AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.451

Lev tid 335 coupe

Sida 5 av 14
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Har du pressat säljaren eller hur kan det komma sig att din bil blivit framflyttad i produktionen?
nae, han jobbar nog hårt ändå;-)

nu bör bilen komma snart... :-)

Livet börjar vid 9G...
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Har du kollat med din säljare?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
MrWorf

Hur gick det med din USB kabel, har du fått den till slut? Utan kostnad?
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
André: Ja, tillsist.

Först så verkade dom att strunta i att kolla upp kabeln (skickade artikel nummer och bild en månad innan leverans till min säljare för att ha allt på plats vid leverans, men inte gjorde det någon nytta). När de väl fick klart för sig att en USB förlängningskabel inte är samma sak som en iPod kabel, så kom svaret "det fixar vi".

En vecka efter leveransen får jag ett mail från försäljningschefen där han undrar om säljaren har följt upp köpet så säger jag som det är.

Att, nej, han har inte hört av sig samt att det inte är värt att han gör det heller då detta är exakt det som varit problemet med honom. Dåligt kommunikation och svårt att hålla löften.

Några dagar senare får jag ett kort och något syrligt brev från säljaren där han säger att kabel har kommit (samt mina textilmattor för sommaren).

Åker in på en lördag (inte så smidigt att ta det mitt i veckan) och då visar det sig att säljaren klantat till det igen.

Han hade beställt hem den gamla anslutningen, den via kabel i handskfacket. Detta gör mig riktigt förbannad. Vad värre är att reservdelskillen inte ens kan hitta eller har hört talas om USB anslutning.

Det slutar med att jag surfar in på e90post.com, letar upp artikelnumret så han kan mata in det i deras system. Vilket fungerar utmärkt. Detta bevisar att de bara har struntat i mig när jag gav dom informationen innan (annars skulle man kunna tänka sig att det inte gällde utanför USA).

Nåväl, han har såklart ingen hemma (även om lagersaldo säger 1) och lovar att beställa hem den och skicka den till mitt jobb. Jag betalar för den där och då för att slippa mer strul.

Fredag, veckan efter så dyker den upp, HEMMA hos mig (!!!).

Vad ni än gör,

HANDLA INTE PÅ FÖRENADE BIL I MALMÖ!

Deras säljare (Ercan) är otroligt dålig på att kommunicera och lyssnar uppenbarligen inte på sina kunder.

Deras försäljningschef, Lars Corselius kommer att försöka lösa saken genom att muta dig samt lova guld och gröna skogar om hur mkt bättre de kommer att bli och att detta är ett "undantag". Men detta till trots så har de inte skärpt sig eller kommunicerat något bättre.

Mitt svar till försäljningschefen (ang. feedback som jag nämnde innan) fick jag inget svar på alls, vilket rimmar illa med allt snack om "kundvård" och liknande.

Kommer inte att sätta min fot på Förenade Bil i Malmö igen.

Tro inte att min enda motivering är denna incident, det ligger mycket mer bakom detta, men redan nu är jag rätt långt off-topic (och trött på ämnet). Men ett "hint" kan vara att det tog 6 månader att få bilen och att jag var den som fick fråga om status och/eller upplysa säljaren om infomation.

BMW gör underbara bilar, men deras kundvård/service är något som påminner om en sjaskig närbutik. Ingen bryr sig, sålänge de får pengar. Skall det vara såhär så kan detta bli min första och sista BMW (kommer från Volvo världen och det är som en annan dimension i kundservice ... bilarna är inte helt dåliga heller ... S60T5 :)) ).

Mitt enda hopp är att Theanders i Lund är bättre. Men det får vi väl se när det är dags att göra service.
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
André: Jag ser nu att jag har missat en massa frågor från dig ... Beklagar :( Nej, fick ingen powerpost, men där är bilder online från min TV :)

Tänker inte ta bort spärren så man kan titta hela tiden, iDrive är distraherande nog som det är nu ;)
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
Artikelnumret för iPod anslutningskabeln är:

61 12 0422 099

Observera att vissa återsäljare likställer denna info med handskfack modellen, vilket är fel. Så var NOGA med att säga att denna är baserad på USB. Ta helst med en bild eller var med när de gör en sökning i systemet.
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
Mattias_johan: Mkt nöjd med halvläder. Ser i min mening snyggare ut än helläder. Däremot tycker jag att panelerna lätt ser dammiga ut, utan att vara det. Svårt att förklara eller ta bild av.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
MrWorf

Tack för din redogörelse. Tråkigt att höra att man personligen behöver hålla koll på sådana detaljer för att det ska hända något!
FÖRENADE BIL i Malmö vet uppenbarligen inte hur man tar hand om sina kunder. Har jag förstått det rätt att du fick betala för din USB kabel??

Det låter ju helt befängt tycker jag. Efter så mycket strul så borde FÖRENADE BIL visa lite goodwill och bjuda dig på den. Det är väl det minsta de kunde göra anser jag.

Vad kostar annars en sådan iPod anslutningskabeln?
Borde den ingå vid leveransen ( från fabrik ) eller är det ÅF som ska tillhandahålla iPod anslutningskabeln vid leverans?
Mr Wolf,
Jag tycker det du skriver är väldigt typiskt för otroligt många säljare inom BMW åf nät i sverige.
Bilarna/produkterna är så bra att de i stort sett säljer sig själva, säljarna slår sig för bröstet och tror att de är guds gåva till köparna.Nästa gång ni är i Tyskland så gå in hos någon BMW ÅF. Då ska ni få se på servicekänsla. Det är ljusårsskillnad mot sverige. Skulle någon bete sig sådär i tyskland och huvudkontoret får reda på det så ryker den ÅF.
Problemet i Sverige tycker jag märks tydligast i de stora städerna. Häromveckan var jag inne hos BMW i solna då jag såg att de hade en 335i inne som jag ville provköra. (Se annan tråd ang ämnet) 5min MAX 5 minuter får du vara borta med bilen sa säljaren....

