AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.681

Varm olja vid bankörning, M3 E36 3,2 -96

Sida 2 av 2
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
PS! Tar gärna emot länkar till bra firmor i Tyskland som säljer olja billigt, vore fint om de också har bromsvätska !

__
mvh ///M artin
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej Bistec!! Missade tyvärr Karlskoga-träffen p.gr. av arbete, men ser fram mot nästa "bankalas". Du får ju tydligen lika hög temperatur med alla oljor, så varför byta ännu en gång?? Vad har Du för temp vid normal körning?? Normalt är väl c:a 90 grader. Har Du högre så visar Din tempmätare fel åt helsicke, eller så är oljekylaren blockerad.

MVH Bilgalen chaufför, 64
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Nja, inte alla oljor kanske, jag har bytt två gånger, först till Q8 Oils Racing Formula F1 10W-50, bytte sedan igen till Castrol TWS 10W-60, detta är ju relativt tjocka oljor, och många påstår ju att det ska vara tunn olja i just dessa motorer, kanske var det en tunnare olja innan, det vet jag ju inte vilken det var då...!

Det märkliga var ju att poblemet uppstått så plötsligt, och just vid ett oljebyte, så det kanske trots allt beror på oljans tjocklek....

Vid lite gasning på gata får jag ca 98-100 grader !

Skulle jag få samma problem igen efter nästa oljebyte ( till tunnare olja ) får jag börja skruva lite, först bort med oljekylare kanske, men jag hoppas inte detta ska behövas.

Kan ju nämnas att min polare ( Conan ) får lika hög temp i sin M3, en 3,0 alltså vid bankörning !

-----------
Mvh //M artin

Racern: Länk
da
26
dansol
F31 335Xd -16
E91 325da -10
E36 M3 3.2 Coupé -96
E46 328i ESS -98
Aixam City -18 😄
Tjena Bistec! Jag var åxå med på Gälleråsen med min gula M3 96´a, min temp gick upp till typ 125 grader, då tyckte Jag det var högt å slog av på tempot nått varv, med tyd. så är inte det nån fara alltså! Jag kör med Agip 10w60, köpt av Per ´Bil å Motorteknik´ i Huddinge, han har det på fat!
Men det låter inte som felet ligger i oljan, enklast att ringa Perre å hör med han! Fråga är gratis.....tror jag?

DanSol `Mr eMDraj`
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Tjockare olja = högre temperatur. Men sen ska inte lufttemperaturens betydelse underskattas heller, oljetempen steg till 110 grader vid normal körning efter ca 20 minuter häromdagen då det var ca 30 grader utomhus, relativt att oljan brukar nå ca 100 grader vid likadan körning förutsatt utetemp på ca 20 grader. Har nybytt Castrol TWS i motorn, som dessutom fick sig en invändig rengöring av bilstein engineflush i samband med oljebytet.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Vad tror ni är mest troligt som felar då, om det inte beror på oljan !?

-----------
Mvh //M artin

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
vad har du kollat?
Kollar så oljekylaren inte är igen satt, vare sig på utsidan samt att det är fullt flöde igenom den?? Att termostaten öppnar som den ska? Att tempmätaren visar rätt?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Pelle:

Det finns ju ingen termostat till oljekylningen !?

Har försökt rengöra kylaren exteriört.

Kanke är det bättre att byta oljekylaren, än att byta olja ännu en gång, då till en tunnare !?

-----------
Mvh //M artin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.