariska stopp när kylarslangen släppte.
Jag uppskattar att det bara blev tre meter asfalt med ett tunnt spår av glykol utanför idealspår som enbart tog ett par minuter att sanera.
Många andra hade säkert kört runt ett helt varv utan att lägga märke till detta, vilket hade resulterat i ca en timmes sanering av hela banan.
Tumme upp !
Ja, ryk330xi. Hur upptäckte du att det läckte?
80
178
80s
Måste bara ha ytterligare lite konstruktiv kritik.
Är det vidare inte en aning konstigt att Ordf i BMW SC kör mini cooper. Så som instruktörerna (porshceförarna) hade jag haft betydligt mer resp om de haft en bmw, behöver inte vara senaste m3csl bilen... såsom lättmjölk visade kan man köra fort m e34 också..
Men visst kan jag böja mig, killen som kom i sin 964 turbo körde ju kanon och verkade trevlig, men är detta en öppen klubb, vilka märken skall få förekomma eg??
Om jag kommer nästa år med Ferrari 355/ Porsche 993 turbo, är jag välkommen då?
ps. Frågade faktiskt även på mantorp träffen om det fanns möjlighet att de kunde åka med i min bil och få lite hjälp.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Bra sagt! Jag tror nämligen inte man får dyka upp med något annat än Porsche i Porscheklubben.

Mvh Markuz
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Så länge jag varit med i BMW SC (c:a tio år) har andra märken varit inblandade. Denna gång hade BMW SC samträff med Audi klubben. Tidigare år har träffar med Opel GSI klubben förekommit och det kanske finns andra exempel också. Det fanns också "besökare" från rejsa.nu på senaste träffen.
Jag tycker inte att märket BMW är det centrala. Det är körningen som är det viktiga. Så länge förarna använder det som finns innanför pannbenet spelar det inte så stor roll vilken bil de kör. I stället kan man glädja sig åt att få kontakt med förare av andra märken, se hur bilar med andra konstruktionsfilosofier fungerar på banan, osv.
Ser man det hela långsiktigt så ökar möjligheterna att få träffarna att gå runt rent ekonomiskt, om bilar av andra märken kan medverka. Visst bör väl grunden för verksamheten vara kopplad till BMW-märket, men så länge det är gott om BMW på banan stör det inte mig att det finns andra märken där också. Tvärtom tycker jag det är roligt, bara förarna är tillräckligt säkerhetsmedvetna (gäller så klart BMW-förare också).
80
178
80s
Till nästa banträff ska jag skaffa seriefiguren Hobbe som pissar på
BMW m3 E92, ställa upp på vw gti klubbens banträff och uppmana folk att hehe försöka passera mig, de som lyckas med det, har jag släppt förbi med vilja!
IRONI! Cred till er som förstår!
80
178
80s
För att frångå "tjafset"..

Ryk, din m3 var riktigt läcker, visst var det kompressor på? ESS?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Eftersom MINI ingår i BMW-koncernen ser jag inget väldigt konstigt med att de även körs med BMW-bilar i BMWSC, eller tänkte jag väldigt konstigt nu !?

Gällande de andra märkena är det ju tyvärr så att BMWSC medlemmarna lyst allt för mycket med sin frånaro, och samtidigt har det blivit allt dyrare att anordna dessa träffar, vilket resulterat i att klubben nu brukar ställa omkring 10 platser till förfogande till andra bilmärken, för ekonomins skull.

Att de sk "porscheförarna" skulle vara dryga och bara vilja "styla" tänker jag inte ens kommentera !!! De är guld värda.

Ett annat område är omörningsbekymren. Man kan göra det ganska enkelt, även fast klubben vill att delat ansvar ska gälla, vilket i grund och botten så klart är bra, vill jag ändå påtala att det största ansvaret bör ligga på den bilen som ska bli omkörd.

Blir man ifattkommen av en bil, är det för att den bilen kör fortare, och det finns därför ingen som helst anledning att inte vara vaksam och genast släppa om den bilen, blir bara en massa onödig irritation om detta inte fungerar, den ifattkommande bilen ska dock naturligtvis också påvisa stor respekt, och aldrig göra några idiotiska omkörningar, men det är väldigt viktigt att det långsammare fordonet ex med blinkers visar att han/hon är medveten om att en omkörning är på gång.

Självklart kan man ibland göra misstag, och glömma backspegeln, men händer det gång på gång och under hela varv etc, kör man nog över sin förmåga, och pga av detta glömmer backspegeln ! Att hålla koll i backspegeln är MYCKET viktigt !!!

Sen en uppmaning till alla er som har väldigt upplysande och strikta åsikter, ställ gärna upp i klubbledningen ni också, så kan ni vara med och påverka klubbens arbete, det slits något kopiöst där, allt utan en krona i ersättning, för att den stora massan ska få komma till serverat bord för en minimal avgift !

-----------
Mvh //M artin

Racern: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.