Livet börjar vid 9G...
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Håller med HARM om att stockholmssäljarna är skandal. De är oförskämda, är bara serviceinriktade mot personer som fyllt 50 och håller inte vad de lovar. Trots att jag ägt BMW större delen av livet funderar jag allvarligt på att köpa ett annat märke nästa gång - de inkompetenta och oseriösa säljarna förstör hela glädjen i att köpa en ny bil. Jag var inne och tittade på en Porsche Boxster som alternativ till min E93:a och där var bemötandet ett helt annat - något för BMW att lära sig av.

/F.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Länka gärna till den tråden. ;-)
Mattias_johan
Då va det bara lite mer än 1 vecka till min E92 ska hämtas :)
Ska bli intressant och se om jag får ipodkabeln. Men har ingen ipod så för mig spelar det ingen roll har tänkt köra med USB-minne istället.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mattias_johan

Kan armstödet hållas stängt om man använder ett USB-minne istället för IPOD ?
Mattias_johan
Andrè: Jag har inte ens sett hur det ser ut med USB anslutningen i verkligheten demobilen jag kollade på innan jag beställde hade ingen USB.
Men finns annars vinklar att köpa för USB eller även riktigt korta förlängningskablar så blir nog inga problem.
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
Ang USB (6FL):

USB anslutningen kostar runt 500kr om jag minns rätt. Du får med en USB förlängningssladd, vilket löser strulet för de som vill använda diverse USB minnen istället. Det är tydligen bara i USA som iPod adaptern är standard (ingår) i 6FL, men de måste också beställa den i efterhand. Skillnaden är bara att den kostar 0:- "over there".

En varning dock... De amerikanska forumen antyder att USB anslutningen i armstödet lätt blir utslitet (blir slapp och glappig) om man håller på att plugga i/ur hela tiden. Så även om ditt USB minne får plats så är nog förlängningssladded ett tips ändå.

Likaså, den tid jag var med bil utan iPod så använder jag ett USB minne (Corsair Flash Voyager GT 8GB ifall nån undrar ;)) och upplevde att om du hade nån knasig MP3a (ie, nått fel i filen) så flippar iDrive ut och kastar ut dig till radion, varefter den låtsas som om det inte finns något i USB kontakten. Detta löses lätt genom att plugga ur/i igen, men ack så irriterande i 120km/h+ :)

Man kan även se samma flotta struktur som på iPoden när du kör med USB minne, men den tenderar till att missa låtar och länka musik fel (och ja, jag har taggat alla korrekt ... innan nån säger nått :))

iPoden har inte detta probem då all dekodning sker i iPoden och skickas analogt (japp, analogt) till stereon. USB används för att kommunicera enbart.

Lite trivia, i USA säljs 6FL som iPod anslutning, medans i Europa är det MP3 anslutning (därav avsaknaden av adapterkabeln).

Mattias_johan: Du borde kontakta din säljare imorgon och se till att få beställt kabeln, för de tänker inte själv. Kanske en generalisering, men det verkar inte bättre.

När det gäller försäljning:
Jo, tyvärr måste jag instämma med HARM. Även mina föräldrar upplevde exakt samma sak hos Paulssons Bil i Helsingborg. Noll kommunikation och ingen service. Men enligt Förenade Bil så är det samma ägare (familj) bakom både Paulssons & Förenade så det kanske är en av anledningarna? ;) Nåja, bara spekulation. Sorgligt är det.

Man kanske borde gadda ihop sig och skriva/ringa till BMW Tyskland och berätta hur deras märke blir lemlästat av deras återförsäljare?
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
Förtydligande: 500kr för adapterkablaget (som består av en iPod anslutning i ena sidan, en låda och två kablar ut på andra sidan, USB + 3.5mm plugg) ... Självaste 6FL kostar några tusen.
Tycker definitivt som MrWorf säger, att ni som blivit illa behandlade ska kontakta BMW (både Tyskland o här hemma)! Tror en del av problemet just är att svenskar tyst accepterar detta beteende. Verkar vara större proplem ju större staden är, precis som någon nämnde tidigare. Har erfarenhet från Örebro och Malmö, de senare är oerhört arroganta.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Måste bara instämma i folks erfarenhet av BMW-handlarna här i Skåne. Hade nästan bestämt mig för att det skulle bli en 335i (sedan) efter mycket om och men. Var inne på Paulssons och fick, efter att jag och min fru totalt hade ignorerats i ca 45 minuter, provköra en begagnad -07 som de hade inne. Inga problem med själva provkörningen, förutom att det knappt var någon soppa i bilen som vanligt. När jag sedan ville diskutera själva affären verkade det som de inte alls hade tid, utan det slutade med att jag fick ett visitkort och skulle höra av mig. Hela deras attityd var lite av att jag skulle vara jäkligt glad att de gör mig tjänsten att sälja bilar. Var inne på förenade bil i malmö förra veckan och gick snart igen, de verkade helt ointresserade av att sälja bilar.

Fattar inte vad de håller på med. Här står jag i begrepp att köpa en bil för över en halv miljon av dem, och de behandlar mig som en uteliggare som tigger mat. Även att jag gillar 335an skarpt så förtar detta lite av glädjen med att köpa ny bil, Mercedes ökar på skalan igen, tack vara ett helt annat mottagande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.